Ігор Лікарчук: змінити підручники легше, аніж учителя

Розвантаження програм має полягати в зміні сутності й технологій педагогічного процесу

Ігор Лікарчук: змінити підручники легше, аніж учителя

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Прочитав я це повідомлення й подивився свій архів. У 1966 р. в постанові центрального комітету компартії України й тодішньої ради міністрів УРСР було написано так: "забезпечити подолання перевантаження учнів шляхом вивільнення навчальних програм і підручників від зайвої деталізації і другорядного матеріалу"...

Не хочу проводити ніяких аналогій. І наводжу цей приклад лише для обґрунтування наступної думки. Ніколи не будуть розроблені навчальні програми й підручники, які б задовольняли всіх. Навіть, якщо над ними будуть працювати не 300 вчителів, як зазначено в повідомленні, а 3000. Бо життя не стоїть на місці. Розвантаження (дуже не хочу вживати слово "спрощення") має полягати в зміні сутності й технологій педагогічного процесу в результаті чого навчання має стати цікавою працею.

А від того, що вчителям, які НЕ ХОЧУТЬ і НЕ МОЖУТЬ працювати за новими технологіями, не знають і не розуміють їх, НІЧОГО НЕ ЗМІНИТЬСЯ. Це уже проходили. І не раз. Але змінити програми та підручники набагато легше, аніж учителя. Ось тут і корінь проблеми.

Оригінал

Освіта.ua
08.06.2016

Популярні блоги
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Anna Semenchenko
на ed-era зараз якраз розвантажують викиданням змісту та спрощенням вимог. на мою думку треба додавати зміст і застосовувати нові (сучасні) методики для їх викладання.
вероятно
кому-то не по нраву комментарии НА ЭТОЙ странице, что их не видно сейчас?
рома
Себя пробовали поменять? Начните, затем расскажите нам свои "теоретические находки" - в этом направлении. Критиковать министра - много ума не надо. На мой взгляд: суть человека не поменяешь, она с молоком матери закладывается на генном уровне. Профессор Преображенский, даже пытался это сделать, но увы...А ваши претензии, по поводу - "Розвантаження програм має полягати в зміні сутності й технологій педагогічного процесу", голословны. Конкретно ничего толкового не написали.
для совести
НИЧЕГО это убогое гОСУДАРСТВО НЕ гаратнитует.Напротив - оно ГАРАНТИРУЕТ обман-вымогательство-беспомощность в будущем.Вы лишь почитайте предлагаемые МОН,с его руководством,действия:узаконить вымогательство("благотворительность"),создание "этического кодекса учителя",понижение зарплат,а отсюда и пенсий учителям. То есть - отворачивание людей от работы в школах путём массового стремления учителя "быть независимым от обстоятельств" (то есть - ухода ИЗ школ в бизнес-тренеры различного пошиба,что ПРИВЕТСТВУЕТСЯ ДОВОЛЬНО ГРОМКО),требование высоких баллов для детей,которые НИЧЕГО не знают и НЕ могут знать в таких условиях гонки за впихивания информации в детские неокрепшие головы, ТРЕБОВАНИЯ ПОВАЛЬНОГО СПИСЫВАНИЯ (то есть использования интернета на экзаменах и контрольных работаХ),да,того самого интернета,который пестрит интереснейшими для детей подросткового возраста фотографиями и роликами. Именно то, что необходимо...
совесть
Навчання не може стати "цікавою працею" ДЛЯ ВСІХ! Ну різні ми... Тато й мама нас такими унікальними зробили. Хтось бігає швидше за всіх 100 м, хтось співає гарно, а у декого фотографічна пам’ять... Але держава ГАРАНТУЄ громадянам безкоштовну середню освіту. Про її якість жодного слова. Як тільки ситуація заходить у глухий кут - реформа. Якість освіти... Про неї, скоріше про її відсутність на рівні ЗНЗ, свідчить ТОТАЛЬНЕ РЕПЕТИТОРСТВО! Дуже потрібні програми для початкової школи без "Гонки за лідером". Не з прабабусею- вчителькою, а з молодою, веселою, вимогливою й енергійною вчителькою! Треба омолоджувати педколективи динозаврів... Молодь і технології нові підтягне до школи. Нові ЗП потрібні. Але й якість підручників треба покращувати. Силу друкованого слова підручника ніхто не відмінить. Не пригадаю, чи хоч хтось за останні роки відповів за неякісні за змістом підручники? Чому їх НЕ АПРОбОВУЮТЬ, а просто друкують... За ДЕРЖАВНІ КОШТИ! Сумно. НАРОД кинули напризволяще...
123
Для совесть: "Треба омолоджувати педколектив динозаврів"... Да как же омолаживать? Пенсию по выслуге нормальной отменили! Нет уж,теперь "динозавры" вынуждены работать до смерти ( как бы цинично это не звучало).
Коментувати
123
http://censor.net.ua/news/392285/oklad_glavy_ukrgazodobychi_prohorenko_v_fevrale_sostavil_pochti_400_tys_grn_ego_pervogo_zamestitelya Одним-бешеные зарплаты,а учителям-энтузиазм,патриотизм и нереальные требования. Ура,товарищи!!!
Владимир Белый
ДО РЕЧІ: звертає увагу на себе наступний пласт реальності, над якою ДУЖЕ варто попрацювати, відштовхуючись, наприклад, від досвіду поляків: у нашої вчительки донька учиться у польському медичному і у польській групі. Вона відразу не могла второпати чому поляки з її групи всі такі сильні як, приміром, наш бувший унікальний ліцеїст-лідер закладу, з яким вона вчилася у нас, у ФТЛ. Потім до неї дійшло: у неї в Україні було двадцять предметів у старшій школі, а у поляків - 8-9 профільно організованих та ще й самого навчання на один рік більше (12-річка).
Владимир Белый
Варто пам"ятати, що ЗМІСТ основ фундаментальних наук апріорі лишається стабільним століттями, лише дещо доповнюючись новітніми локальними відкриттями (математика вона не тільки й в Африці математика, а й у віках лишається математикою). Змінюються весь час і ніколи не припинять змінюватися ТЕХНОЛОГІЇ життєдіяльності, в освіті у тому числі, що тягне за собою зміну форм, методів діяльності та структури у її організації.
hmelena
Для Владимир Белый: У Польщі така чудова освіта, та тільки вчитися НІКОМУ! ...Усі їдуть бо зна куди, аби тільки не вдома!!!(Колега займається влаштуванням наших дітей в польські коледжі. Дещо розповідає)
Владимир Белый
У Польщі ВНЗ дуже різні, але у державних і частини приватних рівень настільки високий, що нашому випускнику рівня 150 балів нашого ЗНО точно є непосильним. Вже не кажемо про рівень риски вгадування, або можливість списувати чи давати, або згоджуватися на вимоги, хабарів. Натомість є приватні ВНЗ рівня дитсадків для дорослої молоді, тобто не стільки освіта як бізнес на псевдоосвіті, бо підробки існують до всього сущого на Землі.
Коментувати
Віктор
Ви вже показали як " можете і бажаєте " працювати.Ми це вже пройшли.Тож копайтеся , краще, в архівах і не заважайте нормальним людям працювати.
Владимир Белый
Для Віктор: УЦОЯО тим цінний, що автоматом дає неспотворену прикрашанням картину спроможності освітньої системи на виході її роботи. Вже цього досить, щоб назавжди ввійти в історію РОЗВИТКУ українського суспільства на тлі його топтання на місці у більшості сегментах суспільно-економічної сфери.
Віктор
Раніше були приклади спроможної та могутньої освітньої системи на всіх входах і виходах її роботи без ніяких "УЦОЯО".Тож не потрібно співати самим собі "дифирамби"і за рахунок шкіл нараховувати собі зарплату,при цьому нічого не роблячи.УЦОЯО- звичайна надбудова, яка з’їдає задарма , не приносячи ніякої користі чималенькі кошти .
Владимир Белый
Говорити про "могутність" колишньої радянської системи складно із середини неї самої без практичного знайомства на власному досвіді із варіантами систем освіти, на імпорті результатів діяльності яких той колишній Союз тримався. Якісна освіта апріорі не буває на базі легких завдань та ще й з дозволом списувати чи купувати оцінки. Для більшості населення основною освітою завжди буде та, що орієнтуватися на формування робітничих продуктивних вмінь високого професійного рівня. Щоб не доводилося вже завтра переробляти зроблене сьогодні. Не можуть випускники ВНЗ мати робочі місця вищого рівня за умов, коли робітників у рази менше ніж якби випускників ВНЗ. Без ЗНО з відсівом рівня половини успішного виконання завдань справжньої вищої освіти ще довго матимемо. У системному та об’єдиному вимірі. Будуть лише деякі позитивні виключення з сумного правила тотально низької якості.
Коментувати