Osvita.ua Блоги В. Громовий: не треба «перепідготовлювати» вчителів
В. Громовий: не треба «перепідготовлювати» вчителів

Опанувати нові педтехнології не так важко, як відмовитись від старих уявлень про «правильного» вчителя

В. Громовий: не треба «перепідготовлювати» вчителів

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Хто мені може пояснити різницю в термінах:

  • підвищення кваліфікації вчителів (в англомовній літературі пишуть про Teacher training and professional developmen, In-service education тощо);
  • професійний розвиток вчителів (в англомовній літературі пишуть про The Professional Development of Teachers, наприклад, на Professional growth seminar);
  • удосконалення вчителів;
  • перепідготовка вчителів?

Від терміну «удосконалення вчителів» (нинішні ОІПП раніше називались обласними інститутами удосконалення вчителів) ми відмовились. На мій погляд, це зроблено правильно, бо вчитель не трактор, щоб його «удосконалювати».

Професійний розвиток, як правило, визначають як «відкритий процес зміни особи в результаті освоєння і виконання професійно-освітньої та професійної діяльності». До речі, у нас діє Закон «Про професійний розвиток працівників» http://zakon.rada.gov.ua/go/4312-17

Зараз знову чомусь почав активно використовуватись термін «перепідготовка вчителів». В англомовній літературі те, що ми в контексті НУШ вкладаємо в термін «перепідготовка вчителів», це скоріш за все TER (Teacher Education Refresh). А формами роботи у цьому випадку вірогідно мають стати «Teacher refresher courses» та «Teacher Education Refresh (TER) Programme».

Утім, чіткого визначення у НУШ-документах, що таке «перепідготовка вчителів», я так і не знайшов…

Хто знає, напишіть, адже нам потрібно не просто уникати термінологічної плутанини, а слід мати чітке розуміння того, що ми зараз взялися робити. Без такого розуміння буде «не только в голове сумбур, но и в делах чепуха», і ми лише заTERоризуємо вчителів без відчутного результату для побудови НУШ.

Читаю в Законі «Про освіту» (Стаття 18. Освіта дорослих, п. 6), що післядипломна освіта включає:

  • «перепідготовку - освіту дорослих, спрямовану на професійне навчання з метою оволодіння іншою (іншими) професією (професіями);
  • підвищення кваліфікації - набуття особою нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань».

Тобто за новим законом «перепідготовка» є не тим, про що зараз йде мова стосовно вчителів початкової школи, а зовсім іншим: освітою дорослих, яка спрямована «на професійне навчання з метою оволодіння іншою (іншими) професією (професіями)». Ми ж не ставимо на меті вчителів початкової школи зробити, наприклад, тьюторами. Ми хочемо забезпечити їх професійне зростання(підвищення кваліфікації).

На мій погляд, єдине, що доцільно було б зараз зробити, так це навчити вчителів початкової школи, як розучитись (learn to unlearn) старим вчительським практикам. Тобто сконцентруватись на середній ланці ось цього коловороту: навчатись, розучитись і перенавчатись (learn, unlearn and relearn). Бо опанувати нові педагогічні технології не так важко, як відмовитись від старих уявлень про «правильного» вчителя. Ломка стереотипів, розрив шаблонів, подолання зашореності та розширення горизонтів, - це саме те, що нам потрібне для запуску НУШ.

Оригінал на сайті Освітня політика

Освіта.ua
09.02.2018

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олена Жигайло
Я думаю, що наші вчителі початкових класів розумні люди. І перенавчаться, і опанують нові педагогічні технології, і від стереотипів відійдуть. Самоосвіта, доступ інформації, перепідготовка, діяльність в НУШ допоможуть в цьому. Я б акцент зробила не на слові "розучитись", а на слові "перенавчитись".
Олена Жигайло
Я думаю, що наші вчителі початкових класів розумні люди. І перенавчаться, і опанують нові педагогічні технології. А НУШ допоможе в цьому.
Олекса Позняк
Причём тут подготовка. Миллиард денежок надо пропустить через свои фирмочки и по максимуму набить карманы.Не надо покупать станки, строить корпуса и дороги. Фирмочки учителям бла-бла-бла а государство им 1000 000 000 грн. Лиля Золотая Ручка

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!