Мотиваційний лист при вступі до закладу вищої освіти

Мотиваційний лист повинен відповідати формальним вимогам, що ставляться до ділових листів

Мотиваційний лист при вступі до закладу вищої освіти

Що таке мотиваційний лист і навіщо він потрібен? Які вимоги ставляться до мотиваційних листів? Якою має бути структура мотиваційного листа? Чим врегульоване подання мотиваційних листів при вступі?

Що таке мотиваційний лист і навіщо він потрібен?

Мотиваційний лист – це документ, що складається і подається вступником до закладу вищої освіти, у якому пояснюються причини, через які вступник вважає себе найкращим кандидатом для вступу на відповідну навчальну програму. Підготовка такого листа вимагає детального дослідження вступником загального академічного середовища університету та різних освітніх програм.

Такий лист має подвійну цінність. З одного боку, він дещо збільшує конкурсний бал, і це може бути важливим аргументом при вступі. За однакових балів ЗНО заклади освіти зможуть надати перевагу найбільш вмотивованим абітурієнтам. З іншого боку, пишучи мотиваційний лист, вступник отримує додаткову можливість обміркувати та аргументувати своє рішення, утвердитись у своєму переконанні вступити на відповідну освітню програму або змінити свою думку.

Тож, як справедливо наголосила колишній міністр освіти Ганна Новосад: «Мотиваційний лист матиме невелику вагу, тобто він не буде критично можливим при обчислені бала під час вступу. Проте, все-таки це та новація, яка, на нашу думку, надасть можливість університетам обирати кращих студентів, а самим абітурієнтам думати, навіщо їм той чи інший заклад освіти».

Мотиваційні листи мають як прихильників, так і противників. Народний депутат Інна Совсун у коментарі BBC News Україна зауважила: «Як ми будемо знати, що мотиваційний лист написав дійсно студент, а не якась спеціально найнята компанія? В умовах високої конкуренції навіть один бал за мотиваційний лист може бути дуже важливим, а те, хто ці листи писатиме і як їх будуть оцінювати, під великим питанням».

Практика подання мотиваційних листів при вступі є новою для України, тож виникає питання про те, як саме повинні писатись мотиваційні листи, якою має бути їхня структура та зміст.

Як написати хороший мотиваційний лист для вступу до університету?

На сайті Motivation-letter.com пропонується дотримуватись 5-ти порад для того, щоб написати хороший мотиваційний лист:

1. Пізнайте себе. Для написання хорошого мотиваційного листа потрібно добре обміркувати та зрозуміти для самого себе, чому ви зацікавлені в цьому конкретному коледжі, університеті чи освітній програмі. Запишіть щонайменше п’ять унікальних рис, здібностей чи властивостей, завдяки яким ви виділяєтесь серед усіх інших. Оберіть лише ті, які ви збираєтесь використати у своєму листі, щоб довести приймальній комісії, що ви є цінним кандидатом.

2. Дослідіть предмет. Оберіть університет, освітню програму та курс, для вступу на які ви претендуєте. Дослідіть їх якомога глибше. Дізнайтеся деталі, такі як місія, бачення та девіз університету (факультету) або навіть результати навчання, яких ви повинні досягнути для отримання освітнього ступеня. Ви пройдете довгий шлях до того, коли почнете складати мотиваційний лист. Чим конкретнішими і більш орієнтованими на деталі ви будете у своєму листі, тим краще. Також подивіться приклади мотиваційних листів в Інтернеті.

3. Зробіть перший проект. Це важлива частина процесу оформлення вашого листа. У деяких випадках потрібно приблизно 3-4 чернетки, щоб написати мотиваційний лист. У кожному проекті слід почати із запису основних ідей та роботи над окремими розділами.

4. Перечитайте лист і перевірте, що ви відповіли на усі важливі запитання. Хто ви та для чого звертаєтесь? Як ви дізналися про університет / освітню програму / курс? Чому ви хочете навчатися в університеті / освітній програмі / на курсі? Що робить вас найкращим кандидатом, якого можна прийняти? Підсумуйте, яка саме кваліфікація, життєвий досвід, досвід роботи та особисті якості підготували вас до навчання в університеті / на освітній програмі ступеня / курсі.

5. Завершіть лист. Переконайтеся, що ваш лист поміщається на одну сторінку, написаний правильним шрифтом і ви перевірили правопис та граматику. Дайте його прочитати декільком людям для ознайомлення й коментарів. Це справді допомагає.

Мотиваційний лист – це ваш шанс представити себе як вмотивовану, яскраву та дуже здібну особистість, готову вступити до університету / на освітню програму / курс. Зробіть свій лист яскравим особистим описом вашого унікального «я», щоб показати, хто ви є і чому ви хочете, щоб вас прийняли.

Які вимоги ставляться до мотиваційних листів?

Мотиваційний лист є результатом особистої творчої праці абітурієнта, тож у зарубіжних вишах, зазвичай, не встановлюється якихось уніфікованих вимог щодо його структури та змісту. Однак заклади вищої освіти можуть публікувати на сайті зразки мотиваційних листів та правила їхнього оформлення (наприклад, щодо структури листа, його обсягу). Тому вступник заздалегідь повинен ознайомитись із сайтом обраного ним університету та підготувати лист відповідно до таких вимог і правил.

Разом з цим, мотиваційний лист повинен відповідати формальним вимогам, що ставляться до ділових листів:

  • зміст повинен бути лаконічним. Короткий виклад думок і використання найменшого числа слів заощадить дорогоцінний час зайнятої людини. Тільки важливі деталі, факти, цифри;
  • чітка структура спростить прочитання листа. Заздалегідь продуманий план дозволить конкретно вказати на значимі аспекти проблеми. Для спрощення читання бажано розбивати текст на абзаци, кожен з яких має містити певну концепцію;
  • неприпустимість емоцій. Лист не повинен мати емоційного відтінку, але стриманість, розважливість, серйозність, практичність — обов’язкові;
  • простота у викладі, яка дасть адресату можливість швидко зрозуміти зміст прочитаного;
  • неприпустима наявність орфографічних і стилістичних помилок.

Якою має бути структура мотиваційного листа?

Структура мотиваційного листа повинна містити «шапку», звертання, вступ, основну та заключну частини.

«Шапка» - частина листа, де містяться відомості про адресата (назва закладу вищої освіти, прізвище та ініціали особи, якій адресується лист) та адресанта (прізвище, ім’я, по-батькові, адреса для кореспонденції та електронна адреса, номер телефону) – яка розташовується у правому верхньому куті листа.

Шанобливе звертання є важливою складовою мотиваційного листа. Воно надає листу офіційного характеру та привертає увагу адресата (наприклад: «Шановний Василю Михайловичу!»). Звертання зазвичай виділяється напівжирним шрифтом та/або курсивом і вирівнюється по центру.

Через один рядок після звертання розміщується вступ, який є першим абзацом листа. У цьому абзаці викладається його мета і причина написання (наприклад: «Звертаюся до Вас у зв’язку з…»). У цій частині варто коротко пояснити, чому вступник обрав саме цей університет і як, на його думку, навчання в університеті сприятиме його професійному розвитку і зростанню.

В основній частині описуються факти, які зможуть позитивно вплинути на вирішення питання про зарахування на навчання. Дивлячись на академічні та соціальні здобутки, навички й здібності вступника, приймальна комісія може схилитись до думки, що він будете успішним студентом.

Ця частина починається з другого абзацу мотиваційного листа та може складатися з двох-трьох абзаців. Як логічне продовження вступної частини листа, її можна розпочати з характеристики професійних цілей вступника, описати, що саме його цікавить в обраній ним освітній програмі та професії, ким він себе бачить після завершення навчання тощо. Така інформація свідчить про те, що він усвідомлює, яку освітню програму обирає, яку професію хоче здобути, і що навчання допоможе йому стати хорошим фахівцем в обраній ним сфері. Саме у цьому абзаці вступник доводить, що він є вмотивованою особою із добре визначеною метою.

У наступному абзаці вступнику потрібно описати:

  • свої здобутки, що будуть корисними для навчання за фахом (успіхи у навчанні, участь у проектах і майстер-класах, володіння іноземними мовами та інше);
  • здобуті знання та навички, які допоможуть при навчанні на обраній спеціальності;
  • хороші академічні результати з певних предметів, які пов’язані з освітньою програмою та ін.

Важливою складовою мотиваційного листа може бути інформація про соціальні навички, необхідні для здобуття окремих професій та подальшої успішної роботи за фахом (наприклад, психологом, педагогом, юристом, менеджером тощо).

Заключна частина має завершуватись маленьким підсумком у два-три речення, які мають підтверджувати готовність вступника навчатися і вказують на його впевненість у правильному виборі освітньої програми.

Чим врегульоване подання мотиваційних листів при вступі?

Мотиваційний лист при вступі до закладу вищої освіти є однією з новацій, впровадженою Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти» від 18 грудня 2019 року (набрав чинності 16.01.2020). Зазначеним законом внесено зміни до ст.44 Закону України «Про вищу освіту», згідно з якими прийом на навчання для здобуття ступеня молодшого бакалавра чи бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямувань) здійснюється з урахуванням бала за мотиваційний лист, вага якого може становити від 0 до 1 відсотка конкурсного бала, за умови оприлюднення результатів його оцінювання на веб-сайті відповідного закладу вищої освіти до початку основної сесії зовнішнього незалежного оцінювання.

Варто зазначити, що необхідність подання мотиваційного листа у цьому році не передбачена Умовами прийому на навчання до закладів вищої освіти України в 2020 році, тому положення закону почне застосовуватись в Україні не раніше 2021 року, якщо Міністерство освіти не внесе відповідні зміни до Умов прийому 2020 року

Роман Шандра, доцент ЛНУ ім. Франка.

Освіта.ua
23.04.2020

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Vano
Просто зменште кількість заяв з пяти до трьох.У кого буде три варіанти вступу-той не буде по всих університетах і спеціальностях розсилати заявки,а сконцентрується на найбільш важливих для себе.
Іван Васильович
Наше Міністерство освіти саме собі суперечить. По-перше ставить 150 балів для вступу на деякі спеціальності, то придумує кучу пільговиків (переселенці, сільські діти, діти-сироти, гірські діти, діти учасників АТО, діти ліквідаторів аварії на ЧАЕС і т.п.). Хоча повинен бути один критерій для вступу УСПІШНА ЗДАЧА ЗНО. А тоді вже соціальний захист студентів пільгових категорій. По-друге наші міністри освіти постійно говорять про недобори у професійні ліцеї, технікуми, коледжі. І знову ж придумує кучу пільг для учнів, які не хочуть, а інколи і не можуть вчитися. По-третє. Чи готові ви через декілька років отримувати ДУЖЕ ПОГАНІ послуги від "неучів-пільговиків" лікарів, учителів, ветеринарів, агрономів, інженерів, менеджерів державного управління і т.п.?
Виктория
Для Іван Васильович: В моем понимании каждого льготника , учат за деньги родителя абитуриента, который набрал больше балов чем льготник, но из-за малого количества бюджетных мест оказавшихся в первых рядах на контракте. Если хотите учить льготников за счет государства, пожалуйста создавайте определенное количество мест для льготников и выделяйте на них деньги из бюджета не в ущерб детям которые хорошо учаться. Еще считаю неправильным отдавать освободивщееся бюджетное место (когда абитуриент отказывается от бюджетного места) следующему льготнику с низкими результатами, а не следующему по количеству баллов абитуриенту.
Влад
діти з сіл, "гірські" діти, де ви таке почули?, діти учасників ато -пільг при вступі не мають!, діти атошників можуть бути переведені на вакантне місце, якщо хтось не принесе документи або виженуть з універу і то по конкурсу серед інших пільговиків, які вчаться на контракті і за конкурсом!
Коментувати
Віктор Логвін
«Шановний Василю Михайловичу! Звертаюся до Вас у зв’язку з… Мій тато депутат Верховної Ради, а мама очолює Головне управління вищої освіти...»
Виктория
Для Віктор Логвін: В точку)))). Хотя не весело конечно. Думаю только не далекий не видит в этом введении корупционной составляющей. Не для нашей страны увы.
Коментувати
RTX
Ху""та это все, после ЗНО 2020, не будет абитуриентов.,.
Ирина
При сложившейся системе поступления с приоритетами, что подразумевает и разные Вузы и разные специальности, непонятно сколько и как писать эти писема. В итоге при одинаковых баллах, кто и как оценит этот письмо, это будет инструментом брать на бюджет "выгодного" абитуриента.
Ирина
Уже не знают как бедных детей добить. ЗНО с каждым годом все сложнее. Мало того что квоты, льготы для отдельных групп поступающих,то ещё одно ноу хау. Куча льготников, что не пропихнешься, даже если ребенок умный. Так ещё один способ отдавать места своим. Способ коррупции. Данные введения надо вводить путем открытого опроса и голосований. Не дай Бог, эти нововведения. Волосы дыбом стают от таких идей правительства.
Артур
Сподіваюся, його все-таки не введуть.
Lll
Коррупция чистой воды, попахивает ,,совком,, и вопрос, а не нужно сразу прикрепить характеристику с места будущей работы.
Gonta
Мотиваційний лист - це спосіб відібрати бюджетне місце у бідного сірка і віддати його мажору (теж з головою, але який трішечки знає менше). Бидляки з МО -навіщо здавати ЗНО, якщо ВИШі заріжуть на мотиваційному листі? Якщо ЗНО інструмент боротьби з корупцією, то навіщо ви даєте інший інструмент - прямо корупційний? По якому принципу можна апелювати (і до кого) щодо додаткових балів? Знаєте коли були самі чесні і правильні вступні кампанії - перша і друга (все прозоро і без додаткових умов, без дітей шахтарів, атошніків (я їх дуже поважаю, але причому мухи до котлет) та їх дітей, і т.д., і т.д. Був один принцип: набрав бали - отримуй своє місце і відповідно подавай документи до відповідного навчального закладу. Справедливо буде навіть зняти пільги з дітей-сиріт, але дати талановитим сиротам, які пройшли конкурс, реальну матеріальну допомогу у вигляді стипендій. Теж саме із іншими - вступ по розбаловці, а все інше по соціальним потребам.
Виктория
Для Gonta: Поддерживаю снятие льгот при поступлении, только по результатам ЗНО
Ирина
Согласны полностью. Только ЗНО. Льготы снять. Хотите, набирайте дополнительно группу льготников, сверх нормы.
Коментувати
Александр Васильевич
Хорошая идея. Возможно кое-кого заставит задуматься о правильности своего выбора. Но скорее всего благие намерения превратятся в свою противоположность и лишь усложнят жизнь большинства абитуриентов. Выиграют прежде всего обеспеченные. Они смогут заказать специалисту любое эссе. Прекрасны и убедительны будут мотивационные письма, "самостоятельно" написанные соискателем. Он, поступающий, хочет стать и бухгалтером, и экономистом, и программистом, и ветеринаром, и кем угодно, лишь бы всунуться в ВУЗ. Нужно продумать механизм выявления таких "хорошо" мотивированных соискателей, отсеивать их. В основном же идея хорошая.