Учителі вже знають, як вмикати комп'ютер. А далі?

Що таке інновації в освіті розповідає начальник відділу ІМЗО Наталя Гущина

Учителі вже знають, як вмикати комп'ютер. А далі?

Новітні тренди суспільства знань, хмарні технології в школах, електронні щоденники та журнали, віртуальні кабінети вчителя та учня – такою є сучасна освіта. В деяких українських школах працюють вже за новими стандартами, а десь − немає навіть уроку інформатики. Що таке інновації в освіті в програмі «Молодь плюс» на Радіо Свобода розповіла начальник відділу Інституту модернізації змісту освіти Наталя Гущина.

Інновації в освіті – це зміни. Всі зміни, які відбуваються в суспільстві, відображаються в освіті. В минулому столітті у нас було індустріальне суспільство, і освіта була заточена під те суспільство

21 століття – це інформаційне суспільство або суспільство знань, тому, безумовно, освіта має пристосовуватись і має забезпечувати вимоги цього суспільства. Інновації, які спрямовані на те, щоб забезпечити існування людини в цифровому суспільстві, є важливими в освіті на сьогоднішній день. Тобто вони пов’язані з технологіями.

Які проекти в цій сфері були впровадженні в Україні?

В Україні багато чого робиться і державного, і недержавного, і регіонального масштабу. Наприклад , у нас є дуже потужний і цікавий державний проект «Хмарні сервіси в освіті». Є наказ Міносвіти, відповідно до якого 32 школи долучені до цього проекту, близько двох тисяч учнів та вчителів беруть у ньому участь. На сьогодні хмарні сервіси – це тренд. Хмарні технології використовуються як в бізнесі, так і в освіті. Цей проект дозволяє забезпечити інформаційне середовище школи та розвиває інший тренд – змішане навчання – електронне, дистанційне навчання разом з традиційним.

Як використовуються хмарні сервіси в школі?

І в управлінні, і в класі, і для роботи з батьками, тобто на всіх рівнях. Все, що є в реальній школі, може бути відображено в хмарах, може мати віртуальний вигляд. Це і віртуальні викладацькі, віртуальні методичні кабінети, віртуальні індивідуальні кабінети вчителя, учня, адміністратора, електронний документообіг, зв’язок з батьками, їх інформування, електронні щоденники, електронні журнали.

Також вже друге десятиліття поспіль в Україні існує конкурс «Вчитель-новатор». Цей конкурс ініціювала компанія Microsoft за підтримки міністерства та нашого інституту. За ним обирають вчителів-новаторів, які рухають освіту та технології вперед.

Останні декілька років розиваються професійні спільноти педагогів на різних порталах. Навесні з’явилася спільнота педагоів «Навчаємося з Google». Ми сподіваємось, що співпраця з такими потужними компаніями дозволить розвиватись вчителю в напрямку технологій. Це дає величезні можливісті. Такі потужні компанії (Intel, Microsoft, Google) мають свої освітні програми, які є безкоштовними і відкритими для України. Відкрите освітнє середовище – це ще один тренд, який дозволяє вчителю вільно розвиватись та підвищувати рівень технологічних знань.

Серед першочергових проблем тут − проблеми з технічним постачанням обладнання, відсутності якісного інтернету, який дозволяв би навчатися. Але найбільша проблема − відсутність мотивації. Немає на сьогоднішній день у вчителя мотивації перекваліфіковуватись та використувавати ці технології. Все ж таки тут повинен бути державний підхід. Не перший рік ми говоримо про те, що потрібно впровадити стандарти ІКТ-компетентності (інформаційно-комунікаційні технології) для всіх педагогоів: вчителів, адміністраторів, викладачів ВНЗ і для учнів.

А як перевірити ІКТ-компетентність?

Існують розроблені стандарти ЮНЕСКО для педагогів, їх треба адаптувати для України і впровадити на державному рівні. Кілька років вже про це ведеться мова. Були вже зрушення. В 2010 році була програма «100 відсотків». У 2014 році її було скасовано. Вона стосувалася і забезпечення шкіл інтернетом, і володіння комп'ютерною грамотою вчителів. Сто відсотків вчителів мали навчитися на базовому рівні (а потім і на інших). Програма закінчилася якраз на базовому рівні. Тож сто відсотків українських вчителів знають, як вмикати комп'ютер. І вимикати. Можливо, створити теку, можливо, набрати текст, можливо зробити презентацію.

Але не можна так: от нема держпрограми ,то ми складемо «лапки» і нічого не будемо робити. Все ж є дистанційні курси, ІТ-компанії, які організовують курси комп'ютерної грамотності.

Є вислів: технології ніколи не замінять вчителів. Але вчителі, які володіють технологіями, замінять тих вчителів, які не володіють ними. Я б додала: потрібен вчитель, що не лише володіє технологіями, але й навчить мислити, надасть навички критичного мислення.

Потреба у навчанні, самовдосконаленні, розвитку − це треба в людиниі виховувати. В учнях. А щоб в учнях це було, значить спочатку це має бути у вчителів.

Чи основна проблема цієї сфери в нестачі коштів?

Я була в сільській школі, де кожен вчитель має ноутбук, і на всіх предметах використовують новітні технології. Як це було зроблено? Виписана цільова премія для вчителів директором школи, але гроші частково пішли на купівлю власної техніки.

Є така тенденція в навчанні: «принеси власний девайс». Це хоч і не державний рівень, але це працює. Діти приносять власні планшети, смартфони, нетбуки − і хмарні технології дозволяють працювати їм всім разом. Цей «комп'ютерний звіринець» об'єднується в хмарах. Завдяки цьому можна прослухати тему від найкращого педагога України, виконати завдання і отримати знання і навички.

На державному рівні хотілося б, щоб це була державна політика, державні цільові програми − на подолання цифрового розриву, створення єдиних українських електронних освітніх ресурсів.

Освіта.ua
08.09.2016

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Вадим Петриченко
Розмова заглохла. Висновки не проявились. Це не продуктивна дискусія, правда?
nina
додала: потрібен вчитель, що не лише володіє технологіями, але й навчить мислити, надасть навички критичного мислення. а це як новина??? :)
Вадим Петриченко
Прочитав, згоден з автором у головному: мотивації нема. У педагогів чи їх керівників. Що, звісно, матеріальним станом школи і вчителя зумовлено дуже і дуже. Втім, треба рухатись. Можу сказати, що у бібліотекарів та сама картина. Тепер про організацію діалогу. Вона при статті просто неможлива. Здебільшого автори і не відповідають, не вважають за потрібне, але то і незручно дуже. Треба мати форуми, шановні педагоги. Територіальні, місцеві - там можна поговорити предметно і, що головне, якісь зробити висновки, про якісь загальні кроки домовитись. Це називається громадянське суспільство. Організоване. А так от тут одне одному (анонімно) щось сказати... Хто згодний - прошу в форум Український модератор. Там навчаю вести форум. Всіх, хто бажає. Безкоштовно. Поки ви собі той форум не започаткуєте, руху не буде. В осмисленні стану галузі, напрацюванні позиції, роботи з депутатами. А як же? Демократія - то тільки можливість, як ви не скористались. то це ваша проблема. І моя.
Вадим Петриченко
Дуже, дуже цікаво, не відразу і вирішиш, у що вникати: чи в те, що пані Наталя каже, чи в те, що відповідають колеги. І всього кіло символів на все про все. Як модератор трьох освітніх Фейсбук-форумів маю передовсім подбати про те, щоб статтю представити там, а учасників розмови, як хто є з тих країв - прошу долучитись. Посилання давати не буду, бо може й не дозволить сайт, а назви такі: Миколаївська освіта, Львівська... , Харківська ...
Вителька пенсіонерка
ДЛЯ КОГО ЦЯ СТАТТЯ??? Хто винен ,що в школах комп’ютери минулого століття, інтернет за рахунок батьків, або зовсім відсутній,один проектор ???, Я знайома з інноваційними технологіями ,але використовувати на уроці історії НЕ МОЖУ!!! І не вина вчителів в тім,що вони можуть "включити комп’ютер" Дайте можливості і більшість буде володіти і хмарними технологіями і використовувати сервіси Вікіпедії,ВЕБ-2 і т.д. А то повертається язик звинувачувати вчителяв,робити їх крайніми.
Владимир
Для Вителька пенсіонерка: Вы действительно верите в то, что если у Вас в кабинете будет ПК, проектор, мультимедийная доска, Wi-Fi, планшеты у всех учеников, то знания учеников улучшатся ? Поверьте, Вы глубоко ошибаетесь. Мир потихоньку отходит от этой булды. А мы все талдычим про ИКТ. На самом деле необходимо всего три вещи : высокий профессионализм преподавателя, желания ученика учиться и ликвидация всех бюрократических надстроек, которые мешают преподавателю плодотворно трудиться. И основным критерием оценки труда преподавателя должны быть знания учащихся всего класса, а не одного участника олимпиады или количество презентаций с цветными картинками.
Коментувати
Доречі "Правець"
дуже легко модернізвуати під сучасний телевізор. І програмуй на Бейсик скільки сили вистачить.
Доречі
магнитофон "Електроніка", чим не дисковод?.
Олекса Позняк
Тут оказывается ветераны БК- 11 есть?????Приветствую, дедушки!!!!
Які дедушки?
За такими "сучасними" комп`ютерами училися діти 80-х та 90-х. І повірте. Краще БК 11 ніж щось посередині між windows 95 та xp.
Коментувати
Вибачте, але
це тілька ваша уява. "Хмарні технології в школах, електронні щоденники та журнали, віртуальні кабінети вчителя та учня – такою є сучасна освіта." У багатьох школах комп`ютери ще 90 років. Забезпеченість Інтернетом ще гірша. Ви лукаво поступайте, коли в одному, чи двох регіонах уособлюйте всю країну. І саме головне. ТАКОЇ НЕМА СУЧАСНОЇ ОСВІТИ.
Oleg Nebelsky
Для Вибачте, але: Так, в мене у кабінеті є комп 1995 року Pentium II 0.3ГГц 384 Мб (раритет розробки США 1984 року з металолому з апгрейдлом за власні 40 грн :( )! Як не дивно, виконує успішно всі функції (крім перегляду в Ютубі - не проблема - скачуємо - дивимося). Працює на slackware linux, тому ніяких проблем з вірусами. Шкода, що у проекторі, якому вже 9 років, торік вийшла з ладу лампа (нова коштує дорожче хорошого сучасного системника). Може хтось може поділитися непотрібною БВ?
Олекса Позняк
Для Oleg Nebelsky: четвёртый пень не совсем и плохо- памяти хотя бы 4 гига прикупите, проц там наверное на 775 -возьмите 2 ядерник. Вот и недорогой апгрейд.А за вирусы информатику по попе надавать.А если вооще ничего не тянет - может термопста под процем задубела - надо сменить
Oleg Nebelsky
Для Олекса Позняк: А Ви гуморист :)
Коментувати
Oleg Nebelsky
Хочу премію до Дня вчителя, достатню, щоб купити ноутбук без Windows! Обіцяю використати за призначенням (ціллю)! :(
Oleg Nebelsky
Пані, начальник відділу ІМЗО Наталя Гущина, для того і займає відповідну посаду, щоб реально бачити суть речей та вміло керувати ПРОЦЕСОМ, а не констатувати всім відомі речі і ділитись "фантазіями". До прикладу, за 10000 кіло грн. (від 08.09.2016 http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/09/08/10-mln-grivenvikoristayut-na-vstanovlennya-programnogo-zabezpechennya-dlya-shkilnix-komp%E2%80%99yuteriv/ ) при мудрому підході можна було б придбати ще як мінімум 1300 досить непоганих ноутбуків для вчителів з OS Unix (Linux), тобто повністю забезпечити ними вчителів кількох тергромад
УТОПІЯ
Кумедна стаття! Краще б та пані задалась метою перевірити документи про надання школам компютерів державою. Це ж не важко зробити, якщо , звичайно, захотіти. Тоді б вона побачила, що перший і останній раз компютерний клас у нашу школу було надано 25 років тому. У школі більше тисячі дітей. В задачі запитуєтся: чи виконується програма з інформатики кількісно (як в одному класі можна проводити 60 тижневих годин?) і якісно (що на таких компютерах сьогодні можна показати дітям?) А ще можна поцікавитись (це теж не складно, замість збирати різні абсурдні звіти) як забезпечуються школи і-нетом. Звичайно, мені б хотілося б зайти в сучасний кабінет і на 42-дюймовому моніторі, використовуючи інтерактивне ТБ, показати учням красу Землі... А дже "кнопкою володію" -хі-хі. Вибачте за істеричний сміх...
Голосzнарода
Для УТОПІЯ: от Ви працюєте в школі вже, очевидно, багато років в умовах неофеодалізму, і до цього часу ніяк не можете усвідомити, що матеріальне забезпечення феодального наділу є справою його власника, тобто вчителя-предметника. Також за право працювати на наділі, вчитель щомісяця сплачує данину вищестоячій аристократії у вигляді 60% прибутку, так що Ваші жалоби не правдиві, тому що Ви отримуєте рівно те, що купили ...
Коментувати
народний вчитель
Казочка про золоту рибку. Якщо все так, то чому так немає? А скоріш за все, вчитель покине роботу, ноутбук запстаріє, учні будуть відсиджувати уроки, і знову стане як завжди.
Олекса Позняк
Анна Австрийская спросила у придворных почему кричат крестьяне на площади.Все молчали.Наконец один дворянин вышел и сказал: они просят хлеба ваше сиятельство, они голодают.У них нету хлеба? -удивилась Анна - Так пускай едят пирожные!!!!!===============Вам эта статья не напоминает ту древнюю историю??????
наталі
В школі відсутня система .. немає груп продовженого дня.. Тільки першокласникам.. і все.. писали. . Просили Сказали ні..не можна... і як це розуміти! ?
таня
У нас навіть жалюзі повість не можуть.... сказали обои приклеють. ..то пол що може идти мова. ..
Фікса
спочатку інтернет проведіть в школи , а там розберемось хто чого вартий
Вчителька
Ну, якщо вже мова йде про "звіринець, то...Мій "власний девайс" вже перемотаний ізолентою і виглядає як перша шкура давно вмерлої рептилії, що її скинула. Мене така "тенденція " в освіті анітрохи не задовільняє. Бо я теж, як та рептилія, швидше вмру, аніж новий девайс придбаю за ту подачку, що отримую від держави. І мені особисто треба не лекція передового педагога а елементарна можливість доступу в мережу для мене і для учнів. А там ми вже якось зорієнтуємось, де і що почерпнути.
Голосzнарода
Якщо в нашому суспільстві вже давно не відбувається ніяких позитивних змін, то це означає лише одне, що ніяких іновацій в освіті немає, а чиновники від освіти про це тільки весь час брешуть.
как вариант
Для Голосzнарода: именно врут
Коментувати
реаліст-песиміст
Ця пані дуже далека від сьогоднішніх реалій... Може вона не з нашої країни?
За(с)мучений вчитель
Цікава стаття і гарні висновки - "Я б додала: потрібен вчитель, що не лише володіє технологіями, але й навчить мислити, надасть навички критичного мислення. Потреба у навчанні, самовдосконаленні, розвитку − це треба в людині виховувати. В учнях. А щоб в учнях це було, значить спочатку це має бути у вчителів." Ну і так далі ... і про вирішення питань на державному рівні!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - все по темі. Але для чого це писати вчителям? Вони і так в курсі, що за ту мізерну платню, що оцінила держава роботу педагога, вчитель має зробити багато всього: і сучасні уроки провести, і позакласну роботу організувати було б дуже добре якби безкоштовно (хоча всі директори знають про факультативи, оплачувані гуртки), і цілу купу всього потрібного і непотрібного зробити....... І все це має бути вчасно зроблене, сучасно оформлене і головне: за кошти вчителя!!!!!!!! Відправте ту статтю міністру освіти - хай почитає, міністру фінансів і всім депутатам(бо їм приймати скоро держбюджет на 2017 рік...)
Марія
Для За(с)мучений вчитель: Які ж у наших школах погані вчителі! Навіть комп’ютери в комп.класах не хочуть оновити! Зарплату отримують! Десять вчителів віддали свої зарплати і є сучасний компютер для класу. І так за рік є новий клас! А то в школах комп’ютери ще 2003-2005 року. В той час як така техніка через 5 років ПОВНІСТЮ морально застаріває. І на ньому крім простого тексту у старих офісних програмах більше нічого зробити не можна! А то говорять як "у хмарах"
за(с)мучений вчитель
Для Марія: чому це раптом цитую ваш допис "у наших школах погані вчителі!"? Вчителі - нормальні, чудові, терплячі, бо й досі вірять у лапшу, яку їм вішають на вухп керманичі... Про грощей нема!!! Чому їх нема?? А інтернет аж тріщить якого чиновника і з яким хабарем затримали... і через деякий час відпустили! Гроші є!!! Тільки от до дітей і до вчителів вони не доходять! З приводу "Навіть комп’ютери в комп.класах не хочуть оновити!"-ДУЖЕ ХОЧУТЬ ОНОВИТИ І ДАВНО ХОЧУТЬ, але хто їх має слухати тих вчителів, є справи важливіші...Щодо "Зарплату отримують!"-її отримують всі офіційно працевлаштовані-от тільки у всіх вона різна-у депутата-прогульника, міністра, прокурора, судді районного суду(про вищі інстанції промовчу), у директора школи і у вчителя! А от "Десять вчителів віддали свої зарплати і є сучасний компютер для класу."- не пишіть так більше, бо може хто всерйоз сприйме(і прийдеться виконувати), от тоді вчитель буде жадний навіть шматку хліба, який ходять слухи сягне 10 грн за штуку...
Коментувати
Надія
А в нас майже кожен учитель несе на урок власний ноутбук чи тримає в класі власний комп’ютер. Без всяких цільових премій...
Lora
Для Надія: Багаті у вас вчителі, якщо можуть дозволити собі носити на уроки свій ноутбук !
Елена
Для Lora: Не знаю, что Вас удивляет в этой ситуации... у нас , например, попробуй не принеси....И несем, куда денешься.
небайдужий громадянин
что значит принеси?!!!! а инвентарный номер не надо поставить?
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!