М. Гончаренко: Умови прийому порушують Конституцію

Підсумки «Конференції представників об’єднань недержавних закладів вищої освіти»

М. Гончаренко: Умови прийому порушують Конституцію

Автор: Михайло Гончаренко, виконавчий директор Конфедерації недержавних вищих закладів освіти України.

За ініціативою Асоціації навчальних закладів України приватної форми власності, Всеукраїнського об’єднання організацій роботодавців у галузі вищої освіти та Конфедерації недержавних вищих закладів освіти України відбулась «Конференція представників об’єднань недержавних закладів вищої освіти».

Метою проведення заходу стало обговорення проекту «Умов прийому на навчання до закладів вищої освіти у 2019 році», який, на думку організаторів Конференції, потребує суттєвого доопрацювання відповідно до вимог Конституції України і чинного законодавства та більш широкого громадського обговорення.

Всебічний аналіз запропонованого МОН проекту «Умов прийому на навчання до закладів вищої освіти у 2019 році» та оцінка результатів від запровадження діючих нормативних актів МОН щодо організації та проведення вступної кампанії у закладах вищої освіти за попередні роки підтверджують, що розширення застосування зовнішнього незалежного оцінювання призвело до ряду негативних наслідків та суперечить початковій меті його запровадження.

Особливо турбує постійне зростання кількості українців, що навчаються за кордоном, враховуючи, що лише 7% громадян України, які навчаються за кордоном, планують повернутися до України (дані Інституту суспільних відносин (ISP)) . За експертними оцінками лише у 2017 році до іноземних закладів вищої освіти вступило 25 тисяч українських абітурієнтів і ще не менше 15 тисяч – на програми «подвійних дипломів». Офіційно озвучена в Україні оцінка чисельності українських студентів  за кордоном (70 тисяч) є явно заниженою, так як лише у Польщі у 2017 році навчалось близько 60 тисяч студентів з України (проти 23 тисяч – у 2015 році). Критичним також є зростання кількості громадян України, які навчаються у Російській Федерації. Якщо у 2014/2015 навчальному році таких громадян було трохи більше 9 тисяч осіб, то у 2017 році – більше 23 тисяч. Загалом, за оцінками експертів на сьогодні за кордоном вже навчається близько 200 тисяч громадян України.

Крім того, наявність додаткових єдиних вступних випробувань з елементами ЗНО при вступі до магістратури призводить до зменшення доступності здобуття вищої освіти за ступенем магістра в Україні. Таке ускладнення доступу до другого рівня вищої освіти протирічить принципам реалізації європейської Програми навчання протягом життя. Як наслідок, основним результатом від запровадження додаткових вступних випробувань стали відмова багатьох студентів від здобуття ступеня магістрів та збільшення відтоку українських абітурієнтів та студентів до іноземних закладів вищої освіти.

Більш того, в порушення 19 статті Конституції та всупереч положенням ч.4 статті 44 Закону України «Про вищу освіту», яка не надає права МОН встановлювати мінімальні значення кількості балів із вступних випробувань, у проекті Умов прийому в 2019 році пропонується таке положення: «мінімальні значення кількості балів із вступних випробувань для вступу на основі повної загальної середньої освіти не можуть бути встановлені менше 150 балів: для спеціальностей 221 «Стоматологія», 222 «Медицина», 226 «Фармація, промислова фармація», 228 «Педіатрія» галузі знань 22 «Охорона здоров'я» з другого та третього конкурсних предметів; для спеціальностей галузей знань 08 «Право», 28 «Публічне управління та адміністрування» та 29 «Міжнародні відносини» з першого та другого конкурсних предметів» (пункт 10 розділу VII проекту Умов прийому).

Запровадження вказаної обмежуючої норми спочатку для кількох, а потім і для всіх спеціальностей, у кілька разів звузить коло громадян України – випускників загальноосвітніх навчальних закладів і, відповідно, призведе до зростання вже озвученої вище еміграції з України абітурієнтів і студентів. Крім того, вказана норма є і порушенням конституційних прав громадян при здобутті освіти щодо доступності вищої освіти і її розвитку (статті 53 Конституції) та носить дискримінаційний характер. Таким чином, обмеження мінімального балу при вступі на навчання може встановлюватись лише законами України.

Підбиваючи підсумки, всі присутні розділили думку ініціаторів заходу про невідповідність проекту наказу МОН потребами національної системи вищої освіти, конституційним правам громадян України, які хочуть отримати вищу освіту, та основним принципам державної регуляторної політики, визначеним ст. 5 Закону України, зокрема, адекватності, ефективності, збалансованості та передбачуваності.

За результатами обговорення учасниками Конференції було прийнято «Звернення Конференції до органів державної влади та громадськості» з проханням суттєво доопрацювати проект «Умов прийому на навчання до закладів вищої освіти у 2019 році», привести його положення у відповідність до норм Конституції України і чинного законодавства. Окрім цього, у документі зазначені пропозиції провести широке громадське обговорення і аналіз можливих негативних наслідків від запровадження запропонованих у цьому проекті норм, що обмежують конституційні права абітурієнтів та закладів вищої освіти, не допустити незаконне обмеження мінімального прохідного балу ЗНО та застосовування технології ЗНО при здійсненні набору студентів до магістратури за контрактною формою навчання, а також надати закладам вищої освіти право самостійно встановлювати строки прийому студентів на заочну форму навчання.

З повним текстом звернення можна ознайомитись на сайті «Всеукраїнського об’єднання організацій роботодавців в галузі вищої освіти» за посиланням.

Освіта.ua
18.09.2018

Популярні блоги
В. Громовий: «миздобули» не перевелися в освіті Два основні приховані мотиви організації конкурсів – заробити грошей і виправдати своє існування
О. Халепа: дайте нарешті спокій дистанційній освіті! Дистанційне навчання -  передвісник глобальних змін в освіті, причому незворотних змін
Д. Семьонов: чи вбиває безкоштовність освіти її розвиток? Кожна інвестована в навчання гривня – це не лише користь для себе, ці гроші рухають галузь загалом
Роксана Харчук: боротьба за ЗНО з літератури необхідна Хай закриваються непотрібні псевдоуніверситети, а ЗНО – це єдиний рятунок української освіти
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
человек
Сколько можно наступать на одни и те же грабли… Да просто погуглите статистику количества абитуриентов в ретроспективе, с начала введения вно и до 2018 года. С каждым годом условия становились все сложнее и сложнее, а количество абитуриентов все меньше и меньше. Что будет тогда в след году?
Галина
Для человек: і в чому проблема. Може люди нарешті усвідомлять, що вища освіта не є обов’язковою, а існує безліч професій, які її не потребують. А найкраще, аби це усвідомили батьки, які згодні платити гроші за навчання у вишах абсолютно тупих і не здатних до навчання дітей, і навіть беруть під це кредити.
Віктор
Наша поточна вища освіта вже точно не обов’язкова!Тупе переписування старих книжок у більшості навіть "кращих" вузів
Коментувати
Олександр Шевчук
Я дуже засмутився, коли дізнався про корупцію серед верхівки центру оцінювання освіти. Скільки дітей не отримали можливість навчатись лише тому, що якась донька місцевого олігарха має татка з гарними зв’язками у міністерстві. Огидно! Напевно, єдиний вихід – це переглянути ЗНО, удосконалити його, зробити так, щоб ніякої корупції там і близько не було. Натомість, чим займається МОН? Затверджує нові правила прийому, аби позбавити ще більшу кількість дітей права на навчання. А чого їм перейматись, нащадки олігархів усе одно "куплять" собі необхідні бали.
М.
Це ще питання, чи всі ці студенти мігрували до Польщі через необхідність проходження тестування в Україні. Але, без всяких сумнівів, якщо цей проект умов все ж увійде в дію, питань більше не залишиться. Ми власноруч відправимо наше молоде покоління навчатись до більш розвинених країн, де поважають права студентів та дають можливість отримувати знання без абсурдних перешкод.
Тарас
Так-так, здається у Міністерстві освіти геть забули про свої службові обов’язки. Обурливим є навіть не пряме порушення конституційних прав людини та хамське відношення до ЗУ. Більш за все, обурює їх навмисна та послідовна політика по знищенню української освіти. Кому це вигідно? Нам ще доведеться це з’ясувати…
Правдоруб
Ці, так звані приватні "університети" взагалі потрібно закрити в примусовому порядку. Ці шарашкіни конторки просто продають дипломи дебілам, які не змогли вступити на навчання навіть до самого поганенького державного університету. Подивіться на ютюбі відео "Бидло - це найкращий електорат". Так це про випускників цих приватних "університетів".
Имя
Прочитал недавно статью на корреспонденте про взяточничество и махинации с результатами вно, честно говоря, совершенно не удивился. Ни один вменяемый человек не верил, что все там происходит "чисто и прозрачно", что баллы все равно покупаются, мажорики зачисляются) Как с этим бороться, я не знаю, но экспертов здесь собралось немало, давайте подумаем вместе) Заодно решим, что с этими УМОВАМИ делать))
Олександр
Проект умов не бездоганний звичайно, але й не безнадійний. Треба працювати над ним, треба проводити всебічний аналіз, однієї конференції представників недержавних установ замало для вирішення цього питання і для того, щоб робити якісь висновки.
Критик
Автор цієї статті явно зачепив за живе. Причому, диванні критики на цей раз розділилися на два табори: хто за і хто проти. Інакше кажучи: колишні/нинішні/майбутні студенти, їх матусі, пересічні та небайдужі до важкої долі українських абітурієнтів люди проти затятих захисників зовнішнього оцінювання, МОН і совка. Чому совка? Та тому що думають дуже обмежено, дотримуючись застарілого правила: "Хочеш вивчати науку, синку? Навчайся день і ніч, не покладаючи рук, вчи й те, що тобі не знадобиться, можеш навіть не розуміти, що саме ти вчиш, головне – ВЧИ!". Особисто себе я відношу до категорії пересічного диванного критика, адже вже давно розчарувався в системі української освіти. І весь цей цирк довкола ЗНО… Беріть приклад принаймні з тієї ж Польщі, де переважна більшість випускників – це дійсно професіонали своєї справи. І байдуже, як людину зараховують до університету, головне – як вона себе проявляє потім. Ледачих та недалеких студентів, як правило, відраховують вже після першої ж сесії. То, хай навіть 180 балів зроблять прохідними – нічого не зміниться, те ж стосується й вступу на магістратуру. Поміркуйте на цим :)
Вы в какой стране
Для Критик: живёте? В Украине неуч заплатит за сессию и перейдёт на курс выше.ЛЮБОЙ неуч. ДАже если денег родители не особо имеют. Они нашкребут. Они глупы. И студенты глупы. Умны преподы. Они продают экзамены. ПРОДАЮТ. Где дешевле. Где подороже.НО . . . практически любой неуч при желании получит корочку. А после будет лечить-учить-властвовать.
Степан
Для Критик: Проплачені моновські боти навязують думку про те,що зно-це совок.Така стаття доходу пропадає.А моглаб поступати через ректорів до міністерства,як раніше)).А про Польщу,шановний критик нам нема чого говорити-там викорінили взятки викладачів університетів.Викоріним ми -то можна набирати студентів без вступних іспитів.А поки що у нас все так
Anna
Для Критик: никто у нас в стране никого не выгоняет, максимум топ 5 вузов страны еще таким занимаются.
Коментувати
VL
Встановлення мінімального 150-бального порогу при вступі на медичні спеціальності, безумовно,правильне. Це, мабуть, єдине прогресивне рішення в галузі освіти за останні роки.
Олена
Для VL: ЗНО ніколи не визначало справжній рівень знань людини. Ну от, уявіть, у класі моєї доньки навчався неймовірний хлопчисько, справжнісінький геній, але дуже вже непосидючий, зубрити теоретичний матеріал було йому не під силу. Він все й так виконував на практиці блискуче. Не поступив. Адже не зміг вивчити цю безглузду теорію. Тому, я абсолютно підтримую думку автора статті, запровадження таких умов прийому просто не припустимо.
Валерій Олексійович
Я не прихильник зовнішнього оцінювання, але які альтернативи ми наразі маємо? Потрібно вивчати це питання докорінно та дуже ретельно, на це можуть піти роки, але не псуйте хоча б те, що ми вже маємо. Який прохідний бал, друзі, будьте хоч трішки реалістами :)
VL
Для Олена: Чому ж не визначало? Якщо ви на ЗНО отримали 190 балів, то рівень ваших знань цілком пристойний. Якщо ж у вас 110 чи 130 балів, то ви ще не готові гризти граніт науки за університетською лавою.
Коментувати
Я
Бегут наши абитуриенты в ближнее зарубежье не из-за ЗНО, а по причине безперспективности дальнейшей работы здесь. Зарплаты в конвертах, нищая старость, социальная незащищенность, уничтоженная медицина и т.д.
Володимир
Для Я: Так и есть-дети не видят смысла учиться,у них пропало желание становиться хорошими специалистами.А зачем тяжело пахать в универе,если потом зарплата пять тысяч в месяц? На днях встретили знакомую учительницу,всю жизнь проработавшую в школе,прекрасный специалист.Она жалуется-дали пенсию тысячу семсот гривен.Тысячу семсот!И живи как хочешь.Она говорит-уезжайте,уезжайте за границу,там учитесь и оставайтесь,потому что здесь все.Домайданили и дореформировали до ручки.
NeVat
Для Володимир: У вас в расєї не краще - там і рекомендуй свої ідеї - ми й без ваших порад розберемося, ватнік
Володимир
Для NeVat: дура,я с черкасской области.Раньше поддерживал новую власть,думал,что будут позитивные изменения,а не воровство,как раньше.Теперь вижу,что ошибался.За ватника дал бы в нос
Коментувати
против шариковых
Заказные хвалебные оды свидетельствуют о том, что для низкопробных частных вузов запахло паленым. МОН давно пора пресечь деятельность шараг, которые продают дипломы. В частных вузах многие студенты попросту не ходят, платят и по факту им выдают диплом гос. образца. Заведующие кафедр приносят списки студентов, а это около 50%, которых нет и не будет никогда ни на парах, ни на экзаменах, заставляют ставить 5 - пример ун-т "Украина", вакханалия там страшная творится. Абитуриенты с низкими баллами ЗНО используют частные вузы, как схему - проучиться один год, а потом перевесить в гос. вуз своей мечты, законом разрешено. Эта схема поставлена просто на рельсы. Продолжать можно долго. МОН необходимо быть решительным и разгонять такие вузы с брандспойта.
Лариса Снєгова
Для против шариковых: С низкими баллами ЗНО? Я знаю детей, не сдавших ЗНО и поступивших в частные ВУЗы.
Коментувати
Я
ЗНО отменять нельзя. Поступление только по ЗНО, да, оно не совершенно, но это хоть какой то шанс поступить по знаниям. И набрать 150 баллов не сложно, 170 и выше - это да, надо постараться, но ведь для этого и есть конкурс. А то, что наши абитуриенты не могут даже проходной балл набрать, так это проблемы нашей школы. Чему и как учат детей 11 лет, почему с каждым годом дети все слабее в знаниях? Кто виноват? Загнанный реформами учитель? Родители, не умеющие заставить учиться? Или те, кто так дореформировал, что после 11 лет обучения дети не знают элементарных вещей, пишут и говорят безграмотно. Просто не умеют учиться, работать с литературой, писать конспекты. Сколько раз говорено про программы, которые не усваиваются по причине огромного объема материала, и что изменилось? Цвет ручек, парты, вот и все. А, ещё слово новое "НУШ"
Светлана
Для Я: Не понимаю, а чем вступительные экзамены хуже ВНО? Я сейчас про магистратуру. Я сдавала 2 года назад, политех, поступала на две специальности. Списать было просто нереально, при всем желании, кто пытался – их сразу засекали и выгоняли, ставили ноль. В результате все наши "отличницы" с красным дипломом получили меньше баллов, чем такие как я. А все потому что все четыре года зубрили теорию, печатали готовые рефераты с инета и заглядывали в глазки преподам – вот и получали пятерки, а знаний как таковых не было и нет. (это, кстати, еще одна актуальная тема для обсуждения касательно нашего процветающего высшего образования) К чему весь этот рассказ? Да к тому, что было бы на месте экзаменов ВНО, никто бы даже нос туда не сунул, я в этом уверена на сто процентов.
Вчитель
Так тим і гірше, шо при екзамені- оцінка залежить від викладача, який викладає предмет. Захоче- проведе оцінювання об*єктивно, не захоче- буде завалювати залежно від оплати. А оскільки зарплата- не "достатня", то завалювати вигідно. Ось основна причина- чому потрібно ЗНО
Коментувати
Володимир
Застав дурня богу молитися...)Наша влада знову перестаралась.Так цілеспрямовано підвищували вимоги до вступу,зменшуючи кількість бюджетних місць,що викликали відтік абітурієнтів у закордонні вузи)).Тепер спохватились-і почались закиди-може відмінимо зно?І як раніше,в старі добрі часи,з конвертиком,з шанобливою повагою батьки підуть "вступати"у вузи?)Бо зно таке погане,не бездоганне,бач.На цьому вже буде все недолугій українській вищій освіті.
Гость
Думаю, здесь все поддержат мнение о том, что для того, чтобы поступить в университет, нужно все-таки сначала доказать свои знания. Пустоголовых выпускников и безграмотных специалистов нам не надо. Но подходит ли для этой «проверки» ВНО? Как показывает практика – нет, негативных последствий оказалось в разы больше. Давайте тогда думать над решением этой проблемы, думать о том, как можно заменить ВНО, а не делать его еще строже.
Юрий
"Не допускати незаконного обмеження мінімального прохідного балу ЗНО при здійсненні набору студентів за контрактною формою навчання" - вот под этим я готов подписаться без малейших сомнений! Даже сам факт необходимости прохождения ЗНО для студентов, планирующих учиться на контрактной форме, глуп и безоснователен.
Ірина
Як мати двох дітей, які закінчують школу, повністю підтримую автора статті! Складається таке враження, що влада з українців робить рабів для Європи! Без вищої освіти зараз в країні на роботу не беруть, залишається одне- їхати за кордон!
Anna
Для Ірина: вот кому вы там нужны если не можете то несчастное ЗНО на 150 баллов написать??
Коментувати
N
Вся ця метушня відображає той факт, що перестали вступники подавати документи в приватні виші (за виключенням деяких). От і почалися рухи за громадське обговорення... Коли видавали фейкові дипломи, таких рухів не спостерігалося - запахло паленим?
ПОЛІНА
Проблема вступу значної частини абітурієнтів до закордонних вишів, на сьогоднішній день, є дійсно актуальною для українських вищих навчальних закладів. На мою думку, умови вступу до вузів, встановлені на законодавчому рівні, повинні сприяти вступу абітурієнтів до навчальних закладів України , а не створювати перепони для цього, тим самим призводячи до відтоку абітурієнтів за кордон. Розвиток країни залежить насамперед від стану та розвитку системи вищої освіти в цілому, та вищих навчальних закладів, зокрема, більшість з яких, на жаль, занепадає. Тому, повністю підтримуючи автора статті, вважаю, шо "Умови прийому на навчання до закладів вищої освіти у 2019 році" потребують суттєвого допрацювання.
Сергей
Усi хвалебнi коментарi написанi як пiд копiрку. Аж смiшно!) Хоча б стиль коментарiв змiнили.
ха-ха-ха
А Гончаренко - не лох. Він ще й підтримку організував своєму опусу. Особливо сподобалася одностайність думок Артура та Ірини. На жаль, така перестановка фраз все одно вважається плагіатом, чого, мабуть, пан Михайло не розуміє.