Osvita.ua Законодавство Середня освіта Про затвердження науково-пошукового проекту "Критеріальний підхід до оцінки діяльності районних методичних кабінетів як науково-методичних установ"

Про затвердження науково-пошукового проекту "Критеріальний підхід до оцінки діяльності районних методичних кабінетів як науково-методичних установ"

Наказ МОН №804 від 09.08.10 року

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ

№ 804 від 9 серпня 2010 року

Про затвердження науково-пошукового
проекту "Критеріальний підхід до оцінки
діяльності районних методичних кабінетів
як науково-методичних установ"

З метою поліпшення діяльності районних (міських) методичних кабінетів (центрів) та подальшого їхнього інноваційного розвитку як науково-методичних установ, відповідно до Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр), затвердженого наказом Міністерства освіти і науки 08.12.2008 №1119, наказую:

1. Затвердити:

1.1 науково-пошуковий проект "Критеріальний підхід до оцінки діяльності районних методичних кабінетів як науково-методичних установ" (додається);

1.2 науковим керівником проекту - Боднар О.С., доцента кафедри менеджменту освіти Тернопільського інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидата педагогічних наук;

1.3 керівником творчої групи з реалізації проекту - Дутчак А.О., завідуючу відділом координації роботи з методичними службами лабораторії організації й управління  освітою Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.

2. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.) надавати організаційну та науково-методичну допомогу районним (міським) науково-методичним установам з питань реалізації проекту.

3. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститутам післядипломної педагогічної освіти сприяти науково-педагогічним дослідженням в процесі реалізації та впровадження науково-пошукового проекту.

4. Опублікувати даний наказ в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України" та розмістити на сайті www. mon.gov.ua.

5. Контроль за виконанням даного наказу покласти на директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Єреська О.В.

Перший заступник міністра       Б.М. Жебровський

Додаток до наказу МОН
09.08.2010 № 804

Затверджено Вченою радою
Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
Міністерства освіти і науки 26.05.2010 (протокол № 7).

НАУКОВО-ПОШУКОВИЙ ПРОЕКТ

"Критеріальний підхід до оцінки діяльності районних методичних кабінетів як науково-методичних установ"

Відомості про організаторів проекту та ресурси

1. Головний організатор та керівник проекту:

  • Удод О. А., директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, доктор історичних наук, професор (тел./факс (044)-417-81-81, е-mail: ііtzo_so@svitonline.сom).

2. Ініціатори та координатори проекту:

  • Пушкарьова Т. О., заступник директора Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки (тел. (044)-417-81-98, моб. 0505118816, е-mail: ііtzo_so@svitonline.сom, pushkaryova@br.ru).
  • Литвиненко Г. М., доцент відділу менеджменту освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки (тел.: (044)-425-25-03; м об. 050-959-14-36; е-mail: ііtzo_so@svitonline.сom).

3. Науковий  керівник:

  • Боднар О. С., доцент кафедри менеджменту освіти Тернопільського інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат педагогічних наук; (тел. моб. 0672590739; е-mail: bodnarotern@ukr.net).

4. Експерти:

  • Терещук Б. М., начальник відділення змісту освіти дошкільної та загальної середньої освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки (тел. (044)-390-76-71; моб. 0674199458; е-mail: ііtzo_so@svitonline.сom).
  • Дивак В. В., завідувач кафедри філософії та освіти дорослих Центрального інституту ПППО Університету менеджменту освіти Національної АПН України, кандидат педагогічних наук, доцент (тел. (044)-481-38-36, моб. 093-2735457, е-mail: ktmpo@ukr. net);
  • Ануфрієва О. Л., завідувач аспірантури та докторантури Університету менеджменту освіти Національної АПН України, кандидат педагогічних наук, доцент (тел. моб. 0662869151, е-mail:  asp_bingo@ukr.net).

5. Консультанти проекту:

  • Осколов П. В., завідуючий сектором координації діяльності інститутів ППО і методичних установ відділу менеджменту освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міносвіти освіти і науки (тел: (044)-425-25-03; моб.050-959-14-36; е-mail: ііtzo_so@svitonline.сom).
  • Полякова Г.А., доцент кафедри соціології і психології управління Харківського національного економічного університету, кандидат педагогічеих наук, доцент (е-mail: http// polyakovaaa@mail.ru).
  • Старченко К.М., старший викладач кафедри філософії та освіти дорослих Університету менеджменту освіти Національної АПН України, кандидат педагогічних наук, доцент (тел. (044)-481-38-36, моб. 093-2735457, е-mail: ktmpo@ukr. net).

6. Творча група з реалізації проекту

  • Керівник творчої групи - Дутчак А .О., завідуюча відділом координації роботи з методичними службами лабораторії організації й управління освітою Івано-Франківського обласного інституту ППО -  (тел. (03422)-2-23-87, моб. 0506072682, е-mail: admin@ ippo. if. ua).

Члени творчої групи:

  • Бегей Т. П., завідуюча Снятинським районним методичним кабінетом Івано-Франківської області (тел .(03476)-2-50-69, e-mail: metodkab76@mail.ru);
  • Витовита А .А., завідуюча Татарбунарським районним методичним кабінетом Одеської області (тел.(048-44)-3-33-01; 3-18-34; e-mail: atrvo@ukr.net);
  • Гладка Н. М., завідуюча лабораторією розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту ППО (тел. 0472-64-05-90; моб. 0992835269); е-mail: oipopp@ukr.net);
  • Дзямко С. С., завідувач Ялтинського міського методичного кабінету Автономної Республіки Крим (тел. (065-42)- 3-50-22, моб. 0502371377);
  • Захарчук О.П., завідувач Чортківського районного методичного кабінету Тернопільської області (035-52)-2-02-54, е-mail: metodkabinet@cor.tr.ukrtel.net);
  • Каторгіна Л.І., директор Оболонського районного науково-інформаційого центру м. Києва (тел.: 410-93-22, факс 419-73-59; e-mail:katorgina@ukr.net);
  • Кашуба Г.Т., спеціаліст відділу освіти Борщівської районної державної адміністрації Тернопільської області (тел. (03541)-2-18-02 моб. 0972784774 ; e-mail: raivo@bor.tr.ukrtel.net);
  • Ковальчук В. І., завідуюча відділом управління освітою Вінницького обласного інституту ППО (тел. (043-2)-67-08-91, моб. 0963527961);
  • Мельник Н. А., завідуюча кабінетом координації методичної роботи Рівненського обласного ІППО (тел. (036-2)-64-96-70, моб. 0985256989);
  • Михальчук Г.І., методист Бережанського районного методичного кабінету Тернопільської області (тел. (035-48)-2-19-85,моб.0972701683, е-mail: osvita @ber.e.ua);
  • Обершт О. І., завідуюча Новоселицьким районним методичним центром Чернівецької області (тел. (037-33)-2-12-36, моб.0956454354);
  • Пащенко В. В.  завідуюча. центром координації роботи методичних служб Донецького обласного ІППО (тел. (062)-304-64-51, моб. 0638574671);
  • Половенко О. В., методист центру координації методичних служб Кіровоградського обласного ІППО, тел. (052-2)-22-25-65; моб. 0996838756);
  • Расевич Р. П., завідувач Монастириського районного методичного кабінету Тернопільської області (тел.: (035-55)-2-00-46; (035)-55-2-11-84; моб. 098-665-91-57; е-mail: r.rasevych@online.ua);
  • Ратушко В. А., завідувач відділу освіти Лановецької районної державної адміністрації Тернопільської області (тел. (035-49) -2- 20- 52, е-mail: lan-metod@ukr.net);
  • Рибальченко О. О., завідуюча Артемівським міським методичним кабінетом Донецької області (тел.(06274)-44-15-42,е-mail: artem-metod@yandex.ru;
  • Сакевич Г.Р., завідувач Підволочиського районного методичного кабінету Тернопільської області (тел. (035-43) -2-31-59, osvita_pidvol@@ukr.net);
  • Шкарпітко Н. О., завідуюча Ірпінським міським методичним кабінетом Київської області (тел. (045-97)-5-33-98), моб. 0631350655);
  • Удовиченко І. В., проректор з навчально-методичної роботи Сумського обласного інституту ППО (тел. (0542)-65-04-95, моб. 0502788647; е-mail: hafran@ukr);
  • Яцишин І. В., завідуюча лабораторією післядипломної освіти і дистанційного навчання Тернопільського обласного інституту ППО (тел. (035-2)-53-39-62, моб. 0667329476).

Ресурси

1. Навчальна бази:

  • Інститут інноваційних технологій і змісту освіти  Міністерства освіти і науки України;
  • районні (міські) методичні  кабінети (центри) (відповідно до потреб та можливостей фінансового забезпечення проекту).

2. Бюджет проекту

  • Проїзд, харчування та проживання учасників - За рахунок сторони, яка відряджає;
  • Інтернет-послуги - В межах інтернетчасу, яким користуються в організаціях, задіяних до проекту;
  • Оплата відряджень - За рахунок відряджаючої сторони;
  • Копіювальні послуги - За рахунок коштів інститутів ППО та методкабінетів, задіяних у проекті;
  • Використання мультимедійних засобів та компютерної техніки - За рахунок коштів інститутів ППО та методкабінетів, задіяних у проекті.

3. Термін виконання проекту: травень 2010 – грудень 2012 років.

І. Актуальність досліджуваної проблеми проекту

Реформування загальної середньої освіти, перехід на новий зміст, структуру і 12-річний термін здобуття повної загальної  середньої освіти супрводжується використанням у навчально-виховному процесі нового покоління підручників і навчальних посібників, запровадженням державної атестації випускників навчальних закладів і зовнішнього незалежного оцінювання, іноваційною діяльністю навчальних закладів і педагогічних працівників, іншими нововведеннями в галузі освіти. Ці нововведення  значно розширили функції та завдання діяльності районних (міських) методичних кабінетів і центрів.

Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр), затверджене наказом Міносвіти і науки України № 1119 від 08.12.2008 року та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 25.12.2008 року за №1239/15930, передбачає приведення статусу, функцій та змісту діяльності методкабінетів і центрів у відповідність до сучасних вимог.

Згідно із статтями 42 і 25 Законів України "Про загальну середню освіту" та "Про дошкільну освіту" методкабінети здійснюють науково-методичне забезпечення системи загальної середньої та дошкільної освіти району, районів у містах Києві та Севастополі, міста (без районного поділу), підвищення кваліфікації педагогічних працівників у період між курсовою підготовкою у системі підвищення кваліфікації, що проводиться відповідно до статті 57 Закону України "Про освіту" не рідше одного разу на п’ять років, тобто у міжкурсовий період.

Тому на підставі статті 18 Закону України "Про освіту" та нового Положення їх віднесено до науково-методичних установ, в яких науково-методична робота з педагогічними працівниками, підвищення їх кваліфікації здійснюється на основі науково-пощукових та експериментальних досліджень.

Новий статус методкабінетів покликаний сприяти їхньому інноваційному розвитку, позитивний досвід якого на сьогодні накопичено окремими з них. Як науково-методична установа працює з 2007 року Ялтинський міський методичний кабінет Автономної Республіки Крим (завідувач С.С.Дзямко). Цей статус надав йому виконавчий комітет міської ради. Методкабінет має власний Статут та зареєстрований як юридична особа.

З 1997 року Монастирський районний методичний кабінет Тернопільської області (завідувач Р.П. Расевич) відповідно до рішення районної державної адміністрації від 3 листопада 1997 року №263 функціонував як навчально-методична установа. Відповідно до нового Положення про районний (міський) методичний кабінет(центр) внесено відповідні корективи до Статуту кабінету і рішенням районної державної адміністрації від 22 травня 2009 року про йому надано статусу науково-методичної установи. Методкабінет також має власний Статуту і є юридичною особою.

Фактично як науково-методичні установи працюють Маріупольський науково-методичний центр Донецької області (завідуюча Т.І.Кустенко), Чернівецький міський методичний кабінет Чернівецької області (завідуюча А.І.Соловська), Оболонський районний науково-методичний центр м. Києва (Л. І. Каторгіна) та ряд інших закладів районної (міської) методичної служби. Головним в їхній діяльності є те, що робота методичних кабінетів спрямована на трансформацію наукових здобутків у сфері модичного забезпечення та організацію експериментально-дослідницької діяльності регіонального рівня, а співпраця з відділами управління освітою будуються, як правило, на принципах субординації та координації.

Подальший розвиток методкабінетів як науково-методичних установ гальмується, перш за все, через відсутність критеріїв оцінки їх діяльності в той час, як Міносвіти і науки України наказами № 99 від 14.02.2005 та № 567 від 21.08.2003 затвердило орієнтовні критерії оцінки діяльності відповідно середніх загальноосвітніх, дошкільних і позашкільних навчальних закладів. На основі критеріально-орієнтованого підходу розроблені й затверджені Міносвіти і науки України Рекомендації щодо планування роботи класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти.

Застарілими слід вважати поняття про кабінет як структурний підрозділ районного (міського) відділу (управління) освіти, яке сформувалося на основі Типового положення про відділ освіти, районної у мм. Києві та Севастополі державної адміністрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1999 року №347, а також Примірного положення про відділ (управління) освіти виконавчого комітету міської ради, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України 1 квітня 2003 року №192, і, по суті, не відповідають сучасному законодавству, оскільки прийняті вони  на основі лише одного закону - Закону України "Про освіту".

Негативно позначається на діяльності методкабінетів скорочення чисельності працівників апарату відділів (управлінь) освіти, яке відбулося за остання кілька років. Їх кількість, доведена до мінімальних розмірів (3-5 чол.), змушує керівників органів управління освітою залучати  працівників методичної служби до виконання не властивих їм функцій. Як наслідок, методкабінети поступово втрачають своє пряме призначення, набуваючи рис адміністративного органу.

Все це призводить до того, що значну частину робочого часу працівники районних (міських) методичних кабінетів і центрів витрачають на виконання доручень, не передбачених їхніми посадовими інструкціями. Відтак, виникає перевантаження їх обов´язками, що, в свою чергу, заважає  їхньому самовдосконаленню, відсутня належна система підвищення кваліфікації працівників методичних служб.

Аналіз науково-методичної і педагогічної літератури засвідчив недостатню кількість наукових публікацій стосовно діяльності закладів районної (міської) методичної служби, зокрема їх діяльності як науково - методичних установ.

Таким чином, між сучасним станом районних (міських) методичних кабінетів і центрів, що склався останнім часом, і подальшим їхнім розвитком як науково-методичних установ, що має інноваційний характер, виникло протиріччя, яке необхідно усунути. Це й визначає актуальність науково-педагогічного проекту та проведення наукових пошуків стосовно розроблення критеріїв діяльності методичних кабінетів як науково-методичних центрів і приведення їх у відповідність до сучасних вимог.

ІІ. Обгрунтування концептуальних засад проекту

Науково-педагогічний проект базується на концептуальних засадах, що випливають з досягнень науково-експериментальних пошуків з розробки критеріїв оцінки діяльності складових освітньої галузі та освітніх установ, що проводять О.С.Боднар, Л. М. Ващенко, Л. І.Даниленко, Г.С.Данилова, Г.А.Дмитренко, Г. В.Єльникова, Г.М.Литвиненко, М. М. Поташник, В. І. Пуцов, К. М.Старченко, Г. В. Федоров та інші.

Науково-методична робота, що реалізується на базі методичних кабінетів, розглядається в сучасних умовах як система з основними її ознаками організаційного та науково-методичного забезпечення неперервного духовного та професійно-творчого розвитку особистості педагогічного працівника в міжкурсовий період. Вона є дієвим засобом педагогічного управління навчально-виховним процесом у загальноосвітніх закладах і динамічною системою, управління якою передбачає адекватні до змін управлінські заходи.

В сучасній науково-методичній літературі науково-методична робота розглядається також в двох аспектах - управлінському, коли вона виступає як складова організаційної структури управління освітнім процесом і реалізується на засадах методичного менеджменту, і професійно-освітньому, коли вона визначається як структурна ланка системи безперервної педагогічної освіти або як компонент системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників і проводиться на основі принципів маркетингу.

Останнім часом педагогічна й управлінська думка зосереджується навколо проблеми регулювання педагогічного процесу як системи передачі інформації та організаційних форм оволодіння нею. Тому з´являються нові понятійні виміри управлінського впливу через методичну службу на педагогічний процес. Учені й практики все частіше сходяться на думці, що саме педагогіка є формою передачі соціального досвіду з покоління в покоління і тому організація передачі цього досвіду вимагає управлінського втручання, що базується на принципах методичного менеджменту.

Відбувається процес докорінного переосмислення характеру діяльності органів управління освітою відповідно до демократично-правових норм, сучасного розуміння самого поняття управління в освіті та з урахуванням нового статусу методичних кабінетів. На сьогодні багатьом відділам (управлінням) освіти бракує нових орієнтирів, усвідомлення важливої ролі методичної служби в освіті, тому за зовнішніми, нібито змінами у їхній діяльності, наприклад, відмова від інспектування підвідомчих навчальних закладів, зберігаються традицій форми і методи звичайного інспектування, до якого залучаються методичні працівники.

Розвиток науково-методичних установ має інноваційний характер, тому система науково-методичної роботи, що здійснюється на їхній базі та під їхнім керівництвом утворює інноваційне середовище. Л.М. Ващенко у своїх роботах, присвячених методиці оцінки інноваційних процесів, що відбуваються в системі освіти, визначає критеріальну базу, що містить дев´ять критеріїв інноваційного середовища (стратегічна спрямованість, широта охоплення, інтенсивність, формалізованість, упорядкованість, узгодженість, інформаційність, професійна компетентність та соціокультурна активність), кожний з яких розкривається у змісті та ознаках, має власний об´єкт та методи аналізу, виявляється у кількісних показниках вираженості.

Районні (міські) методичні кабінети (центри) повинні мати чіткі, однозначні і прозорі критерії, тобто підстави з одного боку для ідентифікації їх як науково-методичних установ, а з другого - для оцінки їхньої діяльності з метою прийняття відповідних управлінських рішень на принципах  методичного менеджменту. Це дасть можливість забезпечити взаємодію методкабінетів і органів управління освіти на принципах субординації та координації.

Методологічною основою проекту є положення філософії про об’єктивність процесу розвитку суспільства; закони діалектики, що розкривають внутрішні механізми розвитку та взаємозумовленість внутрішніх і зовнішніх чинників саморозвитку особистості; основні ідеї гуманістичної парадигми освіти; системний підхід як методологічний спосіб пізнання фактів, явищ, об'єктів, процесів в їх цілісності; поєднання особистісно орієнтованого та діяльнісного підходів, що передбачає розкриття та врахування потреб і можливостей, інтересів і прав окремого індивіда, створення умов для його самореалізації, самоутвердження та цілеспрямованої активності; методологічні принципи педагогіки - демократизації, самоактивності, саморегуляції, комплексності, міждисциплінарної інтегративності, наступності й безперервності проекту.

Теоретичною основою проекту стали наукові праці, в яких розкриваються сучасні підходи до організації методичних, науково-методичних установ, інших освітніх закладів системи підвищення кваліфікації (В.І. Маслов, Л. М. Ващенко, І. Г. Осадчий, Н. Г. Протасова, В. І. Пуцов), дослідження, що розкривають теоретико-методологічні основи, принципи, механізм програмно-цільового управління (Г. А. Дмитренко, Г. В. Єльникова, Б. З. Мільнер,  М. М. Мартиненко, В.І. Маслов, В. В. Олійник); наукові розробки з проблеми організаційного моделювання та проектування динамічних організаційних структур (Ю. П. Васильєв, Б. М. Герасимов, В. І. Глуцький, В.С. Пікельна, О.О. Рабчун).

Проект базується також на чинному законодавстві в галузі освіти, державних нормативно-правових актах і документах Міносвіти і наук України, що регламентують функціонування освітньої системи та діяльності науково-методичних установ.

Гіпотеза:

Ймовірно, що районні (міські) методичні кабінети (центри) аналогічно до середніх загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів, мають критерії, за допомогою яких можна ідентифікувати їх як науково-методичні установ та оцінити їхню діяльність щодо реалізації науково-методичного забезпечення загальної середньої та дошкільної освіти та підвищення кваліфікації педагогічних працівників у міжкурсовий період.

Ключові категорії та поняття.

Ідентифікація, інновації, інноваційна діяльність, кількісні показники, критеріальна база, експертиза, експертне оцінювання, експерт, навчання експертів, сертифікат експерта, параметри і критерії експертного оцінювання, маркетинг, методичний менеджмент, науково-методична установа, методичний кабінет, принципи субординації та координації, проектно-модульний план.

ІІІ. Об΄єкт дослідження:

Організація діяльності районного методичного кабінету в умовах реформування освіти України.

Предмет дослідження:

Критерії та кількісні показники оцінювання діяльності районного методичного кабінету як науково-методичної установи.

Методи дослідження:

Для вирішення завдань і перевірки гіпотези проекту будуть використовуватися  такі методи дослідження:

  • теоретичного пошуку (аналіз, порівняння, класифікація, систематизація й узагальнення теоретичних і емпіричних даних, теоретичне моделювання);
  • емпіричного характеру (анкетування, бесіда, інтерв’ювання);
  • діагностичні (тести, рейтинг);
  • обсерваційні (спостереження, самоспостереження);
  • прогностичні (метод експертних оцінок, моделювання);
  • експериментальні (інформаційно-пошуковий, констатуючий, фор-муючий);
  • праксиметричні (аналіз досвіду, аналіз результатів діяльності).

ІV. Мета і завдання проекту.

Мета: Розробити критерії діяльності закладів методичної служби як науково-методичних установ та кількісні показники її оцінювання, і на цій основі розмежувати функції методичного кабінету (центру) і відділу (управління) освіти як установ, що здійснюють притаманні їм управлінські функції і взаємодіють між собою на принципах субординації та координації.

Завдання:

  • проаналізувати науково-теоретичну та науково-методичну літературу, результати науково-експериментальних пошуків щодо розробки критеріїв експертного оцінювання діяльності освітніх інституцій;
  • вивчити на узагальнити стан функціонування районних (міських) методичних кабінетів і центрів як науково-методичних установ;
  • розробити та науково-методично обґрунтувати основні критерії та кількісні показники оцінювання діяльності районних (міських) методичних кабінетів як науково-методичних установ;
  • підготувати відповідні нормативно-правові документи щодо впровадження критеріїв діяльності районних(міських) методичних кабінетів (цент-рів) як науково-методичних установ та кількісні показники її оцінювання.

Цільові групи проекту:

Первинна група: Творча група проекту: методисти інститутів післядипломної педагогічної освіти, які курують питання роботи методичних служб регіону; завідуючі районних (міських) методкабінетів(центрів); спеціалісти відділів (управлінь) освіти райдержадміністрації, міських рад.

Вторинна група: методисти обласних інститутів післядипломної освіти, працівники методичних служб, відділів (управлінь) освіти райдержадміністрації та управління освіти.

Форми роботи: лекційні заняття, практичні заняття, анкетування та тестування, дискусії, ділові ігри, захист проекту, залік, процедура сертифікації експертів.

Статус документа, який отримають учасники проекту: Сертифікат експерта з оцінювання діяльності методичних служб регіону, затанрджений Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки.

V. Науково-дослідна робота в процесі реалізації проекту.

5.1. Термін виконання проекту: 2010-2012 рр.

5.2. База реалізації проекту:

Районні (міські) методичні кабінети (центри) Тернопільської області, Ірпінський міський методичний кабінет Київської області, Снятинський районний методичний кабінет Івано-Франківської області, Татарбунарський районний методичний кабінет Одеської області, Оболонський районний науково-інформаційний центр м. Києва, Артемівський міський методичний кабінет Донецької області, Новоселицьекий районний  методичний кабінет Чернівецької області, Ялтинський міський методичний кабінет Автономної Республіки Крим.

5.3. Етапи реалізації проекту:

Концептуально-діагностичний (2010 рік):

  • вивчення теоретико-методологічних та практико-орієнтованих аспектів у розв’язанні досліджуваної проблеми проекту;
  • відбір та обговорення кандидатур претендентів у творчу групу проекту;
  • організаційний збір членів робочої групи проекту;
  • розгляд на вченій раді інституту інноваційних технологій і змісту освіти даного Проекту;
  • проведення в рамках семінару на базі Чернівецького обласного інституту ППО круглого столу з питань реалізації науково-пошукового проекту (лютий 2010 року);
  • формування бази проведення науково-пошукового експерименту щодо розробки критеріїв;
  • виокремлення основних напрямків діяльності методичних кабінетів, проблем підпорядкування відділам освіти на основі спілкування з майбутніми суб’єктами проекту (березень, 2010 року);
  • аналіз структури діяльності районних (міських) методичних кабінетів і центрів, виокремлення та  обґрунтування її складових, що ідентифікують  їх як  науково–методичну установу, підготовка наукового супроводу проекту (квітень 2010 року);
  • розгляд та обговорення проекту на вченій раді Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (травень 2010 року);
  • проведення на базі Тернопільського обласного інституту ППО науково-методичного семінару на тему ”Теоретико-прикладні аспекти формування та відбору критеріїв оцінки закладів освіти. Оцінка діяльності методичного кабінету як науково-методичної установи: досвід, пошуки та перспективи” (жовтень, 2010 рік);
  • організація в рамках експерименту всеукраїнської школи експерта з питань оцінювання роботи методичних кабінетів як науково-методичних установ на бізі Тернопільського обласного комунального інституту післядиаплромної педагогічної освіти під керівництвом О.С. Боднар, доцента кафедри даного інституту;
  • внесення коректив до програми констатувального етапу реалізації науково-пошукового проекту та узгодження та затвердження програми роботи Всеукраїнської школи експерта.

Констатувальний (2011 рік):

  • проведення науково-теоретичних семінарів, круглих столів, нарад творчої групи з питань розробки критеріїв діяльності районних (міських) методичних кабінетів і центрів як науково-методичних установ (протягом 2011 року);
  • розробка моделі критеріїв та кількісних показників оцінки діяльності  діяльності науково-методичних установ (січень-травень 2011 року);
  • експертиза отриманої внаслідок науково-практичних пошуків першого варіанту моделі;
  • апробація розроблених критеріїв районного методичного кабінету як науково-методичної установи (ІІ півріччя 2011 року);
  • внесення коректив до програми узагальнюючого етапу реалізації науково-пошукового проекту.

Узагальнюючий (2012 рік):

  • аналіз результатів проведеної апробації критеріїв та кількісних показників оцінювання районного методкабінету як науково-методичної установи (січень 2012 року);
  • наукова та практико-орієнтована експертиза розроблених та апробованих критеріїв та кількісних показників оцінки діяльності районного методичного кабінету як науково-методичної установи (лютий 2012 року);
  • підготовка нормативно-правових документів і навчально-методич-ного посібника для системи післядипломної педагогічної освіти щодо використання  критеріїв та кількісних показників оцінювання діяльності науково-методичних установ району (березень-травень 2012 року);
  • узагальнення результатів науково-пошукової роботи, проведеної працівниками науково-методичних кабінетів і центрів, їхніх творчих здобутків і досягнень в процесі реалізації проекту (червень 2012 року);
  • презентація проектів учасників Школи експерта з науково-методичної роботи та сертифікація експертів;
  • формулювання висновків нормативно-практичного впровадження результатів реалізації проекту в освітній простір України;
  • проведення всеукраїнської науково-практичної конференції на тему ”Шляхи модернізації діяльності закладів методичних служб України та критерії оцінювання їх ефективності як науково-методичних установ” (жовтень 2012 року);
  • популяризація ідей проекту та відкриття районних (міських) шкіл експертів з оцінювання науково-методичної роботи в зак5ладах освіти.

VІ. Очікувані результати:

6.1. Підготовка і публікація результатів науково-практичних пошуків у рамках проекту у педагогічній пресі.

6.2. Підготовка до друку збірника документів та матеріалів, підготовлених авторами та учасниками проекту в процесі науково-педагогічного пошуку «Перспективи розвитку методичних служб України та критерії оцінки їх ефективності».

6.3. Підготовка звіту для Інституту інноваційних технологій та змісту освіти про результати роботи над проектом.

6.4.Наявність групи сертифікованих експертів з питань оцінювання ефективності та результативності діяльності науково-методичних служб (програма навчання експертів додається).

Індивідуальний продукт слухача Всеукраїнської школи експерта:

  • індивідуальний проект (презентація) щодо оцінювання діяльності окремих аспектів діяльності методичних кабінетів;

Кінцевий колективний продукт навчання/творчої групи слухачів Всеукраїнської школи експерта

  • Методичні рекомендації щодо організації аналітико-експертного оцінювання діяльності методичних кабінетів та підпорядкованих методичних служб освіти;
  • Збірник діагностичних методик для проведення експертного оцінювання діяльності науково-методичної роботи в закладах освіти.

Оцінка проекту Механізм виміру успішності проекту (план оцінки)

Зміст оцінювання

Термін

Відповідальний

Експертиза критеріїв оцінювання діяльності методкабінетів як науково-методичних установ.

вересень 2010

Терещук Б. М., Дивак В.В., Ануфрієва О.Л.

Вхідне та вихідне тестування слухачів Всеукраїнської школи експерта з основ теорії та практики технологій педагогічного та управлінського оцінювання.

жовтень 2006 - березень 2010

Боднар О.С., Дутчак А. О.

Опитування та анкетування учасників проекту з метою виявлення впливу проекту на діяльність методичних кабінетів як науково-методичних установ.

травень -  вересень 2011

Боднар О.С., Литвиненко Г.М., Дутчак А.О.

Експертна оцінка результатів апробації критеріїв оцінювання методичних кабінетів як науково-методичних установ.

грудень, 2011 - Травень. 2012

Терещук Б. М., Дивак В.В., Ануфрієва О.Л.

Рекомендована література

1. Боднар О. С. Критерії оцінювання навчально-виховної діяльності загальноосвітніх шкіл. – Тернопіль: Тайп, – 2007. – 150с.

2. Боднар О.С. Проблеми відбору експертів та комплексної оцінки їх компетенцій //Освіта і управління. 2005. Т. VIII. – №  1. – С. 114-118.

3. Боднар О. Теоретичні засади вимірювання і проблеми шкальних оцінок //Система оцінювання і самооцінювання досягнень учнів. – К.: Вид. дім "Шкіл. cвіт": Вид. Л. Галіцина, 2006. –С. 19-32.

4. Боднар О., Сакевич Г. Експертна оцінка професіоналізму учителя //Школа. – 2007. – № 2. – С.8-21.

5. Боднар О.С. Процедури та алгоритми експертного оцінювання //www.narodnaosvita. kiev.ua.

6. Боднар О.С. Формування експертної групи та підготовка експерта в освіті //Освіта на Луганщині. – 2005. – №  2 (23). – С. 42-47.

7. Ващенко Л. М. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону: Монографія. – К.: Видавниче об΄єднання "Тираж", 2005. – 380с.

8. Дивак В. Методична робота - складова післядипломної педагогіч-ної освіти. //  Директор школи, ліцею, гімназії. К.: – 2003 № 1 с. 13-14.

9. Зайцев В. Мониторинг как средство управления качеством обуче-ния. // Народное образование. М.:– 2002. – №9. – с..83-87.

10. Єльникова Г.В. Основи адаптивного управління: курс лекцій. – К.:ЦІППО АПН України, 2002. – 133с.

11. Єльникова Г.В. Наукові основи розвитку управління загальною освітою в регіоні: Монографія. – К.: ДАККО, 1999. – 303 с.

12. Єрмола А.М., Васильченко О. М. Технологія організації науково-методичної роботи з педагогічними кадрами: Науково-методичний посібник. – Харків: Курсор, 2006. – 512с.

13. Єрмола А.М., Москалець Л.Г., Суджик О.Р., Василенко О.М. Технологія експертизи управління освітнім процесом у загальноосвітньому закладі. – Харків: Пошук, 2000. –259с.

14. Єрмола А. Експертиза освітньої діяльності шкіл // Освіта і управління. – 1999. – Том 3,  №1. – С. 67-78.

15. Книга методиста. Довідково-методичне видання / Упоряд. Г.М. Литвиненко, О. М. Вернидуб.– Харків: Торсинг плюс, 2996. – 672с.

16. Куликова Л.Н., Мизинцев В.П. Методика измерения сложных педагогических характеристик //Школьные технологии. К.:  –2003, №6. – С. 130-147.

17. Литвиненко Г. М. Науково-методичній роботі – сучасну нормативну базу, // Рідна школа. К.: – 2009 рік, – № 1. –С. 63 -72.

18. Литвиненко Г. Організація діяльності методичних служб району (міста), // Відкритий урок. Плеяди. К.: – 2009, № 5-6, –С. 4-9.

19. Литвиненко Г. М., Старченко К.М. Нове положення – нові завдання

методичних кабінетів . // Відкритий урок. Плеяди. К.:– 2009, № 1-2, –С. 5- 7.

20. Литвиненко Г. М., Старченко К.М. Організація і проведення науково-методичної роботи з педагогічними кадрами/ Збір. матеріалів з досвіду управ. діяльності і метод. роботи. До підсумкової колегії МОН України. − Чернівці: Вид. дім ”Букрек”, –2007. –С. 108-131.

21. Литвиненко Г. М. Старченко К.М. Розвиток методичних кабінетів як науково-методичних центрів, додаток "Методист - Best" до газети "Управління освітою" Вид. дім "Шкільний світ",  липень, № 7 – 2009. число 7. –С. 2-14;

22. Литвиненко Г. М., Старченко К. М. Розвиток районних (міських) методичних кабінетів як науково-методичних центрів. Збір. матеріалів з досвіду управ. діяльності і метол. Роботи. До підсумкової колегії МОН України. − Чернівці: Вид. дім "Букрек", – 2007. –  С.85-86.

23. Локшина О.І. Моніторинг якості освіти: світовий досвід. // Педагогіка і психологія". – 2003. – №1. – С.108-116.

24. Ляшенко О.І. Якість освіти як основа функціонування й розвитку сучасних систем освіти //Педагогіка і психологія. – 2005.– № 1(46). – С. 5-13.

25. Маслікова І. В. Методична діяльність як об´кт дослідження в системі муніципальної освіти Управління школою 2007 № 30 (186) –С. 7-14

26. Моніторинг стандартів освіти/ За ред. Альберта Тайджимана і Т.Невілла Послтвейта. – Львів: Літопис, 2003. – 328с.

27. На допомогу менеджеру освіти. Частина VI, Теорія і практика атестаційної експертизи в закладах освіти. / Автр та укладач Боднар О.С.. – 2-е вид. доп. і перероб. – Тернопіль: Видавництво Астон. – 2006. –

28. Нововведения в муниципальном управлении образованием: Пособие для руководителей и сотрудников муниципальных органов управления образованием/Под ред. Н.Д.Малахова – Новая школа, 1007. – 96с.

29. Науково-організаційні основи експертизи інноваційної діяльності в регіоні: Науково-методичний посібник /Даниленко Л.І., Паламарчук В.Ф., Зайченко О.І. та ін. /За ред. Л.І. Даниленко. – Логос, 2006. – 196 с.

30. На допомогу менеджеру освіти. Частина VI. Теорія і практика атестаційної експертизи в закладах освіти. 2-ге вид., перер. та доп. /О. Боднар. – Тернопіль: Астон, 2005. –313 с.

31. Омельченко С.М. Соціокультурні засади менеджменту освіти. // Педагогіка і психологія. – 2002. – №3. –С. 81-84.

32. Організація, планування та моніторинг діяльності районного (міського) методичного об’єднання. – Харків: ХОІНМІБО, 2005. – 120с.

33. Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр). –К.: Ін форм. збір. Міносвіти і науки України, № 13, 2009.

34. Полонский В.М. Словарь по образованию и педагогике. – М.:Высшая школа, 2004. –512с.

35.  Пуцов В., Старченко К., Литвиненко Г. Зміни формальні – зміни реальні. Видавництво "Шкільний світ", серпень, 2008, № 23, –С. 20-23.

36. Расевич Р. П. Нові виклики – нові завдання. // Відкритий урок. Плеяди, вид-во "Відкрита педагогічна школа", № 3-4, 2009. –С. 4-6.

37. Расевич Р. П. Автономізація чи синхронізація, або чи так задумувало МОН України. // Відкритий урок. Плеяди, вид-во "Відкрита педагогічна школа", № 5-6, 2009. –С. 8-10.

38.  Робота з педагогічними кадрами. – Харків: Вид. група "Основа", 2006. – 208с. – (Б-ка журн. "Управління школою"; Вип.3 (39)).

39. Самоаналіз та самооцінка діяльності закладу освіти: Методичні матеріали на допомогу директорам закладів освіти. – 2-ге видання, перероблене та доповнене. /Буган Ю.В., Боднар О.С. – Тернопіль: Астон, 2004.– 148 с.

40. Старченко К.М., Литвиненко Г.М. Науково-методична робота з учителями./ − К., // Директор школи. Вид. дім "Шкільний світ", № 1, 2007, –С.57-61.

41. Старченко  К., Литвиненко Г. Науково-методична робота як об'єкт управління// Відкритий урок. Плеяди. К.: – 2009, № 3-4, –С. 8 – 9;

42. Підласий І.П. Діагностика та експертиза педагогічних проектів. – К.: Україна, 1998.

43. Ратєєва С., Кольчіба Г та ін. Методична робота у схемах, таблицях і моделях //Управління школою. –  2008. – № 4 (196). –С. 2-22.

44. Управління інноваційним розвитком районного (міського) методичного кабінету / К. М. Старченко, В. І. Пуцов, Ю.І.Завалевський, Г. М. Литвиненко. – Чернівці: Букрек, 2010. – 344с.

45. Федорова Н. Методи проведення педагогічної експертизи //Імідж сучасного педагога. – 2003. – № 10. – С. 8-10.

46. Федоров Г. В. Системний підхід ло моделювання управлінської діяльності керівника сучасного навчального закладу. Директор школи, ліцею, гімназії. К.: –  2004. –  № 6. – С.75-84.

47. Чернікова Л. Про роботу ОІППО, методичних служб міст, районів щодо науково-методичного забезпечення загальної середньої освіти // Директор школи, ліцею, гімназії. К.: –  2004. –  № 2-3. – С.80.

48. Швалб Ю.М. Теоретичні основи психологічної експертизи досліджень // Педагогічні інновації: ідеї, реалії перспективи: Випуск 4.: Зб. наук. праць. /Ред.кол.: Л.І.Даниленко (гол. ред.) та ін. – К.: Логос. – 2001. –С. 3-12.

49.Шишов С.В., Кальней В.А. Мониторинг качества образования в школе. – М.: Педагогическое общество России,  1999. – 320с.

Головні розробники проекту:

  • Боднар О. С., доцент кафедри  менеджменту освіти Тернопільского обласного інституту ППО, кандидат педагогічних наук;
  • Литивненко Г. М., доцент Інституту іннова ційних технологій і змісту освіти Міністерства  освіти і науки;
  • Расевич Р. М., завідувач Монастириського районного методичного кабінету Тернопільської області.

Додаток

Орієнтовна програма навчання експертів, які залучаються до експертного оцінювання діяльності методичних кабінетів як науково-методичних установ

Мета програми:

  • забезпечення методологічної, методичної, технологічної підготовки експертів, спеціалістів щодо проведення експертного оцінювання діяльності методичних кабінетів як науково-методичних установ.

Завдання:

  • систематизація знань з нормативно-правових основ діяльності методичних кабінетів, контрольно-оцінювальної діяльності органів управління освітою та механізму експертного оцінювання;
  • актуальність професійно-значимих особистих якостей експерта, етичних аспектів освітньої експертизи;
  • оволодіння технологією розробки критеріїв оцінювання різних напрямків діяльності методичних кабінетів та методикою проведення експертного оцінювання, засвоєння методів обробки експертної інформації, формування висновків на основі застосування експертних методів та прийняття рішень щодо прогнозування розвитку методичних служб регіону.

Навчально-тематичний план навчання експертів

Тема 1. Освітні парадигми та їх специфіка.  Наукові основи методичного менеджменту. Координація роботи методичних кабінетів з різними органами управління освітою та освітніми інституціями. Методична рада як колегіальний орган. Технології оцінювання якості освіти: моніторинг, експертиза, діагностика. Нормативно-правові аспекти діяльності методичних кабінетів.

Розподіл функцій між суб’єктами експертного оцінювання. Професійно значимі якості експерта: емпатія, здатність до адекватної оцінки і самооцінки, комунікативність, аналітичні здібності. Модель компетенцій освітнього експерта. Педагогічна рефлексія експерта. Методика оцінки компетенцій експерта. Методи оцінки компетенцій експерта: самооцінка, взаємооцінка, рекомендаційна оцінка, оцінка анкетних даних, анкетування. Вимоги до формування експертної групи. Метод ітерацій. Індивідуальна та колективна експертні оцінки.

Тренінг: структура діяльності методкабінетів, формування індикаторів.

Тема 2. Інформаційно-аналітична робота методичних служб. Аналіз якості освітньо-кваліфікаційного забезпечення навчально-виховного процесу педагогічними кадрами. Системне вивчення умов розвитку вихованців дошкільних і позашкільних закладів та рівня знань, умінь і навичок учнівзагальноосвітніх закладів освіти у відповідності до державних освітніх стандартів. Нормативно-правове регулювання методичних служб регіону.

Структурування показників, визначення їх вагомості, ранжування та шкалування, розгалуження показників і побудова граф-дерева. Формування початкового переліку показників. Аналіз показників та їх фільтрування.

Практичне заняття. Мозковий штурм: формування показників інформаційно-аналітичної роботи.

Тема 3. Навчально-методичне консультування педагогічних і керівників закладів освіти району, організація безперервного удосконалення фахової освіти та кваліфікації педагогічних керівних кадрів. Атестація педпрацівників Експертна оцінка якості та результативності навчально-виховної роботи педагогічних працівників відповідно до державних освітніх та освітньо-кваліфікаційних стандартів.

Отримання індивідуальної експертної оцінки за кожним показником. Методика збору  та впорядкування експертної інформації. Вимоги до інструментарію збору та оцінювання експертної інформації. Педагогічна діагностика. Методи вимірювання педагогічної інформації. Поняття про педагогічний аналіз.

Практичне заняття. Мозковий штурм: пошук критеріїв оцінки роботи з педагогічними кадрами.

Тема 4. Організація пошукових досліджень в галузі розробки та впровадження методики технологій навчання і виховання, вдосконалення форм і методів роботи з педагогічними та керівними кадрами освіти, участь в організації діяльності експериментальних педагогічних майданчиків, творчих груп тощо. Виявлення, апробація та впровадження в практику перспективного педагогічного досвіду, навчально-методичної літератури, освітніх технологій і досягнень науки. Організація ефективної системи методичної роботи, спрямованої на розвиток творчої індивідуальності педагогічних і керівних працівників.

Етико-педагогічні основи аналітико-експертної діяльності. Поняття про освітню експертизу, її гуманістичний і демократичний характер. Освітня експертиза – особливий вид аналітичної діяльності. Класифікації експертиз. Структурні компоненти експертного оцінювання: об’єкт, предмет, характер, цілепокладання, інструмент.

Практичне заняття. Мозковий штурм: пошук критеріїв оцінки науково-пошукової та дослідницько-експериментальної роботи методкабінетів.

Тема 5. Трансформаційна діяльність методкабінету. Організація і проведення представницьких педагогічних заходів: педагогічних виставок, творчих звітів, конкурсів, педагогічних читань тощо. Проведення інформаційно-довідкової роботи, створення карток, банків педагогічної інформації тощо. Організація розробок, апробація і поширення навчально-методичних матеріалів. Організація та навчально-методичне забезпечення діяльності соціально-психологічної служби закладів освіти.

Практичне заняття. Мозковий штурм: пошук критеріїв оцінки роботи методкабінетів щодо адаптації наукових здобутків методичної роботи.

Тема 6. Варіативність форм, алгоритмів і процедур експертного оцінювання – основний шлях до демократизації управління освітою.

Результативність та ефективність – основні параметри оцінки діяльності методкабінетів.

Методика обробки експертної інформації. Аналіз кінцевих результатів експертного оцінювання. Обчислювати статистик центральної тенденції. Аналізувати результатів анкетування, тестування, співбесід, спостереження. Побудова градаційних шкал для комплексного оцінювання.

Семінар-тренінг: Самоаналіз та самооцінка діяльності методичних кабінетів.


09.08.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Популярні новини
Керівники шкіл та вишів подаватимуть е-декларації Починаючи з 01 січня 2017 року, освітяни-керівники будуть зобов'язані подавати е-декларації
В МОН хочуть відкрити процедуру надання грифів Міністерство освіти має намір зробити відкритою процедуру надання грифу навчальній літературі
МОН зменшить регуляторний вплив на школи У відомстві переглянуть накази МОН на предмет зменшення регуляторного впливу в освіті
В Україні планують провести Рік німецької мови Україна та Німеччина обговорили питання проведення у 2017 році Року німецької мови в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!