В. Мисан: педагогічна освіта важко хвора

Сучасна педагогічна освіта важко хвора, і у неї безліч «хвороб»: вікова, змістова, технологічна

В. Мисан: педагогічна освіта важко хвора

Автор: Віктор Мисан, кандидат педагогічних наук, доцент, заслужений учитель України.

Сьогоднішній день для мене «зробила» студентка Рівненського гуманітарного університету філологічного факультету. Вам, напевно, відомий стан, коли все набридає до нестями і ти втрачаєш інтерес до всього і всіх. Ні, це не стан депресії. Таке відбувається тоді, коли розчарування домінують у повсякденні, а особливо у тій сфері, якій ти присвятив життя.

Сьогодні Рівне зустрічало міністра освіти і науки України Л. Гриневич. Пані міністр завітала на всеукраїнську нараду завідувачів обласних відділів освіти і науки та ректорів інститутів післядипломної педагогічної освіти.

О 15.30 Л. Гриневич у міському Будинку культури зустрічалася з освітянами області. Упродовж хвилин 30-40 вона розповідала про реформування освіти, а потім запропонувала ставити їй запитання. Не мав можливості записати на диктофон запитання студентки РДГУ, тому спробую передати її розповідь і запитання, як кажуть, наближено до оригіналу.

Студентка розпочала з того, що вона вже закінчує університет, прослухала безліч теоретичних курсів і пройшла чотири практики - дві пасивних і дві активних. На останній практиці вона зіткнулася з тим, що шкільні педагоги фактично їх вчили всьому заново. Виявилося, що вони не навчені оцінювати учнів, перевіряти зошити тощо. Чи не можна зробити так, щоб години на методики викладання предметів збільшили? - запитала студентка у міністра.

Відповідь Л. Гриневич була лаконічною і, як на мене, правильною. Сучасні українські вузи отримали автономію, і це їх прерогатива – визначати, що, в яких обсягах і як читати студентам.

Вкотре стали свідками того, що українські педагогічні університети не готують для школи вчителя, який має стати не лише генератором змін, але організовувати навчання дітей - навчити учнів вчитись.

Чого навчить студент, який необхідні професійні навички здобуває епізодично на практиці, а не у студентській аудиторії? Хто і що йому читає? Чи знають викладачі педагогічних вишів сучасну школу, шкільні програми, технології навчання, вікову психологію? Чому вони навчать студентів, не відриваючи свій погляд від зажовклих аркушів лекцій, стоячи за кафедрою, чи сидячи за столом, монотонно «проповідуючи» те, що втратило свою актуальність.

Складається враження, що їх знання зафіксувалися на рівні власних шкільних років. А якщо врахувати, що викладацький склад педвузів - це фахівці далеко за «50», то потреба у будь-яких коментарях зразу відпадає.

Сучасна професійна педагогічна освіта важко хвора. У неї безліч «хвороб»: вікова, змістова, технологічна. У яких «аптеках» і «лікарнях» відшукати для неї «ліки»?

Оригінал

Освіта.ua
25.11.2016

Популярні блоги
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Natalya Buznyakova
Шановний.А при чому тут "викладацький вік"? Я закінчила пед. вуз. 34 роки тому назад.І у мене було,так само, як і у тієї студентки- все заново,коли я прийшла у школу!!!!!Я не знала, як вести журнал(а без цього "ти не вчитель"!), як перевіряти зошити(це жахіття!), і багато чого!Вона говорить про те,що ті, хто вчать,(а я додам від себе: контролюють навчальний процес у школі)поняття не мають,що таке школа!!!!!! Десь,щось... Наштовхують ту теорію,а ти впроваджуй!!!!!!
pasufik
Студентська практика у більшості ВУЗах - це суцільна липа. Приносиш звіт, написаний за винагороду, грошовий додаток і все тобі зараховано. А все тому, що її проходити нема де, адже багато професій, яким ніби навчають ВУЗи насправді надумані і в реальному житті не востребовані. Де пройти практику 60 студентам -менеджерам по туризму, якщо у місті чотири туркомпанії, де самі працівники не мають що робити? А може нам краще ввести дипломи, що ти не дебіл і не тратити аж 5 років на вивчення того, що тобі у реальному житті майже не придасться?
2 2=?
Для pasufik: Вообще то это гениальная идея на счет диплома "не дебил"
Коментувати
2 2=?
И после такой лаконичной и правильной відповіді, госпожа министр хочет каких-то преобразований в украинской школе? В школе учат всякой ф...е, которая в жизни вообще не надо, в институте тоже учат всякой ф...е, которая не надо в школе. Вот и вся парадигма министерства образования
pasufik
Для 2 2=?: Правда, правда і ще раз правда!
Natalya Buznyakova
О.Так вы не знаете,что сейчас у нас в школе все изменилось?Новая программа!Прочитайте и вам станет все ясно.
2 2=?
Для Natalya Buznyakova: Что значит "все изменилось"? Вот именно, что про это "все изменилось" можно только почитать, а вот увидеть это невозможно, так как реально ничего не поменялось или это был сарказм?
Коментувати
Андрей Козак
А надо как-то специально учить проверять тетрадки?
2 2=?
Для Андрей Козак: Конечно же надо учить, или вы не знаете, что если это сделать не правильно (воспользовался ручкой, вместо карандаша), то родители будут писать жалобу директору, а потом и самой Гриневич, чтобы эту нерадивую вчительку послали на все четыре стороны
Natalya Buznyakova
Вот поэтому,когда простые обыватели начинают поносить учителей, возьмите и пойдите в школу работать!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Коментувати
Простий вчитель
Це не освіта хвора, а все суспільство, котре мовчки, схиливши голову працює на інтереси кланів, кумів, сватів і партбонз. При цьому ще й тішиться, що ось ми які хороші, всі про нас говорять, але толку 0
Oleg Nebelsky
Для Простий вчитель: Згідний на всі 100. "Собака гавкає - караван іде". Суспільні запити - практично не сформовані, тобто не можна зреалізувати "те, не знаю що та йти, не знаю куди". Де конкретика? Знову все заговорюємо
Простий вчитель
ЗЗвідки може бути конкретика? Адже для того щоб можна було щось реально змінити потрібно бачити усю картину падіння української освіти, а не ту іллюзію в веселих кольорах, котру малюють райво та облно. Тай в кінці кінців конкретика повинна бути в головах політиків, а там нажаль...
pasufik
Подивіться, які у нас розумні депутати поки сидять у ВР, а як тільки стають міністрами кудись уся їх ученість та мудрість вивітрюється. Чи їх усіх гіпнотизують, чи вони чимось опромінюються, а може змінюють віру? Вже 25 років спостерігаю за цим суто українським феноменом і не можу зрозуміти його причини. Може Ви колеги допоможете?
Коментувати
рима
Неумение слушать, начинается со школы. Кто же виноват непоседе? Всему научить невозможно. Но если ты УМЕЕШЬ(!) задавать вопросы и ЗАДАЕШЬ(!) их преподавателю, маме, папе, себе(что надо подучить), то многому научишься. В наш век информ технологий поток информации огромен и меняется каждый день. Без самообразования знаний не получишь. Да и кроме Министра, есть замы, в чем их роль,с кем вони зустрічаются?
митро ясен
Дивно, що вищі навчальні заклади повинні навчати перевіряти зошити. У школі, коли ця студентка вже прийде працювати, їй дадуть документ щодо оцінювання - і за день-два вона знатиме, скільки балів ставити за 5, 10 чи 18 помилок. Тут науки немає ніякої, і роботи для університету немає. Тільки ж більшість тих, хто вчиться з цією студенткою, в школу не прийде. А може й вона не схоче.
Ярина
А чому б не запросити хоча б один раз на тиждень до студентів вчителя практика, який міг би багато більше дати студентам, аніж професор, який, цілком можливо. і не був у класі як вчитель дітей шкільного віку.
Викладач
Для Ярина: Тому що учителю-практику нічим заплатити, педагогічним ВНЗ ледве на зарплату викладачам вистачає.
Коментувати
Викладач
Ну звісно, викладача ж оцінюють за кількістю публікацій, а не наскільки якісно він викладає предмет. Навчання студентів, то другорядна справа, тут треба видати "на гора" n-ну кількість "наукової" продукції. Прозвітуватися за кожну хвилину робочого часу так, щоб вийшло 1548 год. Головне, щоб звіти були в порядку )