Інна Ящук: хто і як навчатиме п’ятиліток у першому класі?

Через поспіх є вірогідність морально травмувати ціле покоління майбутніх першокласників

Інна Ящук: хто і як навчатиме п’ятиліток у першому класі?

Автор: Інна Ящук, декан факультету початкової освіти та філології Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії.

До школи у 5 років — чим варто керуватися при розгляді такої новації в освіті.

За останні десятиліття українська система освіти перенесла багато нововведень в ім’я покращення та переходу на новий, сучасний рівень. Спочатку термін шкільного навчання подовжили на рік, а днями знову у МОН заговорили про ідею починати навчання раніше — з п’ятирічного віку. З позиції досвідченого педагога я вбачаю як позитивні, так і можливі негативні наслідки новації, а також зовсім не виключаю протидію впровадження ідеї з боку батьків.

На моє переконання, ідея навчання п’ятиліток цілком придатна для розвитку та культивації. Головне у цьому — правильно підібрані методики та відмінна від типової форми навчання. Власне, про це й написав у своєму Telegram-каналі очільник Міністерства освіти Сергій Шкарлет.

За умов раннього початку здобуття освіти зовсім не йдеться про типове для розуміння пересічних людей шкільне навчання: за партами, з тривалими уроками та короткими перервами, домашніми завданнями тощо. Форма навчання має брати до уваги вікові психофізіологічні особливості дітей та відповідати їхнім потребам і можливостям. Але в жодному разі не йти всупереч: інакше можна «відбити» бажання відвідувати школу та вчитися загалом на все подальше життя.

Станом на зараз діти йдуть до першого класу з шести-семи років і навіть за такої, здавалось, незначної різниці педагоги помічають вагомі розбіжності між здібностями дітей. Звичайно, шестирічки, чиї батьки забезпечили певний рівень дошкільної підготовки зі спеціалістами, почуваються більш впевнено на рівні зі старшими на рік дітьми. А подекуди навіть демонструють кращі результати. Але потенційно семирічна дитина має перевагу в здатності концентрувати увагу суто за віковим критерієм. Також варто зауважити, що далеко не всі батьки в змозі гарантувати молодшим дітям дошкільну підготовку: як з фінансових можливостей, так і багатьох інших. А значить, не можна перекладати відповідальність за успішність: держава має забезпечити однаково рівні умови всім дітям, незалежно від вкладу їхніх батьків.

Саме тому в питанні початку освіти з п’ятирічного віку слід робити ставку лише на спроможність системи освіти побудувати ефективну та, я б сказала, своєчасну програму. У цьому віці для всіх дітей основною формою активності є гра. Тому якщо зробити ігрові методики такими, що домінують у навчальному процесі, рання освіта цілком припаде до душі юним учням.

Але це перший аспект питання, що стосується безпосередньо учнів. І якщо за дітей можна бути більш-менш спокійними — зрештою, зараз у п’ять років вони відвідують дошкільні навчальні заклади, де успішно граються та навчаються — то ставлення до інновації батьків мене бентежить значно більше.

Тут варто озирнутися назад та пригадати попередні реформи: дванадцятибальну систему, дванадцятирічне навчання та нещодавнє впровадження Концепції Нової української школи. Несприйняття батьками нових умов навчання їхніх дітей, особливо якщо в часи батьків «було інакше», однозначно відбивається на ставленні учнів до навчання. Тому перед глобальним впровадженням навчання з п’яти років вважаю за потрібне провести роз’яснювальну роботу з батьками майбутніх першокласників, а в ідеалі — ще й з бабусями та дідусями, які відіграють далеко не останню роль у позашкільному процесі й точно далекі від всіх реформ останніх десятиліть.

Використання досвіду інших країн, звісно, дає нам велику перевагу, але, на мою думку, не може бути однозначним. Якщо у США, Великобританії чи інших розвинених країнах у школі навчаються з п’яти років й така практика добре себе зарекомендувала, це не означає, що банальне калькування дасть позитивний результат у нас. Слід зважати на національні особливості, соціальну структуру кожної окремої країни та багато інших факторів. Разом із тим, карт-бланш для уникнення можливих прорахунків на основі глибинного аналізу зарубіжних практик — не єдина перевага. Українська система освіти вже може черпати аналітичні дані з НУШ, де концепція також тяжіє не в бік класичної шкільної освіти.

І наприкінці ще одне важливе питання — а хто навчатиме п’ятиліток? Чи візьмуться за цю делікатну справу сучасні педагоги початкових класів, а чи ліпше перепідготувати вихователів дитячих садочків? Я обстоюю думку, що нова методика має бути реалізована новими спеціалістами. Тому неможливо поспіхом намітити старт нововведень і, скажімо, з наступного 1-го вересня набирати у школу юних учнів.

Найперше, вже сформована концепція має бути впроваджена у навчальних закладах педагогічного спрямування та центрах перепідготовки освітян. І лише після тривалого та ґрунтовного навчання, спеціалісти нової генерації мають реалізовувати на практиці амбітний задум.

Таким чином, вважаю ідею МОН дієвою, але ще далекою від ідеалу та встановлення конкретних часових меж для початку реалізації. Головне, аби на заваді високій меті не став звичайний поспіх. Інакше є велика вірогідність позбавити щасливого дитинства чи навіть морально травмувати ціле покоління майбутніх першокласників. Адже завжди слід пам’ятати, що головним пріоритетом як Міністерства освіти та науки, так і навчання загалом є інтереси самих дітей.

Освіта.ua
27.11.2020

Популярні блоги
О. Калинич: відверті висновки про дистанційне навчання З поняття «дистанційне навчання» треба прибрати слово «навчання», замінивши на «імітація»
Ігор Лікарчук: освітній процес втрачає сенс Результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя, це оцінка роботи учнів
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Програм немає. Лише концепції.
KATARINA
Давайте не ссориться. При чем тут дети? Поход в школу с пяти лет- новые программы и новые учебники, которые кто-то пишет и кто-то печатает, новая мебель, которую кто то делает. Это новые учителя, которых кто то учит по программам, которые кто то пишет. Все видели должность автора? Это куча бюджетных денег, которые освоят под благие намерения. А ведь в садики ходят не все, а в школу пойдут все в пять лет. А школы не всегда возле дома... Привет сёлам!!! Пятилеточка в школьном автобусе... Круто, да? Автор говорит о равном доступе к образованию... Какое равенство? Его ни в одной стране нету. И упрёки в ретроградстве родителей и старшего поколения... Как это мило... А ничего, что уже все жертвы НУШ потихоньку расползаются по репетиторам? И это только третий класс, не считая пилотных четвероклашек. Или родители в полном недоумении сами пытаются учить детей, т к видят, что программы подозрительно лёгкие. Значит, опустим программу средней школы ниже плинтуса. А там- здравствуй ЗНО... И что?
Для_Галина
Для Галина: Чудово! Я так зрозумів, що ви всім п’ятирічкам пропонуєте почепити ключі на шию, дати електрозапальничку і вигнати їх геть із дитячого садочка до школи, бо у дитячому садочку їх заставляють "їсти і спати"? Ви сповна розуму?
Галина
Для Для_Галина: Я Вам нічого не пропоную. Я кажу, що для дитини це не завжди погано. А діти, якими займаються батьки до 5-річного віку вже багато знають і вміють, і до 7-річного віку прото втратять інтерес до навчання, якщо не будуть вчити щось нове.
Для_Галина
Для Галина: Ви явно сидите дома і займаєтеся своєю дитиною. Честь вам і хвала. Скільки ж таких, як ви, забезпечених матерів, можна знайти в Україні? Це по-перше, а по-друге, якщо у вас і ваших кумів такі "просунуті" діти, то чому б не перевести їх на екстернатну форму навчання, а не агітувати за навчання у 5 років?
Галина
Для Для_Галина: Ні дома я не сиджу. Іноді працюю і понаднормово, тому дитина з 8 рокіі вміє готувати їсти самостійно. Але це не заважало мені ще в 2 роки навчити дитину літерам та цифри (абетка від Абабагаламага, кубіки, "доміно з цифрами"). В 4 років він міг собі сам читати (бо мамі було ніколи) і друкувати на комп’ютері казочки. І діти навчались в звичайній школі, займались в ансамблях, разом з ровесниками закінчили школу (ну в кума в 16 а не в 17 років) і вступили в універ на бюджет.
Коментувати
Руслана
Цілком з Вами згідна. Я добре пам’ятаю часи, коли дітей повели в перший клас у 6 років. Я в той час своїх віддала у 7 років, може з упертості, а може тому, що працювала вихователькою в садку - я зараз навіть сама не знаю, але те що не шкодую - це точно. Звичайні уроки за партами, 45 хв. - діти жахливо втомлювались, хоч усі запевняли, що будуть гратись, "заняття в ігровій формі"...Зараз пішли до школи онуки, звичайно, у 6 років. Вибачте, але школу вони ненавидять.
Галина
Для Руслана: думаєте у 7 вони б її полюбили? Це від віку ніяк не залежить! Я, свого часу, з радістю йшла до школи, бо садочок мені остогидів. І в садочку перебуваєш до самого вечора, а в школі лише до обіду (на "продленку" я не хдила, мені почепили ключ на шию та залишали обід і електрозапальничку). Коли мене питали де краще в школі чи в садочку, то казала "в школі, бо там не заставляють їсти і спати". Син цілком спокійно пішов до школи в 6. З 5 ходив на танці, де уроки теж 45 хвилин. А донька кума в школу пішла в 5 і 10 місяців. І жоден не шкодував.
Для_Галина
Для Галина: Чудово! Я так зрозумів, що ви всім п’ятирічкам пропонуєте почепити ключі на шию, дати електрозапальничку і вигнати їх геть із дитячого садочка до школи, бо у дитячому садочку їх заставляють "їсти і спати"? Ви сповна розуму?
Коментувати
cos
Ну що за придурки- тут в 6 років не всі готові йти до школи, а вони в 5 хочуть зробити. Чим далі, тим більш вражає влада своїми недолугими діями. Забирають дитинство в дітей. Таке враження, що це робиться спеціально, щоби познущатися над дітьми. Реформатори тупі. Краще б цих реформ не проводили взагалі, бо що не реформа- то якась гидота.