Ігор Лікарчук: в освіті буйним цвітом квітне процентоманія

Трясовина процентоманії дедалі глибше втягує в болото формалізму та окозамилювання педагогів

Ігор Лікарчук: в освіті буйним цвітом квітне процентоманія

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Аналізуючи коментарі у ФБ, мимоволі приходиш до одного надзвичайно прикрого висновку. У системі загальної середньої освіти буйним квітом квітне оте негативне явище, супроти якого постала передова педагогічна громадськість іще в середині 80-х років минулого століття - процентоманія.

Керівники шкіл під впливом освітнього чиновництва у процентах вимірюють усе: педагогічну майстерність вчителя, якість його професійної діяльності, успішність учнів, носіння ними шкільної форми, рівень їхніх навчальних досягнень, готовність вчителя до атестації, відвідування учнями навчальних занять, виконання вчителями планів роботи, методичну діяльність...

Плодять сотні різноманітних таблиць, звітів, графіків. Задля гарного показника/процента змушують вчителів займатися окозамилюванням, провокують конфлікти в педагогічному, учнівському та батьківських колективах, перевантажують педагогів і себе.

Трясовина процентоманії щодня дедалі глибше втягує в болото формалізму та окозамилювання тисячі педагогів, а чиновництво сидить і благоденствує.

Хочу нагадати, що іще у 1984 році процентоманія та відповідна звітність шкіл були заборонені. Навіть у школах царської Росії заборонялося вираховувати середній бал успішності, котрий є не чим іншим, як середньою температурою хворих у лікарні. А у тисячах українських шкіл його рахують і до сьогодні.

Більше того, за цими показником оцінюють працю вчителя. Чи не свідчить це про те, що на двадцять п’ятому році Незалежності, ми повернулися до практики сталінсько-брежнівської школи?

Чим оті рейтинги, які укладаються різними освітньо-методичними чиновниками, відрізняються від показників радянсько-компартійного соціалістичного змагання за кращу успішність, котре панувало в ті роки?

Чим сучасні звіти шкіл, в яких обраховується загальношкільний процент успішності, відрізняється від тогочасних рапортів про виконання соціалістичних зобов’язань?

Та нічим. За винятком лексичних форм і нових слів та словосполучень.

Пишу це й згадую одне із останніх повідомлень про наміри МОН реформувати освіту: боротьбу із шкільною бюрократією.

МОНівські чиновники вважають, що буде достатньо, якщо вони розроблять нову Інструкцію з діловодства. Про цей іхній намір та його безглуздя в контексті боротьби з бюрократизацією шкільного життя я вже писав.

Тож не повторюючись, пропоную МОНівським чиновникам підготувати й подати міністру Лілії Гриневич проект наказу, де буде лише два речення після слова «Наказую»:

1. Заборонити оцінювати роботу загальноосвітніх, дитячих дошкільних і професійно-технічних навчальних закладах та їхніх педагогічних працівників і керівників у кількісних та середніх узагальнених показниках

2. Відповідальність за виконання цього наказу покласти на керівників закладів освіти та органів управління освітою.

Дякувати мені за цю пропозицію не потрібно.

Оригінал

Освіта.ua
16.01.2017

Популярні блоги
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
ЩО КОНКРЕТНО
ЗРОБИВ пан Лікарчук на своїх посадах, щоб тої процентоманії НЕ було? Якщо пан Лікарчук не здатний перерахувати ВЛАСНІ кроки для ліквідації процентоманії, то чи варто зважати на його СЛОВА сьогодні?
Іван Мартинюк
Чергова спроба сподобатися освітянській спільноті. Не бачу конкретики, державницького підходу до розв’язання існуючої проблеми....Боже праведний,храни Україну від руїн популізму та словоблуддя у 2017 році!!!
ПЕТРО ЛАВРЕНЧУК
Для початкової школи критерії виробити важче але можливо.1Головне протестувати дітей на здібності в першому класі не оприднючи їхбатькам на вчителям. А потім спостерігати що добився вчитель за чотири роки 2 Критерійвміннячитання 3 Математичні здібності 4 Декламація текстів 5.Вмінняшвидко вивчити текст на память5.Світогляд дитини 6.Вміння спілкуватися розмовною іноземною мовою7.Фізична загартованість .Плавання два три види спорту.8 Культура поведінки !!!!!!!9.Талант дитини відмінні від інших якості.10 Відношеннядітей до вчителя та вчителя до дітей. Карпилівська школа Чернігівська область Петро Лавренчук вчитель історії
ПЕТРО ЛАВРЕНЧУК
Ті дані які збирае Міністерство освіти повинно збирати статистичне управління один раз на рік. "Процентоманія та корумповані олімпіади потрібні що виводити своїх в лідери і розкручувати потрібни на посади.Можна опустити любого патріотичного вчителя та підняти карєриста. Що робити 1 Звіт у статичне управління раз на рік директора школи 2.Шукати нові форми проведення олімпіад 3.Оцінка роботи вчителя глубина знання матералу стиль подання на уроці оформлення кабінети.4Скільки учнів закінчило вузи за його фахом або при допомозі його предмета 5 Чи відповідають ЗНО його оцінкам за стандартами.6 Скільки книжок він написав зі свого предмету.Не методичок списаних а книжок Петро Лавренчук Карпилівська школа вчитель історії Чернігівська область
народний вчитель
Які пропозиції, щоб контролювати ситуацію по школах? Найлегше все відмінити... Скільки порушень з боку адміністрації шкіл, скільки недоліків і халатності в роботі простих педагогів, а поставити на місце деяких батьків- активістів. "які все знають і все можуть". Інакше вийде словами російського фільму - "страна непуганых идиотов". Але це моя думка, хотылось би побачити обгрунтовану дискусыю з цього питання.
Вчителька початкових класів
Для народний вчитель: Оцінювати роботу вчителя можна по рівню досягнень конкретних учнів. Прийшла дитина до школи у 1 клас - у спокійній обстановці, при мамі чи татові учитель разом із психологом проводять співбесіду, під час якої діагностують рівень розвитку дитини, що дитина знає, вміє, чим цікавиться, і заносять дані у таблицю. Далі діє система потфоліо: через певні періоди дитина виконує завдання. які б демонстрували її прогрес у навчанні. У портфоліо складають і певні роботи, що виконувала дитина. Це був би наочний показник, як дитина розвивається, які в неї є проблеми, над чим треба попрацювати, на що звернути увагу. Діти всі різні. Для одних 10 - це мало ( дитина може краще ) а для когось і 5 -це дуже добре, адже довелося багато попрацювати, щоб досягти цього успіху, - відмінниками всі не будуть!
Коментувати
Tamara
Ця процентоманія притаманна багатьом структурам: у медицині, в поліції (бюджетники!). Це насліддя минулої радянської епохи, що з цим робити? Мине не один рік, аби ми цього позбулися. Дуже довго запрягаємо. Я, до речі, із освіти.
борис
"Каждый мнит себя стратегом, видя бой со стороны." Чому ви цього всього не робили, будучи при владі?
Микола Сом
Лікарчук має рацію. Розумна і досить таки порядна людина - знаю його давно. Біда в тому, що з такими розправляються в першу чергу.