О. Єременко: важливість акредитації очевидна

Для яскравих і корисних студентсько-магістерсько-аспірантських часів невтомно працює НАЗЯВО

О. Єременко: важливість акредитації очевидна

Автор: Олександра Єременко, фахівець відділу зв’язків з громадськістю Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.

«Як це так, в університет не підеш, а працювати ким будеш?!» – хапається за серце мати. «Диплом треба, без папірця ти комашка», – суворо відказує батько. Після цієї трагічної сцени нещасна молода людина із похнюпленим виразом обличчя плентається до найближчого університету. Туди, де вступний конкурс нижчий за її мотивацію навчатися. Після чотирьох років страждань диплом драматично кидається замість дощечки для нарізання ковбаси на обідній стіл батьків. Завіса. Нещасні всі.

Ситуація сумна та знайома. На щастя, зараз все менше людей ставляться до вищої освіти як до кількісної необхідності, байдуже оминаючи надважливе питання якості. Запит є, а хто ж цим буде професійно займатися? Адже світовий досвід вперто вказує на необхідність створення спеціальної установи. Допомогу агентства, яке врахує, що поняття «якість» для кожного вищого навчального закладу неоднорідна, бо для когось це підготовка фахівців, а комусь необхідно формувати світогляд. Саме це стало основними причинами створення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.

Національне агентство та заклади вищої освіти – партнери, обидві сторони працюють на користь здобувачів, які є головними клієнтами. Постійно вдосконалюється форма акредитаційного процесу, щоби він став простішим та сучаснішим. Запроваджена електронна система, яка дозволяє прибрати вже застарілу форму ведення паперової документації.

Важливість акредитаційного процесу очевидна. Невідповідність документації та викладання, некоректно оформлені робочі програми навчальних дисциплін, що теж дуже важливо, бо у здобувача немає інших джерел інформації про свою освітню програму, низький рівень викладання… І це не повний перелік можливих недоліків освітніх програм, які повинні виправлятися. Не забуваємо й про те, що після успішної акредитації взірцеві освітні програми мають «знак якості» та нагороджуються довірою вступників і здобувачів.

Під час карантину діяльність Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти не зупинилася, вона набула іншого, дещо революційного формату. Більшість зарубіжних агентств відтерміновували візити до закладів вищої освіти до закінчення карантину та обмежували свою онлайн-діяльність проведенням нарад та консультацій, лише зараз розпочинаючи онлайн-акредитацію. Проте будьмо щирими, невідомо, скільки ще продовжаться заходи, які запобігають поширенню захворювання. Але незважаючи на це, освітній процес триває, і карантин зовсім не дорівнює вимушеним канікулам. Тому рішення з`явилося миттєво – переводити процес у дистанційний формат.

Національне агентство розробило покрокову інструкцію та постійно проводить зустрічі-інструктажі. Чим відрізняється «карантинна» акредитація від очної? Двома основними аспектами: заощадження витрат на виїзд експертів та обов`язкова присутність спостерігачів від Національного агентства. Позитив економії пояснювати не потрібно. Плюси ж другої зміни також наявні, бо присутність представників Агентства під час зустрічей надає більшої об’єктивності та прозорості всій процедурі.

Національне агентство не контролює та карає, а підказує, яким чином розвивати якість за європейськими стандартами та фактично урізноманітнює пропозиції вищої освіти, автономію закладів вищої освіти, яка забезпечена законодавством.

Звісно, недовіра до молодої інституції та тягар стереотипів, ласкаво подарований старою системою, ускладнює роботу. Це виправляється лише діями та комунікацією. Тому влаштовуються постійні зустрічі із закладами вищої освіти всієї України, семінари для експертів, викладаються стріми та пишуться статті.

Кожен з нас навчається все життя. Але базис, навчання навчанню закладається в молодості. Яку змарнувати на неякісні освітні послуги буде злочином. Саме задля яскравих та корисних студентсько-магістерсько-аспірантських часів невтомно працює Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Щоби ви пишалися дипломом, а роботодавець під час першого робочого дня сказав: «Не забувайте те, чого вас навчили в університеті».

Освіта.ua
16.12.2020

Популярні блоги
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Валерий Поцепаев
За мої 33 роки викладання в університеті жоден студент жодного разу не поцікавився робочими програмами. І було б дивно, якби такий інтерес був, оскільки оцінити будь-яку програму підготовки може тільки зрілий фахівець. Це і не тільки ставить під сумнів, м’яко кажучи, змістовність статті
алекс
Процитую: "Невідповідність документації та викладання, некоректно оформлені робочі програми навчальних дисциплін, ...… І це не повний перелік..." А можна повний? Що ви ще перевіряєте, що взагалі можете перевірити? Що ви вже покращили (крім власних доходів за рахунок тих кого перевіряли)? Яка від вас користь? Перечитайте Гоголя, Ревізор.
Макс
Для алекс: Як то яка користь? А бамажки хто буде плодити? Тут це дебільне агентство вимагає, щоб по три рази на семестр по кожній дисципліні анкетування проводилося щодо якості викладання, задоволеності від викладача, тощо, щоб всі ці бамажки аналізувалися, обговорювалося на кафедрах і записувалося у протоколи засідань кафедри, далі обговорювалося на вчених радах факультетів і теж резюме у протокол, далі на науково-методичній раді університету і знову у протокол і все це з комісіями, які копошаться у бамагах, замість того, щоб займатися навчанням. Потім ще треба обов’язково анкету запустити про сексуальні домагання, про роботу з інклюзивщиками і знову все це проаналізувати, записати у протоколи різних засідань. Опитати стейкхолдерів і знову все це протягнути через безліч протоколів. Висмоктати з пальця тверді та м’які навички. Якщо орієнтуватися на Порадник для експерта, то тільки опитувань студентів набирається 30 пунктів! Хтось задумувався над цією какАфонією?!
Коментувати
Резюме
Акредитація не тільки викачування грошей, це ще і зрив освітнього процесу, коли викладачі як "Кащей над златом", тьху! самоаналізом чахнуть і дресирують студентів, що і як казати, коли "трійка НКД" зустрічатиметься із студентським самоврядуванням. Так в чому суть того забезпечення якості? Після проходження акредитації студентів почали краще навчати, чи що? Не помітив. Може тут йдеться про забезпечення якості життя працівників НАЗЯВО? Тоді все вірно, але структуру треба переназвати.
у Вас совість є?
так, важливість очевидна, але поки це НЕГАТИВНА важливість. Ви нездатні на якісну акредитацію. Основний справжній, а не декларативний інтерес НАЗЯВО - це жнива грошенят з освіти, а не якість освіти і досліджень. Ваша акредитація на пару місяців блокує якісне проведення занять, бо викладачи інтенсивно залучаються до паперо-імітації успіхів ВНЗ під акредитацію. Отже, НАЗЯВО стало чинником зменшення якості викладання і досліджень. Часто експерти НАЗЯВО мають нижчу кваліфікацію ніж ті, кото вони оцінюють. У вас вже в середині установи ознаки корупції (призначенняя родичок певних ректорів експертами, проведення у ВНЗ тренінгів з проходження акредитації окремими експертами НАЗЯВО саме перед акредитацією НАЗЯВО, натаскування ними, як відповідати на питання НАЗЯВО). Робите важливу, але негативну за наслідками для ВНЗ роботу.
микола
Для у Вас совість є?: Так все не буде... Які Ваші пропозиції...Критикуєш пропонуй...
Коментувати
Степан
Ваша акредитація це інструмент заробляння грошей. Для проходження НАЗЯВО вимагає гроші, ЗВО їх не виділяє. Звідки Ви вважаєте вони беруться? Ви самі створюєте корупційну складову. Далі в нашому ЗВО вже пройшли акредитацію туризм і.т.д. При цьому у нас немає ні інтернету в ЗВО, немає каворкінга, немає психолога ... У цій кафедри навіть немає своїх аудиторій. У нас навіть туалету нормального немає, можна заходити сідати на очко і взяти за руки сусіда. Але Вам видніше, - Ви ж видаєте акредитації.