![]() |
Політика забезпечення якості освіти повинна починатися з формування викладацького корпусу |
Денис Назім: формула якості освіти
Автор: Денис Назім, керівник освітнього проекту «FM School».
Нещодавно в мережі з’явилось повідомлення від вищого освітянського менеджменту про пряму залежність малокомплектного навчального закладу та якістю освіти.
Два суперечливі погляди: «мало учнів – висока якість» та «якість від кількості учнів не залежить» існують довгий проміжок часу і так і не знайшли критичної кількості прихильників першого чи другого переконання.
Підхід до розуміння якості освіти можна представити у вигляді такої послідовності:
- носій знань;
- передача знань;
- здобувач знань;
- сприйнятливість методик передачі знань;
- фундаментальність знань;
- затребуваність отриманих знань;
- отримання нових знань.
Якість освіти визначається насамперед якістю носія знань (учителів, професорсько-викладацького складу), який передає ці знання за допомогою різних методик учням/студентам. Залежно від фундаментальності отриманих знань здобувачі освіти можуть:
- витримати конкурсні іспити під час вступу на навчання;
- пройти конкурсний відбір при влаштуванні на роботу;
- успішніше засвоювати навчальні дисципліни, що базуються на знаннях базових дисциплін, вивчених на попередніх стадіях освітнього процесу.
Виходячи з підходу до розуміння якості освіти, можна виділити наступні блоки показників якості:
- якість викладацького складу;
- стан матеріально-технічної бази навчального закладу;
- мотивація викладацького складу;
- якість навчальних програм;
- якість учнів/студентів;
- якість інфраструктури;
- якість знань;
- інноваційна активність керівництва;
- впровадження інновацій;
- затребуваність випускників;
- конкурентоспроможність випускників на ринку праці;
- досягнення випускників.
Ключовою фігурою в освітньому процесі є вчитель. Тому політика забезпечення якості повинна починатися з формування викладацького корпусу.
Виникає питання: як же визначити якість вчителя? Питання це є ключовим, відповідь на нього буде визначати зміст освіти, якості навчальних програм, методику навчання, конкурентоспроможність випускників на ринку праці та інші складові якості освіти.
При цьому вчитель не тільки передає знання, а й формує особистість учня, його світогляд і духовність. Тому якість викладача - поняття комплексне, що включає в себе:
- рівень компетентності - знання та досвід у певній галузі науки і практики;
- потреба і здатність займатися педагогічною діяльністю;
- спостережливість - здатність помічати істотні, характерні особливості учнів;
- здатність встановлювати контакти з зовнішнім і внутрішнім середовищем;
- популярність;
- науково-дослідницьку активність;
- наявність наукової школи.
Кожна зі складових поняття «якість вчителя» може бути деталізована і, як правило, не піддається кількісній оцінці. Наприклад, рівень компетентності визначається базовою освітою, наступною самоосвітою, наявністю наукового ступеня і звання; стажем педагогічної роботи; досвідом практичної роботи в конкретній галузі.
Безумовно, якість освіти залежить від мотивації персоналу. У вчителів повинен бути відповідний соціальний статус, що забезпечить привабливість викладацької роботи.
Якість навчальних програм виявляється не тільки у відповідності освітнім стандартам в галузі тієї чи іншої навчальної дисципліни, але і в наявності інноваційної складової.
У центрі освітнього процесу знаходиться здобувач освіти – учень. Саме для нього/неї проводяться уроки, читаються лекції, пишуться підручники, розробляються нові освітні технології тощо. Тому правомірно говорити про якість того, хто навчається, який є тим матеріалом, який повинен бути перетворений на кінцевий результат освітнього процесу. Якість учня можна охарактеризувати за допомогою наступних показників:
- знання, отримані з навчальних дисциплін;
- володіння іноземною мовою;
- володіння комп’ютером;
- бажання вчитися;
- дисциплінованість;
- наполегливість;
- працездатність;
- спостережливість;
- планування кар’єри.
Якість освіти необхідно розглядати як багатовимірне поняття. Але перед тим як давати кількісну оцінку, треба визначитись з цим терміном. Якість освіти – це затребуваність отриманих знань у конкретних умовах і місцях їх застосування для досягнення конкретної мети та підвищення якості життя? Чи щось інше?
Універсальної формули для кількісного вимірювання якості освіти не існує. У той же самий час експериментальні дослідження підтверджують незалежність результатів учнів/студентів від їхньої кількості в класі/аудиторії. За однієї умови – однакові, для всіх, умови навчання.
Так, може, не в малокомплектності школи причина?
Освіта.ua
22.10.2019