О. Мірошниченко: для чого в школі потрібні диктанти?

Підкажіть, де в реальному житті можна застосувати вміння грамотно «на слух» записувати текст

О. Мірошниченко: для чого в школі потрібні диктанти?

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург

Ще одне запитання.

Коло замкнулось. Я лише задав просте питання. Спробував з’ясувати. Без оцінок. Просто з’ясувати.

Отож і задав питання: «А для чого, власне, в школі потрібні диктанти?»

Почав копатись в літературі. Перечитав багато статей. Зрозумів головну думку: «Диктант потрібен для формування в учнів навичок «бачення орфограми» - тобто проблемного місця в написанні слова чи постановки знаку пунктуації, що тягне за собою необхідність згадати та застосувати відповідне орфографічне правило».

Вау! Красиво звучить! Це якщо не задавати питань далі. А я спробував. І тут вже не все так красиво.

Те, що правила треба знати і вміти використовувати – це беззаперечно. Тільки от ніде я відповіді так і не знайшов, чому потрібно робити це «на слух».

Ну скажіть мені, фахівці, ДЕ в реальному житті реально застосувати вміння грамотно «на слух» записувати текст? Ну дайте бодай один приклад! Чому потрібно тренувати грамотність саме таким дивним способом.

Розумію, що дипломовані фахівці вже набирають повітря для гнівної тиради. Використайте повітря раціональніше! Для відповіді на єдине питання: «Де в житті може знадобитись це вміння?»

Ми багато чого робимо за інерцією. За тією ж інерцією насичуємо шкільну програму нескінченними диктантами. Для чого? Який зв’язок має ця тренінгова справа з реальним життям і як саме вона розвиває грамотність?

Пошепки і неофіційно педагоги кажуть, що, в принципі, якщо диктанти відмінити – аж нічого не зміниться. Грамотність учнів меншою не стане, а ось нервів діти витрачатимуть менше. Але це неофіційні розмови.

Офіційно всі кажуть одне і те ж: «Диктанти потрібні». Бо як же без них – якщо вони потрібні?»

Отже, коло безглуздості вкотре замкнулось. Інерція успішно перемагає мислення. Відповіді підміняються гаслами. Так дійсно простіше…

Оригінал

Освіта.ua
23.06.2017

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Андрій
У теорії учіння величезну роль вдіграє зворотній зв"язок. При вивченні мов (в т.ч. української) робиться акцент на "4 кита": письмо, читання, аудіювання (слухання) і розмову. Диктант дозволяє одночасно задіяти 3 із них, окрім останнього. Поєднання попереднього досвіду та засвоєних теоретичних знань по граматиці, а також дрібна моторика рук (не забуваємо про м"язову пам"ять) - є потужним розвивальним методом та засобом закріплення знань і вироблення навичок. Звісно, можна відкинути всі "застарівші" методи навчання, але нічого нового та інноваційного автор цього посту запропонувати не може. Бо суть і база навчання будь-чому і будь-кого (в межах норми) базується виключно на стимулі (як зовнішній так і внутрішній) та зворотній реакції.
Адмін
Мірошниченко, Співаковський, Лікарчук - трійця освітніх тролів, які некомпетентні в тому, що пишуть. Проте для тролінгу це не головне, в них інші цілі. Цікаво інше. Чому на порталі Освіта.юа публікують цих "освітян"? Немає більш достойних блогерів? Чи сайту потрібні коментарі і коментатори, а даний тролінг це як метод?
Анна Ямова
Шановні читачі, це вже не перше зауваження автора стосовно освіти: вірши вчити не потрібно, диктанти писати не потрібно. А що потрібно ? Нехай автор поділиться своїм баченням освіти. А найкраще, нехай піде в школу та попрацює рік - другий. Саме цікаве, що ми вчителі поради стосовно інших професій не даємо. Зараз почнемо також розповідати як краще лікарю лікувати, кравцеві шити та інше.
Міла
Для таких,як Ви ,шановний пане ,нічого не треба-ні диктантів,ні таблиці множення.Може взагалі закриємо школи? Яка чудова реформа освіти -і грошей не треба .Ваші дітки всі за кордоном навчаються,а наших не треба нічому вчити -за кордоном і так будуть гарувати ,бо в Україні для них немає роботи.От вам перспективи для майбутніх поколінь.
Мирослава
А дійсно,для чого потрібна ГРАМОТНІСТЬ????Більшість сучасних діячів, політиків,чиновників цим не переймаються.Ви подивіться ,хто нами керує????Хто серед депутатів ВР??? - Водії,охоронці,масажисти,ті,хто вміє догождати,служити і т.д. Головне звязки і гроші. А що БОГ розуму не дав - не страшно.Різну фігню і так можна писати!!!! ПРОЧИТАЮТЬ!!!!
anton2000
Интересно, а драматург господин Мирошниченко какие известные всем пьесы написал? Или был режиссером известного ну хотя бы на всю Украину спектакля или фильма? Я уж не говорю о всемирной известности.
Леонідович
Для anton2000: Он бы написал, если бы умел "грамотно «на слух» записувати текст"
Коментувати
Лана
акторство у реальному житті теж не потрібне. А написання диктантів найкраще тренує грамотність, що не кажіть
Anna
Ну потому что когда ученик пишет придуманное им же сочинение то он збегает слов которые не знает как писать и предложений в которых он не знает как ставить знаки, таким образом очень себя ограничивая. А диктанты заставляют тебя писать то что диктуют, кстати умение полезное в университете на лекциях))
Гуга
О, зразу динозаври- педагоги накинулися на автора, як він таке посмів написати? )))
Оксамитова
Для Гуга: та автор може, що завгодно писати, у вільній країні живемо. Проте у громади справедливе обурення на надто некваліфіковані зауваження. П.с. Я не динозавр (бо в 30 зарано так думати), і не займаюся викладацькою діяльністю, тому у вас промах, як мінімум, у контексті одного дописувача.
Коментувати
anton2000
Не спорьте с ним. Вспомните фразу М. Жванецкого "Если вы спорите с дураком, то он, наверное, делает тоже самое".
Світлана
Коли людина викладає свої думки на папері (або в блозі) - це і є диктант для самого себе. То на питання - де це використовується - відповідь : кожного разу як людина пише. що б це не було і де б це не було. Говорити про безглуздість диктантів - як мінімум БЕЗГЛУЗДО.
тетяна
Скажу де:у будь-якому закладі,де треба буде під диктовку написати,скажімо,заяву.Це по-перше...І ще десятки подібних прикладів можна навести.
Олександр
Хто "пастух", а хто отара баранів чи віслюків?
Надія
Якби читав автор "на слух" свої дописи, чи записував свій текст, як диктант, до прикладу, ось таку частину: "ДЕ в реальному житті реально застосувати", то відчув би бідність власного висловлювання, використовував би синоніми. Вічне питання : " А судді - хто?"
Надія
Писав би автор диктанти у школі, не допускав би помилки сьогодні: "Який зв’язок має ця тренінгові справа".!!!!!!!!!
Наталія, проста жінка
Я особисто на слух записую рецепти, схеми для в’язання гачком і спицями - це у повсякденному житті і доволі часто. У професійній діяльності це також стає у нагоді - конспектування потрібної інформації на різноманітних заходах, які я відвідую. Маю надію, що ви залишилися задоволеним пане О.Мірошниченко.
TetYana Valema
Я пропоную підзаголовок для статті в такій редакції: «...або Як курка радила теляті де краще нестися
типа психолог
Не обурюйтесь і не коментуйте цю дурню. Це такий психотип - молоти дурницю а потім з насолодою читати гнівні коментарі. Це енергетичний вампір.
TetYana Valema
божечки! і це драматург! більшої дурні в цьому навчальному році я не читала! це навіть не можна порівняти із «успішними» реформами в освіті...пане, диктанти формують грамотність ... PS: бодай Вам у вашій професійній діяльності давав поради топ-менеджер тютюнопромислової компанії, який пише «зОдовільняють»
Мирослава
Для TetYana Valema: А дійсно,для чого потрібна ГРАМОТНІСТЬ????Більшість сучасних діячів, політиків,чиновників цим не переймаються.Ви подивіться ,хто нами керує????Хто серед депутатів ВР??? - Водії,охоронці,масажисти,ті,хто вміє догождати,служити і т.д. Головне звязки і гроші. А що БОГ розуму не дав - не страшно.Різну фігню і так можна писати!!!! ПРОЧИТАЮТЬ!!!!
Коментувати
здивований глядач
Пане. Ви часто буваєте в школі? Чому саме питання освіти Вас так хвилює? Не медицина. не судочинство. А може якась бабця не так картоплю садить? Я бачу критику - не бачу реальних пропозицій. Прийдіть в шкколу наберіть клас і навчіть. Не видно ж, щоб учитель критикував Вашу драматургію. Бо йому реально не до цього-він дітей навчає. А Вам мабуть, на все вистачає часу...
Дмитро Корнієнко
Для здивований глядач: +1 плюсую в коментарях, тому що поставити більше п’яти лайків чомусь не виходить )) Дивно, і чому воно так...
Коментувати