Лілія Гриневич: маємо змінити зміст освіти

Маємо суттєво змінити українську школу, насамперед зміст освіти. Це має бути освіта для життя

Лілія Гриневич: маємо змінити зміст освіти

Автор: Лілія Гриневич, Міністр освіти і науки України.

Моя стратегічна мета – створити таку  систему освіти, яка допомагатиме дитині, незалежно від її походження і здібностей, стати успішною і знайти своє місце у житті, а дорослим – створить можливості для навчання впродовж життя.

Ми маємо суттєво змінити українську школу, насамперед зміст освіти – чого ми навчаємо дітей. Це має бути  освіта для життя. Ми перейдемо від трансляції величезної кількості знань і вимог відтворювати ці знання, до формування у школярів умінь критично мислити, співпрацювати в команді, вирішувати проблеми, самостійно шукати і аналізувати інформацію, володіти фінансовою грамотністю і навичками підприємництва, бути готовими навчатися впродовж життя.

Хочу підкреслити: фінансова грамотність і підприємництво – це не нові предмети для навчання в школі. Це компетентності, які мають бути розвинені у дітей як результат вивчення, зокрема, математики.  Ми маємо змінити зміст навчання, щоб молодші школярі вміли порахувати свій бюджет походу в магазин чи зоопарк, а старші – вміли розрахувати відсотки за депозитом чи свої податки. Щиро переконана, що школа – це не тільки сума знань, це місце, де закладаються цінності і вони також мають стати частиною змісту освіти.

Одночасно ми маємо підготувати вчителів до викладання осучасненого змісту: змінити підходи до викладання в педагогічних вишах і підвищення кваліфікації вчителів. Новий зміст освіти вимагатиме знання нових сучасних методик та інших підходів до оцінювання знань.

Поряд зі стратегічними завданнями і продовженням реформи вищої освіти, є низка нагальних кризових питань.

До мого приходу в міністерство не були вирішені питання своєчасного забезпечення цьогорічних випускників шкіл атестатами і свідоцтвами. Ми вже ухвалили необхідні рішення і хочу заспокоїти і школи, і випускників, що атестати і свідоцтва будуть видані вчасно. При цьому ми здешевили вартість цих документів і держава зекономить бюджетні кошти. Інше гаряче питання – друк підручників: своєчасно видати підручники для 8-го класу і нарешті допомогти органам місцевого самоврядування закупити підручники для 4 та 7 класів, які досі не доставлені в школи в повному обсязі. Ми маємо терміново вирішити ці нагальні тактичні питання, однак наша стратегічна мета інша: повністю змінити підхід і логістику підготовки і відбору підручників. Тому що, як і зміст освіти, підручники мають нарешті переорієнтуватися на дитину, на її вікові здібності і особливості, на сучасний зміст.

Оригінал на сайті «Новое время»

Освіта.ua
04.05.2016

Популярні блоги
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
В. Громовий: як врятувати освіту від остаточного розвалу Як викликати шалену ненависть, але врятувати шкільну освіту від остаточного розвалу
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
informatik
Личное мнение о ЗНО. Оно нужно. Но после того, как изменят название етого придмета. Кроме того надо выбростить с нашего ума слово ИКТ. Проектор - ето ИКТ? Если кому интересно. Ети все вещи называют просто ТСО или ТЗН. Лично мне ети программы абсурдны. Детей реально надо учить програмированию. Профукали 7 класс. То хотя с 8. И не 5 или 6 уроков, а поглода. Кроме того надо больше часов на тему кодирование информации. Если реч о ЗНО. Там понятно не будет практической части. Алгоритмы, основы двоичной и десятичной системы, задачи в excel, програмирование, основи роботы с БД, и поверте меньше всего вопросов по Word, Paint, ОС и других приложениях. Возможно и где-то не прав. В политехническом учился еще при СРСР. А педобразование (физ-мат) за украины.
Маргарита
Скажіть, а чи необхідним є навчити дітей правилам етикету, етиці,вмінню спілкуватися (в тому числі й в інеті,)вивчити пам`ятки мистецтва (в тому числі й України),музику, театральне мистецтво, дівчат- вмінню одягатися та вести домашнє господарство? Може, це теж важливо й необхідно кожному?
учитель
Для Маргарита: Вот все ети вещи дети изучают на разных придметах. Если очень надо, етику и домашнее хозяйство можно учить на кружку.
Коментувати
учитель
ЗНО з інформатики треба запроваджувати обов`язково. Це гарний варіант для вступу на фізико-математичні та технічні спеціальності. Якщо учень не посилить математику чи фізику, зможе пройти з інформатикою.
для KVP1248 об отношении к мобильникам
очень грустно,но люди слишком многого ожидают там,где этого нет и не будет.К примеру-производство молока и мяса.Человек производит что-либо из сказанного.Он да,позвонит по телефону.НО.Но перекупщикам.ДА.Перекупщики-это экперты в своей деятельности и БЕЗ них производителю сегодня в Украине не обойтись.Либо перекупщик,либо человек САМОСТОЯТЕЛЬНО везёт созданное на базар.И никакой инет в этом не помощник.Практика жизни.ДА,в крупных городах а-ляПариж можно покупать для себя и семьи что-то через инет-магазины,вплоть до трусов.Да и в Украине это уже можно сделать.В крупных центрах.Когда землю ПРОДАДУТ(вот ведь ГЛУПЫЕ люди),её собственники(возможно)начнут развивать что-то на этой территории.Но-КТО сказал,что они будут развивать это для блага Украины и украинцев?------Подобное же и в отношении друзей,которых будут выбирать дети через соцсети.МОЁ видение-они и дальше будут жить так,как живут ВСЕ дети.А детям необходимо ЛИЧНОЕ общение для РАЗВИТИЯ.Общение же через ИНЕТ создаст НЕРАЗВИТЫХ людей
равно как и обучение через инет.ДЛЯ развитых
детей это как библиотека,где можно почитать что-то интересное.Но мы идём к тому,что для "почитать" необходимо будет ЗАПЛАТИТЬ.Так неужели не то же самое-заплатить в магазине за бумажную книгу и иметь возможность её трогать руками,вдыхая запах... Да,можно её отсканировать и поместить в планшет для удобства при необходимости не носить тяжести...Но то,что маленький ребёнок будет пользоваться инетом для обучения-такой же бред,как то, что дав ребёнку книгу в руки ждать от него крепких знаний... Да,"книга-источник знаний" работает для детей.Но для РАЗВИТЫХ детей...
kvp1248
Истинные знания – большая сила, они должны быть доступны только человеку, достигшему определенного морального уровня. Уровень сложности, который преодолели ученные, создавшие первую атомную бомбу на много порядков превосходит уровень технологий копирования бомбы, в основе которых ворованная информация. Чернозем Украины, сформированный за миллиарды лет в симбиозе с макроорганизмом человека, имеет гораздо большее значение для эволюции, чем ядерное оружие, это не только наше богатство, это планетарное достояние. То, что мы не используем его, как собака на сене, не даем другим, только усугубляет наши проблемы. Кто желает учиться находит мастера. Главное заключается в том, чтобы дать возможность учиться тем, кто желает и стремится к знаниям. Кто не стремится к знаниям, не сможет преодолеть этот барьер в параллельное измерение. Грубо говоря, хорошее молоко не надо везти на базар, или посреднику. Современные технологии позволяют напрямую связать потребителя и производителя.
про собаку на сене интересно,
Для kvp1248: но - ... об эом как-нибудь позже, под настроение, детям.Отдать кому-то в руки землю-уничтожить Государство.Да, мы идём к ликвидации государств.Это один из возможных вариантов.Но тогда мы будем идти к захватнической позиции по отношению к космосу. Фантасты уже обмусолили этот вариант с различных сторон.Второй вариант - мы всё же останемся землянами и людьми.В этом случае государства были бы желательны.Но поскольку империи всегда распадаются, то один из варианов-мелкие удельные феодальные княжества, или создание новых империй. Людей развелось много, так что война как способ уменьшения количества народонаселения планеты вполне адекватен.Во только меня не очень радует перспективка.Современные технологии ничего не позволяют,кроме манипуляций массовым сознанием.
Коментувати
teacher
Щось не дуже віриться у вирішення проблем реформами. Оптимізація не покращить, а тільки погіршить здобуття освіти. Про це багато разів писали. Так звана сертифікація це лише привід відмивати гроші. І так схильні думати більшість освітян. 12 річка це просто утопія. Ця ідея може існувати тільки при умові існування старшої школи 2 роки. Тобто 1-10 клас -заклади І-ІІ ступенів і 11,12 ІІІ ступенів. Що будуть робити з горе профілями взагалі мовчуть. Іноземна мова важкий придмет. А на практиці учні 11 класу його краще здадуть ніж українську. І дійсно досить списування у 9 класі. Те що тепер це не диктан. Зараз за допомогою ІКТ та ЗМІ легко можна організувати загальноукраїнську ДПА. З інформатики треба обов`язкого запровадити ЗНО в 11 класі. З математикою у 9 така сама історія, як з іноземною в 11. Думаю в нас є відповідні інститути, які можуть відповідно до збірників підготувати завдання. Можливо ніхто не помічає. Але свідомо вчать дітей бути тупими.
рокки
Креслення і трудове навчання справді потрібно вивчати. Але і спеціальності бувають різні. Наприклад, майбутньому будівельнику потрібне трудове навчання і креслення. ІKT та різні цього плану спеціальності, вимагають хороших знань з фізики, математики і інформатики. Раніше враховували той факт, що кожну дисципліну учень по різному засвоює. Чому так часто говорять про старі програми? В них цей момент був десь на 79% врахований. На даний час гуманітарні профілі просто не дають можливості вивчати належно точні дисципліни. І тепер ще ця проблема не помічається. Але через деякий час воно ще дасть про себе знати.
В
Система сучасної освіти характерна тим, що система відсутня. У цій, так званій, системі більше запитань чим відповідей. Чому при вступі до ВНЗ майбутнім перекладачам необхідно складати іспит з іноземної мови, а майбутнім фахівцям з ІКТ непотрібний іспит із інформатики? При вступі до вишів на інженерно-технологічні спеціальності нікого не цікавить рівень навчальних досягнень абітурієнтів з технологій? Чому у вік техніки та технологій предмет трудове навчання (технології) витісняється із загальної середньої освіти, не кажучи вже про креслення? Чому школа породжує антагонізм між розумовою та фізичною працею та вбиває творчість учнів? Чому маючи в навчальних планах предмети фізична культура, основи здоров’я не маємо здорових учнів? Перелік «чому» можна продовжити, але чи дасть відповідь на ці та інші чому реформа освіти???
для рокки
Если максимум детей захотят получить специализацию после 9 класса, иили не попадут в академический лицей - проблем в этом нет.Мало детей будут иметь желание получить высшее образование?И хорошо. дать им возможность сдачи ЗНО для поступления в любой год и через некоторое время процент учащихся настоящих университетов восстановится.А липовые, где учителя средней школы, получив каким-то образом звания кандидата пед?наук, рассыпятся как несостоявшиеся. И лишь это способно будет оздоровить ситуацию.---И следуещее-изучать системы образования в различных странах это конечно круто.Но должны быть те,кто осознаёт,что же именно желательно иметь на выходе.И лишь они должны создавать СИСТЕМУ в связке с кабмином и президентом.Вот только президент должен был бы быть такой,которому необходимо ГОСУДАРСТВО
рокки
Те все що зараз відбувається навіть важко назвати навчанням. Профілі це абсурд. Середня освіта повинна бути для всіх однакова. Єдині стандарти для Києва чи маленького села. А для профільного вивчення є ліцеї та гімназії. І для чого аж 12 балів, 10 що мало? У основній школі дійсно треба ввести ЗНО. Бажано з тих дисциплін, по яких здають ДПА. Якщо мова йде про 12 річну освіту, тоді варто щоб учні здобували базову середню освіту після 10 класу. Інакше виникне ситуація, коли всі підуть з школи після 9 класу. У старших класах справді треба вивчати основи певних професій. Можливо дійсно вартує уваги досвід школи УРСР. Можна поцікавитися потребами ринку. Там більше потрібні робітничі професії. Закривати очі на ситуацію, яка склалася це абсурд. Всі роки щось змінювали. Скільки можна смішити людей! Відверто. Серйозних змін у викладанні предметів не було. А програми міняються без кінця. Приходилося вивчати системи освіти багатьох країн. І сказати, що ми будуємо ефективну систему освіти важко.
наконец-то
Слова Влада да вложить бы в головы общества,чтобы уразумели,что не всем необходимы высокие баллы.Чтобы уразумели,что и с низкими баллами можно жить и работать, и хорошо зарабатывать.Но вкладывая ЭТУ идею параллельно следовало бы вводить ЗНО по окончанию основной школы, с тем,чтобы перенаправить детей по уровню их возможностей.Но и перенаправлять с умом.
Влад
Всі "помішались" на підприємництві. Свого часу в США у випускних класах шкіл провели опитування на тему: як вони уявляють своє майбутнє життя. І лише кілька відсотків написали, що вони хочуть відкрити свою справу, тобто іти в бізнес. Все!!! А як ви собі уявляєте вчителя чи врача-бізнесмена? Ви хочете узаконити сучасний порядок у школах чи лікарнях? Заплатив - буду вчити чи лікувати. Не заплатив - ходи неуком або помирай. Лише одиниці можуть відкрити приватні школи чи лікарні. А інші? Чи ви хочете щоб повідкривали всі? А працювати там хто буде? Якщо всі підуть в бізнес то не буде кому добувати вугілля, руду, плавити метал, з цього металу робити деталі, з деталей складати машини, їх ремонтувати, сіяти хліб і збирати врожай, стелити дороги, працювати в дитячих садочках і ... багато чого. Невже для кількох відсотків майбутніх бізнесменів потрібно підлаштовувати всю систему шкільної освіти?
unforgiven
Від перестановки доданків сума не зміниться.
zlой
На мою думку основна мета реформи повинна полягати у освоєнні учнями основ певної професії. Не буду вигадувати нездійсненні речі. Треба дослідити стан майстернь кожної школи, підняти рівень викладання трудового навчання. У кінці 70-х був такий предмет основи електротехніки. Для хлопців це буде корисно вивчати. Дівчата повинні освоювати швейну справу. І не завадить доповнити навчальну програму дисципліною цивільна оборона. Діти повинні вже з школи розуміти, що не такий легкий зараз час. Крім того ще є можливість переглянути стару програму для 10-11 класів. Треба робити акцент на точних дисциплінах. Зміст освіти повинен полягати у підготовці до складного життя. Успіх це можливість себе проявити. Якщо учень з школи буде як омога краще підготовленний. То і в житті краще себе реалізує.
для KVP1248
значит так. О хлебопечке в школе,равно как и о ёлочных гирляндах-ЭТО путь к узкоспециализованной направленности,а отсюда-к невозможности реализации себя человеком,окончившим школу.Да,для неразвиты родителей без разницы ЧО там в шокле,а если дитё ещё и денег принесёт в дом-вообще кайф.ДЛЯ НЕРАЗВИТЫХ.Использование детского труда для обогащения администрации школы.При том,что и налогов платить не будут.Это работало бы для ЧАСТНОЙ школы.Но если ЭТО станет государственной политикой,то массу праздношатающейся публики,зарабатывающей на миингировании мы получим через12лет.Я вообще то,ещё надеюсь пожить.А Вы? Приятно ли будет наблюдать,как Вадим детям и внукам в таком миру выживать придётся.Как индусам.Какать к рекам ходить будут... Да у нас реки серебром не обогащены...----Вот интересное наблюдение.Сегодня,как грибы после дождя,народились "салоны красоты",где девочки-вчерашние неразвитые ученицы,предлагают клиентам навести порядок на голове-руках-ногах.И всё бы ничего.Но они как сиамские
близнецы  ни вправо, ни влево
и найти среди этой массы желающих заработать девочек мастеров своего дела практически невероятно сложно. Перенасыщение рынка услуг приведёт к чему?А больше они ничего не умеют. Они в школе плохо учились. В смысле - не учились вовсе - оценки получали
KVP1248
В моем предложении главным моментом является не хлебопечка, а развитие в учащихся возможностей прямого общения между людьми без государства как посредника. Хлебопечка, как и любое материальное производство, необходимо, чтобы не свалиться в сетевую пирамиду.
люди и сегодня вполне обходятся без государства,
Для KVP1248: взаимодействуя друг с другом. Но. Но фишка в том,что они взаимодействуют через ПОСРЕДНИКОВ.Хотят они этого, или не хотят, но именно посредники получают ту разницу,которую производитель мог бы получать непосредственно продавая свою продукцию тем, кому они необходима. Но... КТО способен изменить данное распределение ролей я не вижу. И как это сделать - тоже. Есть ли те,кто знает КАК?
Коментувати
KVP1248
Не треба сліпо копіювати досвід інших країн. «Мені тринадцятий минало. Я пас ягнята за селом». Школа має давати можливість учням як можна раніше кваліфіковано працювати, створювати дійсні матеріальні цінності, одержувати за це реальні кошти. Для учнів це має бути цілком добровільно. Треба вчитись у Природи. За мільярди років еволюції реальність, в якій живе індивідуум, пронизана, подібно до кореня дерев, безмежним числом паралельних ниток, які розгалужуючись зв’язують наше минуле з майбутнім. При цьому швидкість розвитку країни сильно залежить від константи розгалуження віток графа. Наші діди цю проблему вирішували через велику кількість дітей у сім’ях, та ранню дитячу тяжку працю. В наш час, треба розуміти, що збільшення цієї константи через збільшення до 12 років шкільного навчання веде до гальмування розвитку країни в сотні раз через експонентну залежність.
KVP1248
Тому іншого виходу немає, крім ранньої профорієнтаційної спеціалізації школи. Треба з’єднати бізнес та навчання. Можливостей багато. Приведу один з прикладів. Зніміть податки для підприємств в школі. Наприклад, поставте високо автоматизовану хлібопічку в школу. Нехай діти працюють над дизайном бубликів, чи іншої випічки, створюють систему реклами та індивідуальної доставки продукції кожному бажаючому. Майбутнє за розвитком сучасних технологій які дають можливість взаємодіяти між людьми напряму без посередників.
Коментувати
психолог
Прикро, але напевно дані коментарі Міністр не читає. І все це для вигляду. Ніби влада з народом. Щось і в мене таке враження, що стояли на Майдані даремно.
учитель, физ-мат
Извените но только не в нашей стране. Ето тогда, когда учителя искали роботы за пределами страны. Райво бегали и просили идти роботать. Поскольку не было кому преподавать. Теперь получается мы уже не учителя. В чом проблема! Пусть государство откроет заводы. И мы навсегда заставим о себе забыть. Только посмотрим кого вы преподавать возмете. Если тех клоунов, которые даже не зают что такое уровнение Ейнштейна. То искренне детям можно посочуствовать.
вчитель
Для учитель, физ-мат: В місті проблем з кадрами точно не має. А от в селах. Погоджуюсь. В деяких і на даний час нема педпрацівників.
Елена
Для учитель, физ-мат: Простите, а на каком языке это все написано? Или для "физ-мат" 20 ошибок в трех предложениях нормально? Не верю, что можно знать " уровнение" Ейнштейна при таком-то общем уровне образованности. Стыдно!
teacher
Для Елена: А що голвне? Помилка у слові, чи суть проблеми? Проблема існує. І повірте міські не дуже хотять за декілька гривень їздити в село. І зовсім не "стыдно" для людини яка все життя має справу тільки з формулами і експериментами. Встидно коли чиновники диктант пишуть на 7 балів. Більшого встиду нема. Але з іншої сторони коли не має розуміння, дійсно залишається тільки придиратися до літер і слів.
Коментувати
Прохання
Дуже велике прохання до Вас Лілія Гриневич та МОНУ розробити рекомендації до пункту (3.26. Особи з повною вищою педагогічною освітою або іншою повною вищою освітою, прийняті на посади педагогічних працівників за спеціальностями, фахівці з яких не готувалися вищими навчальними закладами або підготовлені у недостатній кількості, за умови проходження ними підвищення кваліфікації, атестуються як такі, що мають відповідну освіту.) Типового положення про атестацію педагогічних працівників. Розумійте яка виникає ситуація. У кінці 90-х, початок 2000-х масово на посади учителів фізики, інформатики, математики, хімії приймали колишніх працівників заводів. Тобто інженерів. На даний час відділи освіти спільно з ІППО приктично змушують йти вчитися і здобувати педосвіту або писати заяву на звільнення. Не дивлячись на стаж та досягнення. Раніше всі міністри просто ігнорували цю неоднозначну ситуацію. Саме тому покладаємо на Вас велику надію.
Голосzнарода
Путем Табачника идет - учителя ее возненавидят за это.
вчитель
МОНУ повинно повністю взяти під контроль ДОН, РВО і РМК. Вони перевірками, так званими вивченнями викладання дисциплін і моніторингами просто не дають життя. Гірше всього, що вони ж просто так не приходять і з пустими руками йти не хочуть.
Леонідович
Для вчитель: По руках треба їм давати. А це вони роблять саме тому, що повністю під контролем МОНу, ті також з пустими руками не уходять від ДОН, РВО і РМК. Піраміда.
Леонідович
Для вчитель: Структура освіти в Україні https://www.instagram.com/p/0IK7Y9SioP/
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!