В. Громовий: нам не потрібна видовищна освітня реформа

Для справжніх змін потрібні абсолютно невдячні кроки щодо дебюрократизації та дерегуляції освіти

В. Громовий: нам не потрібна видовищна освітня реформа

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Нам потрібне лише тихе, але радикальне скорочення пустопорожнього адміністрування (ліквідація надлишкового управління) на всіх рівнях управлінської ієрархії, усунення всевладдя «вертикалі» і поступове становлення «горизонталі».

Андре Спайсер(André Spicer), professor of organisational behaviour at the Cass Business School at City, University of London пише щодо реформування британської вищої освіти: «Якщо університети зацікавлені у вирішенні проблем, з якими вони стикаються, їм не потрібна видовищна реформа. Такі реформи часто дорогі, викликають тривожні збентеження, що мають короткий термін зберігання. Потрібно щось більш скромне, але більш далекосяжне: скорочення порожнього адміністрування»(If universities are interested in addressing the problems they face, what is not needed is spectacular reform. Such reforms are often costly, disturbing distractions with a short shelf life. What is needed is something more modest, but more far-reaching: cutting back empty administration). Див. статтю Universities are broke. So let’s cut the pointless admin and get back to teaching.

Тож, маємо визначитись:

  • якщо нам потрібні видовища, робимо ефектні шоу-реформи за принципом «The Show Must Go On»;
  • якщо ж нам потрібні справжні глибинні зміни, робимо тихі, зовні малопомітні, абсолютно невдячні кроки щодо дебюрократизації та дерегуляції освіти.

У першому випадку матимемо лише короткочасний піар-ефект та у недалекому майбутньому зіткнемось із легко прогнозованою відсутністю помітної ефективності спроб реформування освіти зверху. Адже реально освіту можна реформувати лише знизу.

У другому буде феномен, який можна назвати - колективним «прокляттям Супрун», з морем невдоволення і погрозами каменувати її сьогодні, але перспективою змін завтра (ми це зараз спостерігаємо на етапі запуску реформ у сфері охорони здоров‘я).

Лише за умови радикального «скорочення порожнього адміністрування» (у наших умовах - ліквідації радянської вертикалі управління), запрацюють сили змін знизу. Бо школа вже не буде напівпаралізованою, зв’язаною по руках і ногах надлишково керованою організацією. Буде нарешті пущений в дію головний ресурс розвитку освіти, - ресурс свободи педагогічної думки й дії.

І процес піде... Піде важко і складно, але невпинно і незворотно.

Оригінал

Освіта.ua
30.03.2018

Популярні блоги
В. Громовий: «миздобули» не перевелися в освіті Два основні приховані мотиви організації конкурсів – заробити грошей і виправдати своє існування
О. Халепа: дайте нарешті спокій дистанційній освіті! Дистанційне навчання -  передвісник глобальних змін в освіті, причому незворотних змін
Д. Семьонов: чи вбиває безкоштовність освіти її розвиток? Кожна інвестована в навчання гривня – це не лише користь для себе, ці гроші рухають галузь загалом
Роксана Харчук: боротьба за ЗНО з літератури необхідна Хай закриваються непотрібні псевдоуніверситети, а ЗНО – це єдиний рятунок української освіти
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Val
Все правильно. Описанные автором мероприятия должны в короткое время лишить работы множество бюджетников предпенсионного и пенсионного возраста. А упомянутая медицинская реформа поможет значительно сократить жизнь нескольких миллионов нахлебников-пенсионеров (дед Ликарчук не в счет). В результате, можно отлично сэкономить на налоговых отчислениях и распределениях. Даже на маленький экономический рост можно выйти. В общем, "в здоровом государстве будет здравый покой".
Санич
Закон України "Про освіту" Стаття 66. Повноваження органів місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, п. 2. Районні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти - чи може хтось тояснити, яким чином забезпечувати цю вимогу Закону без перевірок або, як тепер кажуть, без моніторингу всіх напрямків діяльності закладу освіти? Якщо вже визначили, що цим повинна займатися Державна служба якості освіти, то нехай вона і несе відповідальність!
Ірина
Харків. 2 квітня - діти вийшли після канікул. Напередодні ,30.03.2018, прийшла телефонограма: у всіх школах провести перший урок з правил безпечної поведінки із залученням працівників ГУ ДСНС, медичних закладів, правоохоронних органів тощо. Районні управління освіти не допомагали залучати цих спеціалістів, а тільки наказували, приходили до шкіл перевіряли, вимагали фотозвітів. Такі собі "сервісні центри" за новим законом "Про освіту".
Капец
Ничего не пойдет. Только один пиар- в том числе и на нуш....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Володимир
Але ж бюрократія йде від міністерства й тиражується департаментами! Моя дружина - методист відділу освіти. Але прямими обов’язками їй займатися майже ніколи. 90% робочого часу вона займається навантаженою на неї бюрократією.
Я сошла с ума мне нужна она
Хто скаже яка користь від районих методичних кабінетів???? А ніяка!!!! Їх потрібно скоротити користі від них немає зовсім!!!!
Володимир
Для Я сошла с ума мне нужна она: Скоріше, потрібно скоротити відділи, управління й департаменти освіти. І створити незалежне заочне атестування. А методичні кабінети хай займаються своєю роботою, олімпіадами, науково-дослідницькими роботами... І ще міністерство скоротити відсотків так на 70
Коментувати
Світлана
Підтримую на всі 200%. Поки не приберуть непотрібні управління освіти, методкабінети, КОІППО, ніяка реформа не допоможе змінити освіту. Бо їхній тиск на школу неймовірний. А так ми вб’ємо двох зайців: знайдемо гроші на фінансування освіти і дамо можливість школі виконувати її безпосередню функцію: навчати дітей.
Юлія
Які правильні слова! Автор розуміє суть. Дійсно, згори лунають гарні слова , що вчитель повинен змінитися, що він тепер більш вільний. Та насправда все не так. Вертикаль дуже сильна. Відчуваю це на собі як вчитель і завуч. Районний відділ продовжує керувати, тиснути, інспектувати. Прикладів на місцях безліч, особливо у сільській місцевості. Реформа зводиться до змін у документах, щоб відповідали законодавству. А вертикаль ще більше укріплюється,тисне на вчителя, а подекуди і принижують. Тому на зміни чекати годі.