В. Круглов: катастрофа з математичною освітою

Скасування обов'язковості ДПА з математики цьогоріч – популістичне рішення, якщо не сказати гірше

В. Круглов: катастрофа з математичною освітою

Автор: Віктор Круглов, директор видавництва «Ранок», голова наглядової ради школи «Ранок».

Учені-дослідники Оксфордського університету на підставі спеціального вивчення дійшли висновку, що відсутність математичної освіти у підлітка або дитини негативно впливає на мозок і когнітивний розвиток. Зокрема, діти, які не вивчають математику, у майбутньому матимуть проблеми з пам’яттю, навчанням і мисленням у цілому.

Ученими доведено, що у дітей, які не вивчали математику (у Великобританії в старших класах математика – предмет на вибір), менша кількість хімічної речовини (gamma-aminobutyric acid) у мозку, що необхідна для складних когнітивних функцій: мислення, вирішення проблем і прийняття рішень. Отже, припинення вивчення математики може негативно вплинути на розвиток особистості, фізичне та психічне здоров’я.

Новина про 31,11% дітей, які не склали випробування ЗНО з математики цього року, не викликала особливого здивування у суспільстві. І це найбільша катастрофа, бо більшість батьків впевнені, що математика не потрібна. Випускники шкіл не можуть складати дроби, не знають, що таке складні відсотки, не володіють засобами обчислення площі фігур. Про графіки функцій, пропорції, вірогідності, інтеграли та похідні взагалі мовчу.

Як на мене, тести ЗНО з математики нескладні. Щоб набрати прохідний бал, по суті треба знати програму з математики до п'ятого класу. І справжній розпач викликають коментарі випускників та їхніх батьків щодо негативних результатів тестів з математики на фініші року у звичайних школах в Україні.

Високі досягнення окремих учнів на міжнародних олімпіадах тільки маскують катастрофічну ситуацію із математичною освітою в Україні. Чи, може, із загальною освітою в цілому? Бо виграють олімпіади одиниці, а закінчують школу сотні тисяч.

У нашому суспільстві майже немає позитивних рольових моделей, які показують, навіщо вивчати математику, та взагалі вплив освіти на життя. Навпаки, красиві картинки у соцмережах і ТВ-шоу доводять зворотнє.

Що робити?

1. Визнати проблему на державному рівні.

2. Запровадити щорічне оцінювання через обов'язкове ДПА у формі ЗНО у 9-х та 11-х класах. Адже скасування цього року обов'язковості ДПА з математики було популістичним рішенням, якщо не сказати гірше.

3. Пропагувати і показувати позитивні приклади освіченості, у тому числі математичної.

4. Усі діти різні, тому має існувати кілька програм із математики для різних категорій учнів. Для гуманітарних класів – обов'язкова математика  з практичною направленістю.

5. Підтримувати видання науково-популярної літератури з математики та інших природничих наук. Встановити нові стандарти на видання підручників із математики з обов'язковими електронними додатками для зацікавлення дітей та учнів.

6. Звернути увагу на шкільні бібліотеки і розвиток читання у школі. Читання разом із вивченням математики розвиває когнітивні здібності.

7. Впроваджувати сучасні методики викладання математики і природничих предметів у школі. Запроваджувати застосування практичних математичних навичок у школі. Зобов'язувати авторів і видавців підручників навчанню вчителів новітнім методам викладання.

8. Підтримувати і розвивати на всеукраїнському та регіональному рівні гуртки з математичною освітою, місцеві конкурси з математики, природничих наук. За приклад можна взяти досвід Сингапуру, Естонії, Фінляндії.

Чи можливо змінити ситуацію на краще? Так, якщо буде воля і бажання всіх стейкхолдерів в освіті: батьків, учителів, управлінців, законодавців.

Майбутнє будь-якого суспільства – за освіченістю.

Освіта.ua
23.06.2021

Популярні блоги
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Світлана
Щодо змін, то в першу чергу, треба передивитись програму і підручники: все галопом по Європі По- друге, ніколи математика не була аж настільки важлива, як тепер пишуть при результатах ЗНО. Є діти, яким легко дається математика і не схильні до філологічних наук. А є діти, яким математика важко дається, і вони-не н і е зможуть скласти її. Я, до речі, відношусь до другої групи. І повірте, не вважаю себе тупою і та математика мені за 20 років роботи в медицині не знадобилася ( ні дроби, ні рівнянь складати, ні коминами, ні синуси, ні паралелепіпеди і решта). Не можна всіх під одну лінійку і здавати обов’язково Зно з математики. Має бути вибір. Зробили зараз проюлему- не склало більшість ту математику. А те, що закрили їм вступ в Вузи ( справді, розумним дітям), то не має значення. Нашій державі не потрібні розумні і цьогоріч це доведено ( робочої сили мало, а тут, дитина вирішила вищу освіту здобувати). В тих МОНах сидять теоретики і люди далекі від реалій шкільного життя, які були двійочниками і неуками, а тепер щось показують... Змініть програми, заохочуйте дітей до вивчення, а потім і скаладйтп тести. Як за два роки можна щось навчитись, якщо дитина не мала планів здавати математику? Вони над цим питанням думали??
Сільський вчитель
Так у нас же "захист прав" дитини. Не дай Боже її посварити за невиконання завдання. А оприлюдненя оцінок - це взагалі кримінальний злочин. Не можна створювати "психотравмуючих ситуацій". У 5-х класах сучасних шкіл Міністерство освіти взагалі радить замість оцінок використовувати "словесну характеристику знань" . А я пам’ятаю, як колись у 5-му класі складав екзамен з математики. Похерили освітянські здобутки минулих десятиліть, от і маємо те, що маємо: випускників-невігласів, зате з "не травмованою психікою".
Орест Лановий
Для Сільський вчитель: Цілковито з Вами не погоджуюсь.Поважати і не травмувати потрібно будь- яку людину. А наш освітній процес, на Вашу думку, повинен чомусь бути саме з приниженнями, сварками, психотравмуючими ситуаціями.Що ж це за процес такий? І чи вартий він чогось?
Коментувати
Остяк Ніна
Моя пропозиція_створіть онлайн платформу,де будь-який школяр безкоштовно зможе вивчати математику з будь-якого рівня.По типу Lingualeo,відомого мовного ресурсу.
Остяк Ніна
Тобто,вихід - зобов’язати дітей якось самим повивчати те,що роками не вивчалося через недолугих вчителів та недоладні програми під страхом не здати ЗНО та ДПА.Гарнісінько.Але - безсовісно.
Небайдужий
Для Остяк Ніна: ваші слова про недолугих вчителів і недоладні програми свідчить тільки про те, що ви типова самовпевнена "яжемама". Діти таких "яжемам" б’ють байдики на уроках, самі не вчаться і іншим не дають. Навчити можна того, хто хоче навчитися. А як можна навчити всіх 35 учнів 6 класу, з яких лише 5-6 систематично виконують домашні завдання. На уроці завжають учителю, розмовляють, ігноруючи зауваження. Батьки типу "яжемама" хочуть тільки високих балів. Може здатися, що погана вчителька, звичайно... Але тоді чому в інших класах, де та ж вчителька, картина діаметрально протилежна: на уроці робоча атмосфера, д/з виконують більшість дітей. Учні беруть участь у різноманітних олімпіадах і конкурсах, виборюють призові місця, успішно складають те ж ЗНО. Парадокс... Вчителька -- моя знайома. Каже, проблеми в тому класі з багатьма предметами, де більш-менш вимогливі вчителі...
Коментувати
Володимир
На репетиторство з математики не ходив,але було поглибленне вивчення в класі.Здав на 172.Результатом повністю задоволений!
Avgusta
Цитую:"більшість батьків впевнені, що математика не потрібна". Звідки у автора впевненість у цьому? Чому ж тоді в нашій країні процвітає "репетиторство",яке оплачують батьки? "Усі діти різні". Факт, погоджуюсь. Однак ще сто років тому Жан Піаже довів, що кожна дитина має від народження здібності до двох форм інтелектуальної діяльності - мовленнєвої та математичної. Якби все у школі було гаразд, то кожний учень був би відмінником з двох навчальних предметів - мови та математики. Що робити автор написав, однак виникає запитання - хто це все буде здійснювати? Напевно батьки учнів, адже вони винні в тому, що їхні діти не знають математику.
Погляд збоку
Для Avgusta: ситуацію може змінити лише повернення відповідальності батьків за навчання і виховання дітей, і відповідальності учнів за ставлення до навчання і результати навчання. На жаль, в сучасній школі у всьому винен вчитель. Дуже шкода молодь, яка йде працювати вчителями... Зарплати копійчані, а претензії знахабнілих мамаш вбивають будь-яке бажання працювати на совість...
Коментувати
Катерина
Другий рік дистанційне,що могли самі вивчити. Тільки на додаткове ходити,платити гроші.І то бачила,діти писали,що ходили на репетитерство і не здали зно.Всі математиками не будуть.Дайте дітям шанс)))
Євгеній Тєплоухов
Ок, що ж пропонує автор: 1. Це як - зміни до конституції прийняти, чи що? 2. Спочатку треба мати, що оцінювати. 3. Позитивні приклади освіченості - це чергові байки про "сина маминої подруги", що нічого, крім роздратування не викликають. 4. Кілька програм з математики - це десяток-другий нових підручників. А хто у нас отримає премію за випуск гігантської партії нових підручників? Мабудь, директор видавництва! Ай, молодець!)) 5. А якщо кожний підручник з електронним додатком, то премія директора видавництва значно збільшується! я випуск додаткової літератури - ще копієчка для директора видавництва! Ось нам ідеальний приклад того, коли людина добре уміє рахувати. Діти, вивчайте математику! Будьте, як директор видавництва "Ранок"!)) 6. Всі у бібліотеки! Книгами забезпечимо! 7. Випустив директор видавництва два десятка підручників - навчив вчителів викладати за цими підручниками, та не безкоштовно, звісно. Отже, премія стрімко збільшується! Потрібен новий, більший гаманенць!)) І так далі..
Vlad
Обов`язкове ДПА у формі ЗНО в цьому році відмінили наприкінці навчального року. Усі випускники реєструвались на ДПА з математики. Запровадження обов`язкового ДПА не приведе до того, що усі учні будуть успішно здавати математику, історію, іноземну мову і т.п. У СРСР випускники складали шість чи сім обов`язкових екзаменів і були такі, які не могли скласти. Да відсоток таких був дуже малий, але не треба забувати, що в ті часи фактично була 3-х бальна система оцінювання. Точно так тепер в багатьох школах замість 12-ти бальної існує 9-ти бальна. А щодо того, що не знають інтеграли, то є старий анекдот про те, як знання інтегралів стало в нагоді у житті: вітром капелюх кинуло в калюжу - зігнув дротину у вигляді інтеграла і витягнув. А те, що більшість батьків впевнені, що математика не потрібна, то це стосується не тільки математики. Багато разів доводилося мені чути від батьків "нам ваша фізика не потрібна, нам потрібна оцінка". При цьому оцінку вимагали не менше 9.
Учителька
Для Vlad:ДПА в школі це фікція: мало хто дозволить поставити нижче, ніж 4 бали. Тобто, у школі мінімум 4, це значить, що Зно не складе. В основному. Далі, програми перевантажкні. У всіх різні мізки, а напхати туда намагаються однаково, бо Програма. Тому третина й основи не засвоїла, ота, що потім "НЕ СКЛАДЕ". Треба програми змінювати відповідно до віку учнів, а найскладніше давати в старших класах профільних. Щоб ті, хто не може інтешрали, хоча б площу здогадалися, як знайти.
Коментувати
Tet-a-tet
Цікаво,а як з математикою у Мадонни? Не знає ні однієї ноти, має абсолютний слух,зірка поп-музики і 200 мільйонів доларів у банку. Кіану Рівз не отримав атестат за середню школу,подивіться фільми з його участю.Щось лукавлять наші теоретики від освіти!
Галина
Для Tet-a-tet: до чого тут Мадонна та Рівз? Вони наче не рвуться в універи. А у нас чомусь кожен, хто елементарну арифметику не вивчив вважає, що має отримати вищу освіту, а бажано ще й медичну і за бюджетні кошти
Маріанна
Для Tet-a-tet: Мадонна добре вчилась у школі і закінчила її екстерном (тобто раніше за її однолітків), а отже з математикою у неї було все гаразд, та і як показала практика з логічним, аналітичним мисленням у неї все гаразд, оскільки вона досягла таких висот
Коментувати
Освітянин
У нас катастрофа з освітою. І не лише математичною. А пропозиції ввтора, в більшості, підтримую
Люда
Для Освітянин: це проблема у вихованні і баченні батьків, і вибачте, в деяких педагогах.скажіть ,будь ласка,хто іде на педагогів? Випускники,які не можуть виконати задачі початкових класів. І це реальність. Батьки постійно дивляться на оцінки а не на знання дитини. Оцінку можна поставити яку хочуть,а знань не збільшиться. Дуже багато батьків бачать, що ті хто дійсно здобув вищу освіту медичну,педагогічну, яку зарплату мають, які пільги ? Вибачте, я педагог, але батьки прямо говорять,дітей не будуть заставляти вчитися. Багато з них малозабезпечені, хоча кожен з них на заробітках,але отримують соціальну. То скажіть будь ласка,хто винен? А хочуть хороших вчителів,медиків.... І ось говорять про знаменитостей, тих що на телеекрані. Чого завжди з ними порівнюють? Але знаменитостей серед нас скільки, які щодня вкладають свою душу у роботу. Але ми їх не знаєм. І ніхто не хоче рівнятися на них. Бо у людей в пріоритеті великі гроші. І ще, кожен рік міняють правопис. А чи радяться з освітянами? І тут також гроші.
Орест Лановий
Вчителі мають бути особистостями: так само читати книги, розвиватись всебічно, бути цікавими для своїх учнів та вміти їх зацікавлювати своїм предметом. Адже, не секрет, деякі вчителі дозволяють собі принижувати дітей в присутності інших, відверто цькують, стверджуються над беззахисними Хтось цікавився, який відсоток дітей з психологічними проблемами виходить після навчання у таких "вчителів" ? У мене, особисто, багато питань саме до вчителів, а не до дітей та батьків. Вони мають бути професіоналами у своїй справі.А скаржитись на маленькі зарплати - це виправдовувати свою некомпетентність..На жаль, ми всі живемо у бідній державі.
Nataliya
Я-вчитель,який щороку проходить різносторонні курси,маю купу наочності ,роздаткового матеріалу,але нажаль починаючи з класу5 і до9 не можу провести нормальних уроків(початкова і старша школа тут відрізняються).Лише 3-4 відсотки дітей хочуть вчитися,решта ж або сидать в телефоні,або розмовляють,а бувало і б’ються під час уроку.Будь- яке зауваження супроводжується відповіддю:"Ви не маєте права..." або " Що хочу, те й роблю", а при розмові з батьками також завжди однакова оригінальна відповідь:"Вчитель має шукати підхід до кожної дитини,це ви некомпетентний вчитель "(частіше навіть у формі образи).Так підхід вчитель шукає у формі роботи, завдання х і їхніх рівнях складності,але не виховної роботи,яку батьки покидали на телефони чи інші гаджети,не всі звичайно,але більшість.Чи стає мені в пригоді постійне навчання та саморозвиток?! Хіба- що в роботі з малими діточками або з свідомими ,дорослими старшокласниками- це єдина відрада професії,бо часто і ми виходимо з психологічними проблемами.
Коментувати