Ю. Полонська: як нівелювати «плюси» шкільної автономії

Чому норму про 175 днів навчального року почали виконувати лише цьогоріч, та й то далеко не всі регіони?

Ю. Полонська: як нівелювати «плюси» шкільної автономії

Автор: Юлія Полонська, редактор сайту Освіта.ua.

Автономія навчального закладу… Як можна нівелювати велику кількість позитивних моментів, закладених у цьому понятті, і при цьому посварити батьків, учителів, дітей між собою?

Дуже легко. Просто прописати в законі статтю, яку можна буде «читати» на власний розсуд (або на розсуд засновників навчального закладу, тобто органів місцевого самоврядування).

Мабуть, кожному українцю, так чи інакше пов'язаному зі школою, відомо, що цьогоріч чомусь різко згадали про норму ст. 10 розділу ІІІ закону «Про повну загальну середню освіту», де йдеться про 175 днів у навчальному році.

На папері все чудово, а на практиці вийшло, як завжди. Норму щодо 175 днів можна виконати, лише працюючи частину червня. І ось тут починається найцікавіше.

Одні регіони вирішили сумлінно виконувати закон і продовжили заняття до 7, 12, 14, 17 червня. (Цікаво, правда, що кількість доданих днів у багатьох різна і зовсім не кратна 5-денному навчальному тижню).

Мені можуть зауважити, що школи могли продовжувати канікули на різну кількість днів, і тепер їх треба відпрацювати. Але як тоді зрозуміти дописи деяких батьків у групі «Батьки SOS», що навіть у межах одного населеного пункту дві школи можуть мати різницю тривалості навчального року понад тиждень, хоча ніби на дистанційку й канікули обидві школи «ходили» однаково…

Цікавою є й мотивація відпрацювання – за вихідні та офіційно перенесені свята (наприклад, 8 Березня, День Захисника України, Великдень тощо).

Інші вирішили, що нічого змінювати в традиціях не будуть, і призначили свято Останнього дзвоника на 28 травня. (Тобто на них дія закону не поширюється?)

Треті продовжили навчальний рік у червні, але з 31 травня діти матимуть не уроки, а навчальні практики та екскурсії.

А в четвертих будуть працювати, як і багато років поспіль, пришкільні табори.

Що маємо в підсумку?

Тепер до роз’єднання суспільства долучилися не лише дорослі, а й діти… Як?

Уявіть населений пункт. Діти ходять до різних шкіл. В одній школі Останній дзвоник пролунає 28 травня, в другій – 8 червня, ще в якійсь – 14 червня.

А може, і в усіх 8 червня, але цей шматок червня одні сидітимуть на повноцінних уроках, інші – ходитимуть на екскурсії, а треті матимуть пародію на уроки на дистанційці.

Тобто настане літо, пригріє сонечко, але одним треба буде сидіти й виконувати домашнє завдання, бо ж завтра уроки, натомість інші можуть гуляти, бо в них канікули. Хіба не нісенітниця в межах країни?

І родзинка в обговоренні цієї теми в батьківській групі: регіони, у яких шкільне навчання триватиме до 28 травня, пишуть, що уроки в червні і відпрацювання за свята – це фейк, такого не може бути.

Отож знову батьків роз’єднали, так що вони вже не вірять одне одному, одні діти називатимуть «лохами» інших – тих, кому не пощастило і хто половину червня сидітиме за виконанням домашнього завдання. (І хто, вибачте, буде джерелом появи такого різновиду булінгу?)

Яскравою ілюстрацією є комент Аlina Spodeneiko: «Яке щастя, що у нас все по плану: 28 травня – останній день, у червні – пришкільний табір. Всі щасливі, всі сміються. Що цей треш із шопопало навчанням припиниться хоча б на 3 місяці...»

Ну й останнє питання, яке теж, я розумію, залишиться без відповіді. Чому в минулому році про норму закону, за якою школи мають «жити» з січня 2020 року, ніхто не згадав жодного разу, а цьогоріч її почали виконувати, але лише деякі регіони, і то вибірково?

Освіта.ua
19.05.2021

Популярні блоги
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Тарас
Историк Тойнби зафиксировал, что больше 90% цивилизаций вымирают безвозвратно. Рассмотрим как именно это происходит.Внутри делятся на три слоя людей: - адаптирующиеся; - Адаптированные; - Развивающие. Адаптированные гасят цивилизацию тем, что подменяют становление развитием (развитие есть скрытая форма деградации). Далее, система ослабевает и власть берут адаптирующиеся. Но адаптирующиеся только по форме, без содержания оперируют данным цивилизационным уровнем и, естественным образом переходят в состояние адаптированности путем смены обстоятельств на те, которыми они владеют, то есть, меняют, сдвигают цивилизационный кластер в его историческое прошлое. Далее цикл повторяется и кластер сдвигается-деградирует еще на эпоху.
Для_Киби
Я підтримую Тетяну Кибу! Кожна школа сама собі вирішує, коли вчитися! Літом тепло, не треба опалювати школу, величезна економія, от влітку і треба вчитися, а зимою якраз 3 місяці відпочивати! Уявіть, скільки зимового одягу зекономиться, скільки людей не перехворіє грипом і ковідом! Кибі респект! Анархія - мать порядка!
Тетяна Кіба
Для Для_Киби: Дякую, що допомогли визначитись: так зараз я анархістка) Ви іронізуєте, але може так і будуть навчатися)) https://ru.theanarchistlibrary.org/library/ilya-romanov-anarhiya-mat-poryadka
Для_Киби
Для Тетяна Кіба: Чому це я іронізую? Все відповідно до законодавства: директор школи - це такий собі феодальчик, який має право: призначати на посаду, переводити на іншу посаду та звільняти з посади працівників закладу освіти, визначати їхні посадові обов’язки, заохочувати та притягати до дисциплінарної відповідальності, а також вирішувати інші питання, пов’язані з трудовими відносинами; визначати режим роботи закладу ( Закон України "Про повну ЗЗСО" (ст.38, п. 3)). *Погляди воронежського анархіста, і його дружини, члена РКСМ(б), не поділяю, бо маю свою голову на плечах.
Тетяна Кіба
Для Для_Киби: Для конструктивної дискусії комусь не вистачає знань про анархію, іронію, вміння розрізняти режим роботи закладу від структури навчального року і т.п. Бажаю вам успіху!
Коментувати
вчитель
А я проти того, щоб кожна школа для себе вирішувала .Феодальна роздробленість якась .Це допустимо у приватних школах, а у державних повинны бути однакові канікули, однакові години та й розбрат з підручниками не потрібен. Переходить дитина у іншу школу - і не зрозуміло, чому інші предмети, по- іншому називаються. Та й сучасна система викладання: курси за 3 дні пройшов вчитель та викладає предмет, у якому нічого не розуміє. Це недопустимо! Але гроші зараз вирішують усе, бо вишам з неперервної освіти вчителів потрібні гроші. Директори, немов феодали, видають навантаження за власними вподобаннями. Потім жаліємося, що діти нічого не знають.
Директор
У автономії шкіл величезні плюси, їх просто треба вміти бачити і грамотно використовувати. Один із них- повна відповідальність адміністрації за прийняті рішення. Так от: при правильному розрахунку тривалості навчального року і 30- денних канікулах, нинішній навчальний рік мав завершитися 04.06. 2021р. Або тоді приберіть недолугі трактовки в Законі про 175, увага, НАВЧАЛЬНИХ днів, а замініть на зрозумілі всім робочі дні. А то заплутали вже так, що сам не знаєш на якому світі живеш! А автономія шкіл- це перш за все відповідальність директора за всі рішення, але це ще і відсутність директив із різного роду управлінь і департаментів!!! А от саме це, мабуть, багатьом і не до вподоби! Якось так...
Лариса
А де ще, на якій роботі відпрацьовують святкові дні. Чи ця "честь" тільки для освіти?
Володимир
Чи не проблема? Формальне виконання річного плану формальної освіти.
Світлана
На останнє питання відповісти найлегше: тому що ЗНО випало не в той день. Сиділи б тихо, ніхто б і не згадав про 175. А то хай підняли - Останній дзвоник їм подавай. Нате! За державу "обідно" - якесь положення якогось ЗАКОНУ і те не для всіх. Ох і держава! А Міністерство - просто клас! Чи не поставили ми ВСЕ з ніг на голову? СВОБОДА!!! Свобода?!! Це - свобода, чи анархія на рівні даржави? І згадується давнє: "Разгул демократии пиводит к диктатуре подонков". Не хотілося б.
Іван
У державі нарешті запанувала анархія! Може взагалі все перевести у віртуал? А в журнали позаписувати. Махно відпочиває...
Тетяна Кіба
Невже це страшно, що школам дали право вирішувати коли йти на канікули? Чому у всіх все повинно бути однаковим?! Чому навчання авторка трактує негативно на противагу "сонечку"? Можливо, діти і назвуть кого "лохами", але буде це з подачі дорослих. Авторка сама спонукає до таких думок: навчання - погано, автономія закладів - мінус, це роз’єднає всіх. І, на жаль, машини часу немає, щоб повернутись і змінити щось у минулому навчальному році)) Не бачу причин кричати "Зрада!")) Школи лише вчаться бути самостійними в прийнятті рішень, це дуже важко після багатьох років рабства. Треба будувати конструктивні діалоги з батьками, працювати в інтересах дітей, вміти брати на себе відповідальність за свій вибір, а не чекати на рятувальне "Всі так роблять". Більше оптимізму і здорового глузду: вчитися - це прекрасно! Бажаю всім гарного закінчення навчального року, продуктивних канікул і радості від можливості прийти 1 вересня в улюблену школу!
Тарас
Для Тетяна Кіба: "і радості від можливості прийти 1 вересня в улюблену школу!"= а чому це всі повинні прийти 1 вересня? Чому знову однаково? А ми хочем 1 жовтня. Приймем педрадою рішення - хіба це страшно що школам дали право? Здоровий глузд у панянки і не ночував
Василь
Для Тетяна Кіба: "Більше оптимізму і здорового глузду" - таке трактування неможливе щодо виконання норм закону, бо ЗАКОН повинен бути однаковим для всіх, двозначності та вільного трактування в межах будь-якої автономії бути не може. Тому має бути чітко зазначено: це відпрацьовують вихідні (як у деяких регіонах уроки за 3-4 понеділки, за 2-3 вівторки і т.д.), чи це практика, чи це щось інше... А "Більше оптимізму і здорового глузду" в трактуванні закону - і маємо те, що маємо у нашій державі - закони не для всіх одинакові. А щодо 175 навчальних днів - це придумав лише той, хто жодного дня в школі не працював... За такою логікою слід продовжити календарний рік: після 31 грудня має бути день за 7 січня минулого року, за 8 березня і т.д.
Тетяна Кіба
Для Тарас: Так, звичайно, можна і не 1 вересня. Треба враховувати всі обставини. Може на дистанційці хтось буде, може школу чиюсь ліквідують чи реорганізують... А ви точно знаєте, що з вами буде зараз, пане здоровий глузде?))
Коментувати