І. Лікарчук: дискусія щодо реформування мережі шкіл

Реформа мережі шкіл, якщо здійснювати її для людей, вимагає суттєвих капіталовкладень

І. Лікарчук: дискусія щодо реформування мережі шкіл

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Уважно слідкую за дискусією з питань майбутнього реформування мережі закладів загальної середньої освіти, котра розгорілася в соцмережах та на шпальтах багатьох ЗМІ.

І мене постійно не покидає почуття тривоги стосовно того, що у результаті цього реформування ми можемо мати те, що мали упродовж багатьох років – лише зміну назв ЗЗСО та вивісок на них. Особливо, коли читаєш про якісь «стратегічні плани розвитку мережі», «концептуальні засади формування мережі», якими ущерть переповнені акаунти органів управління освітою та їхніх очільників.

Здається, що після певного затишшя, зумовленого епідемією, освітні чиновники з юнацьким запалом осідлали улюбленого коня – планувати мережу... Це ж вам не складна та відповідальна робота із забезпечення заклади освіти та педагогів усім необхідним для дистанційної освіти, з чим те саме чиновництво абсолютно не справилося.

А улюблена справа чиновників – ділити, рубати, закривати, об’єднувати, спрощувати... Бо і робота, начебто, є, і можливості для піару практично безмежні, і відповідальності ніякої... Тим більше, що до 2024 року іще далеченько...

Між іншим, на мою думку, ця реформа у 2024 році навряд чи розпочнеться. І для такого висновку маю кілька підстав.

1. Я не знаю, що вживали автори законодавчої норми, коли визначали 50 тисяч населення умовою для створення ліцеїв. Очевидно, вони прилетіли з Місяця і приземлилися посеред Хрещатику. Бо, якби десь на інших теренах, то зрозуміли б, що ця норма може бути реалізована лише у окремих містах України. Для 90% населення навчання ліцеї можуть стати примарою... І про рівний доступ до якісної освіти тоді геть забудемо.

Більше того, як завжди, коли мова йде про якісь цифри, ніхто не хоче пояснити: «А чому 50 тисяч, а не 40, 30, 20 чи 5...?» І як завжди, відсутність пояснення та необхідної комунікації неминуче зумовить те, що народ елементарно не дасть чиновникам зробити цю наругу над системою освіти. Бо це навіть не тарифи. Це – доля дітей і онуків. Це те, що ще, слава Богу, близьке до серця практично кожній українській родині. І люди не дозволять це близьке спаплюжити, про які б кисільні ріки та молочні береги ці самі чиновники не розповідали.

2. Очікувана реформація мережі закладів загальної середньої освіти, якщо здійснювати її задля інтересів людей, а не чиновників, вимагає суттєвих капіталовкладень. Бо не відірвеш, образно кажучи, від приміщення існуючої школи якийсь блок чи «крило», щоб перенести його на інше місце та відкрити в ньому відокремлений заклад. А без такого відокремлення реформи не буде. Аналогічна ситуація з обладнанням, кадрами, системами життєзабезпечення тощо.

3. Найскладніше питання – кадри. І не лише кадри як певна кількість людей. Профільна школа вимагає нових кадрів. Із іншим педагогічним мисленням. Яке не зміниш наказом якогось управління освіти... Потрібні зовсім інші підходи до організації освітнього процесу в профільній школі, до системи оплати праці та обліку роботи педагогів.

Урешті, профільна школа вимагає зовсім іншого усвідомлення сутності освітнього процесу, сутності забезпечення якості освіти... А не так, як то все є наразі...

Тож, на мою думку, очікувана реформа мережі ЗЗСО є своєрідною terra inkognita для української освіти. І уявлення того, що освоєння цієї незвіданої землі – лише скорочення, реорганізація, перетворення закладів освіти в інші, – глибока помилка і невігластво. Це велика багаторічна і дороговартісна робота. На відміну від зміни вивісок. І це потрібно зрозуміти.

Взяти голову в руки й почати працювати. Інакше – ніякого дива не буде.

Оригінал

Освіта.ua
28.01.2021

Популярні блоги
Людмила Булигіна: не «бідні діти», а треба було вчитись Плачі щодо відсотку тих, хто не подолав поріг, бісять неймовірно, адже тест з математики елементарний
А. Ночкін: зраду щодо ЗНО з математики скасовано Збільшили процент тих, хто не подолав поріг, ті учні, які і не збирались користуватися цим результатом
О. Северенчук: що роблять учителі, яких обманули? Якщо вчителі не страйкують – значить, їм можна давати обіцянки, які потім не виконуються
Т. Ткачук: цьогоріч була одна перевірка письмових робіт ЗНО На дуже важливому етапі проведення ЗНО відбувається суб’єктивне оцінювання письмових робіт
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
гід
Майданик І.Л. Ви праві! Лікарчук за болюче в освіті. Скільки за останні 30 років знищено в Україні підприємств, ферм, садів. Які були заводи,яка продукція випускалася. Так ні,сказали з-за бугра,що вона забруднює довкілля-закрийте,нате на це кошти, купуйте наше. А який був військовий потенціал! Підтримуй його, так ні. Тепер вони збувають свою продукцію,підтримують свою економіку. Все китайське, польське і т.п. Добивають ОСВІТУ,НАУКУ. Яка вона була! Що хочуть від нас? Зникнення?
Сандомир
Наше МОНУ настільки втратило авторитет, що яку б корисну реформу воно не пропонувало його відразу обіллють брудом. А чому мовчить АПНУ, адже саме вона повинна пропонувати суспільству найраціональніші форми здобуття освіти громадянами України.Натомість глухе мовчання і постійне підставляння під удар громадськості МОНУ.Яке,до речі, само себе і так постійно підставляє під критику своїми необдуманими рішеннями та поганою комунікацією з освітянми. Часом дивуюся,навіщо ми тут усе це пишемо, чиновникам від освіти і так байдуже наші думки.
Володимир
Це почалося ще з часів Креміня... Васі.
Володимир
Для Сандомир: Їм не байдуже. Це вони тільки вдають. Насправді, ядом бризкають...
Горбань
Для Сандомир: Писати обов’язково треба! Бо чимало вчителів вважають, що МОН просто помиляється. МОН свідомо з підтримки комітету Бабака руйнує освіту!
Коментувати
Майданик І.В.
Лікарчук підняв болюче і дуже не просту проблему ? Мова про майбутнє Украіни. Це брехня, що облради будуть відкривати ліцеі в селах. Середня освіта- функція громади. А дурість про мінімальне число в 10 клас- 120 взагалі ні в які ворота не лізе!! ?? А конкурс в ліцей!? Хто ж таку бомбу підклав під краіну? Закон розробляла ще Гриневич, а проштовхнули Новосад і Бабак.Закриють половину середніх шкіл, на вулицю викинуть тисячі вчителів.... За таке треба судити.
Володимир
Для Майданик І.В.: Стерилізувати, щоб потомства не давали.
Знаємо поіменно
За кілька тисяч доларів грантозрадники знищують краіну!!!
Коментувати
Є така думка
В Україні було багато прекрасних спеціалізованих ліцеїв, гімназій та шкіл, в яких працювали кваліфіковані вчителі та навчалися обдаровані діти. Тому найбільшою дурістю стало поголовне перейменування звичайних шкіл у ліцеї та гімназії. А тепер морочать усім голови, який ліцей називати ЛІЦЕЄМ. Одним словом, "НУШ - Навіщо Україні Школа".
Сандомир
Для Є така думка: На наших телеканалах більше теревенять про Медведука, ОПЖ та їх гопкомпанію, ніж про проблеми освіти.
Коментувати
Володимир
Це прогресує дегенерація освіти.
Сергей
"Я не знаю, що вживали автори законодавчої норми, коли визначали 50 тисяч населення умовою для створення ліцеїв" - пане Лікарчук, уважно ще раз усе перечитайте. Ніхто не забороняє в місті, де мешкає 20 тисяч, свторювати ліцей. Просто рішення про створення ліцею буде приймати не міська, а обласна рада
Короп
Для Сергей: не дуріть!!! Нахрена обласній раді втримувати Ваш ліцей???
Прокіп Свиридович Сєрков
Для Сергія: А може хай сам Президент "приймає рішення", щоб десь дозволили 10- 11 класи? Є ще телепні, які вірять, що "роздача" ліцеїв обласними радами буде корисна країні.
Коментувати
Вчитель хімії
От написав ні про що!!! До чого туд доля, до чого тут взяти голову в руки. Та в тих старших класах одне безголов‘я!!! Потрібна реформа, хоч би для того щоб задумувалися діти з батьками ще з класу 7 - де і ким вони будуть завтра. Я читаю у старших класах: БІДА!!! А кадри перекваліфікуватися можуть навіть дуже швидко! Он уже скільки тих різних курсів наплодилося! Проблема у тому що за кермом недалекі люди, будь який середньостатистичний директор школи вам намалює реальну картину маслом і покаже напрям руху, та це нікого не цікавить ЗА КЕРМОМ!!!
WTF
Так 50 тис - це ж не про неможливість створення ліцею, а погодження на рівні області для кращої координації. Єдине пряме обмеження - мінімум 4 класи на одній паралелі.
Майданик І.В.
Для WTF: Неправда!!!
Кока
Для WTF: Яку б дурню не вирішили зверху, завжди знаходяться її адепти, готові підтримати, захищати, пропагувати. Виявляється треба погодження для кращої координації. Якщо скоординуєш з якимось начальником, так вже й краще?
Коментувати
Den
Дед как всегда на острее проблемы. Как врежет, так аж в ушах звенит!_