Osvita.ua Середня освіта Новини середньої освіти Українська школа потерпає від бюрократії чиновників, - опитування
Українська школа потерпає від бюрократії чиновників, - опитування

Більшість директорів загальноосвітніх навчальних закладів вважають бюрократизм і "паперотворчість" найактуальнішою проблемою, що заважає ефективній роботі української школи

Українська школа потерпає від бюрократії чиновників, - опитування

Про це свідчить всеукраїнське дослідження щодо ставлення освітян до проблем управління школою, що здійснене Асоціацією керівників шкіл міста Києва.

Як свідчать результати дослідження, після видання у 2005 році наказу Міносвіти №297 "Про подолання проявів бюрократизму в освіті" ситуація у вітчизняній школі не тільки не поліпшилася, а й суттєво погіршилася.

"Обсяг "паперопотоків" збільшився у 2-3 рази. За рік – понад 1200, щотижня – 30 паперів вхідної-вихідної документації, при практично 100-відсотковій комп’ютеризації школи. Майже 80% керівників шкіл, які взяли участь у дослідженні, вважають надлишковий бюрократизм і зайву "паперотворчість" найактуальнішою проблемою, що заважає ефективній роботі", - зазначають в Асоціації керівників шкіл міста Києва.

Респонденти передусім відзначили невиправдане збільшення паперообігу у школі; повну байдужість керівних інституцій до можливостей використання запитуваної інформації та кінцевих результатів діяльності школи; дублювання запитів, неузгодженість планування роботи школи й органів управління освітою на всіх рівнях; відсутність об'єктивного аналізу та прозорості в роботі місцевих органів управління освітою; дублювання документів Міносвіти по всій вертикалі з запізненням у часі.

Основними причинами забюрократизованості шкільної освіти, на думку директорів українських шкіл є діяльність служб, установ та організацій, які навантажують школи всілякими "терміновими заходами"; традиційна бюрократична вертикаль із паперообігом; застарілий стиль управлінського мислення працівників органів управління освітою; неготовність управлінців у системі освіти до застосування безпаперових технологій управління та засад е-врядування; корумпованість освітньої системи, яку підсилює її централізованість.

Переважна більшість респондентів вважають, що основними перешкодами для демократичних змін і запровадження шкільної автономії є намагання централізувати всі фінансові потоки та кадрові призначення в районному управлінні освітою, що спричиняє всепроникну корупцію та маніпулювання керівниками шкіл; відсутність спеціальної управлінської освіти та систематичного навчання керівників шкіл із фінансово-господарчих питань; несформованість нормативно-правової бази для автономії навчальних закладів, що робить керівника школи незахищеним перед контрольними органами та відштовхує його від ідеї шкільної самоврядності.

Респонденти, які взяли участь у дослідженні, наголосили на необхідності відмовитися від адміністративно-командного стилю управління школою та перейти до менеджменту, заснованому на принципах демократичного врядування.

Основним механізмом підвищення ефективності та якості освіти, на думку 85% респондентів, є оновлення механізму фінансового забезпечення освітньої галузі, заснованого на фінансуванні з розрахунку коштів на освітні потреби одного учня – так званого "освітнього кошика учня".

У дослідженні взяли участь керівники понад 500 шкіл різного типу з різних регіонів України (через анкетування й індивідуальні інтерв’ю). Крім того, було здійснено контент-аналіз шкільного документообігу й облік робочого часу директора школи.

За результатами дослідження буде опубліковано аналітичний звіт, після чого відбудеться його громадське обговорення. Дослідження відбулося за підтримки Освітньої програми Міжнародного фонду "Відродження".

Освіта.ua
14.06.2013


Коментарі
Аватар
Введіть ваше ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Введіть код:
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Владимир Каплун
Безправне становище та низький соціальний статус шкільного вчителя; невиправдана, надмірна залежність учителя від органів управління, які зловживають своєю владою; нерозвиненість в педагогічному співтоваристві форм самоорганізації та механізмів захисту своїх прав - це призводить до стагнації всієї української системи освіти
Дмитро
Для Владимир Каплун: Шановний Володимир Є такий проект - "За владу без абсурду!". На їх сайті є цілий цикл статей про дурість та зарегульованість освітньої системи. А особливо під головуванням пана Табачника. Ось там Ви могли б звернутись, як то кажуть, до цільової аудиторії. Тому що Ви бажаєте змінити цю країну на краще, я бажаю того ж, а команда громадського руху Абсурд.Влада.ЮА не просто "бажає", а робить конкретні кроки. Тому або ми з Вами (та ще тисячі небайдужих) приєднаємося до них та змінемо країну, або так і будемо просто виказувати свою думку у коментарях.
Владимир Каплун
З чого почати? По-перше – об’єднати всіх небайдужих (вчителів, батьків, громадян) та сконцентрувати їхні зусилля. Започаткувати постійно діючий інтернет-майдан-чик, де збиратимуться всі факти порушення прав людини та зловживання владою в системі освіти, типові проблемні ситуації та їхнє обговорення. У ЗМІ, на інтернет-сайтах та в соціальних мережах епізодично спалахують розпорошені обговорення, пов’язані з проблемами системи освіти, але зазвичай вони швидко згасають і зникають з центру уваги. Необхідно сконцентрувати інтелект та енергію всіх небайдужих в одному місці, аби виникла «критична маса» та «зайнялося полум’я» постійно діючого, неформального загальнонаціонального руху, який допоможе офіційній системі освіти зрушитися з мертвої точки.
Владимир Каплун
Зрозумілим є бажання багатьох освітян висловлюватись, не називаючи свого ім’я та місця роботи. Інтернет надає таку можливість. Перш за все, треба почути від самих освітян про штучні перешкоди та тягарі, які ускладнюють виконання їхньої і без того нелегкої місії, про системні проблеми, які потребують невідкладного вирішення, про допомогу, яку освітянська спільнота потребує від громадянського суспільства. Необхідно створити ініціативну групу, яка розроблятиме та оприлюднюватиме для загального обговорення плани та проекти подальших дій. Нижче пропонується для обговорення та конструктивних пропозицій начерк двох можливих напрямків, які тісно пов’язані та доповнюють один одного: http://www.khpg.org/index.php?id=1359036509
Родион
Активно комментируют статью директора. Задело за живое. А сколько самодурства исходит от самих директоров? Я не о всех, но есть отдельные экземпляры, окольными путями получившие образование и должность, ничего не смыслящие в доверенном деле, тупо ненавидящие тех кто поумнее. Интриги и бюрократические придирки к подчинённым, пресмыкание перед вышестоящими - стиль их работы. Но... Имея завидную пронырливость, хитринку вместо ума обрастают нужными связями , а там и слава и почёт. А там, гляди, и должность предложат (продадут) в отделе-управлении. И всё повторится сначала. Так плодятся паразиты от образования.
эра
А вы заметили, как тихо-тихо, незаметно, у директоров школ отобрали их права, оставив одни обязанности?Вот потому-то и слова сказать против системы не можем."Пионер (читай-директор) , ты за всё в ответе"(((
ОПА
Ще одна пропозиція. Ввести чіткий перелік обовязкових наказів, решта - за потребою закладу. Щоб Галя Батьківна, яка працює в районо, не вимагала написання закладом наказу тільки тому, що потім прийде з перевіркою і спише наказ для своєї довідки...
Ирина Шульгина
Для ОПА: А Гале Батькивне надо ведь создавать илюзию бурной деятельности, вот и хочет много бумажек, чтобы все красиво по папкам стояло. А то, что учителю не до детей за всеми этими отписками, это проблемы детей. Особо совестные просто крадут это время потом у собственной семьи. Уже я начала оформлять бумажки, чтобы с детьми пойти на ночевку. И теперь не понимаю, то ли в советское время было бумажек поменьше, то ли наша учительница обладала железными нервами
Владимир Каплун
Для ОПА: Дуже правильна пропозиція! Аби запобігти свавіллю, треба вимагати законодавчого обемеження повноважень чиновників кожного рівня
Глакс вопиющего
Пропозиції: 1.Скоротити районо, облуно. Там повинен бути методист - методична допомога закладам, головний спеціаліст - основний контроль (звести до мінімуму, достатньо перевірки роботи закладу 1 раз у 5 років), юрист - конфліктні ситуації, бухгалтерія - фінансові питання, начальник. 2. Дати можливість учителю проходити курси заочно. На 70% скоротити інститути удосконалення - лекції одні і ті ж десятиріччями! 3. Категорично заборонити районо і облуно: переписувати міністерські накази з додаванням "своїх" пунктів, вимагати звіти "які хто придумає". 4. Негайно відмінити всі учнівські конкурси для участі в яких дитина повинна здати гроші (совість би мали), категорично заборонити розповсюдження благодійних лотерей різного типу серед учнів (дають таку кількість, що мусять брати учні із соціально незахищених сімей - абсурд). 3.Категорично заборонити організовувати "заходи" (спортивні, туристичні, репетиції, концерти, паради, конкурси...) під час уроків!!! Ну скільки це триватиме?!!
Natali
Помогите, пожалуйста, разобраться с юридической стороной некоторых вопросов относительно учебных предметов в специализированной школе с углубленным изучением иностранных языков 1.Должны ли входить все профильные спецкурсы в перечень предметов для вкладыша к аттестату. Например, Литература Англии и Литература США? В нашей специализированной школе с углубленным изучением иностранных языков они не записываются в перечень предметов, изучаемых в школе во вкладыш (додаток) к аттестату. 2.Согласно программы для специализированной школы с углубленным изучением иностранных языков на профильные спецкурсы отводится по 1 часу, можно ли сокращать количество часов на профильные спецкурсы до 0.5 часов в пользу математики, если школа специализируется на углубленном изучении иностранных языков? 3.На каких основаниях можно ввести в школе изучение русского языка, что для этого требуется, почему не требуется заявлений от родителей детей на изучение других иностранных языков?
катерина
Ваш текст...давно пора районные управления образованием разогнать. они только приказы министерства и областного департамента копируют,а ещё постоянные отчёты требуют по поводу и без повода - абсолютно ненужная бюрократическая структура в системе образования.
добрый педагог
пока в отпуск уйти не реально)
Виталий Шульга
Я попробовал будучи директором что-то изменить писал статьи и на осв!ту в том числе, а результат зав районо вежливо (кстати за это ей спасибо) попросила уволиться с должности правда предлагала поработать методистом, но там эще страшнее поверьте.
Вчителька Криворіжжя
Дайте нам вчити дітей! Позбавте нас від величезної кількості заходів, які дітям "ні розуму, ні серцю" і відбирають час у вчителя, бо придумав хтось один, а готує сценарії кожен сам для себе. Чому разом з вказівкою не приходить і сам сценарій. Величезна кількість конкурсів різних рівнів: районні, міські, обласні, Всеукраїнські - і всі "дуже важливі для нашого вчительського іміджу". А можна, я просто навчу дітей своїй науці, а не буду займатися половину всього свого часу "своїм іміджем". Взагалі, вчитель - раб своєї роботи. Встав на зорі - провів уроки, перевірив роботи, придумав на завтра, як провести уроки і виховні, зробив все гарно на комп’ютері - вже час і спати, а про особисте життя і не мрій... Гірко, що влада ніяк не централізує нашу діяльність.
Учитель Харківщина
Підтримую кожне речення в статті. Такої бюрократії та відношення до школи не було НІКОЛИ. Суцільні проФФесіонали - видають методички на виконання листа (!) міністерства і продають по 60 грн. за штуку
Светлана Бойко Зинченко
То чому ж ми скаржимося один одному, але не піднімаємо це питання на всіх рівнях?..
vchytel
Для Светлана Бойко Зинченко: а й дійсно так... говорили- балакали, посідали та й заплакали. Як ото в учительській - перебалакали, а далі? А далі щось робити потрібно...
Владимир Каплун
Ваше запитання - найважливіше! На мій погляд, головна причина - відсутність форм солідарності серед освітян та відсутність розуміння та підтримки з боку широкої громадськості. Деякі пропозиці див. у статті "Права вчителя та громадський рух «За якісну освіту»" (http://www.khpg.org/index.php?id=1359036509)
Елене
Ваш текст...Школа утонула в бумагах, хоть и электронных. Это действительно так. Почему то никого не волнует то, что учебники для 5-го класса еще в глаза никто не видел даже на книжных базах (по новым программам), а отчеты все пишем и пишем. Кому, зачем?
Вера
Возила знакомая детей в дальние страны. Гороно достало своими бумагами, то запятая не там, то поля узкие, а на границе эти бумаги никто не смотрел, посоветовали в макулатуру сдать. Мало того, учитель, везущий детей на экскурсию, должен взять отпуск, он не работе. Так зачем же куча бумаг? Или учитель должен отвечать за то, есть у рейсового автобуса право на перевозку детей или нет? А про отчёты вообще говорить не хочется: то ли детей учить, то ли отчёты писать.
Поддерживаю
Полностью согласна, бумаги достали, администрация школы работает только на управление и бухгалтерию, ни шагу нельзя сделать в школе без согласования, разрешения , а бухгалтерия -это вообще царство за семью замками, что хотят, то и разрешают. Учитель становится рабом в своей стране.А как писали, раб способен воспитать только раба. Разве это нужно нашей стране??? Жалко, что мнения опроса никто не услышит и ничего не изменится в нашей системе. Для изменения нужно желание и решительность министерства, которому подчиняются все.
Читач
Школа працює не на дитину, а на чиновника
Ирина Шульгина
У нас было море экскурсий и походов, а сейчас учительница дочки говорит, что хочет их куда-то свозить, но СТОЛЬКО бумаг надо, что даже начинать страшно. Вот кому эти бумаги нужны?
Urri
Знания учеников уже давно никого не интерисуют, все занимаются составлением каких -то безсмысленных таблиц, отчетов и т.д. А все потому, что наши бюрократы поустраивали на работу своих детей, внуков и под них понаделали отделов, служб и другой бесполезной х...ни им же нужнохорошо кушать, а учителям зарплата в1500грн, и так не подохнут.

Щоб отримувати першим
всі новини від «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть
«Подобається»

Дякую,
не показуйте це мені!