Розробка уроку на тему: «Проблема зла в романі М. О. Булгакова «Майстер і Маргарита»». Реферат

У рефераті подано розробку уроку на тему «Проблема зла в романі М. О. Булгакова «Майстер і Маргарита»», метою якого є розвиток абстрактного та асоціативного мислення, вміння здійснювати проблемний аналіз твору на основі порівняльного аналізу, гуманістичних поглядів на світ

Мета:

  • з'ясувати сутність проблеми зла в романі “Майстер і Маргарита” на основі порівняльного аналізу біблійного та соціального пластів твору;
  • розвивати абстрактне та асоціативне мислення учнів, вміння здійснювати проблемний аналіз твору на основі порівняльного аналізу;
  • формувати гуманістичні погляди на світ і людину, активну життєву позицію.

Обладнання: опорний конспект “Зло в романі М.О.Булгакова “Майстер і Маргарита”, грамзапис „Місячної сонати” Л. ван Бетховена, портрет письменника, ілюстрації до твору.

Тип уроку: урок вивчення художнього твору.

Зміст роботи:

  • Організаційний момент.
  • Актуалізація опорних знань учнів (Диференційовані завдання за рівнем навчальних досягнень учнів).

„Початковий” і “середній” рівень навчальних досягнень. Анкета літературного героя.

Умова: використовуючи текст роману, дати відповіді на запитання анкет літературних героїв: Ієшуа Га-Ноцрі, Понтія Пілата, Майстра.

Ієшуа Га-Ноцрі:

  • Ім'я ...
  • Прізвисько ...
  • Звідки родом ...
  • Якої крові ...
  • Де живеш постійно ...
  • Рідні ...
  • Чи знаєш грамоти ...
  • Скільки знаєш мов ...
  • Чого це ти весь час уживаєш слова “добрі люди”?...
  • Що таке істина ...
  • Найтяжча людська вада ...
  • Погляд на державну владу ...

(Устами Понтія Пілата) Понтій Пілат:

  • Ім'я ...
  • Син ...
  • Посада ...
  • Місце служби ...
  • Скількома мовами володіє? ...
  • В чому ваша біда? ...
  • Що ви думаєте про “добрих людей” і “царство істини”?
  • Найтяжча людська вада ...
  • Погляд на державну владу ...

Майстер:

  • Ім'я, прізвище ...
  • За освітою ...
  • Ви – письменник?
  • Скількома мовами володієте?
  • Місце проживання ...
  • Понад усе ненависний вам ...
  • Ви не зносите ...
  • Влада – це ...

 „Достатній рівень” навчальних досягнень.

1. Технологія „сенкан”. Умова: скласти “сенкан” до слова “влада” з позицій: Ієшуа Га-Ноцрі, Понтія Пілата, Майстра.

  • ІВлада
  • єжорстока, лиховісна
  • шкерує, руйнує, забирає
  • у Вона – насильство над людьми
  • аЗло
  • Влада
  • іпрекрасна, безмежна
  • лдозволяє, надає, підносить
  • аВона – найбільша людська спокуса
  • тВелич
  • МВлада
  • асвавільна, страшна
  • йдушить, знеособлює, вбиває
  • сВона – джерело страху, страждань
  • тСпрут
  • е
  • р

2. Технологія “Кола Вена”.

Умова: довести доречність запропонованих асоціацій – зло, велич, спрут – на підставі даної технології. „Високий” рівень навчальних досягнень.

Учні, що досягли “високого” рівня навчальних досягнень представляють дослідження “Понтій Пілат на сторінках Євангелія від Луки і роману “Майстер і Маргарита” (випереджувальне завдання):

1. Огляд “ключових цитат”

Євангеліє від Луки

“Майстер і Маргарита”

1) І знялися всі їхні збори, і повели до Пилата Його. І зачали оскаржати Його й говорити: “Ми ствердили, що цей ворохобить народ наш”... І Пилат сказав первосвященникам та до народу: “Я не знаходжу жодної провини в Цій Людині”.

 

1) - То це ти підбурював зруйнувати камяницю храму народ?

- Я сказав, що впаде храм старої віри й утвориться новий храм істини.

У легкій голові прокуратора склалася формула: ігемон розглянув справу мандрівного філософа Ієшуа на прізвисько Га – Ноцрі, і складу злочину в ній не знайшов. Внаслідок

цього смертельний вирок Га–Ноцрі прокуратор не затверджує.

 

2) Та кричали вони й говорили: “Розіпни Його!” Пилат же промовив: “Яке ж зло вчинив Він? Я нічого, що на смерть заслуговувало б, на Нім не знайшов. Отже, я покараю його й відпущу”.

2) Слухай, Га–Ноцрі, ти коли–небудь казав що–небудь про великого кесаря?

Ти гадаєш нещасний, що римський прокуратор відпустить людину, яка казала те. Що казав ти?

... Я твоїх думок не поділяю.

 

Висновок. Біблійний пласт роману “Майстер і Маргарита” в літературній критиці часто представляють як “Євангеліє від Булгакова”. Так, в художній дійсності, створеній уявою митця, образ Понтія Пілата отримав нове трактування: людина і влада. Проблема ця “вічна” для всіх часів. Доказом слугує “історія Майстра” - героя 30-х років ХХ століття: “Новітні терези вихитує зло? Ні!”

Формування нових знань і способів дій.

- Коментар до “крилатого виразу: “У зла – сто облич”.

- Проблемне запитання:

Чи знайшла ця думка підтвердження на сторінках роману “Майстер і Маргарита”? Учні здійснюють аналіз “ключових епізодів” твору, що слугують підтвердженням до цієї думки:

  • КЕ № 1: “Я твоїх думок не поділяю” – гл. 2 „Понтій Пілат”.
  • КЕ № 2: “І я вийшов у життя, тримаючи роман в руках, і тоді моє життя скінчилося” - гл. 13 “З'ява героя”.
  • КЕ № 3: “У половині січня, вночі, в тому ж самому пальті, але з обірваними ґудзиками, я тулився від холоду в своєму подвір'ї”.
  • КЕ № 4: “Людина з сюрпризом – Алоїзій Могарич”.
  • КЕ № 5: “Сонце схиляється, а смерті немає” - гл. 16 “Страта”.

Даний аналіз – своєрідна ілюстрація до опорного конспекту “Проблема зла в романі “Майстер і Маргарита”.

Епіграфом до ЕК є слова: “Ніколи й нічого не просіть, ніколи й нічого, і особливо в тих, хто сильніший за вас”.

- Проблемне запитання: Чому ці слова Воланда обрано епіграфом до опорного конспекту?

- Звучить грамзапис “Місячної сонати” Л. ван Бетховена. Учень виразно читає уривок з “Епілогу. “Простягається широка місячна дорога, і на цю дорогу піднімається чоловік у білому плащі з кривавим підбоєм і починає йти до місяця. Поруч з ним іде якийсь мовчазний молодий чоловік у роздертому хітоні та із спотвореним обличчям.

- Боги, боги, - каже ... той чоловік у плащі, - яка вульгарна страта. Але ти мені, будь ласка, скажи ... - адже її не було. Благаю, скажи, не було?

- Ну, звичайно, не було, - відповідає хрипким голосом супутник, - це тобі примарилось.

- І ти можеш заприсягнутись у цьому? - просить чоловік у плащі.

- Присягаюся, - відповідає супутник.

- Більше мені нічого не треба!

Висновок. Ось вона – сила каяття і сила прощення, дарована М.О.Булгаковим Понтію Пілату. Страждання душі, докори сумління, усвідомлення істини.

“Боягузтво – найтяжча людська вода – це катарсис, що його переживає герой. Катарсис – змістом якого стає слово “Вільний!”. Бо нова істина – ЛЮБОВ, що є сильнішою за смерть.

Майстер.

Я створив роман,
А всі думали, що це обман.
Що не було Понтія Пілата,
І Ієшуа не було страти,
Що не твердив він такі слова:
“Так, мені відкрилась істина нова:
Возлюби ти ближнього, як самого себе!
Це тебе до Бога приведе.
І скажу вам без вагання:
Твір писати цей допомогло кохання.
Маргарита! - ось її ім'я.
Це вона мене спасла від небуття,
Промовляючи: “Тебе я буду берегти
Від людей і від біди.
В вічнім нашім домі будем я і ти,
І роман, що житиме віки!”

Маргарита

Я – Маргарита,
Що в перекладі - “перлина”.
І як вона коштовна, так і я єдина.
Це він сказав, коли зустрілись ми весною,
Йдучи знайомою всім вам Тверською.
Так, в день оцей одне ми зрозуміли,
Що почуття ці понад наші сили!
Вони зовуться “вічнеє кохання” -
Для багатьох це тільки мрія і сумне бажання.
Мені судилось викликати долю на двобій,
Щоб захистити світ моїх надій.
Я стала відьмою, я Воланду служила,
Бо Майстра я спасти хотіла
Від суєти земної назавжди,
Щоб тишу в “вічнім домі” слухати завжди,
І знати: він і я – це заслужили!
Так сказав Ієшуа.

Підсумок. Філософи стверджують, що закон єдності і боротьби протилежностей – це рушійна сила будь-якого розвитку. Мудрий Воланд підтвердив це “Що би робило твоє добро, якби не існувало зла, і як би виглядала земля, коли би з неї зникли тіні. Адже тіні утворюються від предметів і людей... Чи не хочеш ти обідрати всю земну кулю, знісши з неї геть усі дерева і все живе через твою фантазію насолоджуватися голим світлом? Та в силах людини зменшити зло на землі”.

Д/з: “Фантастичний пласт твору: проблема зла”.


22.01.2011