Л. Булава: виші ще перелякані недавніми інспекціями

Декларовані чотири роки тому наміри позбутися корупції й бюрократії у вищій освіті реалізовані частково

Л. Булава: виші ще перелякані недавніми інспекціями

Автор: Леонід Булава, викладач Полтавського педуніверситету імені В. Г. Короленка.

Перші 23 роки управління вищою освітою в Україні були спрямовані на розробку «нормативних актів», які змушували платити хабарі (при ліцензуванні, акредитації, інспекціях тощо). Для цього придумували неймовірно суперечливі бюрократичні процедури й акти, вимоги яких просто неможливо було виконати.

Тому виші ще перелякані наслідками недавніх інспекцій.

Декларовані 4 роки тому наміри позбутися корупції й бюрократії у вищій освіті реалізовані частково (більш-менш щодо першого і недостатньо - щодо другого).

Завдяки «автономії ВНЗ» навіть подекуди стався неймовірний розквіт бюрократії. Сподівання на саморегулюючий прогресивний вплив «автономії ВНЗ» не справдилися. Та й не могли справдитися, виходячи з «історичної пам'яті» - стереотипів поведінки і керівників, і виконавців.

Зараз, як уявляється, управління вищою освітою (і не тільки) опинилося на роздоріжжі: повернутися до авторитаризму-централізації чи продовжувати сприяти становленню справжньої автономії/самоуправління (відповідальності). А це - процес, який, можливо, займе покоління. Хоч не виключений і відкат в «русскій міръ», і «латиноамериканський сценарій», коли безлад (керований хаос) у країні буде тривати...

Оригінал

Освіта.ua
18.01.2018

Популярні блоги
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Економіст
Пан Бєлий!! Ви якщо щось знаєте , то читати вас можна. Якщо не знаєте, що пишете- то краще промовчіть!яка автономія?? Вступ- проводить мон, штатний розпис- мон, бюджет на 30%від потреби, контрактників розігнали через Зно в Польщу- ось і автономія!! Чого холодно, бо мон тільки шкодить внз!!
Владимир Белый
"Сподівання на саморегулюючий прогресивний вплив «автономії ВНЗ» не справдилися" не лише і не стільки з причини "історичної традиції", а тому, що у продовження саме тієї "історичності" законодавчо введена автономія ВНЗ не була збалансована такими ж законодавчими КОНКРЕТНИМИ адміністративними санкціями до так вірогідних випадків ігнорування, спотворення та порушення пунктів цієї автономії. Були проігноровані АЗИ законотворчості. Під виглядом "має бути ...", "як правило..." у "визначеному законодавством порядку..." тощо.