Н. Саражинська: навіщо кожному учню програмування?

«Інформатика 5-9» - це старий математично-алгоритмічний сухар з перекошенням в бік програмування

Н. Саражинська: навіщо кожному учню програмування?

Автор: Наталія Саражинська, вчитель інформатики, м. Біла Церква, модератор на EdEra з оновлення програми «Інформатика. 5-9 класи».

Численні коментарі до програми «Інформатика 5-9» на EdEra містять здивування й обурення «Навіщо кожному учневі вміти програмувати?»

Вимоги до кожної 13-річної дитини України щодо вміння програмувати складаються з 224 слів лише в одній темі «Алгоритми і програми» у 8 кл. https://goo.gl/JG1Wm5

Цим програма «Інформатика 5-9» грубо порушує зміст Державного стандарту, у загальній частині якого в галузі теоретичної інформатики є лише «учні розвивають алгоритмічне мислення як засіб планування, організації діяльності». ЦЕ ВСЕ. Про вміння програмувати не згадується.

На кінець 9 кл. (за вимогами програми) кожен школяр України має вміти «створювати програми для введення й виведення елементів масивів, програмувати пошук заданого, мінімального та максимального значення в масиві; програмувати обчислення середнього арифметичного та кількості елементів масиву; програмувати опрацювання елементів масиву, що задовольняють певні умови; програмувати рух графічних об’єктів та здійснювати управління його швидкістю за допомогою таймера...» і схожі «легкодоступні та зрозумілі» усім батькам і дітям терміни.

«Дати поняття алгоритму - це одна справа, а створювати програми в 8-9 класах у середовищах програмування - це вже програмування».

У методичних рекомендаціях 2016/2017 н. р. для дітей 8 класу: «рекомендується розпочинати вивчення процесу розроблення програм з використанням повнофункціональної мови програмування і середовища програмування». І рекомендовано «використовувати середовища програмування: Object Pascal, Visual Basic, Python, Java, C#, C++, Lazarus (мова Object Pascal)».

Тобто, це аж ніяк не початкове знайомство з основами програмування та не згаданий у стандарті «розвиток алгоритмічного мислення».

Структура та стилістика програми інформатики 5-9 є застарілим, ще в дусі старих радянських часів, документом. Й сьогодні ще, як близнюк, нагадує рос. стандарт 2015 року для поглибленого вивчення інформатики. Близнюк російський виглядає привабливіше, бо в їх програмах лишились (на відміну від нашої) в достатній кількості мультимедіа, моделювання, графіка, анімація, питання безпеки. В українському Держстандарті подібним напрямкам теж приділяється достойна увага, але, на жаль, не в програмі.

Наша «Інформатика 5-9» - це старий математично-алгоритмічний сухар, зі значним перекособоченням в бік професійного серйозного програмування та математики (російська інформатика належить до математичної галузі).

Цифрове середовище багатше й цікавіше, свідчення тому - програми з інформатики європейських країн.

Чому так може бути в Україні, що примхи однієї людини в МОН, яка відповідає за інформатику, можуть нівечити долі сотні тисяч дітей, яким не цікаві глибокі деталі мов Python, Java чи C++? Ці українські діти завтра, можливо, стануть музикантами, художниками, поетами й не мріють про програмування. Їх долі і талант можуть бути стертими невпевненістю в свої силах через непосильні вимоги програмувати у 8 та 9 класах (224+127 слів вимог до теми «Програмування») для 1 години на тиждень інформатики.

Програмування не планують вилучати зі змісту «Інформатики 5-9» науковці та чиновники у складі робочої групи з оновлення, і принципово не чують десятки коментарів вчителів та й самих програмістів (які натомість пропонують розвивати мислення дитини).

Програмування для дитини - як вищий рівень таланту в галузі, як написання своєї пісні чи створення дизайнерського одягу, як видання роману, як відкриття нового закону чи доведення нової теореми...

Залишаю, як історію, деякі із численних коментарів з EdEra з застереженнями та проханнями НЕ ПРИМУШУВАТИ програмувати кожну дитину в Україні у віці 13-14 років.

Оригінал

Освіта.ua
27.02.2017

Популярні блоги
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Юрий Пасихов
Думки, виголошені у статті, мають право на існування. Але подані вони як істина в останній інстанції з елементами "мітингової боротьби за правду". Стиль обговорення має бути інший, толерантніший. А по суті - вивчення основ алгоритмізації та програмування в базовій школі ПОТРІБНО. Заяви про "застарілість" та "радянськість" - скоріше політичні. ніж фахові. Посилання на світовий досвід НЕПОВНЕ і ВИКРИВЛЕНЕ. Варто подивитися стандарт К12 чи програми з інформатики БАГАТЬОХ країн світу, і стає очевидним певне "пересмикування". Потрібні нові стандарти. Потрібна нова навчальна галузь для інформатики (аж ніяк не "технології"). Потрібно усвідомити, що більшість того, що вивчають на уроках інформатики зараз (користування) відноситься до КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНЦІЙ, які повинні формуватися під час вивчення ВСІХ предметів шкільної програми. А ПРЕДМЕТНОЮ КОМПЕТЕНЦІЄЮ в курсі інформатики повинен стати, в першу чергу, РОЗВИТОК АЛГОРИТМІЧНОГО МИСЛЕННЯ, тобто побудва алгоритмів та їх програмна...
спец
Для Юрий Пасихов: Не можна проявляти терпимість до того, що приносить шкоду. А відкидання програмування зі шкільного курсу інформатики - це зло. На жаль, гасло "Программирование - вторая грамотность" залишилось лише гаслом. І цьому дуже сприяють думки, виголошенні у статті. Я не полінувався і ознайомився з думками (для історіїї) за посиланням. Якщо вони (ці думки) мають право на існування, то ті, хто елегантно забиває цв’яхи машинкою для вишивання (не я сказав) доведуть шкільну інформатику до ручки.
Пилипчук О.П.
Для тих, хто звик кричати про "технології", і якраз для ситуації, коли інформатика в технологіях, знайшов контраргумент: програмування - одна з технологій. Але для її опанування в межах стандарту потрібно часу значно більше, ніж для будь-якої з інших. Те, що вона в стандарті не зайняла багато рядків - річ оманлива. Якщо не виділити принаймні 40% часу на "справжню" інформатику, це буде профанація стандарту.
Коментувати
Л.В.В.
Стаття не дивна а закономірна. Більшість вчителів інформатики не вміють програмувати. Максимум на що їх вистачає, це погратись з дітьми у Scratch у 2, 3, 4, 5, 6, 7-му класах (благо, чинна програма і підручники цьому сприяють). Ну, може, іще Pascal на рівні "Hello World" пам’ятають. Для них інформатика - це технології, як того вимагає Державний стандарт освіти, і цим уе сказано. Нажаль, від того, що шкільна програма стане більш математично-орієнтованою, ВУЗи не почнуть випускати математично-орієнтованих вчителів інформатики, які так і залишаться технологічними кнопкодавами і дітей навчатимуть тому, чому навчили їх.
спец
Для Л.В.В.: Невже це правда, що вчителі не вміють програмувати? А може вони поступають так, як вчителі математики з дипломами вчителів трудового навчання. Готуються до уроку, на уроці розглядають наперед підготовлене. І вчителям інформатики так можна робити. Приклади складених програм знайти не проблема. Ось таке навчання, не бачу проблеми. Учитель плавання не обов’язково вміє пплавати.
Коментувати
спец
Дуже дивна статейка. Суть її - не треба чогось там вчити, бо не всім дітям це під силу. Да. це важче ,ніж зробити фрагмент тексту червоним, підкресленим і використовувати вбудовані анімаційні ефекти і т. п. Але все таки комп все робить згідно програм! То чому не вивчати програмування з 8 класу? Потрібно його вивчати! Якщо в дітей в цій сфері проблеми, значить вони не самі створюють розв’язання задач в тій же самій математиці. То що? Не потрібно вивчати математику, бо не всім дітям вона під силу.Кидаймо в землю не одну, дві зернини, да деякі не взійдуть, але багато й зійде. ІКТ - це ІКТ, а програмування - це програмування. Навчаємо і тому і цьому.
Skjeld
Дивіться. На який чорт дитині Object Pascal яким зараз ніхто не програмує? Ну з С++, Java, Python ще можна миритись. Але чи не занадто це для дитини 8 класу такі речі, які вчать в університеті? Цей курс варто зробити як факультатив, тобто за бажанням учня.
Михайло Чиж
Для Skjeld: Object Pascal вчить будувати алгоритмічні структури формальною мовою. Це основне завдання, що було покладене на мову Pascal в далекому 1970 році. А те, що на Object Pascal "зараз ніхто не програмує" - цікловита брехня. Правдою є низький відсоток використання ціїє мови професійними програмістами. Але й досі компанія Borland створює версії, в основі яких саме Object Pascal, наприклад Embarcadero Delphi 10 Seattle Версія: 23.0 Дата виходу: 31 серпня 2015 (згоден, давно, але ж оновлюють). От як можна втовбичити початківцям зміст, наприклад команди a+=(c
спец
Для Михайло Чиж: Да все можна вдовбати. Якось вдовбуємо зміст конструкції a=a+c, i++ і т.п. Правда у Вас там знак (, а ім’я величини (змінної) зтаких знаків не починають, а може це описка? Читаючи книги для чайників по програмуванню можна натрапити на цікаві тлумачення конструкцій мов програмування. Жаль, що такий стиль не запозичили автори підручників.
Михайло Чиж
Для спец: "Правда у Вас там знак (," - не звернув уваги, що обрізало текст (написав, відправив і закрив вкладку). Там було таке: a+=(c>d) ? c : d; А стосовно "вдовбати", то я особисто категорично проти методів втовбичення у навчанні програмуванню. Справжній програміст "нутром" відчуває алгоритм і прагне до його постійного покращення. І в основу навчання початківців треба покласти тезу, щоб будь-який алгоритм можна подати різними способами (оптимальними і не дуже, швидкими і повільними, точними і наближеними). А розбір цих способів і даватиме розуміння того, що і як там робиться, і чому одні є швидкими, а інші повільними.....
Коментувати
Кот Матроскин
Стаття написана з такого погляду - написав кілометровий лоарифм а потім питання: ну і де це мені в житті знадлбилось? Так з таким підходом література чи історія взагалі нікому не знадобилась. Не говорим про виховання чи культурний розвиток а от так щоб прямо, в побуті. Так, що їх зовсім не вивчати? Як може виявити учень свої здібності до програмування чи іншої дисципліни якщо йому це не показати, що воно взагалі таке є, і не дати спробувати? Тому завдання школи дати все, а там що у кого піде. І дати поняття алгоритму і створити реальну діючу програму це різні речі. Це все рівно, що розповісти про пиріг і спекти його самому. У меня учні 9 класу дивлячись що у 8 учим програмування просять і їм дати це. Тому я за програмування) Але інститутам вдосконалення потрібно не припалі пилюко лекції з філософії читати а добре підготувати спочатку вчителів щоб учителі сам на сам не освоювали ночами нововведення в програмі.
Elena Biletskaya
Вчера разговаривали на эту тему с коллегой. Девочка отлично знает ИКТ, но в программировании испытывает трудности. Договорились сегодня спросить мнение детей, конкретно - 8й класс, обе учим Лазарусу. Ответы детей моего класса: программирование ни в коем случае не убирать, да, тяжело, но интересно. Ответы другого класса разделились: одни ответили, что пусть программирование будет, но попроще, одни ответили, что программирование не нужно вообще. Знаете, какой у меня вывод напрашивается? Всё от учителя зависит! Если учитель владеет темой, может её легко объяснить детям, при возникновении ошибки помочь её исправить и рассказать, почему эта ошибка возникла, задачи придумывает не из учебника, а социально адаптированные - то и ученики будут относиться к программированию соответствующе!
Андрей Виноходов
Ось тут можно вступити в дискусію з автором https://www.facebook.com/NataliSSNA/posts/1379832432038298?comment_id=1384544481567093&notif_t=comment_mention&notif_id=1488305391178188
22=?
То что изучается в школе это по сути не программирование, а азы. С таким же подходом надо отменять изучение физики, алгебры, химии, потому что это не нужно будущим музыкантам, поэтам и прочим художникам. Хотя реально таких творческих личностей 1-2 на класс, все остальные просто лентяи
спец
Для 22=?: Согласен на все 100%.
Коментувати
Anna
Уберите эти года работы в Ворде и другом офисе(( ЛУчше бы добавили графики, веб дизайна, веб программирования и прораммирования. Это действительно полезные вещи, а офис все способны освоить самостоятельно
Серж
Програмування не всі у змозі опанувати! Дуже мало годин залишилося на графіку, з програми викинули фотошоп і т.п. Справжніх програмістів 3-4 на паралель, решта - то профанація... Створюють програми, але добра половина взагалі не розуміє, як вони працюють...
22=?
Для Серж: Интересно, а у вас в школе лицензионный фотошоп или вы нарушаете авторские права?
Коментувати
Валерій
Заміняв алгебру та геометрію у 7 та 8 класі і мені сподобалось скільки вправ у підручнику для закріплення та у календарному багато годин для розв’язування вправ. У нас з інформатики катастрофічно мало годин для закріплення, також відсутні задачі та відповідні підручники. Як підмітили у коментарях сухі математичні задачі, які перейшли у спадок з мови Паскаль та Бейсік. Я особисто вибрав C# та намагаюсь з дітьми складати проекти у візуальному режимі, мінімум на початковому етапі консольного. Для цього треба складати, підбирати завдання і це праця не одного року. Також погоджуюсь, що для розвитку алгоритмічного мислення цікаво було б застосовувати HTML 5, CSS 3 і далі. Достатньо спочатку блокноту. Також можна розвивати алгоритмічне мислення засобами табличного процесора - це море різних засобів. Але велика проблема персональне робоче місце, навіть при поділі класу (35 людей) 15-18 учнів на 8-11 комп’ютерів є проблемою.
Юрій
Для Валерій: А 3 старих компа на 18 учнів. І неможливісь знайти 1500 тис грн для ремонту комп’ютерів грошей для поділу класу та швидкісного інтернету взагалі катма(((((
спец
А по одному на 1 комп і ще 3 незадіяних? І - даремна трата часу. Також вибрав C# і намагаюсь мінімум завдань з математики розглядати. А сухих математичних задач не буває, а крім того коли перейдемо до програмування графіки, то без математики не обійтись. Створення проекту - колективна річ і кожен робить те, що йому під силу, якщо бажає.
Коментувати
Олег
Як реально здійснити розподіл на ІКТ та ОАП у сільсікій школі з невеликою кількість дітей?
Elena Biletskaya
Доспрощувались вже, минулого року, коли розвантажували 2-5 класи. Подивіться, у що переворилася програма для 5го класу? Просто жалко дітей. З пустого в порожнє цілий рік(( Не чіпайте, будь ласка, хоча б 8 клас.. Моїм учням теж Лазарус сподобався, і теж нічого страшного ми не зустріли. Програмуванню потрібно існувати! Розвивається ЛОГІКА дітей.
Андрей Виноходов
Я, як вчитель інформатики з 23 річним стажем за програмування! Кнопкодавство вже зовсім обридло. Зараз вивчаю з 8-класниками Лазарус, нічого дуже складного та страшного не зустрів. Діти нормально сприймають матеріал, виконують практичні роботи. Якщо слідувати логіці автора статті, то давайте відмінимо математику, фізику та навіть хімію і біологію майбутнім поетам, музикантам і тп. Кажіть правду багато тіток, що викладають інформатику після інтеловських курсів та курсів підвищення кваліфікації злякалися, що їх улюблений майкрософт офіс уже не в тренді.
Влдаислав Звоник
Для Андрей Виноходов: Повністю підтримую думку пана Андрія. Хоча непогано було б з 8-го класу виокремити програмування від інформатики.
Коментувати
Nedolya
Благими намірами дорога у пекло вислана. Формальне переписування програм нічого не дасть, поки не буде змінена матеріальна база і умови навчання. Формалізм у дії - ми напишемо, а вони нехай самі розбираються. Потрібно не фантазувати, а ставити реальні плани, які можна виконати сьогодні.
гість
Слухайте, це все добре але яке там програмування коли сидить по 30 учнів на уроці та по 3--4 за комп’ютером, так як в 7-8 класах не має можливості поділити на групи бо в них кожен день по 7 уроків, і 8урок не поставиш бо по сан. нормам це порушення
Василь Ластовецький
Для гість: Абсолютно вірно!!!!! МОНУ намагається створити нові програми з інформатики на застарілій нормативній базі. ДСанПіНи не переглядались із 1998 року, Положення про кабінет інформатики говорить про якогось неіснуючого в штатному розкаді лаборанта, Наказ МОН №128 не пояснює як розсадити 15 учнів (яких не можна ділити на групи) за 10-ма комп’ютерами (та і сам наказ ігнорується директорами шкіл без будь-яких наслідків за таке знущання над дітьми і вчителями інформатики), новий Державний стандарт освіти ще не прийнятий остаточно і дуже сумнівний зі своїм прагрненням поєднання предметів у старшій школі. Вже зараз існує п’ять затверджених Міністерством програм, за якими навчаються діти. З 2018 року буде шоста. Дуже сумніваюсь, що нова програма буде кращою за решту програм, адже перемішуванням тематичного вінегрету нової страви не приготуєш. Потрібно ділити інформатику на ОАП та ІКТ і вчителів готувати у ВУЗах нормальних, а не географіф з біологами ставити на викладання інформатики.
Коментувати
Наталія
Діти не пишуть романи, але пишуть твори. Дати можливість спробувати себе у різних галузях дуже важливо. Програмування сьогодні одна з небагатьох затребуваних і добре оплачуваних професій. Чи маємо ми право лишати дітей такої можливості?
Вчитель
У всієї цієї катавасії лише одне пояснення: дуже багато серед вчителів інформатики випадкових людей. Особливо фіф, які пройшовши курси від Майкрософта та Інтел вважають, що осягнули найвищі висоти в інформатиці, і можуть гнути під себе програму. Програмування наводить лад у голові, заставляє продумувати хід розв’язування певної задачі, досягнення результату, вчить мислити логічно, шукати виходи з непердбачених ситуацій, вчить буди акуратним при записі програми, точним, лаконічним. А люди, які навчилися у Ворді цяцькатися з буковками та картинками, звичайно, не можуть і не хочуть занурюватися в серйозні речі... Да не всі будуть програмістами, але не всі будуть філологами, хіміками фізиками, біологами тощо. Дітям потрібно дати уявлення про всі науки, а вже коли вони подорослішають, то самі оберуть свій шлях. Без програмування інформатика це курси секретарш та блукачів в інтернеті...
Богдан
Для Вчитель: Ображати все ж не варто. Я з автором статті в одній робочій групі, маю протилежну до її думку, але кожен має право на власні погляди. Просто відстоює їх як вміє й іноді переходить на особистості. Але я прошу не ображати учасника моєї робочої групи
Зирянова Iрина
Але ж це гiрка правда ????
Anna Manzhula
Згодна. Проблема, що вчителі, які вміють програмувати працюють в секторі ІТ, а не в школі!
Коментувати
Юрій
Кодувати учнів вчити треба - однозначно! Стаття - лайно! Хто не шарить програмувати - геть зі школи! Семки на базарі продавати. Працюю в школі двадцять п’ять років.
Iнформатик
На Заході дітям викладають основи візуального програмування за допомогою мов програмування Scratch, HTML+CSS, JavaScript, Python. Трохи пізніше додають до програми вивчення основ програмування апаратного забезпечення (Arduino та Raspberry Pi). Природно, навчають і програмування блоками. Глибина знань залежить від віку. З трьох років пояснюють поняття алгоритмів, вчать виконувати дії на блоках, навчають базовим командам в іграх. З шести років викладають базові знання на Scratch, HTML+CSS, JavaScript, Python (ігри, анімації, сайти, додатки), а також основи програмування апаратного забезпечення (Arduino та Raspberry Pi) й програмування блоками – Google Project Blocks. Знаючи найпростіші мови програмування, діти можуть цілеспрямовано продовжити вивчення мови (наприклад, JavaScript) або почати вивчати іншу. **************************************** В Естонії з 2012 року почали навчати програмування першокласників. Навіщо? Естонські чиновники підтримують раннє різнобічне навчання дітей, вважаючи, що це допоможе їм бути готовими до стрімкого розвитку...