Ігор Лікарчук: практика обрання директорів шкіл

Існуюча практика виборів аж ніяк не гарантує обрання того кандидата, який буде кращим для школи

Ігор Лікарчук: практика обрання директорів шкіл

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якоcті освіти.

Освітнє життя чи не щодня підкидає теми для обговорення і дискусій. Думаю, що і ця не залишить байдужими моїх друзів по ФБ, а також тих, хто стежить за моїми дописами. В Україні почала ширитися практика обрання директорів шкіл.

З одного боку, то начебто й непогано. Адже до сьогодні призначення директора було лицедійством, результат якого залежав від кількох дуже потужних чинників: гроші, позиція стосовно кандидатури тих чи інших політичних сил і чиновників.

Але є й інший бік цієї медалі. По-перше, існуюча практика виборів аж ніяк не гарантує обрання того кандидата, який буде кращим для школи, а не для членів тієї ж конкурсної комісії...

По-друге. НЕ упевнений,що директора потрібно обирати. Звичайно, якщо його посаду розглядати як верховноправительську, як учителя учителів, як дуже великого єдиноначальника - то обирати потрібно. Але, якщо посаду директора розглядати як менеджерську (насправді вона такою й має бути), то на цю посаду органи справжнього громадського управління школою мають запрошувати тимчасово людину, котра має відповідний фах і досвід. З нею має укладатися чіткий контракт. І якщо робота цієї людини справжній орган громадського управління не задовольняє, то він повинен мати право негайно такого менеджера змінити. На жаль, процедура обрання й психологічно, й нормативно створює ситуацію, за якої можливість перетворення директора у своєрідного васала невеликого феодального уділу дуже сильно збільшується. За умови, якщо немає законодавчих підстав, це унеможливити.

По-третє. У історії вітчизняної освіти була практика обрання керівників шкіл. Якщо хтось пам’ятає, то це був період появи педагогів-новаторів з їхньою педагогікою співробітництва, запровадження нового господарського механізму управління школою і т,д. Кінець 90-х років минулого століття. Той досвід був невдалим. У якомусь дослідженні зустрічав інформацію, що лиш 4% обраних тоді, працювали директорами більше 3-х років. Можете сказати, що то було давно. Так, давно. Але, на жаль, з того часу особливих змін у внутрішньому житті освітніх систем майже не відбулося. Можна висловити іще кілька думок стосовно недоцільності захоплення практикою обрання. Та пост на ФБ, очевидно, не місце для цього.

І на завершення. А чи є в нашій країні достатньо велика кількість якісних претендентів на обрання? Особисто я таких не бачу. Навіть у Білій Церкві претендентами на посаду керівника однієї з кращих шкіл записалися аж ДВОЄ (!!!!) бажаючих. А що буде в сільських та райцентрівських школах? Який там вибір? А якщо так, то вести мову про дуже позитивний результат від цього дійства - безнадійно.

Оригінал

Освіта.ua
05.02.2016

Популярні блоги
Людмила Булигіна: не «бідні діти», а треба було вчитись Плачі щодо відсотку тих, хто не подолав поріг, бісять неймовірно, адже тест з математики елементарний
А. Ночкін: зраду щодо ЗНО з математики скасовано Збільшили процент тих, хто не подолав поріг, ті учні, які і не збирались користуватися цим результатом
О. Северенчук: що роблять учителі, яких обманули? Якщо вчителі не страйкують – значить, їм можна давати обіцянки, які потім не виконуються
Т. Ткачук: цьогоріч була одна перевірка письмових робіт ЗНО На дуже важливому етапі проведення ЗНО відбувається суб’єктивне оцінювання письмових робіт
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Gluschuk Wladimir
Работаю директором школы 9 лет, могу наверное высказать и своё мнение. Мудрый философ Георг Гегель сформулировал главную формулу развития - борьбу. Исходя из этого посыла развитие системы образование возможно только в борьбе, любые способы ограничения этой борьбы приводят к стагнации и отсталости, что мы сейчас и наблюдаем. Только создание конкурентной, открытой среды в образовательной сфере (как и в других сферах) способно переломить ситуацию к лучшему. Выборы директора так же абсолютно необходимы. Определять, кто будет руководить школьными коллективами, должны основные потребители образовательных услуг - родители. Более того директорство должно быть ограничено не более 10 годами (два срока по 5 лет), а процедуру можно выписать (наличие не мение 2 х кандидатов, специальные курсы и т.д.) Почему многие боятся выборов - наверное не уверены что выиграют - значит будут больше работать над собой, а значит выиграют ученики однозначно.
Олекса Позняк
Для Gluschuk Wladimir: Так это у верблюда 2 горба...
Zinger
Для Владимира! А где Вы возьмете столько подготовленых для руководства школой людей, чтобы менять их каждые 10 лет? А не лучше делать так как в Японии - движение по горизонтали. Отработал в этой школе 10 лет - принимай участие в конкурсе на замещение директора в другой. Если ты хороший руководитель - молва будет идти за тобой, если полохой - получай, что заслужил. Выбирать должны родители, те кто ходит на собрания, как правило,самые активные и заинтересованные люди.
Коментувати
іван іванович
у нас у селі сойми міжгірського району закарпаття дуже гарний директор.
Олекса Позняк
Для іван іванович: Іван Іванович у школі один тому директор оцінить цей підхалімаш
Коментувати
Нина Царевская
Уважаемый Игорь Ликарчук! Вы, действительно, уважаемый человек. НО позволю себе впервые с Вами не согласиться. И прежде всего в том, чтобы рассматривать должность директора как менеджерскую. Школа - это не фирма по оказанию услуг, не контора, не завод. Это место, где дети, учителя, директор живут большую часть своей жизни. Я работаю в одной школе 38 лет. Прошла путь от старшей пионерской вожатой до директора через абсолютно все педагогические ддолжности в школе. Но даже в страшном сне я не представляла, как я могу оставить свою школу. Хотя мне не раз предлагали другие должности. Это все равно что бросить свою семью и уйти к другой, более благополучной или престижной. Мы все в школе как одна семья, и к этому я стремилась всю жизнь. Поэтому идею выборов поддерживаю только тогда, когда уважаемый всеми директор по какой-либо причине ушел. И еще, хороший директор всегда успеет подготовить себе замену, так чтобы хороший коллектив не страдал.
Олекса Позняк
Для Нина Царевская: Намёк тем кто ещё не понял: Нина хооший директор
Zinger
Дорогой директор! Вам нету цены, склоняю перед Вами свою голову! Искренне.
Коментувати
Владимир Белый
Напрошується у додаток до оцього: "якщо посаду директора розглядати як менеджерську (насправді вона такою й має бути), то на цю посаду органи справжнього громадського управління школою мають запрошувати тимчасово людину, котра має відповідний фах і досвід. З нею має укладатися чіткий контракт. І якщо робота цієї людини справжній орган громадського управління не задовольняє, то він повинен мати право негайно такого менеджера змінити" НАСТУПНЕ: по-перше, громадська рада інформує про вакантні посади і оголошує про початок конкурсу, по-друге, вирішальне засідання ради проходить у режимі он-лайн трансляції і є відкритим для будь-кого бажаючого його відвідати, і по-третє, мова не про раду окремої школи, а про раду місцевої громади, котра піклуєься про системно узгоджений успіх та умови для діяльності усіх своїх шкіл, гімназій, ліцеїв та закладів ПТО.
вчит.
Для Владимир Белый: бред, раньше в цене были педагогические династии, а теперь временные люди, приходящие со стороны на 5 лет? давайте выбирать всех менеджеров во всех отраслях! Не страна, а выборное собрание! Та же коррупция, только под другим соусом; оставьте школу в покое, дайте учебники и избавьте от ненужного контроля, в школе работают в большинстве - достойные люди за мизерную зарплату! А случайные "учителя" не задерживаются...
вчитель
Повністю погоджуюсь з "вчит." і підтримую кожне написане ним слово.
Коментувати