Розробка уроку на тему: «Проблема зла в романі М. О. Булгакова «Майстер і Маргарита»». Реферат
У рефераті подано розробку уроку на тему «Проблема зла в романі М. О. Булгакова «Майстер і Маргарита»», метою якого є розвиток абстрактного та асоціативного мислення, вміння здійснювати проблемний аналіз твору на основі порівняльного аналізу, гуманістичних поглядів на світ
Мета:
- з'ясувати сутність проблеми зла в романі “Майстер і Маргарита” на основі порівняльного аналізу біблійного та соціального пластів твору;
- розвивати абстрактне та асоціативне мислення учнів, вміння здійснювати проблемний аналіз твору на основі порівняльного аналізу;
- формувати гуманістичні погляди на світ і людину, активну життєву позицію.
Обладнання: опорний конспект “Зло в романі М.О.Булгакова “Майстер і Маргарита”, грамзапис „Місячної сонати” Л. ван Бетховена, портрет письменника, ілюстрації до твору.
Тип уроку: урок вивчення художнього твору.
Зміст роботи:
- Організаційний момент.
- Актуалізація опорних знань учнів (Диференційовані завдання за рівнем навчальних досягнень учнів).
„Початковий” і “середній” рівень навчальних досягнень. Анкета літературного героя.
Умова: використовуючи текст роману, дати відповіді на запитання анкет літературних героїв: Ієшуа Га-Ноцрі, Понтія Пілата, Майстра.
Ієшуа Га-Ноцрі:
- Ім'я ...
- Прізвисько ...
- Звідки родом ...
- Якої крові ...
- Де живеш постійно ...
- Рідні ...
- Чи знаєш грамоти ...
- Скільки знаєш мов ...
- Чого це ти весь час уживаєш слова “добрі люди”?...
- Що таке істина ...
- Найтяжча людська вада ...
- Погляд на державну владу ...
(Устами Понтія Пілата) Понтій Пілат:
- Ім'я ...
- Син ...
- Посада ...
- Місце служби ...
- Скількома мовами володіє? ...
- В чому ваша біда? ...
- Що ви думаєте про “добрих людей” і “царство істини”?
- Найтяжча людська вада ...
- Погляд на державну владу ...
Майстер:
- Ім'я, прізвище ...
- За освітою ...
- Ви – письменник?
- Скількома мовами володієте?
- Місце проживання ...
- Понад усе ненависний вам ...
- Ви не зносите ...
- Влада – це ...
„Достатній рівень” навчальних досягнень.
1. Технологія „сенкан”. Умова: скласти “сенкан” до слова “влада” з позицій: Ієшуа Га-Ноцрі, Понтія Пілата, Майстра.
- ІВлада
- єжорстока, лиховісна
- шкерує, руйнує, забирає
- у Вона – насильство над людьми
- аЗло
- Влада
- іпрекрасна, безмежна
- лдозволяє, надає, підносить
- аВона – найбільша людська спокуса
- тВелич
- МВлада
- асвавільна, страшна
- йдушить, знеособлює, вбиває
- сВона – джерело страху, страждань
- тСпрут
- е
- р
2. Технологія “Кола Вена”.
Умова: довести доречність запропонованих асоціацій – зло, велич, спрут – на підставі даної технології. „Високий” рівень навчальних досягнень.
Учні, що досягли “високого” рівня навчальних досягнень представляють дослідження “Понтій Пілат на сторінках Євангелія від Луки і роману “Майстер і Маргарита” (випереджувальне завдання):
1. Огляд “ключових цитат”
Євангеліє від Луки | “Майстер і Маргарита” |
1) І знялися всі їхні збори, і повели до Пилата Його. І зачали оскаржати Його й говорити: “Ми ствердили, що цей ворохобить народ наш”... І Пилат сказав первосвященникам та до народу: “Я не знаходжу жодної провини в Цій Людині”.
| 1) - То це ти підбурював зруйнувати камяницю храму народ? - Я сказав, що впаде храм старої віри й утвориться новий храм істини. У легкій голові прокуратора склалася формула: ігемон розглянув справу мандрівного філософа Ієшуа на прізвисько Га – Ноцрі, і складу злочину в ній не знайшов. Внаслідок цього смертельний вирок Га–Ноцрі прокуратор не затверджує.
|
2) Та кричали вони й говорили: “Розіпни Його!” Пилат же промовив: “Яке ж зло вчинив Він? Я нічого, що на смерть заслуговувало б, на Нім не знайшов. Отже, я покараю його й відпущу”. | 2) Слухай, Га–Ноцрі, ти коли–небудь казав що–небудь про великого кесаря? Ти гадаєш нещасний, що римський прокуратор відпустить людину, яка казала те. Що казав ти? ... Я твоїх думок не поділяю. |
Висновок. Біблійний пласт роману “Майстер і Маргарита” в літературній критиці часто представляють як “Євангеліє від Булгакова”. Так, в художній дійсності, створеній уявою митця, образ Понтія Пілата отримав нове трактування: людина і влада. Проблема ця “вічна” для всіх часів. Доказом слугує “історія Майстра” - героя 30-х років ХХ століття: “Новітні терези вихитує зло? Ні!”
Формування нових знань і способів дій.
- Коментар до “крилатого виразу: “У зла – сто облич”.
- Проблемне запитання:
Чи знайшла ця думка підтвердження на сторінках роману “Майстер і Маргарита”? Учні здійснюють аналіз “ключових епізодів” твору, що слугують підтвердженням до цієї думки:
- КЕ № 1: “Я твоїх думок не поділяю” – гл. 2 „Понтій Пілат”.
- КЕ № 2: “І я вийшов у життя, тримаючи роман в руках, і тоді моє життя скінчилося” - гл. 13 “З'ява героя”.
- КЕ № 3: “У половині січня, вночі, в тому ж самому пальті, але з обірваними ґудзиками, я тулився від холоду в своєму подвір'ї”.
- КЕ № 4: “Людина з сюрпризом – Алоїзій Могарич”.
- КЕ № 5: “Сонце схиляється, а смерті немає” - гл. 16 “Страта”.
Даний аналіз – своєрідна ілюстрація до опорного конспекту “Проблема зла в романі “Майстер і Маргарита”.
Епіграфом до ЕК є слова: “Ніколи й нічого не просіть, ніколи й нічого, і особливо в тих, хто сильніший за вас”.
- Проблемне запитання: Чому ці слова Воланда обрано епіграфом до опорного конспекту?
- Звучить грамзапис “Місячної сонати” Л. ван Бетховена. Учень виразно читає уривок з “Епілогу. “Простягається широка місячна дорога, і на цю дорогу піднімається чоловік у білому плащі з кривавим підбоєм і починає йти до місяця. Поруч з ним іде якийсь мовчазний молодий чоловік у роздертому хітоні та із спотвореним обличчям.
- Боги, боги, - каже ... той чоловік у плащі, - яка вульгарна страта. Але ти мені, будь ласка, скажи ... - адже її не було. Благаю, скажи, не було?
- Ну, звичайно, не було, - відповідає хрипким голосом супутник, - це тобі примарилось.
- І ти можеш заприсягнутись у цьому? - просить чоловік у плащі.
- Присягаюся, - відповідає супутник.
- Більше мені нічого не треба!
Висновок. Ось вона – сила каяття і сила прощення, дарована М.О.Булгаковим Понтію Пілату. Страждання душі, докори сумління, усвідомлення істини.
“Боягузтво – найтяжча людська вода – це катарсис, що його переживає герой. Катарсис – змістом якого стає слово “Вільний!”. Бо нова істина – ЛЮБОВ, що є сильнішою за смерть.
Майстер.
Я створив роман,
А всі думали, що це обман.
Що не було Понтія Пілата,
І Ієшуа не було страти,
Що не твердив він такі слова:
“Так, мені відкрилась істина нова:
Возлюби ти ближнього, як самого себе!
Це тебе до Бога приведе.
І скажу вам без вагання:
Твір писати цей допомогло кохання.
Маргарита! - ось її ім'я.
Це вона мене спасла від небуття,
Промовляючи: “Тебе я буду берегти
Від людей і від біди.
В вічнім нашім домі будем я і ти,
І роман, що житиме віки!”
Маргарита
Я – Маргарита,
Що в перекладі - “перлина”.
І як вона коштовна, так і я єдина.
Це він сказав, коли зустрілись ми весною,
Йдучи знайомою всім вам Тверською.
Так, в день оцей одне ми зрозуміли,
Що почуття ці понад наші сили!
Вони зовуться “вічнеє кохання” -
Для багатьох це тільки мрія і сумне бажання.
Мені судилось викликати долю на двобій,
Щоб захистити світ моїх надій.
Я стала відьмою, я Воланду служила,
Бо Майстра я спасти хотіла
Від суєти земної назавжди,
Щоб тишу в “вічнім домі” слухати завжди,
І знати: він і я – це заслужили!
Так сказав Ієшуа.
Підсумок. Філософи стверджують, що закон єдності і боротьби протилежностей – це рушійна сила будь-якого розвитку. Мудрий Воланд підтвердив це “Що би робило твоє добро, якби не існувало зла, і як би виглядала земля, коли би з неї зникли тіні. Адже тіні утворюються від предметів і людей... Чи не хочеш ти обідрати всю земну кулю, знісши з неї геть усі дерева і все живе через твою фантазію насолоджуватися голим світлом? Та в силах людини зменшити зло на землі”.
Д/з: “Фантастичний пласт твору: проблема зла”.
22.01.2011