Пропозиції освітнього омбудсмена щодо скасування ДПА в 11 класах закладів загальної середньої освіти та захисту керівників, які в умовах невизначеності ухвалювали рішення для захисту прав учасників освітнього процесу

Лист Освітнього омбудсмена № 015 від 14.05.20 року

ОСВІТНІЙ ОМБУДСМЕН

№ 015 від 14 травня 2020 року

Голові Комітету Верховної Ради
з питань освіти, науки та інновацій
п. Бабаку С.В.

Т.в.о. міністра освіти і науки України
п. Мандзій Л.С.

Вельмишановний пане Сергію!

Вельмишановна пані Любомиро!

ПРОПОЗИЦІЇ ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА
щодо скасування ДПА в 11 класах закладів загальної середньої освіти та захисту
керівників, які в умовах невизначеності ухвалювали рішення для захисту прав
учасників освітнього процесу

1. Щодо скасування державної підсумкової атестації у формі ЗНО для осіб, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти у 2020 році та не мають наміру продовжувати навчання у закладах вищої освіти

Освітній омбудсмен підтримує рішення МОН щодо звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти у 20192020 навчальному році.

Тим часом усі здобувачі освіти, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти у 2020 році, мають складати державну підсумкову атестацію у формі ЗНО, що зумовлює низку проблем, з якими здобувачі освіти, їхні батьки та педагоги звертаються до освітнього омбудсмена.

Насамперед через проведення ДПА завершення навчального року для 11 класів та отримання свідоцтва про повну загальну середню освіту відбудеться значно пізніше ніж 1 липня, як це передбачено Законом "Про повну загальну середню освіту".

Крім того, виникає чимало юридичних складнощів та колізій, зокрема:

  • проведення педагогічних рад щодо випуску учнів цього року відбуватиметься в період, коли більшість педагогічних працівників перебуватиме у планових щорічних відпустках. Тому рішення педагогічних рад, навіть за умови проведення їх у дистанційному режимі, можуть бути визнані нелегітимними;
  • випуск одинадцятикласників після закінчення основної та додаткової сесій ЗНО може припасти на початок 2020/2021 навчального року. Це спричинить порушення алгоритму організації освітнього процесу (тарифікація, розклад, повторення) та створить ситуації, коли в закладах освіти одночасно будуть вважатися такими, що навчаються, 11 класи 2020/2021 н.р. та 11 класи 2019/2020 н.р.

Також ДПА в 11 класах цього року суттєво збільшить навантаження на пункти тестування, оскільки проведення зовнішнього незалежного оцінювання в умовах пандемії СOVID-19 передбачає значно складнішу логістику для його організації, зокрема:

  • створення належного рівня безпеки, що, відповідно, зумовить додаткові витрати для місцевих бюджетів на засоби індивідуального захисту, що потребує додаткових обрахунків та вирішення;
  • через санітарні обмеження з'являється потреба у соціальному дистанціюванні, що призводить до збільшення кількості аудиторій і, відповідно, залучення та підготовки більшої кількості вчителів у якості інструкторів для забезпечення проведення тестування.

Виходячи з вищевикладеного

ПРОПОНУЮ

  • Разово і вимушено, лише цього року звільнити від проходження державної підсумкової атестації у формі ЗНО учнів, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти у 2020 році та не мають наміру продовжувати навчання у закладах вищої освіти. Це дозволить суттєво зменшити витрати на логістичне забезпечення для проведення ЗНО та знизити емоційну напругу. викликану невизначеністю ситуації щодо термінів складання ДПА.
  • Для учнів, що будуть звільнені від проходження ЗНО, у свідоцтва про здобуття повної загальної середньої освіти, вписати замість оцінок за ДПА "звільнений(-а)", так само, як має бути у свідоцтвах про здобуття базової загальної середньої освіти.

ІІ. Про надання гарантій керівникам закладів освіти та органів управління освітою щодо непереслідування за ухвалення в ситуації невизначеності та відсутності необхідної нормативної бази самостійних рішень, спрямованих на захист прав учасників освітнього процесу

В умовах невизначеності та відсутності нормативної бази, яка б регулювала в умовах карантинних обмежень дії керівників закладів освіти та органів управління освітою на місцях, ми маємо численні приклади двох моделей поведінки керівників:

  • одні відмовляються від будь-якої ініціативи, чекають на накази та розпорядження "згори"; така позиція призводить до суттєвих порушень прав учасників освітнього процесу, про що Служба освітнього омбудсмена має сотні звернень та скарг з приводу несвоєчасного ухвалення або взагалі - відсутності рішень, які критично необхідні для захисту прав та забезпечення освітнього процесу.
  • інші - враховуючи нестандартні умови, у яких ми всі опинилися, на перше місце ставлять інтереси та безпеку здобувачів освіти та педагогічних, науково-педагогічних працівників, ухвалюють самостійні рішення за принципом "дозволено те, що не заборонено". Саме керівники такого типу і є тими. які можуть забезпечити ефективний розвиток української освіти. Але саме ці керівники можуть опинитися під ударом, коли їх почнуть перевіряти та карати саме за ініціативні рішення.

Виходячи з вищевикладеного

ПРОПОНУЮ

Створити робочу групу за участі Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів та Аудиторської служби, інших уповноважених установ для ухвалення узгоджених рішень та розроблення відповідного документа (дорожньої карти), що забезпечить керівників закладів освіти гарантіями захисту від покарань за самостійно ухвалені рішення задля захисту прав учасників освітнього процесу в умовах системної невизначеності та відсутності необхідної нормативної бази.

З повагою
освітній омбудсмен                                   Сергій Горбачов

Освіта.ua
14.05.2020

Популярні новини
МОН: рішення Києва щодо ДПА не підлягає виконанню Наказ очільника профільного департаменту Фіданян є нечинним і не підлягає виконанню
Київ без відома МОН звільняє випускників шкіл від ДПА У столиці вирішили одноособово та без належного рішення МОН звільнити випускників від ДПА
В Слузі народу обговорюють нову кандидатуру міністра освіти Головним кандидатом на посаду міністра освіти і науки є кандидатура Олександри Антонюк
Перехід в онлайн назавжди залишиться в історії освіти, - Мандзій Перехід на онлайн-навчання - це подія, що залишиться в історії освітянської спільноти
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!