Osvita.ua Середня освіта Новини середньої освіти Учні та вчителі є заручниками ігор із виданням підручників, - експерти
Учні та вчителі є заручниками ігор із виданням підручників, - експерти

Своєчасно забезпечувати школи якісними і дешевими підручниками можна лише ліквідувавши держзамовлення друку підручників і передавши кошти у школи, зробивши їх замовниками навчальної літератури

Учні та вчителі є заручниками ігор із виданням підручників, - експерти

Про це йдеться у статті Василя Ластовецького, Олександра Пилипчука та Євгена Шестопалова "Наші учні варті якісніших підручників".

"Школи змушують використовувати лише рекомендовані або затверджені МОН України підручники, усі інші наказують вилучати з фондів шкільних бібліотек і мабуть скоро будуть спалювати, як за часи інквізиції", - зазначають експерти.

"МОН України регулярно видає накази з назвами на кшталт "Про посилення контролю за відповідністю друкованої продукції шкільного асортименту, яка використовується у навчальних закладах, педагогічним вимогам". Доходить до того, що виконуючи подібні накази в Чернівецькій області з учителів беруть розписки про невикористання комерційних видань під загрозою негайного звільнення, а у м. Одеса "вертухаї" від освіти обшукують сумки та рюкзаки учнів, чи нема там "заборонених" книжок", - повідомляють експерти.

Налагодити своєчасне забезпечення шкіл підручниками не вдавалось жодному керівництву МОН за всі роки незалежності України. Виправити це становище можна, ліквідувавши державне замовлення друку підручників і передавши кошти у школи, зробивши їх замовниками навчальної літератури.

"З усього видно, що наше МОН України – чи не останній оплот централізованого неринкового розподілу державних коштів на пострадянському просторі, при якому автори та видавництва, замість здорової конкуренції, приречені битись між собою за одержання "державного замовлення". Небажаних претендентів знімають з конкурсу під вигаданими приводами", - наголошують автори.

У той самий час видавництва-переможці, "освоюючи" державні кошти, прагнуть зробити свої підручники якомога дорожчими: штучно роздувають обсяг навчального матеріалу, використовують цупкий папір, багатоколірний друк тощо. Досить покласти в ранець 5‑6 таких книг, щоб дитина "зігнулася в дугу" від їхньої ваги.

Якщо порахувати витрати держави на видання підручників, то для щорічного забезпечення комплектом підручників одного учня в середньому потрібно близько 400 грн. Експерти зазначають, що держава витрачає ці кошти вкрай неефективно. Якби школам на придбання навчальної літератури за власним вибором виділили хоча б половину цих коштів, то кожен учень мав би сучасні підручники, дешеві й якісні.

Також автори наголошують, що система експертної оцінки серйозно потерпає від суб’єктивізму й конфлікту інтересів: складається враження, що бажаний експертний висновок (і відповідний гриф на видання) можна здобути за знайомством або просто за гроші. Інакше як пояснити наявність грубих помилок у змісті багатьох підручників? Діюча система конкурсного відбору підручників без механізму попередніх випробувань, без урахування думки вчителів, учнів та їх батьків, робить принципово неможливим створення якісних підручників.

Проте легко знайти й людей, які готові захищати діючу схему. Підручникотворення є прибутковою галуззю та її монополізація приносить значні кошти групам і особам, які мають доступ до управління державною власністю. Виробництво та розповсюдження навчальної літератури через систему державного замовлення стало предметом змагань видавництв, коли замість відкритої конкуренції ідей, авторів і програм усе вирішують зв’язки, знайомства та політичні впливи. Унаслідок цього ціни на бюджетні підручники іноді стають захмарними.

"Поки ринкові відносини не прийдуть рівною мірою в усі видавництва та школи, дешевих, якісних і своєчасних підручників не буде! Але наразі МОН України вперто зберігає процедури, що залишають лазівки для зловживань, не хоче впроваджувати прозорі, справедливі для всіх європейські стандарти випуску якісних підручників, не хоче для їх придбання передати державні гроші у школи", - наголошують експерти у статті "Наші учні варті якісніших підручників".

Освіта.ua
23.05.2013

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Поки ще вчитель
Мабуть, бувають і непогані підручники, але ж загальна маса - лайно. Підручники ж приходять ті, яких ніхто не бачив, не аналізував, не апробував. Прийдуть у вересні (добре, якщо у вересні, але згадайте епопею з підручниками учнів, які повинні вчитися були за 12-річною програмою, підручники приходили і в січні), вчителю нав"язують ці підручники, хоч він, як пролфесіонал, який працює кожного дня з різними дітьми, розуміє, що підручник лайно, а старий у 100 разів кращий, але повинен виконувати розпорядження і викидати старий гарний підручник. А що може наше Міністерство, якщо не пам"ятаю жодного року, щоб хоч з якогось предмета не було помилок у збірниках ДПА чи на ЗНО (то питання некоректні, то кілька відповідей, то відповіді некоректні, то їх зовсім немає". И ЭТИ ЛЮДИ ЗАПРЕЩАЮТ НАМ В НОСУ КОВЫРЯТЬСЯ,
Олександр
Ілюстрація до проблеми якості завдань для ДПА: http://teachlab.ucoz.ua/publ/dpa/komentari_do_zavdan_dpa_z_informatiki_dlja_9_klasu_2013_rik/36-1-0-126
Коментувати
Оленка
Але не можна ж так загалом стверджувати про те, що всі підручники неякісні й нецікаві. Ми вчимося за прекрасним підручником з мови Заболотних, до якого немає жодних претензій! І я далека від думки, що гриф на ньому одержаний за хабара. Інша справа - посібники та друковані зошити, особливо для підготовки до ЗНО.
Олександр
Приємні винятки є, але ж загальна картина шокує. Наявність одиничних помилок можна зрозуміти. А от більше 10 помилок у географічних назвах на карті світу в одному з електронних атласів, які вдалося знайти за 10 хвилин, схвалені грифом міністерства, - сигнал більше ніж тривожний... Схоже, економлять навіть на редакторах, щоб не випустити гроші з рук.
Коментувати
Ирина Шульгина
Кого волнуют ученики и учителя? Главное что? Чтобы Семья деньжат заработала. Есть обязательный учебник, будьте добры, каждый купите за 50 грн. Неважно, что он ужасный, что надо искать другие книги, можно еще советские, но чтоб обязательный учебник был у каждого

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!