О. Співаковський: небезпеки законопроекту № 5130

Невже позбавлення стипендій - це єдиний шлях до фінансового порятунку держави?

О. Співаковський: небезпеки законопроекту № 5130

Автор: Олександр Співаковський, народний депутат, перший заступник голови Комітету ВР з питань науки і освіти, член фракції БПП.

Quo vadis
Окремі думки щодо прийняття Верховною Радою України закону № 5130.

Прямуючи вчора на ранкове пленарне засідання, я звернув увагу на чисельну групу молоді, яка зібралась під стінами Верховної Ради України та намагалась вступити в дискусію з поспішаючими до залу засідань народними депутатами України.

Вступивши з ними у розмову, я дізнався, що це – представники студентської спільноти, які мітингують проти прийняття внесеного Кабінетом Міністрів України та погодженого Міносвіти проекту Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (реєстраційний номер 5130 від 03.11.2016 р.).

Протестувальники були обурені змістом цього законопроекту в частині значного звуження прав студентів, а саме - щодо скасування норми, відповідно до якої стипендію мали отримувати не менше ніж 66 відсотків здобувачів освіти (за наявною інформацією Кабмін планує зменшити їх кількість до 43%), ліквідації існуючого положення про те, що розмір стипендії має бути на рівні прожиткового мінімуму, а також передачі повноважень на визначення частки студентів (курсантів), які мають право на отримання академічних стипендій, до повноважень вченої ради вищого навчального закладу у межах визначеного Кабінетом Міністрів України загального відсотка студентів (курсантів), які мають право на отримання академічних стипендій, що може призвести до неконтрольованого «ручного» управління цим процесом та, як наслідок, -створить сприятливий грунт для зловживань.

Їх позиція була єдина – студенти категорично проти!

- Невже позбавлення нас стипендій - це єдиний шлях до фінансового порятунку держави?

- А що робити тим, для кого стипендія – чи не єдине джерело існування? - запитання лунали одне за одним.

Ця розмова ще більше впевнила мене у переконанні, що у запропонованому Кабміном вигляді цей закон приймати не можна. Я одразу згадав вчорашні події – і засідання експертної ради БПП, і засідання нашої фракції за участі президента і прем’єр-міністра України, на яких також розглядались питання щодо прийняття цього законопроекту.

Під час цих зустрічей я намагався переконати колег у тому, що, не зважаючи на нагальну необхідність проведення кардинальних реформ у державі взагалі, і у сфері освіти зокрема, вирішувати проблеми оптимізації бюджетних видатків за рахунок скорочення фінансування освітньої та наукової галузей є шляхом в нікуди а практично – пострілом у своє майбутнє!…

Така позиція була сприйнята присутніми з розумінням та притаманним нашій фракції демократизмом і повагою до принципової позиції, яка має під собою належне обґрунтування.

Але, як підтвердили подальші події, переконати всіх у необхідності відхилення, або хоча б повернення на доопрацювання цього законопроекту мені не вдалось.

Ця тема отримала своє продовження за засіданні Комітету з питань науки і освіти, яке відбулось у перерві між ранковим та вечірнім пленарними засіданнями Верховної Ради України.

У засіданні взяли участь народні депутати України - члени комітету Олександр Співаковський, Тарас Кремінь, Володимир Литвин, Іван Кириленко, Олексій Скрипник, народний депутат України Ірина Констанкевич, перший заступник Міністра освіти і науки України Володимир Ковтунець, директор Департаменту видатків бюджету гуманітарної сфери Міністерства фінансів Роман Єрмоличев а також представники студентства, освітнього середовища та громадських організацій.

Протягом тривалої і гострої дискусії довкола положень законопроекту р.н.5130 було задано багато «незручних» запитань та висловлено категоричних позицій. Зокрема, на моє запитання, чи існує алгоритм визначення вченою радою кількості студентів в межах стипендіального фонду - ані керівництво Міносвіти, ані представник Мінфіну не змогли надати чітку відповідь щодо його існування.

Я вкотре наголосив, що ми як народні депутати повинні володіти повною інформацією щодо ризиків та можливих соціальних наслідків під час голосування за важливі соціальні законопроекти. У положеннях цього законопроекту я вбачаю ті небезпечні підвалини, які можуть призвести до повторення ситуації, яка склалась на початку року з професійно-технічними закладами. Тому зауважив, що утримаюсь під час голосування у залі за цей законопроект.

За результатами обговорення більшістю голосів (чотири проти одного) члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні законопроект р.н. 5130 відхилити.

Але останній акорд пролунав у залі пленарних засідань Верховної Ради України, коли за результатами голосування 227 голосами «за» законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (реєстраційний номер 5130 від 03.11.2016 р.) було прийнято за основу і в цілому як закон.

Як бачимо, не зважаючи на те, що за нього не голосувало багато народних депутатів з нашої фракції ( в тому числі і я), та інших політичних сил, мінімальну кількість голосів він все ж таки набрав (227 з необхідних 226).

Чи принесе він суттєвий позитив? Не впевнений… Адже навряд чи можна назвати позитивом ситуацію, за якої замість 66 відсотків студентів стипендію отримають лише 43%, коли скасовується обов’язкова норма щодо визначення розміру стипендії на рівні, не меншому ніж прожитковий мінімум, коли замість чіткого визначення в законі критеріїв для нарахування стипендій, ця функція передається на відкуп Кабміну та вченим радам…

Одразу після розгляду бюджетного пакету законів, я зробив єдине, що можна було зробити у цій ситуації – особисто звернувся до прем’єр – міністра України Володимира Гройсмана та отримав від нього запевнення в тому, що вже найближчим часом до Комітету буде надано проект постанови Кабінету Міністрів України, якою буде визначено порядок нарахування стипендій відповідно до щойно прийнятого закону.

Цей порядок одразу буде запропонований мною всій освітянській спільноті для обговорення та надання до нього пропозицій.

Оригінал

Освіта.ua
07.12.2016

Популярні блоги
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Євгеній
Якщо в тебе є мізки - держава має тобі платить за навчання, якщо мізків не має але є бажання щоб з’явились - плати за навчання. В демократичній державі кожен має право на освіту! На данний момент корупція зжерла будь-яку можливість талановитій молоді без грошей реалізувати себе!
Іван
Пане Олександр, у вас в ХДУ цвіте корупція. Незаконна трудова практика, домолення за 150 грн з викладачами за степендії. Менше осіб отримуватимуть степендії, менше ваш вуз зможе отримувати "лівого заробітку". Логічно, що ви бедете проти зменшення степендіантів
Анастасія
Для Іван: стипендія необхідна! так як нам сьогодні заявили, що плата за гуртожиток зростае з 1 січнія з 300 гривень до 700! Це небачена сума для студента, мені батьки гроші не дають доводиться викручуватися на стипендію і якщо її відмінять більшість студентів просто не матиме змоги продовжувати навчання.
Коментувати
pasufik
Для голосзнароду. Чому ми кидаємося з однієї крайності в другу- не будеш вчитися підеш в армію. А якщо я генетично створений для армійської служби? Спочатку необхідно вияснити, для якого виду діяльності створив тебе всевишній і твої батьки. Сама по собі вища освіта нічого для успішного життя людини не дасть, якщо ти на самому початку помилився у своєму виборі. А так, на превеликий жаль, дуже часто 18річні молоді люди не знають, чим вони хочуть заробляти собі на хліб. Вони легко витрачають батьківські гроші і сидять потім ще довго на їх шиї. Мадонна не знає ні однієї ноти, без вищої музичної освіти, але вона має абсолютний слух, фантастичну наполегливість і 180 млн. доларів у банку.
pasufik
Як платник податків я за те, щоби стипендію отримували тільки студенти з середнім балом в діапазоні 4,5 - 5 у розмірі не менше мінімальної зарплати, тобто 3200 гр. Студент, що живе за 800 гр.- це міф, він десь працює, або його утримують батьки чи рідні. Якщо якийсь студент змушений жити за 800 гр. - то це геноцид, знищення його здоров*я, що є злочином проти людяності. Коли ми навчимося поважати свій законодавчий орган, за радянських часів ви би п.Співаковський навіть не писнули, голосували б першим за все, що оголосив би спікер. Не згодні - подавайте в суд, а не показуйте себе борцем за свою правду.
Голосzнарода
Для pasufik: в мене була стипендія 40 грн. в місяць, голодаючи доводилось гризти граніт науки, але за моє покоління ніхто тоді не переживав. Якщо школяр буде знати, що з низькими оцінками та знаннями його після школи очікує тільки армія, то всі почнуть вчитися, конкуруючи за обмежені місця у вузі.
Коментувати
мону прав
Стипендию нужно предоставлять тем студентам, которые имеют "достаточный" уровень знаний по предмету. Если их 20%, то 20%. Недоучкам платить за что? Предприятие их выкинет, узнав, а протирать штаны - это за счет родителей. Бездельников и в школе хватает, покупающих диров, училов и т.д..
!!!
Чомусь в польських, словацьких вузах наших студентів цінують, а в Україні вони нікому не потрібні. Для чого ж їм стипендію платити, краще вкрасти, собі до кишені покласти. Хто чесно працює, заробити мільйони не може.
--0--
Для !!!: За учебу платят деньги во всех Странах. Из Польши поляки едут учиться в Англию, Германию, ... и там оплачивают учебу. Набор в ВУЗы идет повсюду, но без оплаты тебя НИКТО УЧИТЬ не будет. Следовательно, деньги решают все, а не национальность. Дошло?
!!!
Я бачу, що до вас не дійшло, що талановита молодь виїжджає вчитися за кордон, де створені для цього комфортні умови, надаються гранти для здібних і старанних. А я знаю, що кажу, бо маю двох дітей-студентів.
Анастасія
Я з вами повністю згодна, якщо відмінять стипендію (а я відмінниця) мені доведеся виїжджати кудись до іншої країни вчитися.
Коментувати
Ганна Проців
Діти-студенти - непросто. ЗНО склали на високому рівні. У вузах з навчанням проблем немає. Вчаться, але... Якщо викладачам постійно наголошують на тому, що або студентам стипендія, або їм - зарплата, складання екзаменів під час сесії непередбачуване. Отже, стипендія це не тільки праця студента, а й цілий ряд різних, не завжди об’єктивних, чинників. А ще, що цікаво, під час нарахування субсидії ніхто не враховує дітей-студентів і те, що вони перебувають на утриманні у батьків. Скажете, нема чого протирати штани - хай йдуть працювати? Тоді дайте відповідь на питання: ви хочете потрапити на прийом до спеціаліста, який вночі працював, вдень на парах дрімав, шукав будь-якого способу підзаробити, а не вивчити, дослідити і т.д.
ТАРАС
Для Ганна Проців: А тепер якраз і розділять по різних кошиках зарплату і стипендію.
2 2=?
Для Ганна Проців: Интересно, а студент на свою стипендию разве может прожить? Если нет, тогда зачем ее платить?
Коментувати
2 2=?
Нет денег на высшее образование, иди работать или ищи спонсора. А то сначала принимают в вуз со 100 балами ЗНО, а потом еще этим балбесам стипендию плати.
Юра Моргун
Для 2 2=?: Шматок лайна, спочатку вивчи українську, а потім висловлюй свої думки. Де ти бачив, щоб зі 100 балами ЗНО платили стипендію? Конкурс був доволі важким, спочатку ознайомся з деталями, а потім пиши...
рока
Для Юра Моргун: На английском можно? Мы не рабы?
Skeleton
Для 2 2=?: со 100 балами принимают на контракт.))
Коментувати
декан
Алгоритму нарахування немає, методичні рекомендації відсутні, рейтингову систему нарахування спочатку варто було б протестувати. Як працювати деканатам та секретарям стипендіальних комісій?! 31 грудня - 2 січня???? Деякі групи уже склали заліково-екзаменаційні сесіі, успішність визначено. Пані Гриневич знущається не твльки над студентами, а і над викладачами. Тепер викладачів керівництво вузів буде змушувати конкретно підмальовувати своім "блатним", аби ті вийшли по рейтингу вище. Невже у нас коли-небудь з’явиться нормальний міністр, який буде підносити освіту на вищий щабель, а не вигадувати нові рішення доя гноблення? А поки горіть у полум’і, пані Гриневич. Ви і так поганенько працювали за часів комітету, а тепер взагалі лягли під мінфін та корумпований кабмін.
Голосzнарода
Для декан: так Ви ж самі опустили освіту нижче плінтуса, якість її же залежить від професіоналізму та справедливості під час оцінювання Вашими викладачами, це ж Ви приймаєте за хабарі всіх під ряд і фальсифікуєте їм оцінки, це ж Ви брешете багато дисятиліть, і тепір ображаєтесь, що нарешті брехунів ніхто не хоче покривати.
дехкан
Для Голосzнарода:+++ Дивна мова декана
Коментувати
Yana Ivasenko
Вони ж, тварюки, всі повивчалися, отримуючи стипендію, своїх дітей відправили за кордон за освітою, а наші хай або з голоду вмирають - бо жити за щось треба, а батьки ( які отримують "величезні "бюджетні зарплати) самі ледь виживають, або кидають навчання і йдуть хто в АТО, хто в кримінал, хто на шию тих самих батьків. Весело і гарно заживемо, друзі!
ttt
Для Yana Ivasenko: А Ваші діти, для того щоб отримати стипендію, вчитись не пробували?
Евгений
Для ttt: А Ваши дети пробовали убивать всё своё время на университет, получать хорошие оценки и оставаться с носом? Совет идти работать не катит, когда действительно учишься, времени работать нет.
SuperFannatural
Я відмінниця я увесь час навчаюся на роботу навіть при великому бажанні часу не залишається. Тепер же мене ставлять перед дилемою плптять стипендію я може якось і випиву ні доведеться кидаи навчання і йти працювати, бо мої батьки не зможуть мені допомагати грішми.
Коментувати
ТАРАС
Знову бла-бла... Та ти голова комітету (після Гриневич), член БПП. Проти. ЗДАЙ МАНДАТ ДЕПУТАТА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Евгений
Для ТАРАС: чтоб на его место пришла какая-то зажравшаяся сволочь?
Коментувати
Патріот
Кожен живе у своєму світі,багатий бідного не розуміє.Так і народні обранці не розуміють молодь.Молодь майбутнє країни,країна втрачає своє майбутнє,а депутатам байдуже,їм би мандат не втратити.Країна без майбутнього-це страшно.Зупиніться обрані народом,поверніться обличчям до народу,в тому числі і до студентів.Більшість народних депутатів-ганьба і сором України.Ось і весь патріотизм обранців............