![]() |
Виконання педагогічним працівником тесту ЗНО – нічого не може сказати про його фаховість |
В УЦОЯО дорікнули репетиторам, які складають ЗНО
В Українському центрі оцінювання якості освіти не схвалюють дії педагогічних працівників, які беруть участь у зовнішньому оцінюванні через власні амбіції. У Центрі також наголошують, що виконання певним педагогічним працівником тесту ЗНО – нічого не може сказати про його фаховість.
Про це йдеться у публікації УЦОЯО, що є реакцією на випадки участі у ЗНО педагогічних працівників та репетиторів.
В УЦОЯО зазначають, що перш за все брати участь у ЗНО за кошт платників податків мають особи, які завершують здобуття повної середньої освіти й, можливо, вступатимуть до закладів вищої освіти, або випускники минулих років, які здобули повну загальну освіту в попередні роки й дійсно планують вступати до вишів.
«На жаль, відсутність строгих обмежень спричинила ситуацію, коли чимало осіб, які на підпадають ані під першу, ані під другу з-поміж означених вище категорій і які, найчастіше, є або педагогічними працівниками в закладах загальної середньої чи вищої освіти, або репетиторами «на вільних хлібах», реєструються для проходження ЗНО з якихось власних міркувань, наприклад, з метою «перевірити себе», «показати себе», «перевірити систему ЗНО», «похизуватися своїми результатами перед учнями, колегами» тощо», - наголошують в Українському центрі оцінювання якості освіти.
У Центрі повідомляють, що кожен із них як учасник ЗНО – це додатковий тягар на всіх громадян України, адже саме громадяни як платники податків сплачують до бюджету ті кошти, які держава вкладає щорічно, щоб підтримувати в належному стані систему ЗНО.
Також кожен учасник ЗНО – це той, хто своїм результатом впливає на результати інших учасників – реальних випускників шкіл і реальних вступників до вишів.
«Це пов’язано з тим, що процедура визначення балів ЗНО одним із елементів має врахування процентиля учасників – тобто відсоткового місця їх відносно інших учасників. І якщо припустити, що ті учасники, які проходять ЗНО з якихось власних міркувань, не пов’язаних із закінченням школи чи вступом до вишу, отримують високі результати, то це означає, що вони «знижують» результати інших. Власне, ідеться про те, що якийсь конкретний учитель Х, який готує учня Y, стає конкурентом свого учня й навіть певною мірою призводить до зниження його результатів», - підкреслюють в УЦОЯО.
Окрім того, у Центрі зазначають, що метою ЗНО є оцінювання передусім тих випускників, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти, а отже, саме під їхній рівень знань, умінь і навичок із тих чи тих предметів і готується той чи той предметний тест ЗНО, а вже аж ніяк не під рівень тих, хто їх навчає, тобто тих, хто щонайменше має кваліфікацію бакалавра, спеціаліста чи магістра.
«Іншими словами, виконання певним педагогічним працівником тесту ЗНО – нічого не може сказати про його фаховість, бо тест не був орієнтований на оцінювання такого учасника, і водночас виконання цим учасником тесту не на 200 балів – багато чого може сказати про його невідповідність обійманій посаді, адже він не впорався із базовим тестом, орієнтованим на тих, для кого вища освіта ще попереду», - наголосили в Українському центрі оцінювання якості освіти.
Як відомо, нещодавно директор Харківського регіонального центру оцінювання якості освіти Олександр Сидоренко повідомив, що аналіз результатів учасників ЗНО, які отримали 200 балів свідчить про те, що серед них є достатньо велика кількість випускників минулих років, які надають репетиторські послуги.
Освіта.ua
29.07.2020