В. Бєлий: домашні завдання мають піти в небуття

Залишати потрібно лише комплексні завдання 1-2 рази на місяць і як елемент самомоніторингу учня

В. Бєлий: домашні завдання мають піти в небуття

Автор: Володимир Бєлий, ексзаступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

Коли читаєш, що у нас витрати на одного учня різняться для різних закладів у 19 (!) разів, то починаєш розуміти не лише свій сум від того, а й пояснення, як простим, але системним рішенням діяти розумно.

Адже дуже сумно бачити черговий прямий індикатор нерозумної організації системи діяльності.

Наші люди не можуть зрозуміти, що «там» у жодній країні немає будь-яких заперечень батьків проти моделі щоденного підвозу учнів до шкіл повноцінного розміру.

Заперечень нема з тієї системної причини, що звичний нам навчальний функціонал «домашні завдання» відкинуто на користь прямого навчання виконувати практичні вправи прямо у класі згідно розкладу занять з вчителями, котрі діють як коучі (освітні тренери), а не ретранслятори програмного матеріалу та перевіряльники його поточного засвоєння учнями вдома.

Отакий сумний сум у мене на тлі врізаного у пам'ять трирічного досвіду роботи за кордоном.

Нам тільки й треба, що викинути на «смітник історії» з функціоналу всіх учнів та вчителів країни з початку наступного навчального року епізод з «щоденними поточними домашніми завданнями», які «потрібно» задати у кінці кожного уроку та записати у колонці класного журналу.

До речі, десь сотня моїх колишніх колег по ФТЛ та десятки тисяч його учнів тридцять років поспіль жили без поточних домашніх завдань з порожніми отими колонками у класних журналах.

І якість навчальної підготовки не впала, а навпаки, чому більше ста тисяч батьків тих учнів можуть бути прямим свідченням.

Залишати потрібно лише комплексні домашні завдання один-два рази на місяць (залежно від кількості тижневих годин на предмет) і як елемент самомоніторингу учня щодо своєї готовності за підсумками поточної роботи у класі під супроводом свого вчителя під «зараховано / не зараховано» на роботі учня, а не для оцінки до класного журналу.

Відтак, ні батьків, а тим більше учнів, зовсім не лякатимуть п'ять епізодів на тиждень виїзду до своєї гімназії / ліцею та повернення після обіду додому.

Звісно, що початкова школа має бути у кожному населеному пункті, навіть з малою кількістю учнів.

Бо врахування вікових особливостей – перш за все.

А шкільний автобус у країні, що розташована у географічному центрі Європи, має бути не допотопний «Богдан», а хоча б як ось цей шкільний лайнер з країни північної Африки.

Оригінал

Освіта.ua
17.03.2023

Популярні блоги
І. Лікарчук: кому і для чого потрібні вимірювання? Кожен учитель без дорогезного загальнонаціонального вимірювання знає, які прогалини в знаннях мають учні
В. Онацький: що робити з учителями-пенсіонерами Якщо вчитель досяг пенсійного віку, то це зовсім не означає, що він перестав бути сучасним
О. Істер: пошук оптимального формату НМТ–2023 Обов'язковим для випускників має бути тестування і з історії України, і з математики
Олександр Мірошниченко: навчання – це не тортури В Україні дитина без таланту до математики повноцінною людиною не вважається
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Ната
Не цікаво, діти ходять, ,, бо треба." Подача матеріалу потребує уваги, ,, розказала для дошки". Контрольні серед місяця недоречні, нічого не роз’яснили, бо дистанційне, пишіть, всеодно буде 0, а в кінці 4,якось воно буде.... А саме головне кажуть,, Хто хоче той вчиться". Лишні домашні завдання: намалюй, зроби, принеси..., а для чого тоді вчителі? Робити треба в школі, на уроці, похвалити, показати, навчити.
Аліна Вікторівна
Для Ната: на автомийці сказали "із нєхєра не буває дохєра". Я запам*ятала це на все життя
Коментувати
ТТ
...а разом із дз і програми від МОН. .
Ірина
Мабуть... Більше практики? Добре. Я замислилась й зрозуміла, що зможу й таке! Зможу сидіти ночами переробити плани, розробити завдання, навіть з урахуванням тих, хто "нічого не робить". В мене й зараз багато розробок практичних та самостійних. Однак один у полі не воїн! Чому за стільки років не вирішено питання ДЗ? Що роблять наші методисти у управліннях, чому вони досі не вивчили закордонний досвід? Не підняли питання про ефективність викладання у школі? Чому не розробили практичні уроки? Директор школи не може змінити систему... Є програми ЗНО, я не можу прибрати декілька тем, щоб збільшити години для практичного вивчення іншої... Зараз проходить конкурс підручників... Треба проводити спочатку конкурс програм! Щоб вчителі загальноосвітніх шкіл приймали участь у них! Щоб вони донесли до фахівців, які не працювали у загальноосвітніх школах (навіть їх діти та онуки не навчались в них), з якими проблемами ми стикаємося постійно. Та як ми бачимо ефективність та можливість викладання
Serhii Ponomarenko
Для Ірина: Учитель має бути грамотним, а у Вас: підняли питання – порушили питання; приймали участь – брали участь; їх діти – їхні діти. Орофографічні помилки: щоб вчителі – щоб учителі; методисти у управліннях – методисти в управліннях (чергування у//в).
Іван
Для Ірина??? Ти відмінками навчись користуватися, а потім інших вчи????
Коментувати
Микола
Я давно працюю директором школи і завжди стверджую, що на 1 урок теорії має бути 4-5 уроків практичної діяльності (розв’язування вправ, виконання практичних і лабораторних робіт тощо), тоді в учня будуть сформовані навички і без домашніх завдань. Наші програми з усіх предметів перевантажені матеріалом, який учням з середньою освітою непотрібний (наприклад, інтеграли, органічна хімія у 9 класі). Тому ми й женемося " галопом по Європі". А щодо конкурсів, МАН, олімпіад, то це точно непотрібно. За день ми отримуємо пропозиції про участь у 6-8 конкурсах. Сидять люди, не мають що робити, за щось же треба гроші получати, тому і придумують конкурси. А щодо незадавання домашніх завдань, то я погоджуюсь, що так має бути. Але в ТОВ.Білого учні відібрані, які хочуть вчитися, які знають для чого це їм, а в мене в школі таких учнів одиниці, бо решта знають, що і без освіти в Польщі зароблять більше, ніж я з вищою освітою в Україні.
Ірина
Для Микола: вірно,учням потрібно знати для чого їм ці знання. Діти ставлять питання доцільності, і це нормально. Люди роблять те, що визнають доцільним.
Для Микола:
Миколо Івановичу (якщо не помиляюся, то це Ви). Все добре, якщо воно в міру. Шкільна програма справді перенасичена, тому й не залишається часу на закріплення теорії на практиці. Коли ми вчилися, такого і близько не було, та й, наприклад, уроків математики було по 6 годин тижневих. І це без похідних, інтегралів, елементів статистики тощо. Участь дітей у конкурсах та олімпіадах не є чимось непотрібним, але якщо така участь їм та школам не нав’язується, а діти самі виявляють бажання брати у них участь і радіють досягнутим успіхам. Можете згадати про такі досягнення й учнів Вашої школи, яких не мав навіть ФМЛ, в якому працював Бєлий. А відносно домашніх завдань, то тут думка може бути двоякою. Навіть, якщо їх не давати, то для учнів, які хочуть знати трохи більше, все ж таки доцільно пропонувати подумати дома над завданнями, які могли би їх зацікавити, а потім разом з ними проаналізувати отримані результати виконання таких завдань. Жаль лише, що на позакласній роботі у громаді економлять.
Коментувати
Микола
Такий лайнер тільки по наших сільських ямах, навіть довоєнних. Ідея не погана, особливо коли вчимось дистанційно.
Яна
Для Микола: це точно... На сільських дорогах легкові автівки ледве розминаються. А цей лайнер і в поворот не впишеться... До того ж, гараж хто збудує для такого? Чи водій за пазухою має зберігати?
Коментувати
Alex Vlasenko
б)учні, котрі більш схильні до "простої" праці - ніби уроки "праці", але з використанням ПК, наприклад, при проектуванні майбутнього стільчика, який треба буде виготовити. в)учні, більш схильні до "розбишацтва", а не до навчання. З ними працює спеціальний "вчитель". На одному з "уроків" був запрошений сержант армії США, котрий їм розповів про перспективи контрактної слубжи в армії-флоті. В тій школі немає ніяких шкільних батьківських зборів. Але є окремиий суботній день раз у семестр, коли бажаючі батьки можуть завітати до школи у визначене місце та ПРИВАТНО побесідувати з вибраним батьком вчителем. Публічне обговорення будь-якого учня вважається морально-етично неприпустимим - майже злочином. А далі - думайте самі, вирішуйте самі...
Alex Vlasenko
Я доволі детально знайомий з однією школою в одному навчальному департаменті одного американського штату Айова (там у кожному штаті і у кожному департаменті свої правила, свої устави і т.і.). 1.Там немає НІЯКОГО міськвно, райвно та навіть МОіН 2.Голову навчального департаменту вибирають на виборах громадяни-батьки того навчального округу. 3.Той обраний голова департаменту освіти регулярно звітує перед батьками і відповідає на всі іх запитання - ВСІ до останнього. 4.Конкретно в тій школі немає поділу учнів на класи типу А, Б, В... На уроці з кожної дисципліни свій склад учнів, бо учні самі вибирають (з наявних) дисципліни навчання - окрім трьох обов’язкових для всіх. Ще й обирають, у якого з вчителів навчатися. 5.Є окремі уроки з окремими категоріями учнів: а)талановиті та обдаровані (на них є така "підозра" по результатам регулярних загальношкільних тестів)
Катерина
Пане Бєлий, при всій повазі до Вас.... Ви про що? На Донеччини учням ще 100 років не бачити очного навчання, вчителі масово звільняються... Онлайн виморив учнів, домашні й так мало хто виконує...Які там шкільні автобуси? Учні скоро дорогу до школи забудуть. "Шкільний лайнер"... Ви дороги наші бачили? Там пішки страшно ходити!
Олена
Для Катерина: З усією повагою до Вас, хочу напомнити що в Україні є ще багато шкіл, окрім Донеччини і є школи де на 14 учнів з вчителями і персоналом припадає 36 людей, питання чи потрібна така школа, чи краще возити дітей. А що до домашньої було б добре розгрузити дітей, а то в мене внук в 7 класі ДА відмінник, але постійно за уроками
Катерина
Для Олена: а до чого Ви мені приписали школи, де 14 учнів? У нас 347, наприклад. І я мала на увазі зовсім інше: наші школярі якщо й повернуться до очного навчання, то пізніше за всіх. І коли інші вчаться хоча б у змішаному режимі, нам про таке доводиться лише мріяти. І питання про д/з теж не я вирішую. Бо зробили з мене відповідальну... За школи з 14 учнями - то до місцевої влади.
Коментувати
Марія
За кордоном нема домашніх завдань, тому що учні і вчителі проводять більше часу безпосередньо у закладі і всі завдання вирішуються там. Зокрема, і всі спортивні, мистецькі, розвивальні заняття. У школах є опалення і гарячі обіди. Робочий день учня триває 8 год.з перервою на обід. І транспортом забезпечені надійно, фізично, а не лише декларативно. Зараз у час страшної війни нам нічого і мріяти про таке. Дай Боже, зберегти те, що є.
Вчитель
Вчителям потрібно займатися безпосереднім навчальним процесом, а не якоюсь дурнею як от конкурси, ман, звіти, 2 види журналів , написанням статей непотрібних нікому, посібників і т.д. І потрібно врахувати , що якісно підготуватися і провести в тиждень можна 20 -22 год, а не 30- 35год. Класне керівництво - не можна суміщати із читанням годин - толку мало. Для цього мають бути окремі педагоги і окрема оплата. Зменшити навчальне навантаження на учня: 7-8 уроків в день + домашні завдання - це що нормально ! А як же спорт, творчість, хоббі і т.д ? Для виявлення інтелектуально обдарованих дітей - формат шоу ,, Україна має талант!» На безкоштовній основі, без тиску на вчителів. Україна відкриє своїх вундеркіндів !!!
399
В. Бєлий: домашні завдання мають піти в небуття. Пане Бєлий, більшість ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ в українських школах вже давно ЗАБИЛИ як на домашні завдання ,так і на практичні вправи прямо у класі. Біда, що в нас вчителів залишилося дуже мало, а до КОУЧІВ (суто українське літературне слово) ми ще не доросли.
Ірина
Для 399: Давайте Вам загадаємо вчити органічну хімію, як учням у 9 класі. А як не будете вчити, скажемо, що Ви ЗАБИЛИ на навчання.
399
Для Ірини. Про те, що в шкільних програмах на враховано вікових категорій відомо всім. А виправити це нелегко, бо програми створюють тьоті і дяді, які дуже ДАЛЕКІ як від школи, так і від дітей.
Коментувати
Клавдія
Наша освіта дуже відстала. І в освітніх програмах і в організаційному процесі. Навіть від Африки вже відстала((( Просто розпач бере. Дійсно вчитись треба в школі, з вчителями, а не вдома списувати без толку з ГДЗ.
Лідія
Цікаво... Це ж якщо 15 предметів та десь в середньому по 2 години на тиждень, перевантажені темами програми, ненормальна кількість фактажу. Вчитель математики має тему майже по через урок. На закріплення лише один-два уроки. Англійська - кожен день нова лексика чи граматика. Приблизно 8 тем щороку. Склали докупи? А ще є історія, де щодня параграф чи два на кілька сторінок і з максимумом інформації! Перед тим як радити дурниці потрібно скоротити кількість предметів. Для чого такі предмети як зарубіжна література, етика, мистецтво, основи здоров’я??? Вони проходять як наскрізні лінії через інші предмети. А тоді не перенасичувати програми темами, а дати більше часу на їх вивчення! Нехай параграф з історії вчиться не урок, а три чотири, (грубо кажучи), то тоді й проєкт робити можна, і шукати додаткову інформацію, і опрацьовувати його і в ігровій, і в інших формах. Тепер не вистачає часу навіть коротко подати інформацію. А ще я проти, щоб моя дитина щодня їздила годину!
Сергій Сурженко
А можна попросити автора навести типовий навчальний план приміром старшої школи у штатах( можна взяти знайомий автору штат) і вказати скільки годин на кожний предмет і кількість предметів на рік, які вивчають учні. Варто автору згадати і про кластери і про вибір предметів. Дякую наперед
Владимир Белый
Для Сергій Сурженко: ... я давно і багато пишу про ці речі не у площині того, щоб їх застосовувати в існуючих у нас освітніх умовах, а з метою фомування імпульсів суспільних очікувань до кардинальних змін пануючої у нас досі радянської моделі. Особливо у сегменті старшої ланки. Системні зміни у формі та змісті навчальної діяльності з дітьми, підлітками і старшокласниками (враховуючи вікову спеціфіку) мають призводити до змін якості доріг, автобусів, генпланів для шкільної території та самих шкільних будівель. Якщо системно і дійсно по-державному, бо це - про наших дітей. Там, де я працював та контактував французькою робочою мовою у старшокласників удвічі менше обов’язкових предметів. Профільність означає цикл з 4 - 5 предметів. Загальна кількість тижневих годин, мабуть, десь 28. На теорію у профільному предметі удвічі-тричі менше годин ніж на практичне її опрацювання у класі з учителем, коли клас ділиться на дві групи - одна з фізиком, а інша з математиком, а потім навпаки тощо.
Тетяна
Для початку треба змінити ставлення до вчителя і освітнього закладу в країні, а тоді вже дискутувати... Наш вчитель під гнітом всіляких "методичних" і контролюючих організацій,завалений різними видами підготовок і перепідготовок,звітіами та іншим непотрібом не має можливості (навіть ,якщо дуже бажає),удосконалювати освітній процес на потрібному рівні.Для цього треба бути одинаком,якому звичайне життя не цікаве,а тільки ідея... Кожен висуває щось " нове",свої " рецепти".А все просто:: позбавили вчителя усіх прав,можливостей,а разом із цим і бажань ,додавлюють нововведеннями,часто сумнівними,і чекають. Вибачте,чого ви від вчителів ще очікуєте? АТЕСТАЦІЇ,СЕРТИФІКАЦІЇ, ДОПОМОГА ВІД ЦЕНТРІВ ЯКОСТІ ОСВІТИ,КУРСИ,ТРЕНІНГИ... ,МАЙСТЕР-КЛАСИ..,проф.к... онкурси,МАН,олімпіади... ,дитячі... конкурси,професійні методоб’єднання ,оцінювання роботи за рейтингом успішностіі ціла купа іншого. І хтось вважає,що під цим тягарем вчитель має змогу виховати Творчу,свідому і вільну людині?! Ви дійсно вірите?!Тоді всі ідіть працювати у школи, бо там вже немає кому це робити. А сидіти у кабінетах і видумовувати бог знає що,згадуючи давно минулі свої роки роботи...
yuriy
Для Тетяна: для початку, треба зробити працю вчителя високооплачуваною та престижною. Бо скоро взагалі нікому буде працювати у школах.
Коментувати