В. Громовий: косметичні зміни у вищій освіті недоречні

Люди повірять у реальні зміни у вищій освіті тоді, коли ми почнемо закривати «фабрики дипломів»

В. Громовий: косметичні зміни у вищій освіті недоречні

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

В українській освіті слід запровадити таке поняття, як академічне банкрутство (academic bankruptcy). Причому використовувати його як щодо окремих студентів, так і стосовно навчальних закладів.

Уявіть таку ситуацію: за поданням роботодавців, які констатують, що рівень підготовки фахівців в такому-то університеті не відповідає навіть мінімальним вимогам ринку праці, розпочинається процедура академічного банкрутства:

  • МОН чи Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти(воно вже працює?) проводить зовнішню оцінку рівня знань студентів цього ВНЗ;
  • прокуратура бере під пильне відеоспостереження процес здачі іспитів та моніторить походження статків керівників цього ВНЗ;
  • антиплагіатники моніторять «творчий доробок» викладачів;
  • місцева громада проводить громадську оцінку їх роботи, шляхом замовлення у незалежній соціологічній компанії дослідження про рівень корупції, реальне працевлаштування випускників, рівень окупності витрат на «корочку» тощо.

У випадку невтішних результатів цей ВНЗ закривається. На його матеріальній базі, у разі потреби, відкривається новий університет (чи філія того, що вже існує) з новим менеджментом та «просіяним» викладацьким складом.

У нинішній катастрофічній ситуації у нас просто немає іншого виходу, окрім закриття 70% ВНЗ, які не забезпечують належну якість освіти. Лише у випадку проведення такої «шокової терапії» ті 30% ВНЗ, які залишаться, почнуть реально працювати, а не лише імітувати освітній процес, амортизувати безробіття та поширювати корупційні практики.

Я думаю, що люди повірять у те, що відбуваються реальні зміни в сфері вищої освіти лише у випадку, якщо ми почнемо одну за іншою закривати «фабрики дипломів».

Ситуація настільки погана, що лагідні мелодії косметичних змін тепер абсолютно недоречні, допоможе тільки хардкор (англ. hardcore — жорсткий, радикальний).

А поки реальних змін у вітчизняній вищій освіті немає, скажімо правду випускникам 2017 року:

  • Подивіться «чорний список» (ініціюємо його складання, перш за все за критерієм оцінки роботодавців) українських ВНЗ, до яких не варто йти ні за яких обставин (навіть, щоб закосити від армії), бо там немає освітнього процесу як такого, а ціна їх «корочки» на ринку праці є абсолютно нульовою. Немає «чорного списку»? Не проблема, усі й так знають, з дипломами яких ВНЗ найбільше випускників працюють касирами у магазині «АТБ».
  • У кого є можливість, тікайте звідси «світ за очі» навчатись кудись за кордон якомога далі від пострадянського простору, туди, де можна здобути справжню освіту.
  • Відмовтесь від радянського стереотипу про необхідність мати «корочку» заради «корочки». «Гріш їй тепер ціна в базарний день». Краще після закінчення школи здобувайте професійну освіту, спробуйте десь працевлаштуватись та оберіть он-лайн курси з того, що пропонує «Coursera» чи «Prometheus».
  • Зрозумійте, що і в українського суспільства в цілому, і у кожного з вас немає «короткого шляху» до самореалізації, добробуту і щасливого життя. Є лише довгий шлях через здобуття справжньої освіти, побудови суспільства знань.

Оригінал

Освіта.ua
03.04.2017

Популярні блоги
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Сумно!
Шановному експерту треба провести аналіз рівня знань за результатами ЗНО. Подивіться якість з математики та фізики. Школу вже "дореформували". Всі радять реформувати вищу освіту. А де кошти на обладнання лабораторій? А хто скоро буде працювати у ВНЗ, середній вік за 60 років???
Nedolya
Для Сумно!: Та не відображає ЗНО рівень знань і ніколи не відображало. Це засіб неупереджено створити конкурсні засади для вступу до внз на бюджет.
Коментувати
Tet-a-tet
Ваш патріотизм п.Громовий аж зашкалює. Ну втік за кордон, отримав вищу освіту і що далі? Там своїх немає куди дівати, отже назад додому? Моя родичка закінчила політех на відмінно, поїхала до Польщі і там працює аж агентом у турфірмі. Як Вам такий прогрес у професійному зростанні?
ХХХ
- Ваше образование? - А образовался я в процессе слияния яйцеклетки со сперматозоидом.
И сюда. До кучи
Из разговора со студентом: "ТЕПЕРЬ мне НЕТ резона мучиться на НЕИНТЕРЕСНЫХ лекциях и парах.Даже если сдам сессию без единой четвёрки, в число 14 лучших по поточным оценкам я не попадаю. Там активно идёт стройка, и меня там ждут. Лучше день-другой поработать. А что МНЕ будет интересно, я и так разберусь." Ну и по прогнозам на следующий год:"Если во время моего поступления нас на потоке было 89человек, то в ЭТОМ году всего 40 набрали. НУ а в следующем и того меньше будет. Ведь в любом случае поступающему необходимо иметь уверенность в том, что высшее образование даст ему дорогу в будущем. А у нас с этим - НИКАК.Вот, преподаватель в прошлом году просто взял, и уехал из страны в другой университет. Ему ТАМ предложили условия лучше." Ребята, ЧТО и, главное, КТО обговаривать собирается? Дело делать надо, а не разговоры разговаривать. А дело дети очень быстро схватывают. Не будет у этой территории будущего. Некому . . . и НЕ с кем
Tet-a-tet
Усі ці повноваження має МОН разом зі своєю АПН та інститутами таких то наук. Чому не використовує свої права у повній мірі? Квіт спробував зачепити освітянську мафію і що з того вийшло? Гриневич такого не повторить, вона не захоче викликати гнів на себе стількох "вельмиповажних" людей, для яких освіта вже давно стала бізнесом. Гарні гасла на тарілку не покладеш, люди завжди будуть шукати легшого шляху і як дурили один одного так і дуритимуть.
Nedolya
Щоб визначити рівень знань студентів, потрібно мати кваліфікацію для цього - як раз у цьому існує великий сумнів, що оцінювачі на це будуть здатні. Прокуратура діє у рамках законодавства України. Відсутність плагіату у доробках викладачів не означає, що їхня діяльність є науковою, а не гаданням на кавовій гущі. Місцева громада не має відношення до внз, бо ті підлеглі МОНУ. Всі Ваші пропозиції - це лише один з багатьох неефективних способів "щось перевірити". Результат справжньої перевірки - це закриття всіх педвишів, та більшості гуманітарних напрямків і також соціології, на яку Ви пропонуєте опиратися в оцінці роботи внз. Так навіщо робити ці перевірки і витрачати кошти - простіше одразу закрити всіх. Виші не зобов’язані забезпечувати роботою випускників - тим паче, що все зараз приватизовано і держпідприємств майже не залишилося. Випускники досить часто обирають економічний чинник при влаштування на роботу. Тому не працюють за спеціальністю, але це їхній вибір. Ці пропозиції з СРСР