Ігор Лікарчук: відсутність індикаторів продукує свавілля

В Україні донині не розроблена система освітніх індикаторів для оцінки якості освітньої діяльності шкіл

Ігор Лікарчук: відсутність індикаторів продукує свавілля

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Менше тижня функціонує група «ДУП: школа», але, читаючи пости й коментарі її учасників, мимоволі приходиш до дуже прикрого висновку: система загальної середньої освіти в Україні функціонує без належного нормативно-правового забезпечення.

Лише кілька прикладів. Так, на сьогодні відсутній будь-який нормативно-правовий акт, яким затверджені кваліфікаційні характеристики (посади) педагогічних працівників.

Відсутність таких характеристик зумовлює жахливе свавілля на місцях, коли від вчителів вимагають виконання обов’язків, що не властиві педагогічній діяльності, а керівники закладів освіти продовжують керувати педколективами на засадах авторитаризму та волюнтаризму.

Загальноосвітні школи працюють на основі Державних санітарних норм і правил, що затверджені Постановою Державного санітарного лікаря України іще у 2001 році й включають цілий ряд положень, котрі насправді суперечать чинному законодавству.

Зокрема, йдеться про дозвіл на експлуатацію дитячої праці в школах (!). Цікаво, що цю постанову не можна знайти в базі чинних нормативно-правових актів. Це ставить під сумнів її легітимність взагалі. Але вона є в електронній базі МОН та на сайтах закладів освіти. Очевидно, щоб виправдати примусову дитячу працю в деяких із них.

Немає в системі загальної середньої освіти затвердженої в установленому порядку, сучасної Інструкції з діловодства у школах. Люди заплуталися в наказах МОН, якими відмінялася чи відновлювалася дія таких інструкцій з діловодства, котрі видавалися в попередні роки.

У результаті в більшості закладів використовують Інструкцію 2000 (!) року видання, котра містить силу-силенну вимог радянсько-совкового періоду функціонування закладів освіти. Дія цієї інструкції останній раз була відновлена у 2013 р. наказом тодішнього міністра освіти і науки Д. Табачника.

Через відсутність усталених вимог та здорового глузду керівники закладів та установ освіти вимагають від вчителів творення та заповнення сили-силенної різноманітних документів, які заважають педагогам нормально працювати, породжують надмірну заорганізованість та бюрократію, зумовлюють додаткові фінансові витрати.

А подивіться на чинні «Типові правила внутрішнього трудового розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України», затверджені Наказом Міністерства освіти і науки України № 455 від 20. 12. 1993 р. (з наступними змінами, внесеними Наказом Міністерства освіти і науки України № 73 від 10. 04. 2000 р).

Сказати, що в цьому документі є анахронізми сталінсько-брєжнівського періоду шкільного життя - це не сказати нічого. Але на його основі в школах розроблені Правила внутрішнього розпорядку, що нагадують швидше акти про закріпачення вчителів та учнів, аніж документи, котрі регламентують діяльність сучасного закладу освіти.

В Україні до сьогодні не розроблена система освітніх індикаторів, на основі якої можна було б робити оцінку якості освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти. Відсутність такої системи породжує процентоманію і рейтингоманію, що не лише значно бюрократизує функціонування закладів освіти, але й дезінформує суспільство та педагогічну громадськість, експертне середовище в оцінці стану функціонування освітньої системи, створює серйозне підгрунття для корупційних проявів безпосередньо в закладах освіти.

Це, на жаль, лише короткий перелік проблем, що зумовлюються відсутністю сучасної нормативно-правової бази для функціонування закладів загальної середньої освіти. Насправді він є набагато ширшим.

Прикро, що його не бачать чи не хочуть бачити в МОН, яке кинуло всі зусилля на реформування змісту освіти, не бажаючи займатися більш приземленими, не дуже помпезними для піару, складними для розуму проблемами щоденного функціонування закладів освіти у контексті реформування системи управління ними. Забуваючи при цьому елементарне життєве правило: якщо у проржавілу та розтрощену машину залити найсучасніше пальне, вона від того краще їхати не буде...

І як тут не згадати нову хрестоматію із сучасної літератури для початкової школи, в якій є скоромовка про пацюків, котрі пацюкуються... Отак і в МОН: чиновники роками чиновникуються, а толку з того чиновникування ніякого... А зараз, кажуть, їм іще й зарплату підвищили...

Оригінал

Освіта.ua
20.01.2017

Популярні блоги
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Все просто
..."закріпачення вчителів та учнів"... цікаво і де в тому наказі 455 хоч про якісь обовязки учнів, а щодо вчителів, то для порівняння - там 10 обовязків вчителя (майже так само як у ЗУ "Про ЗСО"), а обовязків керівників - 13... Документ дійсно дуже старий, але "типовий"..., а те що "типове" доопрацьовується у школі відповідно до нового законодавства було б лише бажання не копіювати бездумно...
середня школа
Боже, як же переживе Лікарчук підвищення зарплати вчителям???????????
ТАРАС
ІГОРЕ, ОСЬ ТИ ТУТ ПИШЕШ.... Зараз 16.17 година. Дай відповідь, що ти це читаєш в певній годині ...
ТАРАС
ІГОРЕ, ОСЬ ТИ ТУТ ПИШЕШ.... Зараз 16.17 година. Дай відповідь, що ти це читаєш в певній годині ...
ТАРАС
ІГОРЕ, ОСЬ ТИ ТУТ ПИШЕШ.... Зараз 16.17 година. Дай відповідь, що ти це читаєш в певній годині ...
Петро
Знову п. Лікарчук «не в темі»… Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.06.2013 № 665 «Про затвердження кваліфікаційних характеристик професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів». Міністерство освіти і науки України: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/1672- Шкільна освіта: http://shkos.at.ua/load/normativni_dokumenti/mon_nakazi/pro_zatverdzhennja_kvalifikacijnikh_kharakteristik_profesij_posad_pedagogichnikh_ta_naukovo_pedagogichnikh_pracivnikiv_navchalnikh_zakladiv/3-1-0-186
Александр Бережнов
Для Петро: наказ МОНУ від 01.06.2013 №665 втратив чинність: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/2995-
Владимир Белый
Кваліфікаційні характеристики є індикаторами професійного рівня педагога, а посадові обов’язки - це перелік/зміст професійного робочого навантаження педагогічного працівника. Речі з одного поля, але приницпово не одне й теж.
Комент
А чим погані були затверджені Кваліфікаційні характеристики? А просто... відмінить та і все! Щоб щось створити, то клепки немає, а відмінити, так це кожен дурень зуміє.
Коментувати
ВСЁ, о чём говорит
Ликарчук сегодня говорилось ещё 20 лет назад. Он был в то время среди тех,кто что-то мог. ЧТО он сделал?
"Авторитарний" директор
Шановний пане Лікарчук, чи давно Ви були в школі і спостерігали рабську роботу "закріпачених" педагогічних працівників. Мені інколи здається, що добра третина вчителів у школі - випадкові люди, яким байдуже до результату їхньої роботи. Чому? Кого робити винним, коли у вчителя вищої категорії з багаторічним стажем за результатами ЗНО учні жодного разу за всі роки не набрали бал, вищий за 170? При цьому оцінки в журналі далеко не середнього рівня. Хто винен в тому, що претенденти на медаль не підтверджують результати на ЗНО? Як правило, педагоги знайдуть тисячі пояснень, щоб виправдати себе. Типове - "діти не хочуть вчитися", "держава не дбає" і т.д. Мене ж цікавить питання, чи всі вчителі хочуть на високому рівні вчити тих дітей, хто хоче вчитися? Якби задати питання вчителю "Чи давно читали фахову літературу? Що ви знаєте про нове з предмету, який викладаєте? Чи готові Ви змінювати методику і підхід до викладання?", то який би відсоток ЩИРИХ ствердних відповідей було б почуто?
Мама старшокласника
Для "Авторитарний" директор: Два роки тому мій племінник "завалив" ЗНО. Спочатку я теж думала, що то "погані" учителі не навчили. Почали ми детально аналізувати причини і дійшли несподіваного висновку, що програма ЗНО не є повністю ідентичною програмі загальноосвітньої школи. У цьому навчальному році мій син-старшокласник ще з вересня займається з репетиторами, які готують до ЗНО. І тут ми помітили різницю. На мою думку, більшість дітей із середніми здібностями до навчання навіть якщо добре знають навчальний матеріал у школі, навряд чи зможуть без репетитора на належному рівні підготуватися до ЗНО. От така тут невідповідність!
Мама старшокласника
Для "Авторитарний" директор: Два роки тому мій племінник "завалив" ЗНО. Спочатку я теж думала, що то "погані" учителі не навчили. Почали ми детально аналізувати причини і дійшли несподіваного висновку, що програма ЗНО не є повністю ідентичною програмі загальноосвітньої школи. У цьому навчальному році мій син-старшокласник ще з вересня займається з репетиторами, які готують до ЗНО. І тут ми помітили різницю. На мою думку, більшість дітей із середніми здібностями до навчання навіть якщо добре знають навчальний матеріал у школі, навряд чи зможуть без репетитора на належному рівні підготуватися до ЗНО. От така тут невідповідність!
папик
Для Мама старшокласника: "Кого робити винним, коли у вчителя вищої категорії з багаторічним стажем за результатами ЗНО учні жодного разу за всі роки не набрали бал, вищий за 170? .... Но на вашу думку, більшість дітей із середніми здібностями до навчання". Тогда почему категории админ себе повышает,при тех же результатах качества знаний учнив, а другим-учителям, нет? Царьки в школьных хоромах пишут характеристики на учителя, гнобят, не замечают успехов и жируют. А родит. комитеты всех уровней как и профкомы без-права(ны) и поныне.
Коментувати
старий учитель
Пан І.Лікарчук відвертий .чесний і принциповий. Абсоютно вірно говорить про стан освіти. Корабель під назвою ,,Україна,, терпить катастрофу і гине. Не може окремо врятуватися відсік під назвою ,,Освіта ,, Кінець один для всіх.