Ігор Лікарчук: треба почесно поховати нашу систему освіти

Досить дешевою зарубіжною косметикою мазюкати фейс старезної бабці, якою є наша освітня система

Ігор Лікарчук: треба почесно поховати нашу систему освіти

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Повністю підтримую Віктора Мисана щодо критики негараздів у системі освіти. Дуже болюча тема. Але...

1. Проявів ВОЛІ у 96% відсотків сучасних учителів, професорів, доцентів НЕ БУДЕ. Бо в існуючому освітньому середовищі кожен із них знайшов свою нішу, в якій йому добре. Єдине на що здатні - інколи висунутися та побурчати на вічні теми: зарплата, погані учні/студенти, база... А краще, вважають, - не висовуватися. Без повного якісного та кількісного оновлення кадрів освіти кудись рухатися не зможемо. Механізми такого оновлення є. Ні в кого немає бажання їх запускати.

2. Існує й розмножується совкова система управління освітою, яка працює на збереження й посилення авторитаризму, покриваючись новими гаслами. Ця система дуже швидко будь-які паростки нового знищить та зрівняє із землею тих, хто їх посіяв. Без знищення цієї системи управління сподіватися на зміни неможливо.

3. Сучасна педагогічна наука, а швидше – її видимість, не здатна забезпечити адекватний науковий супровід освітніх процесів. НАПН перетворилася в геронтологічний серпентарій, куди страшно зайти. А ті, хто туди потрапляє, стають такими ж. НАПН як державна академія має піти в забуття. Чим швидше - тим краще. Так, як і 98% іі академіків.

4. Чим замінити - НАПН? Реформованою недержавною науковою спільнотою, котра формуватиметься на нових принципах. Та реалізацією радянського гасла «Науку - на службу народу». Тобто, педагогічну науку - на службу освіті. А не на службу сама собі.

5. Немає потужного суспільного запиту на якісну освіту. Переважну більшість батьків та учнів кінцевий результат цікавить лише у вигляді «хороших» оцінок, задля отримання яких вони готові на все. Про ЩО свідчить ця оцінка - то питання дуже далеких порядків. Й до тих пір, поки до влади, до посад на будь-якому рівні будуть допускати безграмотних, малоосвічених, із сумнівними дипломами людей, то попиту на якісну освіту не буде...

Можу продовжувати далі... Де вихід? Бачу його лише один. Це повна руйнація існуючої системи освіти, іі почесне поховання й будівництво нової. Не на старому фундаменті. Не у локальному варіанті (окремі школи чи регіони), а будівництво нової системи в цілому. Досить дешевою зарубіжною косметикою мазюкати фейс старезної бабці, якою є наша освітня система. Від цього вона молодшою і кращою аж ніяк не стане. В Україні немає ВОЛІ до справжньої реформи освіти.

Оригінал

Освіта.ua
29.11.2016

Популярні блоги
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Александр
До основанья, а затем... Пан Ликарчук жаждет вообще разрушить систему образования ради эфирного миража "за всё хорошее, против всего плохохо". Ваша статья, откровенно говоря - просто демагогия, в стиле госдеповских грантоедов с элементами модной ныне геронтофобии. Не лозунгами надо бросаться, а спасать и модернизировать советскую систему образования от кислотного западного влияния, которое разъедает и разрушает силу и мощь государства, которое подняла человека от сохи к космическим высотам.
Ірина
Немає жодного сумніву щодо авторитетності пана Лікарчука, проте дуже дивно, що люди, які стояли практично "у керма" якщо не всієї системи освіти, то принаймні її провідних напрямків, пропонують "добити" те, що самі ще не встигли знищити. Адже ще років 15 тому якість вітчизняної освіти не викликала жодних сумнівів, а після того, я почали все "рехвормувати", то довели освіту до ручки.
Юрій
Своїх 5 копійок))))) Трохи безапеляційні фрази, в які не завжди вкладений зміст Я працюю вчителем і водночас є роботодавцем. Де взяти стільки освічених людей, щоб замінити старі кадри???? І чим старі погані. Щодо знань. Потрібно перестати накачувати учнів знаннями з величезної кількості предметів, які в житті ніколи не знадобляться. Напевне краще учити учнів умінню здобувати знання. В мене були два працівники, один мав два червоних дипломи ВУЗів, другий з трійками закінчив технікум. Який працівник мав вищу кваліфікацію? Як не дивно другий. Він умів вчитися новій для нього спеціальності. А першому працівникові я кожний день пояснював одні і тіж речі. Сьогодні вивчив, завтра забув. До чого все це? Потрібно створювати умови для навчання, та вмінню використовувати отриманні знання, щоб в учня була зацікавленність. Що для цього потрібно. Сучасна матеріально технічна база (коли вона буде?) І нові методики навчання. Потрібні генератори ідей-творчі вчителі. Вони безумовно є. Тож підтримєм їх!
ЛЮКА БРАЗІ
без підняття економіки жодних освітянських прогресів бути не може. у нас у 95 відсотках шкіл ше нема внутрішнього туалета. а ви тут розвели. а багато дітей не мають в чому до школи йти ні взуття ні одягу. а ви тут розвели...
Лариса
Для ЛЮКА БРАЗІ: звідки цифра 95%? Зі стелі? Приїдьте в села в неділю біля церкви і подивіться в чому одягнені діти і з якими телефонами? Де ви живете? Сьогодні вже циганські діти босі не ходять. В секонд-хендах є всього і багато і недорого
Коментувати
ольга
Ну про що йде мова? система вищої освіти фактично зруйнована, а середня - в стані стагнації. Так що чекати залишилось не так довго: кілька років. Дуже дивно, що люди, які десятиліттями "реформували" (руйнували) вітчизняну систему освіти, знову починають піднімати "прапори і транспаранти" чергових реформ!
совесть
Ще не втратив надію на крісло міністра освіти? Розумні про економіку країни дбають... а ми продовжуємо мріяти про ... рибку золоту!
Svitlana Vovk
Типовий популізм Лікарчука, розрахований на необізнаних з його біографією та діяльністю громадян. Шановні колеги, я особисто два роки тому підняла тему про очищення в освіті і науці. Саме Лікарчук був моїм опонентом, бо боявся. Так само він зараз підтримує викритих "Дисергейтом" плагіаторів Гурака - керівника ДІНЗ та Гриневич. Не вірте цьому нелюстрованому комуняці.
Олекса Позняк
Для Svitlana Vovk: вірю бо знаю його
Коментувати
ОЛЕНА
А НАПН розігнати,ПОГОДЖУЮСЯ,і тільки за ті експертні висновки до програм,які не відповідають віковим особливостям, Склали програми,видали підручники,витратили держ кошти,а потім ,виявляється.НЕ ТАКІ.А ДЕ ви були??? Я НЕ БАЧУ результатів їх роботи.
ОЛЕНА
Не з усіма тезами п.Лікарчука можна погодитися! Ламати - не будувати,пробачте,кожен дурак може!!! Навіщо "ізобретать" велосипед??? ,Просто його необхідно удосконалити,модернізувати. Спробуймо побачити справжні причини,що заважають вчити дітей а дітям вчитися.Ні для кого не секрет,що кожне нове покоління слабше попереднього.А навантаження збільшуються в арифметичній прогресії.Переважна більшість дітей НЕ МОЖЕ опанувати програму.ПРоведіть експеримент,виконайте дз учня 8 класу,вивчіть 5-6 ууроків,упевнена не зможете,А ЩО ми хочемо від дітей?? Порахуйте їх робочий час.З 7.30 до 15.30. І чи будуть у вечорі сили??? А скільки соблазнів??? телефони,смартфони і т.д.НЕОБХІДНА ВОЛЯ ЩОБ ЗЛАМАТИ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН.відмовитися від непотрібних предметів, в першу чергу, основи здоров’я,мистецтво, ККД їх 0 .НЕ потрібно вчити всьому по трішки, .Краще менше та дати якісні знання.
Богдан
Стаття варта уваги. Рано чи пізно- але це треба буде зробити. Через декілька років прірва буде глибшою. Все одно оті 96% всі не перескочать. Тим, хто залишиться (прийде на зміну) Авгієві конюшні здадуться асфальтом .
Микола
Погоджуюсь з автором!!!!Руйнація освіти уже проходить,але потрібна повна!!!! А от з питаннями побудови...З нашою ментальністю.потрібні століття!!!Цікаво,які механізми оновлення кадрів?!!!!Як знизити собівартісь кінцевого продукту-випускника?!!!!Як не дати витоку обдарувань за кордон?!!!Як підняти престиж вчителя?!!!Стільки запитань без відповідей!!!!!
Дякую!
Пане Лікарчук! Завжди очікую на Ваше слово. Серед нинішньої "віхоли" пустих слів і бездумних дій почути розумну людину - це вже ковток свіжого повітря. Обнадіює те, що в нас ще є освітянські фахівці, а значить і те, що ми ще зможемо врятувати українську освіту. Віримо Вам. Дякую за пост, з усім погоджуюсь.
Жанна
Занудство Василини та їй подібних вже і читати не цікаво. Колектив нашої школи, хоч середній вік вчителів за 35, вважає себе молодим і здатним будувати нову освіту. Але прийдеться перебудувати структуру освіти, вкласти купу грошей (а вони є?), передивитися наповнення класів (32-35 учнів - це занадто...) і т.п.. Та в першу чергу боліти голова повинна за розбудову сучасної економіки. Без цього ничого не буде. Нічого. "Немає потужного суспільного запиту на якісну освіту" - вчителі винуваті? Да розженіть всіх - і через 10 років отримаєте теж саме, бо для Лікарчука косметики просто немає. Вивчіть освіту Німеччини, Словенії, або хоч почніть з цього.
2 2=?
Очередное бла-бла-бла. Все всё знают и понимают, но никто ничего делать не будет
Світлана
Правда, багато в чому істинна правда. Не погоджуся тільки з 96%, що знайшли себе у ніші. Ніша ця така незручна, громіздка, виснажлива і непридатна для нормального існування, що на зміну погодяться не 4% вчителів, а значно більше (щодо викладачів ВНЗ говорити не буду - не знаю). І не про зарплату мова, не про учнів. Розвяжіть нам руки, заберіть тонни паперів, напишіть програми, де я зможу вносити корективи і не буду бігти по підручнику в темпі коня на перегонах - і вже завтра 96% перейде на сторону "добра". І всі вони з задоволенням допоможуть будувати нову освіту на новому фундаменті.
василина
А цей дядько таки правий у всьому. Сучасна наша школа - це не школа, не храм знань, а установа, де вчителі не хочуть навчати дітей, а діти не хочуть вчитися, батьки ж існують лише для якихось незрозумілих благодійних внесків.
ОЛЕНА
Для василина: Я б не була б такою категоричною.Не всі "діти не хочуть вчитися,"Багато з них і хотіли б ,так не можуть( в силу недолугих програм,підручників, перевантажених навчальних планів). Ніколи НЕ ПОГОДЖУСЬ.що вчителі НЕ ХОЧУТЬ ВЧИТИ !!!Хочуть,але з кожним роком все важче це робити, Істина в іншому - небажаннні бачити справжні причини,що заважають вчити дітей і вчитися.
Коментувати
Инна Боева
Вибачте, а автор статті в школі працює? Давайте з цього і почнемо. Як можна розмірковувати про те, чого не знаєш?
Вадим Мендерецкий
Для Инна Боева: Автор статті майже все життя пропрацював зав. районо, де прославився своїм самодурством, потім очолював систему ЗНО, звідки за корупційні дії і втручання в роботу системи ЗНО був з ганьбою звільнений... а зараз, коли звідусіль його погнали намагається ще когось повчати....
Коментувати
ТАРАС
І про що він? ПРОСТО ЧАС ВІД ЧАСУ ЗАСВІТИТИСЯ. Щоб не забували.
Віктор
Для ТАРАС: схоже на правду, Тарасе. Як справи із слідством?
Коментувати