В. Бєлий: вчительська злість: невже карма?

Практика, що давно існує як оргстандарт у багатьох країнах, «тримає» дисципліну без крику

В. Бєлий: вчительська злість: невже карма?

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

Стоять учні з різних шкіл області у коридорі однієї з обласних шкіл на лінійці перед початком олімпіади. Стоять вздовж тієї стіни, що з вікнами, на яких квіти. Виходить директриса і грізно гримає на учнів, щоб не спиратися на підвіконня, бо її квіти не дай, Боже, ще постраждають.

Серед цих учнів і чотири наших ліцеїста (предмет непрофільний для ФТЛ). Один з них коментує: «Вони тут такі злі!». Другий додає: «А у школах всі вчителі злі». Наша вчителька з нотками жарту зауважує: «А що ви хочете – вчитель і не злий?», але третій заперечує: «А у ліцеї чомусь немає злих вчителів».

Що ж стоїть за отим «чомусь»? Що такого в організації діяльності закладу не помічають учні, що всі вчителі не є злими?

Може, тому, що у ліцеї всі учні такі ідеальні, що не має потреби на них гримати? О, як би не так. Діти є діти і завжди знаходяться такі холерики, котрі як не чують зауважень стриманої тональності.

Чому ж у ліцеї попри це вчителі все-таки не кричать на учнів?

Все просто. У нашому ліцеї впроваджена практика, яка давно існує як оргстандарт у чи не кожній країні світу.

Учень, який ігнорує зауваження вчителя і продовжує, замість вчитися, заважати іншим, виводиться з класу до окремої кімнати, де під наглядом чергового вихователя сидить і читає до кінця уроку свій підручник.

Батькам учня відразу стає відомо про цей факт. Крім того, у вівторок чи четвер цей учень на п’ятій, тобто додатковій, парі самостійно відпрацює пропущений у класі обсяг програмної роботи. Для такого виду роботи є відповідальний педагог, робота якого оплачується з позабюджетних коштів. Він працює за цим розкладом відпрацювань (вівторок та четвер), які контролюються певною процедурою їх оформлення і проходять в іншій великій аудиторії – кімнаті самопідготовки. Цей педагог ще й любить проводити бесіди з учнями, схильними «до виходу з берегів» на суто «виховні» теми.

Відтак наші ліцеїсти й не бачать причини того, чому це вчителі ліцею якісь зовсім не злі на відміну від їхніх колишніх вчителів тих шкіл, з яких вони прийшли до нас. У житті на все є причина та наслідок. Проявляти злість до порушників навчальної дисципліни в умовах, що тут описані, є моветон. Звісно, що за відсутності таких чи подібних засобів впливу лишається одне - «гаркнути» так, щоб стіни здригнулися і учні згадали «хто в домі хазяїн», бо ж краще вже так, ніж повний бедлам.

Цю практику було підмічено мною та нашим директором у ході нашої контрактної роботи із закордонними ліцеїстами. Я працював в одній країні, а він у свій час у тій же та ще у двох інших. Відтак для нас таке було як «двічі два» щодо питання: «А чи доречне таке у нас?» За двадцять шість років діяльності ФТЛ ще не було учня чи батька, які б обурилися. Лише зустрічні вибачення.

Оригінал

Освіта.ua
23.01.2017

Популярні блоги
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
pasufik
Відомий вислів- лікар на хворого не ображається! А чому? Тому, що хвора людина з незалежних від неї причин може бути неадекватною( плаксивою, дратівливою, агресивною і т.д.) А діти? Вони ж тільки ростуть, у них тільки формується нервова ситема, органи, скелет і т.д. Умови життя+фактори росту можуть сприяти такій поведінці, яка нам не подобається. Але ж ми дорослі, ми мудріші, ми лікарі душ, якщо вирішили стати педагогами. Ми маємо вибір, а учень -ні, він мусить вчити той предмет, який йому не подобається і мусить слухати того вчителя, який перед ним є. Скільки прикрих речей описано нижче, а все тому, що у нашій системі освіти грубо порушено БАЛАНС ІНТЕРЕСІВ ВЧИТЕЛЯ І УЧНЯ. Тому в ідеалі нещасливі обоє: і вчитель, і учень. Вчитель занадто швидко професійно вигарає, а учень мстить нам за нашу слабкість. А чому так швидко вигарає дописувачі нижче написали достатньо. І яку б високу платню не встановили для педагогів, якщо цю професію вибирають слабкі люди погано буде і їм, і нашим дітям.
кулик
"Каждый кулик свое болото хвалит" - пословица. Удивляюсь недолекости людей, себя хвалящих. Сайт лицея вашего напишите, поделитесь опытом. Есть сайт? Значит все увидим. К чему ваши письмена тута длиннющие? Сайт все расскажет о вас и лицее. Спасибо.
кулик
"Каждый кулик свое болото хвалит" - пословица. Удивляюсь недолекости людей, себя хвалящих. Сайт лицея вашего напишите, поделитесь опытом. Есть сайт? Значит все увидим. К чему ваши письмена тута длиннющие? Сайт все расскажет о вас и лицее. Спасибо.
Виктория
гениально! А куда злому-презлому учителю отводить непослушных учеников? Каким бюджетом предусмотрен дежурный учитель? И какова стоимость дополнительных услуг? Может, в этом секрет? Чего орать, если "добрый учитель" имеет финансовые рычаги? И какие они плохие, эти школьные учителя, и какие дети....благородные! Пострадавшие от школы.
вчитель із стажем
Вже людство проходило це. Були і різки, карцери, підвали,колінами на горосі чи гречці,а це лише осучаснений метод покарання. Можливо з цього також буде результат далеко не позитивний. Але ніяке покарання не заставить учня полюбити та поважати вчителя. Спробуйте опуститися до рівня дітей, їх зрозуміти, поставте себе на їх місце і зробіть так, як для себе. Будьте сучасними і творіть із випередженням,щоб ваші учні постійно у вас вчилися, а не ви у них. Говоріть тихіше, і вас почують. А ті неслухняні стають в майбутньому найбільш вдячними.
Vladimir Che
Моя колишня сусідка живе в Португалії і частенько приїжджала в Україну . Якось я запитав її чи не буде вона влітку тут . Вона відповіла що її дочка ЯКА ЗАКІНЧИЛА 4 кл, ЗДАЄ , назвемо так , ЗНО. Причому , ЗДАЄ В ІНШІЙ , НЕ СВОЇЙ ШКОЛІ, В ПРИСУТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ІНШИХ ШКІЛ. І ЦЕ ПІСЛЯ 4 кл !!! І ніхто ж не каже " та онижедети". Отака відповідальність дітей , така самостійність , таке виховання відповідати за себе.
Учитель
Як все геніально просто! Чудово! Діти усвідомлюють те, що вони своєю поведінкою заважають отримувати знання іншим. Вони також усвідомлюють, що за їх вчинок є покарання і воно на користь самої ж дитини. А коли у класі до 30 дітей і з них є кілька які не дають урок провести- мусиш " гаркати" і бути "злюкою". Вчитель має все- навчити, дисципліну тримати, зацікавити, підібрати цікаві форми роботи, написати купу папірців і документаці,ї а психолог і соціальний педагог бідні займаються паперотворчістю. У них немає часу. Чудовий досвід, описаний у статті
Владимир Белый
Для Учитель: Тут більше мова не про покарання, а скоріше про тимчасові зміни у статусі учня як щось подібне до штрафних фолів (хвилин) у ігрових видах спорту - з ким не може бути. Головне, щоб правило було загальним і поширювалося на всіх і завжди і застосовувалося по факту, а не від "настрою" вчителя.
ха-ха-ха
З радістю дізнався, що вчителі вашого ліцею такі добрі, що лише відправляють учнів з уроку до вихователя, і ще не додумалися відправляти їх хоч на годину в карцер. Звісно ж - з підручником.
Владимир Белый
"Фокус" у тім, що більшість вчителів за весь час роботи жодного разу цим оргзасобом так і не скористалися, бо такі випадки поодинокі, але чи не кожен інколи й промовляєє: "Не зрозумів, ти хочеш на п’яту пару?". І цього здебільшого буває досить. А функції самої п’ятої пари дещо ширші, бо поширюються ще й на тих учнів, котрі на занятті замість реально працювати просто його відсиділи. У притомних батьків за такі додаткові вправи педколективу з їхніми дітьми не претензії, а вдячність. Крім того, кому таке не підходить можуть повернутися до школи. Ще не було таких, що виявили бажання. До речі, кому як не вчителям обговорювати ідеї та проблеми, а не триматись рівня викиду внутрішніх емоцій засудження.
Коментувати
людмила
американські волонтери відповіли на це запитання так--у щоденнику школяра вклєєний папірець,який він мусить підписати. ліворуч--правила поведінки. праворуч--перелік покарань за порушення цих правил. все чесно і прозоро. за пропущені 5 днів без причини виганяють зі школи. і не треба безсилих криків. потрібен закон і його виконання. важливо вчити відповідати за свої дії.
Спец
Дуже розумно. Але хіба немає в школі психолога і соціального педагога? Це ж описана їх робота. Так ні, вони зади протирають, займаючись різними бумагами.
Тетяна
Для Спец: Вони займаються бумагами, бо ці різні папери на їх зад начепили зверху. і хай тільки спробують всю ту паперову маячню не виконати. До вашого відома, школа давно перетворилася на паперотворчість для всіх її працівників, хіба що за винятком техпрацівників
Олекса Позняк
Для Тетяна: у мене як у чителя крім паперів ще гора роботи і відповідальності не за папери а за учнів.
Юнона
Для Олекса Позняк: Згодна на всі 100. Вчитель справляється з усіма функціями, а психолог завантажений
Коментувати
Оксана
Порівняли відібраних більш-менш адекватних дітей та їх батьків з ліцею та звичайної школи, де навчаються в тому числі діти, які нікому не потрібні, які з дитинства спілкуються матами, криком, які не знають про моральність, повагу і т.д., бо вони ніколи цього не бачили в сім"ях, які змалечку вживали алкоголь...... І найстрашніше, що на цих дітей немає НІЯКОГО впливу. Як немає ніякого впливу і на дітей з неадекватною поведінкою, які заважають всьому класу вчитися, цілком "приличных родителей". У нас при кожному виконкому понастворювали масу служб різних у справах дітей та молоді, але вони нічого не роблять. Якби були у нас закони - прогуляв пару уроків - попередження, ще пару - штраф невеличкий, а ще пару - гарненький, Далі - штрафу не було б, бо батьки навчили. Порушує дитина права інших дітей на навчання (оті нявкання на уроках, які заважають іншим дітям здобувати знання), знову ж - попередження, штрафи, аж до загрози позбавлення батьківських прав. І кабінетів для порушників не треба
vikichiki
Для Оксана: погоджуюся з Вами, на базі звичайної школи - це недієво! Хоча приклад дуже гарний! Нам, вчителям, кричати зовсім не хочеться!
Олена
Оксано, якщо ви вчитель, то не зотіла б я, щоб моя дитина у вас вчилась. Поясніть, будь ласка, значення фрази "нявкання на уроках"! І дисципліна на уроці залежить від вчителя не в останню чергу... Світ змінився, діти змінились, а більшість вчителів живе савдепівськими нормами. В нас зараз через одного діти гіперактивні, з дефіцитом уваги. Тут потрібен індивідуальний підхід. А це можливо, якщо в класі буде не 30-35 дітей, а 15-20!
Finita
Для Олена: Буквально, сидить учень під партою і нявкає. Або гавкає. Чи верещить не своїм голосом. Бо стоїть на обліку в невролога. Чи психіатра. А мама знову забула йому зранку крапельки дати.
Коментувати
Таня
добра знахідка, але, на жаль, це малоймовірно у наших школах: потрібно окремий кабінет, а їх завжди не витсачає, а саме страшне - штатна одиниця! )))) це ж, вибачте, гуля грошей! а як тоді директор отримає премію за економію коштів? ви смішні)))
Владимир Белый
Для Таня: Зовсім не повна штатна одиниця, а лише доплата, бо робота протягом тижня епізодична.
Коментувати
А автор хто
Чомусь згадався допис що був тут як директор ПТУ поставив своїх учнів на коліна. Добрий пан дав в морду і відійшов, не вигнав же, то нічого стерпимо. Батьки повинні відповідати за своїх чад і їх поведінку і морально і матеріально. Неадекватна дитина, забовязати їх водити її на прийом до психолога і т. п. Чому за кордоном батьки відповідають за поведінку дітей, а у нас ні. Поводять батьки дитину примусово до психолога, то не будуть потім їй потакати.
и за границей
Для А автор хто: есть ситуации, когда дети мешают учителям и одноклассникам и повлиять на это не способен никто. В некоторые школы учителя не стремятся идти работать, а адекватные родители переезжают в другой район,поскольку у них начальная и основная школа принимает детей ЛИШЬ по месту жительства.А кому не подходит-тот пытается проплатить частную школу.Так что - хотели Европу,то следует принимать ВСЁ...
А автор хто?
Дійсно все і СМСки від батьків якщо дитина не відвідує школу, і звінок в поліцію коли такої СМСки не надіслали і вчитель перевила дітей через дорогу і навіть не поцікавилася чи є батьки(1 клас) розвернулася і пішла, бо їй не оплачують роль сторожа. І поліція цікавиться що робить дитина в публічних місцях під час занять в школі......
и тем не менее
Для А автор хто?: факт остаётся фактом - есть школы, в которых ученик мешает учителю, из которых, при возможности, родители стараются ЗАБРАТЬ ребёнка даже путём переезда в друугой район. Прошу внимательно вычитывать мною написанное
Коментувати
для ОЛЕНА
вопрос не в том,что кричащий учитель не злой. Вопрос в том, что кричащий учитель ТРАВМИРУЕТ психику детей.Некоторые, после кричащей,явно доброй,учительницы начальной школы, приходят в 5 класс СО СТРАХОМ перед ВСЕМИ учителями. И очень долго выходят из собственного состояния. А некоторые не выходят из него НИКОГДА,вспоминая школу как нечто ОМЕРЗИТЕЛЬНОЕ. А привлечь внимание есть способов великое множество. Кричещего в гневе НЕ слышно, поскольку все привыкли к тому, что он орёт. Громко можно ЗВАТЬ детей,которые нарые находятся в пределах детского лагеря, или играть с ними в футбол... В таком случае они СЛЫШАТ тихий голос взрослого. Но да, взрослый не робот, и детям это можно сказать, если существует взаимосвязь - взрослый-ребёнок с основным коллективом приходящих на урок детей.В любом случае всегда полезно видеть КАК отреагирует ребёнок на крик взрослого ДО момента открытия рта...
ОЛЕНА
Для для ОЛЕНА: А вчителя учні,батьки НЕ ТРАВМУЮТь????? Я теж виступаю проти крику! У тих вчителів ,де крик є нормою,діти на нього не реагують ,погоджуюся!!.Але є випадки,коли вже ДОВЕДУТЬ так що ....і буває зриваєшся.Я за те,щоб не робили з вчителя монстра!!! Просто так вчитель НЕ КРИЧИТЬ!!!!!!
учитель на то и учитель,
Для ОЛЕНА: чтобы,сцепив зубы,видеть завтра через проблемы. А если учитель этого не видит - МНЕ он не интересен. Можно сколько угодня себя оправдывать, но от этого влияние учителя не уменьшается. Да, и я срываюсь... Иногда с определённой целью,поскольку агрессия выматывает. А если уж надо наорать, то так, чтобы это привело к необходимой цели завтра, поскольку цель сегодня она ничего не даёт.Но за правило держу НЕ орать. ЧТО значит "учителя родители и дети НЕ травмируют"? Нет.Администрация - да. Делает устойчивее
Коментувати
Олекса Позняк
Навіщо порівнювати ліцей і школу?У мене у ліцеї теж усі один одному посміхаються. А у звичайній школі є такі що і пошлють запросто, а будеш надоїдать промовами - харкнуть на галстук. І що ти зробиш?Виведеш до окремої кімнати? А він не піде -він права ребьёнка чітко знає.Силоміць будеш виштовхувать - з роботи виженуть.Система працює проти учителя і учня який хоче учитись а люмпмен йому не дає.немає у нас методів проти хулігана окрім бесід з яких він ірже. Отакі іксперти в упор не бачать проблем школи
викладач
Для Олекса Позняк: Вимушений цілком з Вами погодитись. Дивлюсь навіть по "однокласничкам" своїх дітей. Може "послати" вчителя, може роздягнутись на уроці... Вчитель дійсно безправний. Навіть підвищити голос не може, бо одразу прибіжить "мамашка", яка не краща, та почне волати, що "її ребйонка тут вбивають". А той "ребйонок" вже вимахав вище за вчительку. А це, власне, непогана київська школа. Роблю висновки, що у ВНЗ з цим набагато простіше, хоча молоді викладачі (які самі тільки-но після інституту) трохи з цим стикаються... А все через те, що вища освіта у нас не обов’язкова. І чим ближче до сесії, тим навіть найзухваліший студент стає немов шовковий...
Олекса Позняк
Для викладач: ми бачимо проблему а іксперт злих учителів.Це страшна біда освіти - попадеться у клас хоч один такий неадекват - клас пропав.Хороші дітки страждають і ніхто їх права не захищає.А вони просто хочуть учитись - мені приходиться записувать відеолекції і на хмару викладать.Дійсно, таких невихованих дітей потрібно виводити з класу але робити це на підставі відповідних розпоряджень МОНу інакше можна і під суд загриміти.Продавав у школі один випускник наркоту.Про це знали усі від 5 класника до директора і міліції а зробити нічого не могли.На захист його відразу адвокат і правозахистники дитячі горою вставали.На мою репліку що йому не місце в 11 класі правозахистник відповів що я бачу злочинця а він дитину яка потребує захисту.
Коментувати
ОЛЕНА
Я не вважаю крик проблемою і не обов’язково той, хто кричить ,злий. Крик -це спосіб привернути увагу,коли тебе не чують!!!! Хоча я сама проти крику."Кричащий в гневе -смешен,молчащий в гневе -страшен."Але вчитель не робот,він такаж людина як всі: з темпераментом,емоціями.А виганяти з класу учня ,вчитель не має права!!!!!
сумний вчитель
Для ОЛЕНА: Цікава фраза - "А виганяти з класу учня, вчитель не має права!!!!!"??????????? А учень як має поводитись???, якщо його виганяють з класу????????????? Нехай не буде хамлом чи ще іншим поганим словом і ніхто таку дитину не вижене з класу!!! а якщо енергетичний вампір прийшов порозважатись на урок, то йому там не місце!!! У класі на уроці учні мабуть повинні НАВЧАТИСЬ!!!, а поводитись треба як, що учня виганяють-виставляють??? Нормальні діти у класі, ненормальні - нехай не заважають іншим, бо тоді всі діти і вчитель будуть такі, як ті, кого виганяють з класу!!!!!!!!!!!! Це моя думка! Ваше право не погоджуватись! Людина, навіть і маленька, повинна знати, що вона - ЛЮДИНА!, а не ....... і на уроці дитина теж ЛЮДИНА - тож має себе вести по-людськи!!! Хоче - вчиться, не хоче - не заважай іншим!!!!!!!!!!! P.S. Дякую за увагу! Поприходять у школу різні дітки, а вчитель не має права!!! А учень має право??? Чи може ще й обов’язки у нього мають бути???
Коментувати
пишу здесь по собственным соображен
иям.Уроки иностранного в начальной школе. Маленький ребёнок из очень сложной семьи. Ребёнку необходимо внимание, которого он недополучает в этой семье.Да, учительница начальной школы кричит (иногда не обязательно издавать ГРОМКИЙ звук,чтобы накричать на детей).А вот учительница иностранного не способна аж так относится к этому ребёнку, и,как результат,он постоянно срывает урок (помним-мальчик недополучает внимания дома).Пробовали всякое(естественно родители здесь НЕ подмога).Но как-то учительницы вышла из себя настолько,что классовод ВЫВЕЛА пацана с урока. Остальные дети получили возможность работать.Так прошёл не один год-когда срывался,его выводили.И да,в5классе было намного сложнее.Некому и некуда стало выводить мальчика.Теперь каждый находил выход из ситуации самостоятельно,думая о том,что была бы возможность выводить ученика из класса так,чтобы он ещё был под наблюдением учителя-было бы намного проще.Но...в обычной школе подобного НЕ предусмотрено.К нашему с коллегами, огорчению.
такие крики и в лицекниге о том,
что реально способно работать. Первое - давайте вспомним о том, как народонаселение ЭТОГО сайта возмущается читать текст заглавными буквами, поясняя это тем, что заглавные буквы обозначают ни много ни мало-КРИК)----). Вспомним,что пишут ЗДЕСЬ люди,каким-то образом имеющие отношение к обучению детей в школе (даже если они за написание комментариев получают деньги). А теперь вопрос. Если человек ВОСПРИНИМАЕТ заглавную букву как КРИК, то ГДЕ именно он (повторюсь-ВСЕ связаны со школой) встречается с этим криком?
Станіслав
Шановні колеги, Вам не подобоється Ідея? Не впроваджуйте, але для чого стільки негативу? Поділіться досвідом, як Ви вгамовуєте непосидючих та балакучих
Віктор Громовий
У школі є такі тонкі матерії з якими не хоче і не може мати справи жоден перевіряльник. От як можна визначити допустимі в цій школі емоційні стилі вчителів чи визначити рівень емоційної свободи учнів на їх уроках?! І що робити з людьми, які мають параноїдальний, шизоїдний, демонстративний чи депресивний стиль? Адже, якщо їх усіх спекатись, нікому буде працювати в школі. Кого цікавлять види емоційного реагування чи емоційний тон, який бере на озброєння той чи інший вчитель? Щоб взнати чи є в цій школі позитивний емоційний баланс треба проводити ну дуже складні дослідження. Звісно, простіше перевіряти папери та рахувати кількість грамот. Але саме ці тонкі матерії визначають емоційний комфорт учня і зрештою його успішність. І грош ціна в базарний день школі, в якій переважають "злі вчителі". Навіть, якщо вони "дають" "глибокі і міцні знання"...
А автор хто?
Хто Вам дав право принижувати дітей, додатково заставляти їх щось відпрацьовувати. На коліна ще їх ставте в якості покарання. Ви можете виключити з ліцею(навідміну від школи), але принижувати зась.
Омелько Терен
Для А автор хто?: Діти - це святе. Таке святе, що аж-аж. Хай ростуть, наче бур’ян пнеться до сонця. А щоб дитинка працювала, то ні-ні. І щоб не відповідала у житті ніколи.
Олекса Позняк
Для А автор хто?: Якщо батьки прийняли таке рішення - будуть відпрацьовувати. І нічого принизливого в отриманні пропущених знань немає
Коментувати