Потенціал та потреби людини: структура потреб, трудовий потенціал та його реалізація. Реферат
Структура потреб людини. Трудовий потенціал і його компоненти. Передумови реалізації потенціалу людини
Структура потреб людини
Основні проблеми аналізу потреб складають встановлення їх складу, ієрархію, границь, рівнів і можливостей задоволень.
Найбільше число публікацій посвячено класифікації потреб. По крайній мірі, з часів Аристотеля, відоме їх ділення на тілесні і духовні. В даний час основою вважається класифікація запропонована американським психологом А. Маслоу. Він виділяв 5 груп потреб: фізіологічні, безпеки, причетності (до колективу, суспільства), визнання і самореалізація. Ці групи складають ієрархічну структуру, тобто вважається, що потреби задовольняються в тому порядку, в якому вони перераховані (схема в виді піраміди). В класифікації К. Альдерфера виділяється три групи: існування, зв'язку і росту. Вона також має ієрархічну структуру, але тут "переключення" потреб йде із верху вниз також.
Д. Маклелланд виділяє потреби досягнення, співучасті і влади. Вони не мають ієрархічної структури, вони взаємодіють в залежності від індивідуальної психології людини. Двофакторна теорія потреб Ф. Герцберга людини на підприємстві: гігієнічні і мотивуючі. При класифікації потреб потрібно передусім дотримуватись "вимоги повноти" класифікації, але в даному випадку його умову важко виконати, тому що, повний перелік потреб людини практично не можливо встановити. Так, наприклад, в попередніх класифікаціях не має груп, до яких би відносились потреби в свободі, вірі, духовному удосконаленні і т. д.
Відомі нам схеми класифікації не враховують:
- всього діапазону потреб людини;
- індивідуальних відмінностей за складом, ієрархії і значимості потреб;
- рівні задоволення потреб;
- в залежності потреб від цінностей і цілей життя людини.
Щоб врахувати ці фактори, доцільно розділити потреби на два види: потреби існування і потреби досягнення цілей життя. До перших відносять перші три по Маслоу.
Виділимо наступні рівні задоволення потреб існування:
- мінімальний - забезпечує виживання;
- базовий (мінімальний) - забезпечує появу інтелектуальних і духовних потреб (критерій, час думання про їжу, одежу, житло і т. д.);
- рівень ракоші - задоволення потреб існування стає самоціллю.
Після досягнення разового рівня задоволення потреб існування формуються потреби досягнення цілей життя, які доцільно диференціювати на 4 групи:
- матеріальні блага для індивідуума і сім'ї;
- влада і слава;
- знання і творчість;
- духовне удосконалення.
Трудовий потенціал і його компоненти
Трудовий потенціал людини є частиною його потенціалу як особистості тобто по відношенню до індивідуума трудовий потенціал - це частина потенціалу людини, який формується на основі природних даних (здібностей), освіти, виховання і життєвого досвіду. Його компоненти повинні характеризувати:
- психофізіологічні можливості участі у суспільно-корисній діяльності;
- можливості нормальних соціальних контактів;
- здібності до генерації нових ідей, методів, образів, уявлень;
- раціональна поведінка;
- наявність знань і навичок, необхідних для виконання певних зобов'язань і видів праці;
- пропозиція на ринку праці.
Приведеним аспектам відповідають наступні компоненти трудового потенціалу:
- здоров'я;
- моральність і вміння працювати в колективі;
- творчий потенціал;
- активність (пессіонарність);
- організованість і ассертивність;
- освіта;
- професіоналізм;
- ресурси робочого часу.
Показники, характеризуючи ці компоненти, можуть відноситись до окремої людини, так і до різних колективів, персоналу підприємства і населення країни в цілому.
Приклад характеристик трудового потенціалу.
Компоненти трудового потенціалу | Об'єкти аналізу і відповідні їм показники | ||
| Людина | Підприємство | Суспільство |
Здоров'я | Працездатність. Час відсутності на роботі через хвороби. | Втрата робочого часу через хворобу і травми. Затрати на забезпечення здоров'я персоналу. | Середня тривалість життя. Затрати на охорону здоров'я. Смертність по віку. |
Моральність | Відношення до навколишніх. | Взаємовідношення між співробітниками. Втрати від конфліктів. | Відношення до інвалідів, дітей, пристарілих. Злочинність, соціальна напруга. |
Творчий потенціал. | Творчі здібності | Кількість винаходів, патентів, раціоналізаторських пропозицій, нових виробів на одного працівника. Заповзятливість. | Доходи від авторських прав. Кількість патентів і міжнародних премій на одного жителя країни. Темпи технічного прогресу. |
Активність | Прагнення до реалізації здібностей. Заповзятливість. |
|
|
Організованість і ассертивність | Акуратність, раціональність, дисциплінованість, обов'язковість, порядність, доброзичливість. | Втрати від порушень дисциплін. Чистота. Виконавчість. Ефективність співпрацювання. | Якість законодавства. Якість доріг і транспорту. Дотримання договорів і законів. |
Освіта. | Знання. Кількість років навчання в школі і вузі. | Для спеціалістів з вищою і середньою освітою в загальній чисельності працюючих. Затрати на підвищення кваліфікації персоналу. | Середня кількість років навчання у вузі і школі. Доля затрат на освіту в держбюджеті. |
Професіоналізм. | Вміння. Рівень кваліфікації. | Якість продукції. Втрати від браку. | Доходи від експорту. Втрати від аварій. |
Ресурси робочого часу. | Час зайнятості на протязі робочого року. | Кількість співпрацівників. Кількість годин роботи за рік одного співпрацівника. | Працездатність населення. Кількість зайнятих. Рівень безробіття. Кількість годин зайнятості на рік. |
Передумови реалізації потенціалу людини. Розвиток природних даних і їх реалізація визначаються трьома основними системами: сім'я, колектив, в якому здійснюється діяльність людини; суспільство.
18.06.2011