![]() |
Проблеми нашої літературної освіти не в тому, щоб відстояти наявність зарубіжної літератури як предмету |
Григорій Клочек: про проблеми нашої літературної освіти
Автор: Григорій Клочек, доктор філологічних наук, професор.
Проблеми нашої літературної освіти зовсім не в тому, що треба відстояти наявність зарубіжної літератури як навчального предмету в школі. Зовсім ні. Проблема в тому, щоб переорієнтувати літературну освіту з екстенсивної форми здобування літературної освіти в інтенсивну.
Романтичний образ дівчини, яка сидить на лавочці і читає книжку, залишився у далекому минулому. Замість нього – картини молодих людей, що масово втуплені зором у смартфони. Настала комп’ютерно-інтернетна епоха, з її соціальними мережами, ютубом, PR-технологіями, фейками. З’явилося нове покоління, породжене цією епохою, яке називають то «поколінням Z», то «поколінням центеніалів». Його вже почали характеризувати такими ознаками, як «кліпове мислення», «функціональна безграмотність»…
Сучасний спосіб викладання як української, так і зарубіжної літератури є замшілим у своїй застарілості, він навіть не совковий (тоді хоч письмові твори писали), він совковий у його найгіршому варіанті.
ЕКСТЕНСИВНИЙ спосіб здобування літературної освіти - це те, що ми маємо зараз, а саме: «проходження» величезної кількості творів, без заглиблення в тексти. Результат – «покоління Z» програмові твори уже не читає. У крайньому разі - знайомиться з коротким, а іноді аж надто коротким викладом сюжетів, які щедро пропонує інтернет.
ІНТЕНСИВНИЙ спосіб здобування літературної освіти потребує принципово інших програм та принципово іншої методики. Вони мають бути спрямовані на оволодіння компетентностями, які формулюються як РОЗУМІННЯ ТЕКСТУ – УМІННЯ АНАЛІЗУВАТИ ТЕКСТ – УМІННЯ ТВОРИТИ ТЕКСТ.
Я вже втомився про все це писати. Ніхто не чує. Проте найближчим часом піду на ще одне коло. Може, достукаюся в чиновницькі кабінети.
Я розумію авторів цього послання, розумію підписантів і співчуваю їм. Але ж...
Освіта.ua
03.07.2019