Олеся Калинич: учитель - не професія, а спосіб життя?

Чомусь ми переважно мовчимо про «3/ (чи більше?) в 1» - вчителя-предметника-класного керівника

Олеся Калинич: учитель - не професія, а спосіб життя?

Автор: Олеся Калинич, вчитель, Хустська гімназія-інтернат.

Класний керівник творить
найбільше багатство суспільства – Людину.

Василь Сухомлинський

Літо. Відпустка. Мій блог мовчить, бо його авторка дала собі слово не думати й не писати про школу до вересня. Але, гортаючи сторінку у фейсбуці, мимоволі бачиш учительок із неспокійним розумом і серцем і вкотре переконуєшся: учитель - не професія, а спосіб життя… Напевно, я б і не зірвалася, якби не вчорашня зустріч із колегою з Дніпра.

Пані Оксана - учителька з 20-річним стажем роботи, працює в сучасній школі (тут навчалася Юлія Тимошенко; ні, з виборами це аж ніяк не пов'язано, просто Оксана із захопленням розповідала, який крутий ремонт Юлія Володимирівна зробила в цьому освітньому закладі).

«Я люблю свою роботу, у мене безліч ідей, як зробити урок цікавим. Часом навіть образливо, що витрачаю себе не на дітей, а на зовсім інше», - ділиться Оксана.

А я в думках зауважую, що, справді, чомусь переважно мовчимо про «3/ (чи більше?) в 1» - вчителя-предметника-класного керівника.

У Положенні про класного керівника дається таке визначення: «Класний керівник - це педагогічний працівник, який здійснює педагогічну діяльність з колективом учнів класу... окремими учнями, їх батьками, організацію і проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу в створенні належних умов для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів (вихованців), їх соціального захисту».

Що це означає на практиці?

Класний керівник - переважно (бо ж бувають і винятки) учитель-предметник, який «веде» клас: заповнює особові справи та різноманітні картки, класний журнал тощо. Організовує екскурсії, шкільні свята. Співпрацює з батьками. Нехай у класі 30 учнів (у міських школах буває й 36). У післяробочий час до класного керівника телефонує одна мама (удень у неї власні справи, робота, зайнятість, та й спілкується вона не про всіх учнів, а про одну - власну - дитину). Мимоволі розповідь торкається життя родичів чи інших батьків... Але в класі 30 дітей. Телефонує інша мама. Тільки на хвилинку і тільки про свою дитину.... Не треба бути великим математиком, щоб порахувати неробочий час, витрачений на розмови - власне, на «законну» співпрацю з батьками. Просто в неробочий час. Але це не просто час, а ще й емоції, на жаль, не завжди позитивні.

«Ну, а що ж ви хочете? Учитель - це, по-перше, покликання, а по-друге, учителів же в педагогічних ВНЗ навчають психологічної стійкості? Чи чого вас там навчають?» - зауважать ті, які знають, як навчати дітей, просто працюють не в школі (або взагалі не працюють).

Робочий час.

Школа - насамперед діти. Буває всяке: веселилися - і хтось розбив чисто випадково вікно. А класний керівник де був? (Він, до речі, на уроках у інших класах, бо ж іще й предметник, а класне керівництво - усього-на-всього 25% його ставки).

Учень прогуляв урок. Це теж парафія класного керівника.

У класі безлад? Винен класний керівник.

Діти не готові до уроку? Класний керівник не працює.

Він мусить виховувати, опікати, стежити, формувати, оберігати... А ще він учитель. У цього вчителя було безліч ідей і море натхнення для уроків. Але. Спілкування з батьками. Заповнення документів. Карток. Справ. Пояснювальні записки. Уроки? А на них немає сил. Бо навіть класний керівник - як не дивно - людина. І ви не повірите: у вчителів є особисте життя. Мало би бути принаймні.

Який вихід? Не 0, 25%, а 100%. Класним керівником має бути не вчитель-предметник, а окрема людина. Існують школи, де класним керівником є вихователь (як, наприклад, у гімназії-інтернаті). Та таких шкіл по Україні небагато. У нас величезна армія вчителів, які готові без наказу «зверху», без реформи, без примусу віддати серце дітям, як казав Сухомлинський. Тільки приносять його в жертву «розборам польотів», паперам і, на жаль, емоційному вигоранню.

P.S. В освіті море проблем (не тільки в Україні). Ми прикриваємося красивими гаслами, а насправді... тупцюємо на одному місці. Не тому, що боїмося змін чи не хочемо їх. Переважна більшість учителів знає, ЯК і ЩО робити. Але, як не прикро, спочатку не має часу, а згодом - сил і бажання. Чому? Вивчаючи звіти, рейтинги, статистику, не чуємо найголовнішого: звичайного вчителя зі звичайної школи. А саме цей учитель і виховує наших дітей.

Оригінал

Освіта.ua
17.07.2019

Популярні блоги
І. Лікарчук: кому і для чого потрібні вимірювання? Кожен учитель без дорогезного загальнонаціонального вимірювання знає, які прогалини в знаннях мають учні
В. Онацький: що робити з учителями-пенсіонерами Якщо вчитель досяг пенсійного віку, то це зовсім не означає, що він перестав бути сучасним
О. Істер: пошук оптимального формату НМТ–2023 Обов'язковим для випускників має бути тестування і з історії України, і з математики
Олександр Мірошниченко: навчання – це не тортури В Україні дитина без таланту до математики повноцінною людиною не вважається
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Богдан
Раціональне зерно є майже у всіх коментарях. Однак, школи з різною кількістю учнів. І там, де в класі 5-10 учнів, і там, де більше 25, обсяг роботи різний. Можливо треба зробити оплату класного керівництва (перевірки зошитів) залежною від кількості дітей поособово. Тобто, за 20 більша оплата , ніж за 19 і т.д. При сучасних програмах нарахування зарплати це реально. Та маємо мінімум два "але". Ми забули про те, що в школах є ставки соціального педагога, педагога -організатора. Іх кількість прив’язана до фіксованої чисельності учнів ( кратної 100), посадові обов’язки - не чіткі. Друге, чи має цим (окресленим вище О.К.) займатись сучасна школа? Хотілося б (розробкою займався ще в кінці 90-х), щоб кошти на утримання закладу передавались школі, з подальшим визначенням на місцях: кого , для чого і при якій оплаті утримувати (навчати). P.S. І тут зразу, скільки різних "але"...
Алла
Якщо учитель буде тільки предметником, то тоді й результати його роботи будуть набагато кращими, бо ж робота класного керівника (хоча оплачується мізерно) буде кращою. І якщо людина буде тільки класним керівником, вона буде мати багато часу на всілякі заходи. У мене, як в учителя-мовника, є перевірка робочих зошитів, творів, переказів, перечитування творів і т.д.
loryk
Підтримую на всі 100%. Питання не в економії коштів, а в результатах роботи вчителя чи класного керівника.
гость
Очень умные мысли высказаны в предложенной статье. Только так и только так должно быть - 100% а не 0, 25% для такой ответственной работы - классное руководство. А МОН, объединяя как всегда нагрузки и предметника и классного руководителя, никогда не получит достойного результата, потому как нельзя объять необъятное. И пора бы уже перестать заниматься вот такой вот преступной экономией и ввести как можно скорее в образовательный процесс - специалиста, отвечающего только за классное руководство и занимающегося только вопросами классного коллектива.
Володимир
Якби ж це не було обкрадання учнів на районному, обласному та загальнодержавному рівнях, то освіта давно була на порядок вищою...
Sergik
Для чого це ниття? Класний керівник отримує доплату. Так, це важко. Але оскільки батьки ще телефонують додому і цікавляться своїм чадом - це нормальні батьки, і в них, швидш за все нормальні діти. Бо дехто настругаю буратін, а там з ними хоч кіл на голові теши... І, до речі, "надіслати" а не "Відправити"...
Виктория Владимирова
Для Sergik: Це - не ниття! Обсяг роботи, який виконує класний керівник - це повноцінна ставка вихователя. А треба ще свій предмет викладати на належному рівні. Посади класного керівника та вчителя - предметника повинні бути розмежовані. Від цього виграють і діти і школа. Але все впирається у гроші. Нажаль, держава просто економить гроші, поєднуючи ці ДВІ посади в одній.
Tatiana
Повністю згодна. Розмежувати. Дуже важко об`єднувати ,чи вважати навантаження класного керівника як 0, 5 ставки.
Коментувати
Cirius
Усе давно відомо: вчитель-предметник має навчати предмету, вчитель-вихователь повинен займатися класним керівництвом. І МОНУ не проти, принаймі на папері. Та от з грошима проблема, ніяк не нашкребуть на кілька посад вихователів для СШ. Тож терпи Олесю, може дочекаєшся. Але поки дітки п.Зеленського будуть ходити в школу до Співаковського на зміни не сподівайся. На всяк випадок займися йогою, дуже заспокоює!