Помаранчева революція: ідеї, цінності, герої, символіка. Реферат
Ідеї "помаранчевої" революції. Диференційовані цінності "помаранчевої" революції. Ініціативи і спілкування на Майдані. Герої революції. Символіка революції
Ідеї "помаранчевої" революції
Потужна ідея має потужний магнетичний потенціал. Вона приваблює велику кількість людей, які готові працювати на ідею, а не за гроші.
Ідея помаранчевої революції мала декілька рис.
По-перше, вона була історичною. "Ви - творці історії". "Такого в історії України не було і більше не буде". Ті організації, які ставлять за мету змінити світ [Microsoft, Sony], перемагають у тих, які існують [саме існують] задля того, щоб "заробити копієчку", як сказав мій один знайомий. [В результаті, вони і заробляють – копієчку].
По-друге, помаранчева революція мала одного і конкретного конкурента – владу. Перемагають ті організації, які параноїдально, може навіть дещо шизофренічно зосереджені на тому, щоб перемогти у одного, чітко визначеного конкурента [Coke проти Pepsi, Apple проти IBM]. Я з великим скепсисом ставлюся до організацій, що говорять про те, що у них або немає конкурентів, або їх головний конкурент – це не конкурент, а партнер і т. д.
Нарешті, по-третє, ідея помаранчевої революції була виражена надзвичайно просто. "Ми – проти фальсифікації". Така ідея є зрозумілою усім. Вона задовольняє два тести, яким повинні задовольняти всі стратегії: "SMS-тест": бізнес-ідею потрібно вміти викласти в межах одного SMS-повідомлення, а це – 160 знаків; Ліфтовий тест: бізнес-ідею потрібно вміти викласти в межах 30 секунд, поки ліфт піднімається з 1 на 16 поверх. Чи Ваша стратегія пройде ці два тести?
Диференційовані цінності "помаранчевої" революції
Зараз всі говорять про високу якість, увагу до співпрацівників і любов до клієнтів, як корпоративні цінності. Організації можуть спокійно копіювати цінності свого конкурента і вивішувати собі на стінку та друкувати у своїх брошурах. Оскільки цінності є універсальними. Для роддому і крематорію. Це – неправильно. "У нас відбувається боротьба не між двома Вікторами, а між двома моралями". "Ми хочемо жити по законах, а не по "понятіях" і т. д.
Що на ціннісному рівні відрізняє Вашу організацію від головного конкурента? За яку поведінку, яка заохочується у Вашій організації, в організації-конкуренті б звільнили? Без диференційованих цінностей дуже складно зробити справді диференційований продукт – основу тривалої конкурентної переваги.
Єдині корпоративні цінності чудово замінюють посадові інструкції та правила поведінки. Адже ніхто на Майдані не мав написаних інструкцій. У той же час всі прийшли самі і знали, що робити у кожен окремий момент часу. Причому, всі знали обмеження: "Це - мирний протест!" У будь-якої організації щохвилини співпрацівниками приймаються сотні рішень. Розподіляються обмежені ресурси: гроші, площі, потужності, люди та їх увага.
Чим чіткіше проговорені цінності організації, тим "правильніші" і ефективніші рішення приймаються, оскільки робляться вони на основі тих самих цінностей. Йдемо до того клієнта, а не до цього. Несемо цю пропозицію, а не ту. Фінансуємо цей проект, а не той. Запускаємо у виробництво цей продукт, а не той. Чому? Тому, що це клієнт, ця пропозиція, цей проект цей продукт для нас є ціннішим.
Треба також зауважити, що будь-яка організація – це шлейф особистих цінностей керівника. Помаранчева революція набрала рис мирності [не войовничості], певної компромісності, дружності [постійне звертання "Друзі!", "Донбас, ми любимо Вас" ], і у той же час деякої дезорганізованості [жодна акція не починалась вчасно] і повільності, які притаманні її лідеру.
Ініціативи і спілкування на Майдані
Корпоративну культуру насичують ритуали – будь-що, що організація робить регулярно. Регулярні мітинги на Майдані, які регулярно починались з молитви, а закінчувались гімном України. Я не говорю, що організації повинні починати день з молитви, а закінчувати корпоративним чи національним гімном, але я кажу, що керівники повинні подбати про певні корпоративні ритуали, які б відбувались регулярно і піднімали корпоративний дух [стратегічні сесії, креативні сесії, зустрічі з ключовими клієнтами, наради тощо].
Крім цього варто зауважити, що на Майдані регулярно відбувалися два інші важливі процеси. Лідери виступали на Майдані по декілька разів на день.
Лідери помаранчевої революції, в більшості, говорили одне й те саме. Нічого страшного. Важливо є те, що постійно, під різними кутами зору, з наголосом на різні аспекти проговорювалась одна-єдина ідея революції: "Ми – проти фальсифікації".
У багатьох інших організаціях ситуація протилежна – у час змін керівники просто зникають з поля зору. Їм страшно виходити до людей, оскільки їм нічого сказати конкретного. Відсутність лідерів має вже не просто "певний", а сильний депресивний ефект. Отже щодо ідеї: не бійтесь говорити забагато про неї. Бійтесь "недопояснити" ідею.
І ще одне. Настрій на Майдані відразу підіймався, тоді, коли лідери закликали йти щось робити. Пікетувати. Протестувати. Блокувати. Захищати. Що-небудь, але робити. Настрій падав, коли просто транслювали на екранах "5 канал" чи передавали музичні записи. Не давайте своїм співпрацівникам в організації нудитись.
Відсутність ініціатив теж має дуже потужний депресивний ефект. Постійно придумуйте щось нове, займайте людей, піднімайте їх зі своїх насиджених тепленьких крісел і ведіть вперед. Нові ідеї. Нові ініціативи. Нові проекти.
Герої революції
Хто є героєм революції? Зі сцени постійно звучало "Ви – герої! Замість того, щоб дивитись спортивні передачі чи КВН, Ви піднялися з ліжка і приїхали в Київ захищати своє право на чесні вибори!" Таким чином, визнали і похвалили усіх та ще раз нагадали про головну ідею!
Крім цього героями є ті, хто виступали зі сцени на Майдані. Кому давали слово? Переважно, тим, хто підтримав революцію. Переважно, керівникам органів місцевого самоврядування або силових структур. Політики стояли в черзі на виступ. Але їм Томенко сказав: "Пробудете дві ночі в наметовому містечку, пізніше можете претендувати на мікрофон". Ось так і з’являється мотиваційна політика організації…
Керівники – це герої за посадою. Ми вже говорили про те, що будь-яка організація наслідує своїх керівників. Тому керівники – думайте, що ви говорите і робите! Також, подумайте, хто є вашими корпоративними героями і яким чином їх визнати і похвалити.
Символіка революції
Революція все-таки помаранчева. Можна мати будь-які симпатії, але не можна не визнавати, що помаранчева символіка та скандування деяких прізвищ і гасел мало потужний об’єднуючий ефект.
Така вже природа людей. Американський дослідник з питань лідерства і корпоративної культури Ворен Бенніс розповідає про один експеримент. У кімнату запросили 20 людей з вулиці і на вході в кімнату половині дали зелені значки, а іншій половині – червоні. Далі за їх поведінкою спостерігали відеокамерами. Що сталось через п’ять хвилин? Незважаючи на те, що люди до цього не знали один одного, "зелені" зібрались в одному кутку, а "червоні" – у протилежному і почали знайомитись.
Що сталось ще через десять хвилин? "Зелені" почали показувати на "червоних" і говорити "Подивіться на них, ми явно не такі як вони". Людській природі притаманний поділ по лінії "ми - вони". Успішні керівники [у тому числі помаранчевої революції] цією рисою людей ефективно користуються для посилення організаційної культури. Подбайте про те, щоб корпоративна символіка, корпоративні кольори були присутні у всіх деталях корпоративної комунікації, а також в елементах інтер’єру та екстер’єру.
І нарешті останній, дещо песимістичний, але реалістичний висновок. Той самий Ворен Бенніс говорить, що "Найкращі команди працюють не надто довго". Чому? Тому що [і помаранчева революція це доводить], таку потужну організаційну культуру, яку ми описали вище, важко утримувати протягом тривалого періоду часу.
Література
- Газета "Дзеркало тижня".
- Газета "Високий замок".
29.03.2013