В. Мисан: школа залишається прихованою радянщиною

Ми – заручники тієї системи, яка реально не реформується, а живе в стані імітації реформ

В. Мисан: школа залишається прихованою радянщиною

Автор: Віктор Мисан, кандидат педагогічних наук, доцент, заслужений учитель України.

Чи знайде англійський вчитель Грем Макквін паростки міністерської «реформи» у нашій українській школі?

У недільних підсумкових новинах «Плюсів» мали можливість спостерігати за тим, як англійський вчитель історії Грем Макквін відвідував одну із шкіл м. Києва. Ці відвідини вкотре переконують, що сучасна типова українська школа залишається прихованою радянщиною, яка вилазить із кожної шпарини та кожного закутка: традиційні чергові, яких зривають з уроків і садовлять за шкільний стіл-парту; діти початкової школи, що сидять (мов загнані цвяхи у дерев'яну дошку) з піднятими головами, схрещеними руками, бантами, краватками, при повному «параді» (напевно, всіх попередили про приїзд англійця); грамоти; досягнення...

Та найбільш показовим виявився урок історії, хоча самого дійства ніхто не побачив. Камера вихопила лише вчительку, карту, підготовлену дошку, кількох учнів. Але ми почули здивування Грема стосовно того, чому учні не обговорюють причин Першої світової війни і його класичний коментар: «Ми в Англії найбільше уваги приділяємо тому, щоб школярі змогли зрозуміти і розібратися ЧОМУ ТАК СТАЛОСЯ» (спеціально виділено мною).

Шановний пане Греме, у сучасній українській школі ми не можемо спланувати вивчення історії так, щоб учні зрозуміли «ЧОМУ ТАК СТАЛОСЯ?» Ми – заручники тієї системи, що сформувалася упродовж 25 років і яка реально не реформується, а живе в стані імітації реформ. Сьогодні моя колега розповіла, як із сином, що навчається в 3 класі, витратила пів вихідного дня на підготовку «Природознавства». Вони спочатку читали (с. 55- 59) про ґрунти, а потім розбирали прочитане. Учень початкової школи отримує завдання опрацювати від 4 до 5 сторінок тексту! Скільки часу повинна затратити дитина 8 – 9 років, щоб все прочитати, зрозуміти, дати відповідь на поставлені запитання тощо? І це в той час, коли початкова школа «РЕФОРМУЄТЬСЯ».

З роками кількість предметів і сторінок подвоюється і потроюється. Нещодавно ми з учнями 8-их класів вивчали «Англію XVI ст.» та «Англійську революцію». Вгадайте, на скількох сторінках у сучасному «реформованому» підручнику всесвітньої історії О. В. Гісема та О.О. Мартинюка подано ці теми. Не вгадаєте ніколи. 23 сторінки! Десятки дат, прізвищ, нових понять, термінів у «реформованому» державним коштом підручнику та виданим накладом у 256 436 примірників! Все це, як лавина, торнадо, буревій звалюється на голови учнів віком 13-14 років. Коли ми нарешті зупинилися після цього «галопу» по історії Англії і спробували усвідомити, що ж з «гісемівсько-мартинюковського вінегрету» зрозуміли і запам'ятали учні, виявилося – не багато: лише чим реформація в Англії відрізнялася від реформації в Німеччині. Все інше (передумови, причини революції, події, громадянські війни, значення) залишилося за межами реального розуміння. Чому? Регламентований програмою навчальний час (кількість годин) і запропоновані обсяги змісту не дозволяє зрозуміти «ЧОМУ ТАК СТАЛОСЯ?» «Реформована» програма і підручник з всесвітньої історії часів міністрів освіти Квіта і Гриневич виявилися мильними кульками. Власне, вся теперішня освіта – суцільна «Мильна опера», у якій не лише Король голий, але й ті, хто його оточує.

А завтра ми «проскочимо» повз «Національно-визвольну війну в Нідерландах»...

Не шукайте, пане Греме, шкіл, у яких вчать розуміти «ЧОМУ ТАК СТАЛОСЯ?» Для сучасної української освіти такі школи - це щось на зразок золотого дощу з полотна Рембрандта «Даная». А чи знають наші учні, що то за дядько – Рембрандт?

Оригінал

Освіта.ua
08.11.2016

Популярні блоги
Д. Коптило: реформатори не винні, що змін не відбувається Далеко не Клопотенко, Супрун чи Гриневич винні в тому, що змін на краще не відбувається
В. Онацький: репетиторство як альтернатива школі Боротися з репетиторством не варто, але треба покращувати освітній процес у школах
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
коментарі, коментарі, а що змінюється? Хто їх бере до уваги? На жаль, тільки пару випускаємо! Що до проблеми яку підняв автор. Е з чим погоджуватися! Насправді ми огородження і зашорені програмами вимогами, і крок вправо чи вліво не вітається (сказано мягко) Історії навчаємо, та яке навчаємо, тренуємо пам’ять. Подивіться завдання тестів ЗНО! Масса дат, картинок, фото (ще й не якісних); завдання олімпіад(ще одного анахронізму та радянського рудименту). То коли ж з учнями говорити про причинно-наслідкові речі подій, коли треба стільки, механічно(перепрошую, тупо) запам’ятати! Та й автор, чи не один із творців ряду недолугих сучасних підручників, за яким діти мучать історію?
Влад
Що-до історії я з автором не погоджуюсь! Якщо пропонується обговорити "чому так сталося", то це вже не історія. Це коментар історії. А це, далеко не одне і те ж. Приклад? Будь-ласка. Попробуйте прокоментувати рішення польського сейму про те що на Західній Україні поляки стали жертвами геноциду з боку українців. Але спочатку прокоментуйте це з боку польського вчителя у своєму класі, а потім з боку українського, і теж у своєму. Далеко не все так просто.
Накипелов
Нинішня система освіти в Україні is not a marker of the радянській системі: постійна зміна структури (перекидання окремих параграфів із класу в клас) навчальних програм, при незмінному змісті, нестача (або повна відсутність) підручників та засобів навчання (прилади, комп’ютери, мультимедія, реактиви, таблиці, схеми...), маразматичні державні вимоги навчальних досягнень. Це якісна освіта, про яку заявляли Табачник, Квіт, а тепер заявляє Гриневич? На мою думку це - руїна, наслідок якого - повна деградація української нації!!!
Тася
В наших підручниках є причини і наслідки війни. Думаю, що наші учні, які прагнуть знань, їх можуть обговорювати негірше. Цікаво.скільки висококласних спеціалістів покинули нашу Україну досягли успіху з радянськими дипломами?! Чому ми паплюжимо все свое та "прогинаемося" перед чужим, яке не завжди краще? Знання культури, духовність, людяність... Невже там краще?
stepan
Сучасні українські освітяне, нехай мали б можливість також спостерігати за тим, як там в Англії ? Як їх учні обговорюють причини Першої світової війни.
Vladimir Zvan
Браво Мысан. Согласен. И такие все учебники по истории. Исключение наверное учебник Ладыченко в 11 кл.
Ego
Очевидний висновок: ані радянській, ані пострадянській системі не потрібні громадяни, що ВМІЮТЬ ДУМАТИ! Вони для системи небезпечні, бо починають задавати багато запитань. Вони небезпечні, бо здатні до аналізу і синтезу, а, значить, їх дуже важко дурити, ними важко маніпулювати в своїх інтересах. От система освіти і орієнтована саме на те, щоб за якомога менший час запихати в голови якомога більше непотрібної інформації. Коли потрібно багато запам’ятати, тоді на осмислювання запам’ятовуваного часу не залишається.