УЦОЯО: під час ЗНО можна використовувати суперечливі тексти

Учасники ЗНО мають засвідчити свою здатність критично працювати з різноплановими текстами

УЦОЯО: під час ЗНО можна використовувати суперечливі тексти

Під час проходження зовнішнього незалежного оцінювання з української мови учасники тестування мають засвідчити свою здатність критично працювати з різноплановою текстовою інформацією.

Про це заявили в Українському центрі оцінювання якості освіти у відповідь на обговорення тесту з української мови (української мови та літератури), а саме однієї з його частин, що стосується текстів на читання та аналіз і завдань до них, учасниками тестування, їх батьками та представниками громадськості.

За словами представників УЦОЯО, здатність до вдумливого, критичного читання текстів – одна з ключових компетентностей сучасної людини, яка живе у світі, де потоки різнорідної інформації, часто неперевіреної, маніпулятивної та суперечливої, надзвичайно збільшилися, порівняно з попередніми часами.

«Саме тому останнім часом у тесті з української мови оцінювання спроможності особи критично сприймати й аналізувати текстову інформацію набуло нового формату: учасникам пропонують тестові завдання не до одного тексту, а до кількох, що об’єднані тематично, але яким притаманне різне бачення тієї чи тієї теми, відмінна стилістика тощо. Окрім цього, за порушуваною в них проблематикою тексти стали виразно гострішими, актуальнішими, контроверсійнішими, адже саме з такими текстами нині доводиться мати справу молоді, орієнтованої на активну участь у суспільному житті», – зазначили в УЦОЯО.

Зокрема, запропоновані у цьому році в тесті пробного ЗНО з української мови тексти також не стали винятком: вони репрезентують різні погляди на вищу освіту, її цінність для особистості на шляху до успіху, самореалізації. Водночас наскрізною думкою всіх запропонованих текстів є те, що сучасній молодій людині потрібна якісна освіта, освіченість, шляхи до якої можуть бути різними, але за будь-яких умов передбачають постійну роботу над собою, підвищення професійного та загальнокультурного рівня, безперервного самовдосконалення.

«Іншими словами, попри певною мірою контроверсійність, усі тексти пробного ЗНО з української мови для вдумливого читача стають стимулами для роздумів про вищу освіту та її роль у житті сучасної молодої людини, але аж ніяк не «виховними приписами» чи «рекомендаціями до дії», – підкреслили в Центрі.

В УЦОЯО звертають увагу, що тестові завдання до текстів (№ 34-39 сертифікаційної роботи з української мови чи № 59-66 сертифікаційної роботи з української мови і літератури) покликані забезпечити можливість оцінювання цілої низки важливих читацьких умінь: розуміння змісту запропонованих текстів та зв’язків між ними, здатність відрізняти факти від суджень, об’єктивні міркування від суб’єктивних, упереджених, знаходити й оцінювати аргументи, аналізувати достовірність інформації, робити висновки на основі різних джерел інформації.

Таким чином, тестові завдання створені в такий спосіб, щоб учасник тестування засвідчив свою здатність критично працювати з різноплановою текстовою інформацією.

ПОВНИЙ ТЕКСТ ВІДПОВІДІ УЦОЯО

Освіта.ua
12.04.2021

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Учень з 90х
"здатність до вдумливого, критичного читання текстів – одна з ключових компетентностей сучасної людини" Мені цікаво що курять в цьому УЦОЯО ? Ви дітей цьому навчали в своїй навчальній програмі ? Це нічого що шкільні навчальні програми абсолютно не відповідають вашим завданням на ЗНО ???? Через таких КОМПЕТЕНТНИХ діти змушені наймати репетиторів спеціально для підготовки до ЗНО, а навчальну програму відкидати на задній план ! Ви самі впевнені що правильно розумієте думку автора ??? Здається вже було, коли сам автор був в шоці від ваших збочених трактувань думки твору ! Може накінець трішки напнетесь і складете нормальну навчальну програму і розробите адекватні завдання на ЗНО, які будуть відповідати цій програмі? P.S. Питання до Гаранта: навіщо в шкільній програмі вивчаються функції, інтеграли, логарифми і т.д, якщо 90% населення України з цим взагалі не стикається протягом свого життя? Ви самі коли з цим останній раз мали справу????
norrrka
Для Учень з 90х: Дуже прикро, що, за вашою статистикою, 90% населення України не здатні усвідомити, що кожного дня стикаються з тими ж функціями, інтегралами, логарифмами і т. д. Справді, яка ситуація: більшість ходять до школи, аби вчитись за шкільною програмою, а потім скласти іспит за програмою, а після цього "за програмою" податися до вищого навчального закладу, та й взагалі більшості хочеться жити стабільним запрограмованим життям. Отака собі утопія. І до речі, ніякий репетитор компетентності не навчить, якщо ви цього не знали.
Учень з 90х
Для norrrka: "не здатні усвідомити, що кожного дня стикаються з тими ж функціями, інтегралами, логарифмами і т. д." - ну наведіть, будь ласка, конкретні приклади використання цього всього в подальшому житті ! Математику - звісно використовують усі і саме їй варто було б приділити більше уваги в шкільній програмі. Ви скажіть хто користується функціями, інтегралами, логарифмами і т. д. ??? Менеджер з продажу/постачання, директор, охоронець, водій, продавець, штукатур? Чи може наші заробітчани за кордоном? Може варто накінець подумати чому українці масово їдуть за кордон ???
Коментувати
17р
Чудове нововведення, мені сподобалось. Ця навичка дуже необхідна сьогодні. Тим паче, це руйнує старі міфи та стереотипи, що лише шкодять суспільству.
Світлана
А в програмі з підготовки до ЗНО сказано про здатність критично працювати з різноплановою текстовою інформацією ?
Катерина
Мене вже від слова "Компетентність" тошнить. Куди не сунься- тільки і чути- компетентність да компетентність.