А. Пуртова: про мережу інтерактивних музеїв науки

У центрах наукової освіти люди будь-якого віку зможуть доторкнутись до світу науки

А. Пуртова: про мережу інтерактивних музеїв науки

Автор: Анна Пуртова – народний депутат України, Голова підкомітету з питань державних інвестиційних проектів в Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету.

Як тобі таке, Ілоне Маск: в Україні створять мережу інтерактивних Музеїв науки.

В Україні вже цього року розпочнеться втілення масштабного проєкту – створення мережі музеїв науки.

Утім, це будуть не ті музеї, до яких звикли в нашій країні, – у яких суворо заборонено торкатись експонатів, а поводитись потрібно тихо, немов у бібліотеці.

Скоріш, це будуть Центри наукової освіти (ЦНО), де люди будь-якого віку зможуть не лише візуально познайомитись із досягненнями людства, а й узяти участь у дослідах та експериментах, доторкнутись до світу науки у прямому сенсі. Більш того – підвищити власну кваліфікацію у певній галузі.

По всьому світу функціонує більше 3000 подібних закладів, які щороку відвідує 310 млн осіб. Центри наукової освіти є майже в кожній європейській столиці. Подивитись хоча б на наших сусідів: у Польщі вже працює 14 музеїв науки, у процесі побудови 10, на стадії затверджених проєктів щонайменше 2. І ця мережа охоплює всі регіони країни на такий приклад рівнятимемось і ми.

Але про все по порядку.

Навіщо створювати Центри наукової освіти?

Майже кожен із нас під час навчання у школі стикався з тим, що природничі науки, як-то фізика, хімія чи біологія, викладалися дуже сухо. Це був набір теоретичних знань, і ніхто з дітей не міг зрозуміти, нащо це вчити і як це знадобиться у реальному житті, якщо ти не хочеш стати електриком чи лікарем.

Єдиними проблисками в навчанні та мотивації були наукові експерименти якщо, звісно, у школи та вчителя була можливість їх продемонструвати.

І ось саме цю потребу в наочній демонстрації, інтерактивній взаємодії з предметом вивчення мають задовольнити музеї науки. Вони допоможуть дитині пройти весь шлях – від першого здивованого спостереження до втілення власного наукового проєкту.

Головна відмінність сучасного Центру науки від традиційного музею в тому, що він буде інтерактивним, а не тільки споглядальним. Тут застосовуватимуться сучасні форми музейної педагогіки, нові форми взаємодії з відвідувачами. У центрах наукової освіти діти набуватимуть знань через досвід.

Центри стануть простором, який зможе зацікавити дітей (і дорослих, до речі, теж) наукою, покаже їм, що вчитися можна із задоволенням, що їхня фантазія у сукупності з отриманими знаннями може перетворитись на реальний продукт із прикладною цінністю.

Це сприяє розвитку особистості, допомагає більше дізнатись про світ навколо себе, щоб зрозуміти, як можна його зберегти та покращити. Якщо просто ми прагнемо, щоб в Україні з’явився власний Ілон Маск, Біл Гейтс чи Стів Джобс і не один.

Як будуть використовуватись Центри?

Звичайно, у них буде постійно діюча інтерактивна виставка з науковими інноваціями, яку зможуть відвідати всі бажаючі. Частина її буде мобільною – щоб музеї могли обмінюватись експонатами між собою. Також у центрах наукової освіти демонструватимуть наукові експерименти, проводитимуть тематичні лабораторні роботи під наглядом спеціалістів – у них можна буде брати участь цілим класом.

Також у центрах відбуватимуться зустрічі з діячами науки, семінари та практикуми. Їхні працівники забезпечуватимуть навчальну та методичну підтримку шкіл. У ЦНО будуть ігрові (для дітей) та дискусійні (для дорослих) майданчики, присвячені важливим проблемам людства. Також проводитимуться заходи для розвитку та підвищення кваліфікації вчителів.

За розрахунками, основною аудиторією музеїв стануть родини з дітьми, школярі від 8 років та студенти. Тим не менш, інтерактивні експонати точно будуть цікавими відвідувачам будь-якого віку. Заглиблені в науку люди стають більш освіченими, відкритими, відповідальними та креативними. Погодьтеся, що такий саморозвиток стане в нагоді кожному з нас.

З чого складатиметься мережа ЦНО?

Наразі в Україні існує лише один державний Музей науки. Його відкрили в 2020 році в одній із будівель київського ВДНГ – за сприяння Малої академії наук та під егідою президента України. У музеї зібрано 120 інтерактивних експонатів, які розробили експерти з України, Канади, США, Польщі, Швеції та Великобританії. Із кожним з експонатів можна безпосередньо взаємодіяти: роздивитися у мікроскоп, помацати, навіть запустити власну блискавку чи проїхатись на велосипеді з квадратними колесами.

На жаль, карантин обмежує повноцінну роботу музею, утім, це не скасовує необхідності рухатись далі в цьому напрямку та розширювати мережу подібних центрів.

Уже у 2021 році заплановане відкриття Музею математики в Києві (у партнерстві з Державним управлінням справами), Музею науки у Львові (зі Львівською політехнікою) та Маріуполі (з Маріупольським державним університетом).

У 2022 році планується створювати Центри наукової освіти у Вінниці, Луцьку, Полтаві, Одесі, Ужгороді та Чернігові, у 2023-му році на черзі – Дніпро, Миколаїв, Тернопіль, Харків та Хмельницький.

Більше того, уже цього року мають запустити мобільні експозиції, які курсуватимуть на вантажівках по містах та селах, щоб захопити наукою якомога більше українців у різних куточках країни.

Вражаючі плани, чи не так? Але кожну мрію можна перетворити в мету, якщо мати чіткий план дій.

В Україні він наразі є, і процес вже стартував. Наступна сходинка – більш високий рівень освіти, щоб кожна дитина відчула в собі безмежні сили та можливості для інноваційного розвитку країни.

Освіта.ua
20.04.2021

Популярні блоги
О. Калинич: відверті висновки про дистанційне навчання З поняття «дистанційне навчання» треба прибрати слово «навчання», замінивши на «імітація»
Ігор Лікарчук: освітній процес втрачає сенс Результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя, це оцінка роботи учнів
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Криша Іде
Чим би дитятко не бавилось, аби не плакало... Невже немає других проблем? Половина шкіл, учнів не мають інтернету, яка дистанційка? А ви - про Музеі??
Зара
Могу поспорить- очередной отмыв бабла. " Больницу будущего" ющенковскую видели? А медичну реформу? А " флагманы науки" " Южмаш", " Турбоатом" где?? И много всего из серии " космические корабли бороздят просторы океана". Сначала коррупционеров привлечь за распил бюджетов ВСЕХ уровней,а потом уже " идеи толкать".
Володимир
Якщо це не відмивання коштів, може й буде толк.
Лебідь
Якась непонятка- центр науковоі освіти??? А що освіта може бути не наукова? Школи , гуртожитки протікають, в навчальших корпусах немає протипожешки, холоднеча , а ми забавку придумали... Оце так професіонали!!!!????
Володимир
Для Лебідь: Немає єдиної державної програми.
Коментувати