Osvita.ua Блоги Віктор Громовий: Чому нізззя без вертикалі?!
Віктор Громовий: Чому нізззя без вертикалі?!

Головне, що можуть зробити освітянські начальники це посприяти появі середовища для змін

Віктор Громовий: Чому нізззя без вертикалі?!

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Щойно почув фразу, яка описує ідеал управлінської культури освітянського керівника: я чхнув, а мені в усіх школах сказали «Будьте здорові».

«Я за вісім років роботи керівником обласного управління вибудував Систему! Я знав, якщо прийнята якась обласна програма, вона чітко реалізується. Усе розписано, всі знають, що робити, а ми контролюємо процес виконання. Я знав, що видані нами якісь плакати висять у всіх школах області… Розвалили легше всього. Я роками вибудовував вертикаль на регіональному рівні, добивався чіткої виконавчої дисципліни…», - каже мій колега.

Спочатку ми були директорами продвинутих гімназій, а потім у 2005 році на хвилі Помаранчевої революції стали начальниками обласних управлінь освіти. Я «покерував» освітою регіону вісім місяців і чкурнув звідти як тільки побачив, що нова влада реформувати освіту не збирається, а новий міністр обмежився інституалізацією ЗНО. Він щиро вважав що соціальний захист освітян вирішить усі проблеми: почнемо більше платити – почнуть краще працювати!

Тож, як сказав би Григорій Сковорода, система «ловила мене, але не впіймала».

Мій колега керував освітою регіону вісім років і за цей час щиро повірив у силу вертикалі, вважаючи що без «керівної й спрямовуючої ролі» освітянської бюрократії «взагалі все розвалиться» і зараз «не на часі» робити якісь різкі рухи.

Це типова позиція людини Системи. І це не його вина, це його біда, бо за роки перебування в «матриці» відбувається незворотний процес професійної деформації та критичне звуження горизонту сприйняття освітянської реальності.

Яка «горизонталь»?! Яке відповідальне вчительство?! Таке є лише на ЕдКемпі.

«Ти ж знаєш, які у нас безтолкові директори шкіл. От у нас в селах, які живуть «з лісу» діти з червня не ходять до школи, коли починається сезон збирання ягід. Директори шкіл мають право, але ніхто з них не здогадався змінити структуру навчального року і зробити, наприклад, в листопаді канікули «на журавлину». А вчителі просто тупо записують у журналі уроки, які вони не проводили...».

У такій ситуації попускати повідки не можна, тому єдиний ефективний спосіб поводження з підлеглими у сфері освіти: наздогнати й «спричинити добро», тобто дати єдино правильну вказівку.

Якщо буде опора саморозвиток по горизонталі, зміниться принцип взаємодії: хтось у якійсь школі чхнув і «Будьте здорові» кажуть усі, хто здійснює сервісне обслуговування навчальних закладів. Звісно, одного щирого побажання здоров'я буде замало, для того, щоб освітня система почала видужувати. Комусь треба буде запропонувати «гірку пігулку», хтось потребуватиме тривалого курсу професійної реабілітації, а десь доведеться застосовувати хірургічні методи лікування…

Випустити педагогічних рабів на свободу, справді ризиковано. Якщо не буде кому говорити «та, гей воли, чого ж ви стали», вони якийсь час оговтуватимуться від навченої безпорадності.

Спочатку «освіта без начальника» опиниться на межі хаосу, але… досить швидко почнуть працювати принципово інші механізми та стимули до розвитку. З'явиться відповідальність не перед начальником, а перед громадою. Якщо начальника можна легко обдурити чи задобрити, маніпулювати громадою буде складніше.

З'являться лідери освіти та запрацює лідерство як могутня сила змін і розвитку освіти. Тож, побудуть якийсь час у безпорадному стані, а потім таки почнуть давати собі раду.

Тож, головне, що можуть освітянські начальники зробити, це посприяти появі середовища для змін шляхом самоліквідації управлінської вертикалі.

Оригінал на сайті Освітня політика.

Освіта.ua
30.04.2017

Популярні блоги
А. Недоля: кому потрібні куратори академічних груп? У радянській вищій школі куратор – це наглядач за студентами, який перебрався в українські ЗВО
О. Журавльова: що роблять канадські вчителі на канікулах? Залишатись у школі на канікулах нечесно й безглуздо, краще займатись улюбленою справою чи подорожувати
І. Лікарчук: у фінів головним чинником успіху є учитель Починати потрібно із зміни ставлення до вчителя, роблячи його академічно вільним та професійно незалежним
О. Істер: про обов’язкове ЗНО з математики у 2021 році Рішення викликало неоднозначну реакцію суспільства, проте мало хто з тих, що «проти», наводить аргументи
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
а ты, Позняк, будь ЗДОРОВ.
Ведь интересно посмотреть, чем этот бардак закончится и что эти, уже новые, люди сообразят. Возможно что-то толковое. Возможно нет. Тогда тем более детям-внукам помогать надо ть. Идеями. Советами. Направлениями. Физиков то мало осталось. Да и те, что остались, в большинстве своём - женщины...
Олекса Позняк
Для а ты, Позняк, будь ЗДОРОВ.: постараюсь, спасибо
Коментувати
вчитель
без вертикалі ніяк не можна,тому,що система,покинута сама на себе,прагне до самознищення згідно всесвітнього закону зростання ентропії... вчіть філософію,або хоч би фізику в школі... а вже якою буде ця вертикаль, наскільки досконалою, залежить від освітніх експертів...).які,не знаючи фундаментальних речей,намагаються втрутитися в роботу системної вертикалі і цим самим підтверджують закон зростання ентропії ( хаосу) в уже діючій моделі освіти...
Олекса Позняк
Для вчитель: покинута сама на себе???? Та весь світ відійшов від вертикалі в суспільній організації -залишилась мабуть лише в раші та кндр і тд. Бізнес я к мінімум надає своїм підрозділам широченну автономію а то і взагалі розділяється на окремі фірми (іноді примусово). Часи коли у кремлі вирішували коли садити картоплю у селі Великі Гарбузи давно минули. І не туліть горбатого до стіни. Причому тут ентропія до суспільних процесів?Уся Європа, США, Канада, Грузія, фіни яких так любить наш МОН живуть без районо - ніякого хаосу. Не скажете який виш ви закінчували? Це просто жах...
вчитель
для ОЛЕКСИ: виш - московський університет, а ви який? А ви придивіться до імперій Ахметова,Коломойського,Пінчука, Рокфеллера,Гейтса,та й того ж Трампа і побачите жорстку централізацію контролю за ефективністю діяльності підрозділів. Вертикаль нікуди не ділася,а перейшла в нову якість безумовного одержання прибутку. І якщо прибутку немає, то і Ахметов,і Трамп,аж з гори кажуть "ви уволен !" з усією силою впливу власної вертикалі. Але якщо ви живете в с.Великі Гарбузи,то де там до розуміння якою мірою ентропія як конкретний прояв філософської категорії у фізиці проявляється в повсякденному житті. Вам би знищити районо, і я ,вже на вашому боці, знищити і не тільки районо, а й все інше!!!! знищити все!! бо ж районо це структура органів влади, а не вчителів! мені так цікаво,чим викликана така ненависть, певно вас не взяли в районо,або брали та не директором. може вам слід звернутися до спеціаліста,щоб знайти рівновагу. І,якщо можна,скажіть, ви себе відносите до реформаторів освіти,чи ні?
Олекса Позняк
Для вчитель: а я с противоположной стороны училище заканчивал (бауманку). Прибыль это одно а иерархическая структура это другое, а централизация контроля вообще третье - вы путаетесь в определениях. Я не против контроля но его пусть исполняет школьная инспекция как на Западе а не толпа бездельников методистов у которых даже формально права проверять учителя нет. Это не то что слабое звено, это ненужное звено. Живу в Киеве, раньше жил в Енакиево, имею бизнес и на своём опыте прекрасно понимаю прелести децентрализации. Небольшие ячейки хорошо работают и сами себя контролируют и их задача не подвести смежников. Мне не нужен инспектор и методист а бухгалтера я периодически нанимаю. И усё. Когда я в СССР начинал работать в моём районо было 5 человек, теперь 50 "кампутиризированных" чинуш. Расскажите мне что они очень нужны образованию. Расскажите что канадцы стонут без районо - у меня ученик там работает - я знаю. В районо не приглашали, а директором - да, но я отказался
Коментувати
Олекса Позняк
а мені в усіх школах сказали «Будьте здорові».==== і принесли торбу та конверт на лікування
торбы и конверты несут всем
Для Олекса Позняк: их коллеги. Это обчная практика ПОСТсоветского пространства, поскольку советская медицина такого, массово, не требовала. Как-то находили бюджет. Вероятно по причине того, что воровали НЕ в таких размерах и НЕ так массово. Да и - зарабатывать УМЕЛИ.
Коментувати
Pasha 23
HEY YOU Гей, ти! Зовні на дощу Я самотніх пригощу Ти там чуєш? Агов! Натовп волоцюг, І сверблячих душ ланцюг, Мене чуєш? Гей, ти! Цей світ поховати не дай! Удар тримай і не відступай. Гей ви, ті що самі по собі душу голите собі, Підійдіть-но? Гей ви! Вухом вперлись у стіну Раптом звідти я гукну, Підійдіть-но? Агов, може хтось допоможе мені? Нести мій хрест і лишити в стіні. Це лише мрія, ну і нехай, Високі стіни як не стрибай. Я бюся в стіну, я весь в крові, Хробак плазує у голові. Гей, ви! Стоїте як на параді Та робити завжди раді За наказом. Гей, ви! Що стіну не зруйнували, Хоч коктейлями жбурляли Усі разом? Агов! Надія у всіх нас одна Разом стоїмо, а між нами стіна! PINK FLOYD "THE WALL"
Ольга Горбаньова
якщо школа має добрий сформований колектив, директора відповідального творчого, який заохотить, підтримає, дисциплінує, то нічого не розвалиться. Ніхто без отих бумажок і вказівок не помре, а вчителі може почнуть займатись дійсно уроками та учнями без стресі.
Олекса Позняк
Для Ольга Горбаньова: Комунизм в отдельно взятой школе? Проходили уже. Систему меняйте!
$
А у нас уже " круто" поменяли систему. С организацией территориальной громады стало больше начальства и больше бардака. Подчиняемся теперь и районо,и новому отделу при территориальной громаде. Очень весело!
Олекса Позняк
багато моїх учнів кидають Україну і емігрують із за таких реформ. Просто не бачать сенсу залишатись
Коментувати
Tet-a-tet
Коли я в одному з дописів написав, що за якість роботи школи має відповідати громада на мене посипалися докори, як це я смію таке говорити. Мовляв, громади голі-босі, а я пропоную їм фінансувати свої побажання щодо змісту шкільної освіти. А тепер ми помалу приходимо до усвідомлення, що існуюча вертикаль управління освітою не дає розвиватися школі так, як того прагнуть люди. І настане час, коли різні райвно, міськвно і їм подібні кормушки для чиновників таки доведеться закрити і надати школам(громадам) автономію. Скільки тонн паперу по Україні буде зекономлено, я вже не кажу про бюджетні кошти. Те саме стосується і професійної та вищої освіти, де армія управлінських чиновників обслуговує статистику та вищих керівників, спалюючи кошти за які могли би розвиватися НЗ.
Рено
Тому, що без такоі вертикалі не потрібним буде ціла куча цих чиновників. А вони ж більше нічого робити не вміють, ось і тормозять процес як можуть!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!