Osvita.ua Блоги Інна Ящук: як шкодить безлад у школах дітям
Інна Ящук: як шкодить безлад у школах дітям

Порядок є показником організованості колективу чи окремих особистостей і мірилом культури

Інна Ящук: як шкодить безлад у школах дітям

Автор : Інна Ящук, декан факультету початкової освіти та філології ХГПА.

Найперше - лад у школі або як шкодить безлад.

Усі без винятку погодяться, що дотримання порядку, чистоти й охайності потрібно скрізь та завжди. Це є показником організованості колективу чи окремих особистостей, мірилом культури та вмотивованою нормою суспільства.

Але на мою думку, що має і наукове обґрунтування, у школі поняття порядку повинно виходити за рамки звичайної чистоти, оскільки в цьому освітньому закладі такого типу цього недостатньо. І гарною ілюстрацією такого твердження є «Теорія розбитих вікон».

Дитина проводить у школі від 9 до 12 років – це надзвичайно багато часу, за який формується її особистість, світобачення, закладається база знань, вмінь та навичок для подальшої освітньої, трудової та соціальної активності.

За рівнем впливу на дитячу та підліткову свідомість школа конкурує зі сім’єю, а в деяких випадках, на жаль, коли дитина не отримує з певних причин достатньої уваги в родині, навіть домінує у цьому процесі. Саме тому слід повною мірою усвідомлювати важливість школи й розглядати цей період не як обов’язкове відвідування закладу, а як життєствердний та відповідальний для всієї системи освіти час.

Але до чого тут «Теорія розбитих вікон» і, власне, що це взагалі за поняття? Американські науковець Джеймс Вілсон та криміналіст Джордж Келлінг використали цю метафоричну назву для висновків опрацювання поведінки людських мас. Суть теорії полягає у тому, що безлад довкола людей спонукає їх поводитися менш цивілізовано та нехтувати іншими соціальними нормами. Ви й самі можете побачити, як працює теорія на прикладі зі сміттям: варто кинути фантик у прибраному місті, як інші люди дуже скоро також почнуть викидати сміття там само. Це зовсім не означає, що люди погані — так працює свідомість, хочемо ми цього чи не хочемо. Недарма існує приказка: «Чисто там, де не смітять».

Для обґрунтування своїх праць науковці використали приклад з вікном. Якщо у під`їзді розбити вікно і швидко не вставити скло, дуже скоро хтось виб’є іншу шибку, потім ще одну. Згодом з’явиться сміття, графіті й написи на стінах, люди почнуть справляти нужду, і навіть найкращий під’їзд перетвориться на ганебне місце.

Секрет криється у відсутності реакції щодо виправлення ситуації та безкарності «зловмисників»: якщо люди бачать, що комусь сходять з рук протиправні дії, свідомість отримує сигнал, що можна діяти так само. Припущення американців перевірили голландські вчені-соціологи з Гронінгенського університету й отримали ствердні результати.

Саме тому я почала з порядку в школі, від якого залежить, яким буде бачення дітей того середовища, що їх оточуватиме. Адже дійсно, варто комусь пописати парту або лишити напис у вбиральні, як зовсім скоро всі шкільні меблі перетворяться на «виставку мистецтв», а туалет – на галерею безглуздих й навіть вульгарних висловів. Тому порядок та швидкість реакції колективу навчального закладу на виникнення різнопланових проявів його порушення має бути оперативною та відповідною. І це стосується абсолютно всіх сфер шкільного життя: порядок на робочому місці за партою, у класній кімнаті загалом, у коридорах, їдальнях, місцях загального користування та на шкільному майданчику – скрізь, де можуть перебувати учні. Діти є діти: вони будуть смітити, вони будуть малювати стіни й вередувати. Однак якщо їм у цьому потурати й не приводити все до взірцевого стану, досить швидко вони почнуть сприймати все, як норму і тоді виправляти ситуацію буде набагато складніше.

«Теорія розбитих вікон» повною мірою проявила себе у Нью-Йорку, коли її на «озброєння» взяла місцева поліція. У 70-80х роках ХХ століття це місто, насправді, було однією з найбільш криміногенних «дір» Північної Америки. Щодня там траплялося більше 10 вбивств, сотні злочинів середньої важкості й тисячі дрібних правопорушень. Мільйони людей їздили «зайцем» у метро, тому що за статистикою кожен третій не вважав потрібним платити за проїзд. І коли нове керівництво поліції взялося вирішувати ці проблеми, то почали вони не з арештів та штрафів, а зі змивання графіті. Щоночі на місці стертих чи замальованих написів з’являлися нові, але щоранку їх знову виводили. Потім взялися за «зайців». Їх не карали, а виловлювали серед пасажирів та сковували наручниками у довгі ланки на станціях метро для загального показу. За лічені місяці з’явилися результати: люди почали платити за проїзд, перестали носити із собою холодну чи вогнепальну зброю, різко впав рівень злочинності та хуліганства. Я не буду вдаватися у подробиці, скажу лише, що станом на сьогодні багатомільйонний Нью-Йорк – одне з найбільш безпечних міст у світі.

Але якби теорія стосувалася лише чистоти, жодних проблем не було — прибрали, пофарбували, відремонтували - і готово. Насправді, більше за, власне, чистоту в українських школах важливий комплексний лад, що виражається у відповідності освіти, компетенції вчителів, матеріально-технічній базі, харчуванню тощо. Банальна чистота аудиторії для уроків, приміром, з біології, без стендів, мікроскопів, іншого приладдя ніяк позитивно не вплине на розуміння учнями предмету.

Аналогічна справа і зі ставленням до дітей, дотриманням субординації вчителів, їхнього власного прикладу. Порушення графіку, необ’єктивне оцінювання, зверхнє ставлення – усе це дає дітям приклад того, як можна діяти в реальному житті поза школою.

Тому головна сутність «Теорії розбитих вікон» по відношенню до наших шкіл полягає, скоріше, у тому, як безлад у різних його проявах може нашкодити навіть найкращим ініціативам вітчизняних педагогів.

Я щиро сподіваюся, що комплексний підхід до розвитку шкільної освіти в цілому здатен в недалекому майбутньому кардинально змінити ситуацію в нашій країні. Тільки для цього слід забезпечити такі умови для школярів, за яких школа стала б дійсно бажаним та взірцевим місцем для майже щоденного часу, а не простою «відбувайкою».

Освіта.ua
01.11.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: конкурсна машина працює Чи потрібний державний конкурс «Учитель року» взагалі? А якщо потрібний, то для чого?
Микита Андрєєв: про проєкти двох цікавих документів Наївно було думати, що зі зміною влади зміниться спосіб мислення менеджменту середнього рівня
Володимир Онацький: про шкільні олімпіади Олімпіада – це можливість продемонструвати знання з предметів на рівні школи, району чи міста
Ігор Лікарчук: про булінг стосовно вчителів на канікулах Учителя, який не прийде на методичні витребеньки, обов’язково будуть цькувати, вимагаючи пояснення
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Дісиали,відчепіться від учителів
Давайте,колеги,беремо віники і тряпки в руки і замістт уроків наводити чистоту.А прибиральники хвй отримують за нас заробітну плати,які лишнфй метр не приберуть безкоштовно.Я чомусь сумніваюсь,що автор сама прибирає у своєму кабінеті
ЕвгеньевнаЕвгеньевна
Опять школы ставят перед проблемой! Деньги не собирать с родителей. а на моющие средства государственных денег НЕТ!!!
Ясочка
А хто виділить гроші на мікроскопи та інше начиння до кожного кабінету? Хто зробить євроремонт, а не пофарбує стіни у синій колір, хто не пустить придурка на поріг школи, хто наповнить вчительку нереальним ентузіазмом, щоб із її вуст і аури лилися молочні ріки і кисільні береги знань, досвіду, самоповаги, душевного спокою, ситості, затишку в благополуччя?
Ситець Тернопіль
Стаття Ящук цікава і по ділу. Свідчення - політика церкви. Там краса і велич. Школа, виш - це храм знань. Як і обійстя вчителя , директора....Правда з цими Совсунами і Стадними можна без штанів залишитися. Хіба Новосад спідницю дасть.
Крим
А що думає пані Новосад з приводу теоріі побитих вікон? Що ій підказує власний колосальний досвід чи кургузий Єгорка Стидний?
Лікар-психіатр
Для Крим: Чому ви взагалі вирішили, що новосад вміє думати?
Крим
Вибачаюсь, не подумав...
ммм
Для Крим: а Крип то іпьоть, чо тут у Новосад? у вас свого МОН немає? що сюди приперлись?
Коментувати
Небайдужий
Замість такої кількості слів написили би просто, що для вас найкраще організованою школою є тюрьма. Порядок має бути, але це не є суттю школи.
Олекса Позняк
Для Небайдужий: Є у мене класи де я не взмозі викладати математику бо 4 неадеквати перевертають урок . Управи немає, батьки не реагують. Змушений записувати після уроків відеолекції і викладати розумним дітям у хмару. Це нормально? Погугліть фотку. У Денвері першокласник зривав урок - вчитель затефонував у поліцію - надягли наручники і відвезли у відділок, де його забрали батьки заплативши чималий штраф. У США всі умови для дітей що хочуть учиться, в Україні всі умови щоб безкарно зривати уроки, на розумних дітей плюють.
Вчитель
небайдужий- розкажи як любу справу розпочати без чітких правил
Небайдужий
Для тих хто не погоджується: тобто для вас дійсно суттю школи є тюрьма?
Коментувати
Вчитель
Хто хоче вчитися - той буде вчитися. Хто не хоче вчитися - той не буде вчитися. Наше завдання, зробити так, щоб той хто не хоче вчитися не заважав тому хто хоче вчитися. Для цього слід відмовитися від політики дебілоцентризму і повернутися до традицій класичної гімназії, в якій за допомогою звичайних різок (засобу надзвичайно дешевого) дебілів змушували сидіти на останніх партах тихо і не заважати навчанню нормальних дітей. Повернення до школ різок здатне підвищити рівень освіти в десятки разів протягом одного року. Плюс можна буде розігнати усіляких "методистів", що дасть мільйони доларів економії для державного бюджету.
Ірина
Для Вчитель: Ваші слова та Богові у вуха... Тільки, на жаль, не можна цього тепер вголос говорити, бо станеш "совковим", немилосердним, нетолерантним etc...
ммм
Для Вчитель: для цього треба вивчити закони, трудові і освітянські, а не тільки інструкції МОН щодо викладання предмету і купи паперової роботи. і не молоть брєд накштал стартового коменту
ммм
Для Ірина: а тив же колхозно-совкова. мовчала б, за умну б зійшла.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!