В. Онацький: чи варто скорочувати шкільні канікули?

Забування шкільної інформації залежить не від того, що канікули тривають довгих три місяці

В. Онацький: чи варто скорочувати шкільні канікули?

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

Нещодавно освітні експерти з університету в Балтиморі заявили, що літні канікули повинні бути коротшими, бо, мовляв, діти за майже три місяці забувають багато інформації, яку вивчили за рік.

До такої ж думки дійшли і українські депутати, коли записали в Законі України «Про повну загальну середню освіту», що навчальний рік триває до 30 червня, а безпосереднє навчання – не менше 175 днів.

Важко не погодитись із освітніми експертами: діти дійсно забувають багатого інформації. Та хіба тільки діти? Забування притаманне абсолютно всім. І залежить воно від того, що і як запам'ятовувала людина.

Загальновідомо, що довше зберігається в пам'яті важлива, емоційно забарвлена інформація, з якою людина стикається багато разів, якою оперує, використовує в житті. Чому ж результати ЗНО з математики гірші за результати з мови? Мова не є простішою за математику. Але дитина, учень, а потім і доросла людина, використовує знання з мови постійно, а з математики – ні.

На уроках мови ми, відкриваючи для себе нові її грані, постійно повертаємось до вже вивченого, удосконалюємо мовленнєві навички. З математикою складніше: ми йдемо вперед, майже не повертаючись до попереднього матеріалу. А потім дивуємось, чому математичні знання, вміння та навички такі слабкі… Якби ми намагалися менше втиснути в дитячі голови того, з чим діти та дорослі в реальному житті не стикаються, було б краще.

Чи будуть менше діти забувати, якщо скоротити шкільні канікули та збільшити навчання? Переконаний, що це хибний шлях. Червнева спека, коли у шкільних класах можна знепритомніти, каже сама за себе. Разом з тим, ми маємо привчити дітей до того, що навчання має бути упродовж всього життя, воно не закінчується ніколи.

Зрозуміло: якщо наші уроки будуть цікавими, яскравими, якщо на них учні будуть активні, винахідливі, то вони по-іншому сприйматимуть наші рекомендації щодо саморозвитку в літній період.

Зі своєї практики знаю, що рекомендації вчителя-кумира, яку книжку прочитати, який фільм подивитись, з біографією якої цікавої людини познайомитись чи до якого музею сходити на віртуальну екскурсію, будуть більш корисними, ніж примусове навчання у червні…

Питання літнього дозвілля дітей дійсно є актуальним, однак вирішуватись воно має у приміських дитячих оздоровчих таборах, які необхідно відновлювати, а не за шкільними партами у літню спеку.

Отже, забування шкільної інформації, на мій погляд, залежить не від того, що канікули тривають майже три місяці, а від того, що ми намагаємося нашпигувати дітей тим, що не є для них цікавим, що носить теоретичний характер, що не використовують вони в повсякденному житті.

P.S. Літом діти не втрачають важливих навичок: я ще не зустрічав жодної дитини, яка забула б, як купити морозиво.

Оригінал

Освіта.ua
29.06.2021

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
хлебороб и строитель
В июне светает раненько... Утречком прохладненько... Соберётесь на пол седьмого и к одиннадцати можно будет закончить занятия. Как говорится: "кто хочет ищет способ, кто не хочет - ищет причину"
хлебороб и строитель
Представители других профессий работают и в июне, и в июле, и в августе без кондиционера и даже под палящим солнцем, прикиньте, наши "дорогие" учителя! Ничего с вами не станется, не расплавитесь!
Євгеній Тєплоухов
Для хлебороб и строитель: тебе ще не посилали сьогодні?
Інна
Для хлебороб и строитель: Ти дурний? То йди лікуйся. Мова йде про дітей, які не зможуть висидіти в класах по 32-36, коли стовпчики термометрів повзуть за 30 градусів. А тим більше наука в таких умовах їм у голову не піде. Під час такої спеки їм буде не до уроків. І жалюзі, встановлені батьками, не допоможуть, бо все одно в класах душно, нема чим дихати. А ти вже, йолопе, зразу ж до вчителів придовбався. Про своїх же дітей подумай, а не тільки про той спосіб, завдяки якому вони з’являються на світ, дуринда!
Коментувати
Валентина
Якщо кондиціонер у кожний клас,тоді може бути розмова про школу у червні,а так хай самі в тому кабінеті ,де 30 учнів посидять у червневу спеку!Або ж червень як місяць загального розвитку і розваг,атне навчання.Тобто десь дітей на екскурсії ,на пікніки,якісь ігри на природі,а не за підручником у спеку,коли мозок ще зранку закипає
Tet-a-tet
Що там вчені з Балтиморського університету,от ми,українці,усіх можемо переплюнити,маючи власну думку. Відколи пам’ять стали відносити до корисних навичок,її дитина або має від природи, або є тугодум. Щось можна трохи підправити у процесі життя,але аж ніяк не купівлею морозива.