І. Совсун: про супутники, Рік математики та соду

Круті фахівці залишаються, але системного підходу у формуванні наукової еліти в країні немає

І. Совсун: про супутники, Рік математики та соду

Автор: Інна Совсун, народний депутат України, член фракції політичної партії «Голос».

Віцепрем'єр-міністр – міністр із питань стратегічних галузей промисловості Олег Уруський обурюється, що на орбіті Землі немає жодного українського супутника. Звісно, окрім двох наносупутників, які запустили студенти із КПІ імені Сікорського.

Студенти КПІ, безперечно, дуже круті. Але ситуація по країні – геть несприятлива для запуску супутників.

Аби серйозно говорити про запуск супутників, треба дві передумови: фахівці, фінансування та стратегічне планування.

За результатами дослідження PISA, 36% українських підлітків не знають математики на базовому рівні. Саме тому я так активно добивалась того, аби закріпити в законі про середню освіту обов'язкове складання ЗНО з математики для отримання атестата.

Тому так, круті фахівці залишаються, проте системного підходу щодо формування наукової еліти в країні геть немає. А інтерес до інженерних, математичних та природничих напрямків підготовки – стрімко падає.

До речі, ви в курсі, що Володимир Зеленський урочисто визначив 2020 - Роком математики? Ви чули хоча б про якісь заходи з цього приводу? Бо я – ні.

Фінансування Національної академії наук на наступний рік – 6,2 млрд. Це – удвічі менше, ніж на прокуратуру. І, до слова, прокурорам до другого читання докинули 2 мільярди, а в науки – забрали: в Академії наук – 200 млн, у Фонду розвитку закладів передвищої і вищої освіти – 500 млн, з базового фінансування університетів забрали 800 млн.

І, на жаль, недофінансування науки в Україні має хронічний характер. Є універсальний показник, щоб зрозуміти, чи поважають науку в країні: наукоємність ВВП, тобто витрати на дослідження та розробки за усіма джерелами у відсотках до ВВП. У 2019 році в Україні вона становила 0,43%, з них – 0,17% коштом Держбюджету. Це - нічого, це – космічний пил.

І про стратегічне планування. Я навіть не знаю, що тут сказати. Якої поваги до науки можна очікувати від т. в. о. міністра, доктора наук з плагіату?

Ну не можна одночасно чекати появи українських супутників і писати в підручниках з хімії, що сода лікує рак. З таким успіхом можна лише викласти содою слово «супутник» біля дверей Міносвіти, або інше красиве слово.

І насамкінець трішки історії. Коли в СРСР запустили перший супутник, у Сполучених Штатах почали хвилюватися, що Союз випереджає їх у наукових перегонах. Усі в Штатах тоді говорили про “Sputnik Shock”. І що ж зробили США? Спершу – дуже панікували, далі – перейшли до стадії планування. І розробили план, у якому було два головних елементи: (1) звернули увагу на якість математичної освіти та освіти в природничих науках; (2) збільшили фінансування науки через різні програми (і, до речі, завдяки тому фінансуванню з’явився і інтернет і комп’ютери). Робота у двох напрямах, і нічого про призначення плагіатора міністром чи спробу навчити дітей на уроках хімії чорної магії.

Тому, поділяючи обурення віцепрем’єра відсутністю українських супутників, пропоную перейти до рішень. Почати – з Державного бюджету на 2021 рік.

Оригінал

Освіта.ua
10.12.2020

Популярні блоги
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Світлана
Шкода, що ніхто не звертає увагу на суть статті. На те, що слова "базовий рівень" по суті означають "арифметичні дії". На те, що є люди, котрі з поняття "дискримінант" не соромляться робити логічні висновки про схильність математиків до дискримінації. А про члени із задовольнянням - вже давно стало своєрідним фрейдізмом.
Віктор
Пані Совсун, ви що робите в освіті? Що робить в освіті кавалер ордена імені Порошенка, великий меценат України, великий найкращий юрист, а за сумісництвом великий перевіряльник-сертифікувальник учителів пан Гурак? У вас, соросят, у всіх визнані плагіати ,окрім вас Совсун, бо ви взагалі без вищої освіти, так само як і Новосад.Ви української мови не знаєте. Такі мовні викрутаси упорюєте, що мама не горюй. Ви краще майбутнім абітурієнтам код від лабіринту дайте. Тобто,щоб стати міністром освіти- треба стати політологом без вищої освіти. Щоб стати сертифікувальником учителів - треба стати юристом. щоб мати право нищити освіту і дерибанити гранти- треба бути тупою Совсун, без освіти і без розуму. Продовжать ряд, будь ласка!
Митро Ясен
Вже не дивує, коли ось такі Віктори пишуть подібні дописи. З його звинувачень зрозуміло, що має якусь "захмарну" освіту (цікаво, яку - невже зачепилівський педінститут?). Раз пише про автора "тупа Совсун", то і я дещо собі дозволю. Це в очах таких бовдурів-"правдолюбів" позиція обвинувачувача вигідна і якось їх вивищує. Плюс обов’язковий коментар, що їм жалко грошей Сороса. Але справа нашої математичної освіти від цього не зрушує з місця. Не хочеться повторювати традиційний набір: погані підручники, невмотивовані діти, мало платять учителям та ще багато чого. Нагальних справ у формуванні нової парадигми математичної освіти десятки. Ось деякі: 1) Прищеплювати учням культуру мислення зовсім не просто, і тут потрібна нова загальна концепція. 2)Потрібен культ науки в школах і суспільстві взагалі. 3)Потрібні елітарні математичні школи, а не тільки профільні класи - того, що є в нас, обмаль. 4)Потрібен цікавий фізико-математичний журнал для школярів, доступний усім школам...
Коментувати
Павлович
Пані Совсун,ви складали ЗНО з української мови? Мабуть ні,але вчили мову в школі. Що не так із заголовком Вашої статті?
Роман
Раз вже зачепили супутники, математику та СРСР, то і мої 5 копійок : Чому в СРСР були і супутники, і математика? 1. Випускники вузів у СРСР точно знали, що вони матимуть робоче місце за спеціальністю і що заробітна плата буде відповідною. 2. Школярі знали, що математика їм буде потрібна для вступу, і після закінчення навчання у вузі - див. п.1 Природничі, технічні, фізико-математичні спеціальності держава підтримувала, рекламувала, заохочувала різними способами (у т.ч. наявними місцями роботи у відповідних галузях з пристойною оплатою), тому ці спеціальності були популярними, у вузи на ці спеціальності був високий конкурс - тобто, вузи відбирали кращих. А в теперішніх українських умовах на фізику, математику, хімію ледве-ледве на мінімальні групи більшість вишів набирає, при чому беруть всіх, навіть "двійошників" за стандартами СРСР. Освіта невідривно зв’язана із іншими галузями економіки і як би не реформували освіту, без запиту на фахівців і пристойної оплати праці нічого не буде.
Математика
Вернуть советскую программу,советские учебники и количество часов по математике! Чиновников- бюрокоатов сократить в 50 раз!PISA будет на " Ура!"
Катя
Для Математика: только вместе из СССР, иначе ре получится
Коментувати
Випускник
"Коли в СРСР запустили перший супутник", на вивчення математики відводилося 6 годин на тиждень при 6-ти денному навчальному тижні в усіх класах від першого по випускний. "36% українських підлітків не знають математики на базовому рівні" Як же вони знатимуть, якщо на вивчення математики відводиться 4 години при п’’ятиденному навчальному тижні. На кого ображатися? На вчителя, який повинен "гнати" програму з математики чи на учня, який не встигає при такій кількості годин опанувати складну програму?
Vlad
В радянські часи випускники здавали 6 обов’язкових екзаменів. І все одно - вчилися ті, хто хотів вчитися.
Дея
Обов’язкове ЗНО з математики - нонсенс! Примушування до добра не доведе. Вже кілька років торочать про ’’дитиноцентризм’’ в освіті і що з того? Кожна дитина - унікальна, у кожної є таланти, нахили, здібності... Не можна ’’чесати всіх під одну гребінку’’, ламаючи дітей і викликаючи не цікавість, а навпаки - відразу до предмета. Форсованими темпами повертаємось в СРСР?! Не будуть всі діти знати математику!!! Змиріться!
Для Дея:
Ведмедя навчити кататися на велосипеді можна, а дитину навчити математики - ні?
Свирид Петрович
Та хай нічого в школі не вчать, бо унікальні ж!
Коментувати
Дея
Критикувати кожен може.. Пані Совсун, нагадайте, будь ласка, що зробили Ви, коли у Вас була така можливість?
Сімпсони
Для Дея: цей голос тільки може обгадити.
Коментувати
Черкаси
Грантоіди невпинно критикують Шкарлета, блокують через парламентський комітет всі його ініціативи. Чому? Бо він не іхній, в нього інший світогляд, він за Украіну, а не за світове громадянське суспільсво на чолі із соросом. Шкарлет не бездоганий , не прогнав одіозні фігури типу шарова чи манзій. Допустив, що йому нав‘язали неадекватних заступників. Але він досвідчений практик і знає діло.
Топтун
Совсун, ви із Квітом заклали трощу в науці, знищили держзамовлення, зробили зарплату вченого, вчителя мізерною... Іще. Ви недолуга особа, не спромоглися навіть підготувати кандидатськоі.... Ви краще розкажіть про дисерт вашого патрона , адже іі взагалі немає , сфальшована повністю. Привіт Мироничу!!