В. Громовий: педосвіта як вимога втратила актуальність

Педагогічна освіта як обов'язкова вимога для роботи в школі зараз втратила свою актуальність

В. Громовий: педосвіта як вимога втратила актуальність

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Педагогічна освіта як обов'язкова вимога для роботи в школі зараз справді втратила свою актуальність.

По-перше, тому, що школа не є привабливим місцем для роботи навіть для тих, хто має педагогічну освіту, тож треба відкрити її для людей, які могли б там попрацювати «для душі» чи заради власної дитини.

По-друге, це єдиний спосіб боротьби із такою професійною хворобою як вчителькуватість, можливість забезпечити динаміку і відкритість системи освіти.

По-третє, у людей має бути можливість без побоювань втратити категорію чи стаж на якийсь час залишати вчителювання і через якийсь час туди повертатись. Якщо ти попрацював з десяток років і зрозумів, що почав перетворюватись на типового шкраба (радянське скорочення – школьный работник), пробуй свої сили в інших сферах (громадському секторі, державній службі чи, зрештою, попрацюй будівельником чи нянькою за кордоном). Скучив за школою і заробив трохи грошенят - повертаєшся.

По-четверте, якщо врахувати, як видають дипломи в педагогічних університетах останні десятиліття, то наявність педагогічної освіти теж ні про що не свідчить. З власного досвіту знаю, що педагогічна освіта аж ніяк не сприяє опануванню тих чи інших методик викладання, усе доводиться опановувати самотужки в процесі роботи.

По-п'яте, педагогічна освіта абсолютно не впливає на здатність людини, наприклад, ефективно працювати в якості керівника навчального закладу. Знаю чудового директора школи за фахом інженера-гідроакустика і фантастичну директорку за фахом журналістку. Часто залучення людей не з системи є оптимальним варіантом для проведення змін. Наприклад, в Ізраїлі директором школи може стати колишній військовий льотчик, який є справжнім авторитетом для старшокласників.

P.S. Для ілюстрації своїх тез цитую випускницю КНУ ім. Т. Г. Шевченко та Московського державного університету тонких хімічних технологій імені М. В. Ломоносова Олесю Куцяк:

«Про освіту, фізику і корупцію, яка не відбулася

У нашій школі, як і в багатьох інших школах Києва, час від часу постає проблема з викладанням точних дисциплін. Цього року знову шукали вчителя фізики. І от я собі подумала, що фізику в школі я вже читала, декілька годин на день знайти можна, а тим більше наша «рідна» школа, то чому б не викладати її знову. На рівні директора заперечень не було, але були побоювання - чи погодить мене районне управління освіти.

І недарма. Бо районні бонзи сказали, що це неможливо, взагалі неможливо, щоб такий важливий предмет викладала людина, яка немає профільної педагогічної освіти. Тому що є методики, яких я не знаю, тому що наявна педагогічна освіта не профільна. І взагалі – то не ту фізику я вивчала, а дітям у школі потрібні глибші знання. А призначати на таку посаду нефахову людину, то корупція (якщо раптом Мін’юст організує перевірку школи). І як мене раніше могли взяти працювати вчителем, взагалі не зрозуміло.

Охоче вірю, що в законі про освіту є досить жорсткі норми щодо освіти викладачів, погоджуюся, що кожну букву закону треба виконувати. І оце дивлюся на свій диплом Московського технологічного університету ім. Ломоносова і розумію, що «не ту, не ту фізику» мені читали, та й у КНУ не тому вчили, але ж то філософія… Аспірантуру одразу викреслила, бо то взагалі не фах.))

Тому продовжую консультувати на громадських засадах, якщо що».

Оригінал

Освіта.ua
15.02.2017

Популярні блоги
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Молоко
Заработать денежку и опять вернуться, ..... Понять что заскучился и пойти в школу..., работать по призванию....., вы изначально говорите, что работа учителем может не оплачивается. Это как хобби, которое не приносит денег. А я хочу работать на любимой работе и иметь достойную зарплату. Как вы все надоели. Реформаторы долбанные....
Pasufik
Для викладач: Хочу Вас повністю підтримати. Зробили з педагогіки якусь панацею, хоча насправді кожен випускник ВУЗу має поняття, що це таке. Ті, що мали можливість працювати керівниками( будь якого рангу) кращі за шкільних педагогів, бо вони не відірвані від реального життя, більш гнучкі і не такі зашорені інструкціями. Що з того, що ми маємо Академію педагогічних наук, купу академіків і 25 років товчемо воду в ступі про те, якою має бути українська освіта?
викладач
Для Pasufik: Дуже дякую за підтримку! Ми з Вами вже спілкувались раніше під якимись постами. Тому нагадаю та поділюсь досвідом. За освітою я "важкий машинобудівник". Але в аспірантурі в мене був дійсно цікавий та корисний предмет "Педагогіка та психологія вищої школи". Я вже забув, семестр чи два. Але там у нас були різні тренінги, аналіз вікових особливостей контингенту, пробні лекції під відеозапис (а потім "розбір польотів" і аналіз помилок викладання), відверто провокаційні тренінги на стресостійкість. Ну, і навчальна бюрократія, куди ж без неї... Як же мені зараз допомагає цей досвід!!! А це був лише один семестр. Та й інших предметів було чимало.
Олекса Позняк
Хочу Вас повністю підтримати. Зробили з футболу якусь панацею, хоча насправді кожен навіть невипускник ВУЗу має поняття, що це таке. Гнать усіх тих профі під зад наберем у підворітті не відірваних від життя любителів і покажемо Реалу як треба грать.ВРРРРРЯЯЯЯЯЯЯ!
викладач
Для Олекса Позняк: Вельмишановний пане Олексо! Я давно читаю Ваші коментарі під іншими постами, з чимось погоджуюсь, з чимось ні. Іноді Ви не соромитесь "рубати правду-матку" там, де інші (типу мене) підшукують якісь евфемізми. І я вважаю Вас розумною освіченою людино. Однак, в даному випадку, на моє глибоке переконання, Ви (як кажуть "за порєбріком") "йорнічаєтє". Опускаємо питання вчителів молодших класів (я про це писав). Вчитель, він же не "сферичний у вакуумі", а вчитель чогось, якоїсь дисципліни. Ви ж не будете сперечатись, що він має бути хоч якимось фахівцем в своєму напрямі? Так от, на мою думку, педагогічні знання потрібні лише для того, щоб ці фахові знання донести до "цільової аудиторії", тобто, до учнів. Якщо з чисто педагогічної підготовки (в педВНЗ) викинути всілякий мотлох, то знань "в сухому залишку" має вистачити якраз на якісні, добротні курси підвищення кваліфікації. Але, звичайно, за умови наявності фахової освіти!
Коментувати
Коля
Очередные маразмы от этого "эксперта". И когда он уже успокоится? Межет, пора его люстрировать....
там совесть об
упрощении программ говорит. Их надо не упрощать, а нормально создать, так, чтобы от простого к сложному, а не по круга, в 5 классе зацепили, в 6 углубили, в 7 ещё углубили. Но это же полнейшее непонимание физиологии ребёнка и алгоритма обучения того же ребёнка. Или, проще - какой ... решил, что ребёнок ГОД будет помнить то, о чём он ГОД назад слышал от учителя?И да, время на изучение тем.ГДЕ брать время не дело учителей. Это дело тех, кто составляет, и программы тоже... То есть - вопрос времени следует решать той же минисрессе, убирая из учебных планов тот же труд, где мальчики шьют-вяжут и вышивают, поскольку мастерские угробили, а если и есть, то мастера НЕ пойдут в школу на ЭТУ зарплату(не надейтесь),да и девочки не все шьют...,поскольку не все приносят материал...Да и уберите ОБЖ-полнейший бред,перенеся материал в предметы
xxx
"Наприклад, в Ізраїлі директором школи може стати колишній військовий льотчик, який є справжнім авторитетом для старшокласників." А у нас колишній член ЦК ЛКСМУ Громовий ніяк не може заспокоїтися, що втратив таке тепле містечко, і критикує всіх підряд.
Лана
Таке, звісно, буває. Але це радше виняток, ніж правило. Маю зазначити, що у нас є колега, хімік за фахом, проте без педосвіти. Предмет знає, але дітей не вічуває, не любить, і, як результат, дітвора хімію ненавидить.
викладач
Для Лана: Як він не відчуває дітей в школі, так і не відчував би, напевне, студентів у ВНЗ. Має бути якась схильність до роботи з "підростаючим поколінням". До речі, при нагоді поцікавтесь у вашого "хіміка" про його мотивацію йти викладати в школі. Не виключено, що він Вас здивує...
Коментувати
викладач
Взагалі, залучення профільних фахівців до викладання шкільних дисциплін має надзвичайний потенціал. Навіть не за основним місцем роботи, а як "приходящих", за сумісництвом. Адже, фахівець має практичний досвід в предметі та знайомий з тенденціями, передовими досягненнями тощо, "тримає руку на пульсі". Фахівець "зі сторони" маже привнести нові погляди, свіжі ідеї тощо. Але це неминуче передбачає конкуренцію між "справжніми" та "новими" вчителями. І перші можуть її не витримати...
Vladimir Che
Для викладач: От цікаво - Ви описуєте такого ідеального профільного фахівця - і " рука на пульсі" і передові досягнення !!! ???? Де ви в нас таких можете побачити ??? ( за рідкісним винятком) То якщо буде такий же фахівець-педагог ( ну , якщо просто фахівці є) то чому ж не бути педагогу ??? ну не потрібно кидатися в крайнощі .
Коментувати
Гість
Було б просто чудово коли б тому ж директуру сказали. Дядінька, не пішов би ти....з своїми корупційними вимогами, я тут на добровільних читаю, а ти мені про партію та політику партії.
викладач
Для реалізації запропонованих Автором ідей, на мою думку, слід зробити щонайменше 2 речі: 1. Скласти і затвердити на рівні МОН таблицю ВІДПОВІДНОСТІ шкільних ПРЕДМЕТІВ та СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ вищої освіти. 2. Організувати офіційні КУРСИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ з чисто педагогічних моментів.
викладач
"Якби я був чарівником", то я залишив би вимогу обов’язкової педагогічної освіти лише для вчителів молодших класів. Тих, які працюють із зовсім маленькими дітками.
Коментувати
викладач
Люди добрі! Особливо такі, як "василь". Уважно читайте блог! Ніхто не говорить, що до викладання в школі будуть залучатись неграмотні люди. Автор хотів сказати, що вчитель-предметник (який працює з більш-менш старшими учнями) може не мати вищої педагогічної освіти, але повинен мати вищу освіту в галузі, яка споріднена з предметом. Хіба дипломований ІТ-шник погано викладатиме інформатику чи математику? Чи професійний археолог історію? Чи "технар" фізику? Вибачте, шановні Педагоги, але (як тут хтось уже писав) в педагогічній освіті немає нічого такого "особливого". Люди як люди! Це тільки у медиків, фармацевтів (не всіх) та ветеринарів є певні умовності, в т. ч. й при здобутті наукових ступенів. Так це і в законодавстві прописано.
Учитель
Громовому: Скучив за школою і заробив трохи грошенят - хочеш повернутися? Не беруть?
Teren
За час роботи в ліцеї чотири рази закінчував курси підвищення кваліфікації, де нам щоразу читали курс з педагогіки та психології.Курси платні, з власної кишені, не закінчиш - не атестують. Чотири рази слухав про екстравертів та інтравертів, але як будувати з ними стосунки так і не почув. Отака у нас педагогічна наука. Суцільні теоретичні філософствування і ніякого зв*язку з практикою. Насправді, кожен сам собі педагог, головне- не мати конфліктів з учнями. Все решта 46 хросом вже давно визначили за нас з Вами!
Irina Veseluk
ПІСЛЯ Киево -Могилянської академії диплом магістр історії у Вінницькому міськвно заявили що такий академічний рівень освіти це не для вчителя у школі потрібен педунівер а ви про якись рівень мріете КОЖНОМУ РАЙОНО ПОТРІБНІ РАБИ ЯКІ НА КОЖНЕ СВЯТО І ЗА ПОТРЕБИ СКИНУТЬСЯ ГРОШИМА а ті що з високим рівнем освіти -вони ж бо цю місцеву традицію і корупцію підтримувати не будуть А ви все про дітей -подумайте про бідних працівників відділів освіти ...
директор
Для Irina Veseluk: випускник києво-могилянської академії за дипломом "філософ" прийшов влаштовуватись на вчителя історії. НА співбесіді я,директор, запитав : які теми з Історії України вивчаються в 9 класі ? А він мені - звідки ж я знаю? Буде програма,буде підручник і я їм розкажу. От такий Хвахівець Хвілософського Хвакультету з КМ Академії вважав,що він все може викладати. А Громовий теж Хвілософ - експерт з будь яких питань )))
викладач
Для директор: Ну, так не можна! Я би ознайомив претендента з програмою, а вже потім питав би, чи "потягне" він такі питання. Здається, тут проявились Ваші підсвідомі ЗАЗДРІСТЬ та СТРАХ перед молодою людиною, яка може виявитись більш здібною за Вас. Вибачте, але навіть Ваші принизливі вислови "Хвахівець Хвілософського Хвакультету" - то "ні па-пацанскі", несолідно для директора!
директор
Шановний викладач! Ви праві,але,думаю не в усьому сказаному. Вибачаюсь за Хвакультет..., але важка проблема підібрати кадри, треба ж щоб рівень педагога розвивав учня, а не гальмував його розвиток. Якщо претендент на роботу приходить,то це його завдання розібратися з тим,на що він претендує і переконати мене у відповідності своєї кваліфікації вимогам. А те,що в мене проявилися ЗАЗДРІСТЬ І СТРАХ, ТО Я Вам вдячний, бо Ви мене розсмішили.чесно. Маю одну освіту українського педвузу і московський університет, другу.Стаж за 30 років, з них 4 роки у французькому ліцеї .З 29 учнів школи, хто брали участь в обласних олімпіадах,21 - призери.Школа в маленькому містечку 387 учнів. Цих призерів підготували 9 різних педагогів з різних предметів і всі з педосвітою. Я вже давно нікому НЕ ЗАЗДРЮ І НЕ БОЮСЬ ! ))) А з молодими педагогами ми працюємо,ростимо їх навіть післс педучилищ,де освіта,як педагогів,дуже якісна,бо багато годин практики + заочна вища. Але це тоді, коли є педагог в душі у вчителя.
Коментувати
совесть
Спочатку вищу освіту (і педагогічну) перетворили на гарний бізнес: розплодили купу педагогічних універів на інтересі громадян отримати диплом про вищу освіту за будь-яку ціну, за гроші. Рівень викладання у таких масових ВНЗ = ПТУ. У країні, де бізнес (майже ввесь) - злочинний, бо не сплачує податки, бюджетники - неприваблива робота для молоді! Дуже швидко в школі залишилися з молодих - забеспечені родиною (одиниці) чи ті, хто не може знайти іншу роботу. ЗП остаточно відбила охоту розумникам іти в пед..чи працювати по закінченню внз за спеціальністю (вчителі іноземної мови, ау? Чому навчаєтеся за бюджетні кошти і не працюєте в школі?)! От і маємо...залучення в загальноосвітні школи (не приватні) ентузіастів скоро стане вимушеною мірою! Спрощення програм прискорить деградацію молоді, батьки яких не здатні навчати їх у приватних школах. Багаті винаймуть репетиторів, а от бідні (95%) - потурбуйтеся про себе самі! І дійсно, навіщо сплачувати податки, якщо ЗА ВСЕ ТРЕБА ЗАПЛАТИТИ!
недоро
Вопрос не в том, что "ТУ, НЕ ТУ физику, химию, ..." вам читали! А в том, что "Методика преподавания" какого-либо Предмета, - вам не читалась в ВУЗе.!!! А Громовой вам не объяснил? Неужто не знает?
Мирослава
Для недоро: Фігня,пробачте!!!! Головне знання предмета,а метолика- діло наживне!! Не святі горшки ліплять,Найважливіше ,щоб у людини БУЛО БАЖАННЯ вчити і вчитися самому
Vladimir Che
Мирослава, Ви кидаєтеся в крайнощі. Знали і знаємо чудових фахівців і знавців свого фаху - чи то фізика , чи хіміка. Але донести свої знання до дітей ніяк в них не виходило і не виходить за 20 років роботи в школі . І ВСІ учні про це говорять. Зрозуміло , що і педагогічна освіта НЕ ГАРАНТУЄ фахові знання і ПЕДАГОГІЧНЕ ВМІННЯ навчати учнів.
Коментувати
василь
так україна летить в прірву швидкіше ніж здається, дід микола на хіміїї навчить технологіїї приготування самогону, бабця люба на біології вивчить лікарські трави, тьотя ніна продавець з магазину рахувати ось і готовий молодий освічений європеєць для роботи на овочевих базах під краковом . СХАМЕНІТЬСЯ незнаю як вас і назвать неображаючи. та в тій же європі без диплому на поріг школи не пустять. засранець ви вікторе від освіти а не експерт!!!!!
Grigory Kravchenko
Для василь: Підтримую. Радянська освіта найкраща в світі. Згноїли совдепію, згноїмо і гейропу.
педагог
Для василь: Ви молодець Василю!!! Гарно написали!!! Та краще б ми з Вами часу не гаяли на такого експерда, він же не має освіти,НІЯКОЇ ! Тому й хоче змішати грішне з праведним,а бездарі його щей похвалять: правильно ,правильно, не треба педагогічної освіти. Заборонити йому ходити навіть коридорами АПН,хоча там мабуть всі такі, бо немає вже там Бугайова, Захарченка,Мальованого ..., нехай йде в Академію безробітних наук. Увесь світ прагне до того,щоб справу вершили професіонали, а цей,за невігласів! Боже! Одведи і заступи!
Коментувати
-----------------
и давно. Неужели то, что "дают" в педуниверситетах каким-то образом способно помочь в реальной работе? А вот физиология развития детского организма - да. Практические занятия, которые подразумевают общение с детьми (кстати, с ними намного ИНТЕРЕСНЕЕ разговаривать, чем со взрослыми) - да. А сидение в пединституте, который и , необходимых для работы в школе, знаний никогда не давал - на 40% пустая трата времени и сил
громовий
про що ви пишете??? дешева слава....працювати мають фахівці! раніше випускники класичних університетів мали достатньо годин психології-педагогіки, щоб працювати в школі. не нагнітайте ситуацію. хоча, ви ж відробляєте гроші і замовлення на знищення педагогіки
Nedolya
Для громовий: Немає що знищувати, тому не переймайтеся. Основним є знання предмету, всіма іншими речами можна опанувати під час роботи. Один американський вчитель домовився зі школярами, що якщо вони отримають стипендії на навчання, то викарбує їхні прізвища у себе на шкірі татуюванням і зробив це після успіху учнів. Може наші захисники педагогіки розроблять нову методику і захистять дисертацію? Аргументи автора вірні, тим паче, що він сам учитель. Нічого особливого в педагогічному навчанні немає, хіба що суттєво менше вивчають предмет (що погано). Якщо далі колупатися в носі і казати, що педагогічні виші особливі, залишимося без вчителів, а ті що будуть ще працювати, будуть спонукати дітей якнайшвидше втекти зі школи і ніколи туди не повернутися.
Коментувати
тема
А може дамо ветеренарам можливість лікувати людей.
Grigory Kravchenko
Для тема: Відносно "фахівців" по вихованню. Шановні, тема виховання в школі, зважаючи на тяжку форму духовного сіфілісу, який могильним саваном давно і надійно накрив спільноту пострадянських бантустанів і Улусів потребує значно більшої уваги чим власне завантаження учня знаннями...... незважаючи на фактичний стан ситуації, і те що можливості освітніх закладів на формування людських якостей майбутнього громадянина відносно обмежені (15--20 %) важливість цього питання, і втілення в практику, необхідно поставити наріжним каменем освітніх закладів. ПС. В Фінляндії наприклад, в школах читається курс курс лекцій, де фахівці РІЗНИХ ГАЛУЗЕЙ і напрямків готують випускників до реальних житьєвих ситуацій дорослого життя. Просто знайомлять без наступного тестування і виставлення оцінок. Оцінки після закінчення навчання виставляє саме життя. ПС. Цікаво познайомитись з думками наших фахівців по вихованню, почути їх роздуми, які людські якості необхідні їх вихованцям для успіхів у сучасних реаліях.
Вчителиця
До цього дня вдячна педвузу за педагогіку, психологію та методику викладання .Лише той,хто не працював і дня у школі, може заявити про можливість роботи в ЗОШ без педосвіти.Коли в класі 20 і більше учнів,то треба все це знати, щоб відбувся процес навчання.Часи змінюються,методи викладання також.Хто хоче дати дітям знання,той підвищує свій методичний рівень.На жаль,Академії цього не дають,курси підвищення -"брєд".Але, дякуючи ІНЕТу,тримаємось.Безліч вебінарів.А на "хфахівців" без педосвіти вже надивилися.До дітей не можуть знайти підхід,на уроках безлад."Вєрной дорогой ідьом, товаріщі!".Скоро поховаємо ОСВІТУ і отримаємо низькокваліфікованих заробітчан.
Коментувати