В. Бєлий: ознаки успішності освітньої реформи

Про індикатори успішності реформаторських зусиль освітян, які відображають глобальні виміри

В. Бєлий: ознаки успішності освітньої реформи

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

Реформа освіти: ознаки успішності

Мова піде виключно про такі індикатори успішності реформаторських зусиль освітньої спільноти, які відображають глобальні виміри явища, бо локально-ситуативних ознак можна нарахувати сотні. А останні при цьому скоріше відображають тільки прісно відоме: «Хотіли як краще, а вийшло, як завжди - навпаки».

Але у цьому контексті той факт, що суспільство нарешті визнало доречність зусиль по реформуванню змісту освіти і структури, не відноситься до площини глобального значення.

Це (нові зміст і структура, тобто організація) є необхідною умовою, але НЕ ДОСТАТНЬОЮ. Адже оновлення змісту освіти означає, у першу чергу, реформування змісту/стилю/сенсу ДІЯЛЬНОСТІ педагогів та учнів/студентів, а не перехід на якийсь новий зміст основ наук. Останнє ще довго, особливо у сегменті загальної середньої освіти, у всьому світі буде традиційним, бо ж фундамент наук – це фундамент.

Тут мова про доповнення необхідного технологічного оновлення української школи остаточно ДОСТАТНЬОЮ складовою.

А нею у періоди реформації щораз стає хвиля масового душевно-духовного піднесення спільноти. Звісно, «неймовірні емоції» від того чи іншого тематичного тренінгу окремої групи осіб є у цьому ряді лише дотичним проявом.

Що ж у нашому випадку поступово стає змістом тієї хвилі масового душевного піднесення, за якої нація у справі очікуваної суспільством реформи досягає кінцевого успіху?

Спостерігаючи за недавніми випускниками та сьогоденними учнями 9 – 11-х класів, бачу наступні ознаки дійсно новоякісно-реформованої України, в освіті зокрема:

  • по-перше, їх виразна гордість за вправне володіння державною мовою, яке може супроводжуватися ще й достатньо легким переходом на іноземну. Коренем тут є не стільки відмова від спілкування російською, як більше життя своїм українством, що найлегше виражається у вільному спілкуванні українською, яку загарбники та колабораціоністи віками намагалися винести «за дужки» національної ідентичності.
  • по-друге, їхня спрямованість на відмежування від практик тіньового шахрайства. Починаючи з процесів оцінювання результатів діяльності. Так, на жартівливу репліку вчителя щодо учнівської підказки: «Он, дивіться, він списує»: «Ви що, ябедничаєте?» учні відповідають: «НІ, просто ми за чесну освіту!»
  • по-третє, активна життєва позиція старшокласників, спрямована на утвердження принципу свободи вибору. Постає все актуальнішою потреба юні до реальної, а не лише декларативної, можливості на власний варіант як профілю своєї освіти, так і траєкторії її здобуття.

В інтегральному вимірі останнє (свобода для вільної волі особи) є найсильнішою складовою незворотної успішності реформ: у молоді зароджується смак до відчуття та переконаності - у нації/державі є запит на те, щоб вона була не «як всі», а неповторно-успішною частиною суспільства. А такий вітальний стан є можливим лише тоді, коли у спільноти позитивістські людиноцентристські цінності є пріоритетними.

Ці три позиції і відображають мінімально ДОСТАТНІ складники успішної реформи, бо апріорі не є можливим новоякісно оновити як освіту нації, так і суспільно-економічні відносини, лише покращуючи її традиційну схильність думати недержавною мовою, пристосовуватись до хитрозадих «хазяїв» життя та настрою натовпу, в якому кожен має бути як всі.

Пишатися всім цим молоде покоління точно і не зможе , і не буде, а без масового почуття радості мільйонів від власних дій успішних реформ не буває. Тому-то нам, педагогам, заради власного ж кращого майбутнього немає кращого варіанту підтримки реформи освіти, як плекати у своїх вихованцях смак до української, устремління до порядності та розвивати в кожному з них здатність до пошуку самого себе.

Оригінал

Освіта.ua
03.05.2017

Популярні блоги
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Для НЕ подолала
а у нас більшість розуміють. Ймовірно мої колеги більш розвинені, аніж... Мало того, певний час ще й учні читали дописи автора. Й також розуміли. Учні, правда, також розвиненими були.
гість
Головне, що це дітям заклала не школа з її рабськими вчителями. Жаль тільки що реальність створена дорослими ставить все це на свої місця. Цинізм, двуликість, рабство вчителів призвели до цього? Рабська праця ніякого нового результату не давала і не дасть.
)))))))))))
Для гість: А Вы прав(а)
Коля
Директорам ЗНЗ, завідувачам ясел-садків забезпечити явку усіх працівників закладів на урочистості. (Із останнього наказу по відділу освіти)
Коментувати
Олекса
Нынче словесная казуистика, схоластика, риторика в моде у власти и науке(псевдо). Словесні вибрики ознака страшно розумних українських Галахвостих.
НЕ подолала
Намагалась прочитати статтю, не змогла. Не розумію. як вчитель так може писати. щоб його не розуміли.
Tet-a-tet
Для НЕ подолала: Та чого ж, усе зрозуміло. Ви б послухали наших академіків та науковців АПНУ, там взагалі чорт голову зломить, розмовляють так, що тільки самі себе розуміють. Але в дечому Ви праві, навіщо використовувати такі "словесні викрутаси", коли можна те саме сказати простими словами або реченнями.
Владимир Белый
Це я Вам сам "плюсував". Вибачте за стиль, я не спеціально. Може це дещо від того, що пропрацював декілька років на французькій, а вона ж недарма вважається мовою дипломатії.
Владимир Белый
Ось варіант від шанованої мною пані Світлани Олексюк: "Svitlana Oleksiuk Ой, нарешті, хтось , крім мене, бачить позитивні зрушення. Українська мова, доброчесність, реалізація права вибору".
Коментувати