Osvita.ua Освіта за кордоном Вища освіта Навчання онлайн Перспективи дистанційного навчання
Перспективи дистанційного навчання

Поява британської платформи FutureLearn і еволюція Massive open online course

Перспективи дистанційного навчання

Масові відкриті он-лайн-курси (Massive open online course - МООС), схоже, виходять на провідні ролі у сфері вищої освіти Великої Британії, що підтверджується угодою про їх запровадження через проект «FutureLearn», підписаною двадцять одним британським університетом. Раніше пілотні програми МООС, що базуються на американській платформі Coursera, були запущені Единбурзьким і Лондонським університетами. FutureLearn стане першим британським загальнонаціональним освітнім проектом, реалізованим через Інтернет.

Власником платформи FutureLearn є Відкритий університет. Курс буде запущений в режимі бета-тестування, в якому студентам будуть представлені модулі із запитаннями. У проекті буде організована система зворотного зв'язку, яка дозволить визначити стратегію подальшого розвитку. На даний момент для участі в курсах зареєструвалися студенти зі 165-ти країн.

Проректор Відкритого університету Мартін Бін заявив: «Знову і знову ми можемо спостерігати, який приголомшливий ефект має Інтернет на промисловість, стимулюючи інновації й покращуючи якість обслуговування клієнтів. Я впевнений, що МООС матиме такий же ефект у сфері освіти».

Ньюелл Хемпсон-Джонс, випускник МВА і фахівець із навчальних практик, записався на дистанційний курс програмування відразу після того, як проект FutureLearn стартував. «Я вперше зареєструвався в МООС-проекті й вибрав саме курс FutureLearn через причетність до нього Відкритого університету та більшу ймовірність того, що результати такої освіти визнають роботодавці Великої Британії, ніж, наприклад, аналогічні програми Coursera. Також я вважаю, що перспектива FutureLearn по залученню учасників зі Сполученого Королівства вище в порівнянні з конкурентами в цій сфері», - заявив він.

Побудована на 44-річному досвіді впровадження дистанційної освіти, платформа FutureLearn відразу після появи продемонструвала свою підготовленість до адаптації університетських знань до МООС-сектора, що швидко росте і стрімко розвивається.

DOCCs, SMOCs і «Рік МООС»

Безсумнівно, МООС є однією з найбільш актуальних тем у сфері сучасної вищої освіти. Торік МООС був проголошений феноменом і революційним напрямом вищої освіти у США. Там 2012 був задекларований як «Рік МООС».

Під впливом стрімкого розвитку бізнес-середовища у сфері дистанційної освіти намітилося зміщення акцентів з моделі одностороннього контенту (де зворотній зв'язок студент–викладач не здійснюється) на синхронні масові он-лайн-курси (SMOCS) та розподілене відкрите спільне навчання (DOCC).

Концепція SMOCS передбачає одночасну колективну участь студентів у заняттях, що проходять в чітко обумовленому тимчасовому інтервалі. Лектори читають матеріал у режимі реального часу, тому всі слухачі повинні бути присутніми он-лайн.

Концепція DOCC базується на феміністичних принципах, і позиціонуються як «жіночі курси», що ґрунтуються на вивченні внеску жінок у культуру, науку, технології. Дистанційне навчання можна проводити на основі вже наявних або власних курсів, створених, наприклад, на платформі mooc.org від Google.

Сучасні дистанційні курси відійшли від традиційної парадигми одностороннього навчання, коли студенти не мають можливості спілкуватись ні з викладачем, ні один з одним. FutureLearn також відмовився від принципів замкнутості, запропонувавши студентам модель взаємодії між собою через Інтернет-сторінки, відвідувати які можна з різних пристроїв.

Майбутнє МООС: можливості розвитку і стримуючі фактори

Ураховуючи всі прогнози про МООС з боку США та Великої Британії, можна виділити такі позитивні сторони курсів.

По-перше, масові он-лайн-курси залучають талановитих лекторів і підприємців, готових поділитися своїми знаннями та досвідом зі студентами з усіх куточків світу абсолютно безкоштовно. У той же час інструктори не можуть забезпечити індивідуальний контроль кожного слухача. Через відсутність контролю учнів близько 90 % тих, хто записався на курси МООС, кидають навчання.

Наступний ризик полягає у відволіканні прибутку та скороченні кількості робочих місць у традиційних навчальних закладах, якщо курс МООС буде зараховуватись в академічні кредити. Але, схоже, найближчим часом навчання в Інтернеті не зможе витіснити заняття в університетській аудиторії.

Може здатися, що курси МООС пропонують рішення проблеми недофінансування сфери вищої освіти, але це далеко не так. Левова частка тих, хто зареєструвався на он-лайн-навчання, уже мають ступінь, а дистанційний курс використовують в якості хобі. З іншого боку, ситуація може кардинально змінитись, якщо МООС включать в академічний курс у вигляді допоміжного ресурсу. Хемпсон-Джонс пропонує зробити курс МООС платним у рамках програми отримання ступеня. По завершенню безкоштовної частини для оновлення програми та зарахування курсу в диплом треба буде внести плату. Продовжити навчання можна буде як он-лайн, так і в кампусі.

Професор Бін, навпаки, стверджує, що на курсах FutureLearn не будуть присвоюватись університетські кредити. Ця платформа завжди буде поза стандартним університетом.

Чим дійсно може бути корисний МООС, так це можливістю тестування студентами різних навчальних програм. Також он-лайн-курс може стати у пригоді тим, хто вже пов'язав свою професійну діяльність із певною галуззю і хоче покращити свої знання в конкретній сфері. МООС, безумовно, корисний і з точки зору підвищення самооцінки: той, хто пройшов через он-лайн-навчання, зміг зробити те, на що 90% із зареєстрованих виявились нездатними.

QS TopUniversities
09.10.2013

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!