![]() |
Організатори різноманітних конкурсів віртуозно володіють різноманітними засобами впливу на вертикаль |
В. Громовий: щодо конкурсів у системі середньої освіти
Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.
Лише один абзац із моєї закритої «Аналітичної записки щодо конкурсів у системі загальної середньої освіти», яку я зробив для МОН у грудні минулого року:
«Проглядаються два основних мотиви організаторів конкурсів:
1. Заробити гроші шляхом збирання оргвнесків (благодійних внесків) чи шляхом освоєння грантових коштів. Наприклад, лише виручка за один із етапів конкурсу «КОЛОСОК» у квітні 2017 року, у якому взяли участь понад 261 тис. учнів 1–11 класів, за офіційними даними складає щонайменше суму у 4 437 000 грн.
2. Імітувати бурхливу діяльність з метою виправдати існування тієї чи іншої установи чи організації. Наприклад, лише ...центр ...МОН України ініціював проведення понад 20-ти різноманітних конкурсів...
Організатори цих конкурсів віртуозно володіють різноманітними засобами впливу на вертикаль: від розсилання інформації про організацію та підсумки конкурсів за підписами високопосадовців до заохочення їх регіональних координаторів.
Як показав аналіз паперопотоків..., третину масиву документації від МОН складають інформації та накази про проведення різноманітних конкурсів, фестивалів, днів, акцій, програм, ювілеїв та інших заходів. Частина таких інформаційних повідомлень з боку МОН має ознаки лобіювання комерційних чи напівкомерційних проектів (у випадку з так званими «платними» конкурсами)...»
До цієї записки обсягом у 11 сторінок, яку я не маю права оприлюднювати, додавався проект наказу «Про впорядкування організації позашкільної та позаурочної активності учнів»:
Відповідно до статті 23 та статті 26 Закону України «Про освіту», пунктів 35, 49 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 778, та з метою впорядкування організації позашкільної та позаурочної активності учнів НАКАЗУЮ:
1. Припинити практику нав’язування учасникам освітнього процесу в загальноосвітніх навчальних закладах та у вищих навчальних закладах участь у різноманітних конкурсах, днях, тижнях, декадах, місячниках, ювілеях та інших заходах, які не передбачені річними планами їх роботи.
З цією метою:
- заборонити посадовим особам та управлінським структурам усіх рівнів інформувати, організовувати та вимагати звіти про участь у цих заходах;
- з огляду на те, що участь у будь-якому конкурсі є особистим вільним вибором учнів (студентів), а перемога в конкурсах (олімпіадах тощо) є їх особистими досягненнями, припинити використовувати ці показники як індикатори успіху при визначенні рейтингів шкіл, під час атестації того чи іншого вчителя (викладача) тощо;
- будь-які вхідні листи про конкурси (тижні, декади, місячники, ювілеї тощо) кваліфікувати як рекламу, не реєструвати і не поширювати;
- інформаційні повідомлення про ці ініціативи можуть лише розміщуватись на сайті МОН, місцевих управлінь освітою, навчальних закладів.
3. Ініціативи (флешмоби, різноманітні акції тощо), участь у яких не була передбачена, затвердженим педагогічною радою і погодженим місцевим управлінням освіти річним планом роботи школи, автоматично відкидати як такі, що не входять до переліку запланованих школою заходів. У виключних випадках вносити зміни до річних планів лише за рішенням педагогічної ради.
4. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому законодавством порядку.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Окрім цього, офісом дерегуляції МОНУ і ГО «ЕдКемп Україна» у період з 20 до 29 грудня 2017 року було проведено он-лайн анкетування «ОСВІТЯНСЬКА СПІЛЬНОТА ПРО ПРОВЕДЕННЯ УЧНІВСЬКИХ КОНКУРСІВ», результати якого, на жаль, так і не були оприлюднені.
Метою цього опитування було вивчення ставлення педагогічної та батьківської спільнот до різноманітних учнівських конкурсів.
Як ви гадаєте, чому досі немає підсумків опитування?!
А вони виявились дуже цікавими і легко прогнозованими...
P.S. Нагадаю, що про конкурсоманію в освіті оприлюднено серію публікацій. Зокрема, читайте мій матеріал: Маразм № 9 Конкурсоманія.
Освіта.ua
15.06.2018