В. Бєлий: недоліки проведення олімпіад

Предметні олімпіади як «ярмарок інтелектуального самохвальства» вимагають оновлення організації

В. Бєлий: недоліки проведення олімпіад

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

Не пройшло й десяти тижнів навчання учнів у нових для них класах поточного навчального року, а вони, після завершення предметних олімпіад у своєму закладі, починають змагатися на районному та міському рівні.

Освітяни, для яких принципи академічної добропорядності є чимось більшим, ніж лише красива риторика/патетика чи зручним прикриттям тіньових оборудок на «ярмарку інтелектуального самохвальства», давно критикують недоліки проведення шкільних предметних олімпіад.

Головними були і лишаються порушення у ході встановлення їхніх результатів, що привносять педагоги, задіяні у проведенні чи не всіх інтелектуальних змагань між школярами різних закладів.

Чого, до речі, практично не має у межах одного закладу.

Звісно, не буде доречним, щоб у черговий раз перераховувати всі складові пакету ризиків змагального принципу «Fair play», зокрема й у цьому профільному освітньому питанні.

Натомість не завадить чи не кожному причетному до менеджменту в освіті, хто має морально здорову та суспільно ціннісну позицію, спробувати запропонувати той чи інший проектний варіант оновлення змісту, структури та організації роботи з обдарованими дітьми. Зокрема у сегменті проведення шкільних предметних олімпіад та дослідницько-пошукових конкурсів.

ОРГАНІЗАЦІЯ

Зі спілкування з педагогами-практиками бачу актуальними наступні очікування щодо олімпіад з боку вчительської спільноти:

  • добровільна участь школярів;
  • добровільна участь педагогів у роботі олімпіадних комісій (за запрошенням організаторів);
  • дворівнева структура: обласний та всеукраїнський рівень;
  • двоетапне проведення( заочний тур: січень - прийом робіт, лютий - оголошення результатів, очний тур - квітень);
  • індивідуальне учнівське представництво:

- учасник не має права вказувати свій заклад та свого вчителя/тренера;

- учасник самостійно вирішує, в олімпіаді якого рівня брати участь, виходячи зі змісту заочного туру;

- учасник самостійно/з батьками/супроводжувальними особами вирішує проблему доїзду/повернення додому;

  • анонімний принцип оцінювання кожної роботи учасника і не менш ніж трьома різними експертами;
  • он-лайн супровід проходження олімпіади, перевірки робіт у реальному часі на каналі ю-туб;
  • позавідомча для сектору загальної середньої освіти установа, що призначається відповідальною за проведення (університети, академії тощо);
  • гарантована бюджетна оплата роботи членів олімпіадної комісії;
  • цінні призи переможцям за спортивним принципом (три абсолютних перших місця);
  • грамота учаснику із зазначенням його абсолютного результату та відповідного тому місця у загальному списку учасників.

РЕГУЛЮВАННЯ

При цьому у контексті регуляторів, спрямованих на забезпечення принципу доброчесності напрошуються до нормативного запровадження наступні принципи організації справи:

  • управління ризиками від можливих конфліктів інтересів;
  • санкції організаторам, які допустили порушення принципів чистоти та об’єктивності інтелектуальних змагань, як то:

- складання протоколу про адміністративне порушення;

- відсторонення від участі у проведенні заходів терміном на 3 роки;

- позбавлення права займати педагогічні посади терміном на 5 років тих, хто причетний до повторних порушень.

Зрозуміло, що для цього потрібно дещо змінити відомчу нормативну базу та деякі статті законів про освіту. Але ж на те у нас і має працювати і МОН, і ВР як органи, найняті суспільством задля реалізації прав громадян, здобувачів освіти зокрема, на рівність у можливостях та дотримання правил чистоти діяльності у сфері бажання їх (громадян) до суспільно-культурного самовираження.

ПУБЛІЧНІСТЬ

Що ж до поширення суспільно значимої інформації про олімпіади, їх переможців та вчителів-тренерів і закладів, які є у тій чи іншій мірі успішними у цій справі, то діло не стане, але має у частині «хвилини слави» здійснюватися за принципом «Всьому свій час», тобто лише опісля підведення підсумків. Для всього іншого є ота трансляція у режимі реального часу, щоб всі вболівальники «тримали кулачки» за своїх дистанційно: десь так, як на шахових турнірах.

Оригінал

Освіта.ua
15.11.2016

Популярні блоги
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
для Оксана Шевченко
Я умею стоять на своём, ЗНАЯ законодательсво. А моё - это когда Я получаю удовольствие от работы. Если Я повезу неука на олимпиаду, то этот неукиспоганит МНЕ работу с остальными детьми на много лет вперёд, поскольку будет считать себя самым умным, а по-факту знать на уровне 6 баллов. МНЕ это надо? Вот и вся проблема. Просто немножечко следует смотреть вперёд. Хотя бы на год...
Студент
Чому ніхто не каже про студентські олімпіади? Те, що там відбувається - ЖАХ. На екології місця розподіляються між ВНЗ організатором (ОДЕКУ) та "наближеними" до організаторів. Кожен рік одні й ті самі завдання з одними і тими ж ВНЗ-призерами, "потрібним" студентам просто домальовують бали до максимуму. МОН, подивіться нарешті списки по роках з тієї псевдоолімпіади!!! І поспілкуйтесь з викладачами і студентами, які "до списку призерів" апріорі НЕ можуть потрапити.
Теж вчителька
З власного досвіду. 1.Ніколи нікого не змушувала брати участь в олімпіаді, завжди були бажаючі. 2. Ніколи нікого спеціально не готувала до наступного етапу. В школі переміг - їдеш на районну. За декілька днів повідомляла про дату поїздки і все. 3. Якщо учень не хотів їхати ( в основному тому що це вихідні дні та ще й за свої кошти, або ж це була у нього третя чи четверта поїздка за місяць - з інших предметів), ставилася до цього спокійно, не просила, не благала. Просто сприймала як факт. 4. До 4 етапу, правда, не доходили, на 3-тьому брали участь, на 2-ому за останні років 5-6 - призери та (зрідка) переможці. 5. Щодо адміністрації (яка, звичайно, завжди хоче, щоб переможців було побільше: рейтинг є рейтинг)): " Чому немає переможців з вашого предмету?" - "Ну нема, то й нема. Так вийшло. Може наступного року щось поліпшиться". ВСЕ. КРАПКА. Шановна Оксано Шевченко - "так не бывает". Бывает. Бажаю всім спокою і самоповаги.
ото тому(тій) в кого "Як є"
то с какого перепою Вы отправляете на олимпиаду того, кому она чёртом не нужна. Вы, лично. Вас задолбало, потому что... А почему? Меня никогда не задолывало, кроме ПЕРВОГО года работы. А дальше:"Мне НЕКОГО послать", или "Я не хочу позориться",или "Ну и представьте себе, я еле-еле триставлю (по 4бальной системе), а дитё нос задерёт, дескать самое умное, и будет с задёртым носом ничерта не делать на уроке. МНЕ это надо?" и в таком духе. И, поверьте, раз-второй-третий и администрация задолго ДО олимпиады спрашивать БУДЕТ:"Вы пошлёте кого-нибудь на олимпиалу". Понимаете? СПРАШИВАТЬ. А дети, те, которые хотят, по двое-трое из класса проситься будут. А так Вы показываете свою СОГНУТУЮ спину ВСЕМ-оновским, администрации, коллегам, и что самое грустное, детям... СВОИМ, собственным...
Оксана Шевченко
Для ото тому(тій) в кого "Як є&quo: не верю. Так не бывает. Если есть рейтинг и от него все пляшут, не может быть что-бы где-то на него наплевали. И почему "триставлю (по 4бальной системе)", вы работали много лет назад или это не школа, а техникум?
да нет,
Для Оксана Шевченко: в самой обычной школе...
Коментувати
Як є
Мрію про такі часи, коли... І так! 1 етап - відбірковий ... Предметні олімпіади - онлайн! Добровільна реєстрація і все як на ЗНО. Комісія - лише спостерігає за дотриманням правил...2 етап - у рельному часі... Але маємо те, що маємо. Обов’язкова масовка, яка не рахується з вільним волевиявленням власного бажання чи небажання участі у тій чи іншій олімпіаді... Комісія не завжди компетентно перевірить... Кожен вчитель зацікавлений у перемозі свого учня, адже йому потрібна "результативність" І врешті...як ті олімпіади задовбали...насильно готуєш, одиницям потрібно - і то умовно, ніхто не хоче морочити собі голову тоді, коли можна її не заморочувати якоюсь там олімпіадою, яка нічогісінько не дає, ані в плані розвитку, ані для поступання.
зап
Все не так просто, люди. Отучить "вруля" от вранья невозможно. Предлагаю: 1) открытые списки одаренных учнив - по КЛАССАМ и по ШКОЛАМ с 7 - по 11(12) класс сделать доступными всем в УКРАИНЕ (также как с ЗНО!!!); 2) отслеживать структурам МОН продвижение УЧАЩИХСЯ - успехи и ПОТЕРИ пофамильно.3) сдачу ЗНО по школам уже практикуем.Так узнаем "врунишек" учителишек и директоришек.
київ-1
І так вже другий рік поспіль - у 9 класі перший в районі, 300-й у місті при складеному FCE на рівень В. Ми би вже й не ходили на ту міську ганебну олімпіаду в університет Грінченка, але вчителька дуже просить, їй це для чогось потрібно. Київ, інститут підвищення кваліфікації вчителів, олімпіада у учнів 9,10 класу і такі маніпуляції. Просто ганьба. Зате в дитини немає ніяких ілюзій ані відносно вчителів, ані відносно організаторів, ані відносно, взагалі, держави
київ-1
Підтримую. Минулої осіні мій син 10-класник зайняв 1 місце на районній олімпіаді з англійської мови. Навесні, на міській олімпіаді, у тому ж таки 10 класі йому "намалювали" результат 200-якийсь-там (в третій сотні). Буквально через декілька місяців після участі в міській олімпіаді син склав IELTS на 7,5 із 9 можливих (рівень С1). Зрозуміло, що цей високий результат - робота не одного місяця, перевороту в знаннях з мови за цей час відбутися апріорі не могло. Тобто, понад 200-ті 10-класників Києва, які були по результатам попереду мого сина, мали б мати по IELTS щонайменше рівень 8 (С1-С2). Де ці генії?! І ще, ізюминка - найнижчий бал на міській олімпіаді моєму сину поставили за розуміння прослуханого. У сертифікаті IELTS у нього за цю секцію 8 балів. Що ще треба знати про київську міську олімпіаду з англійської мови?!
Мама
Ця тема мене теж частково зачіпає як маму. Донечка навчається у 5 класі та активно приймає участь у різних олімпіадах, займала призові місця у ІІ турах. Нещодавно трапилася така ситуація, яка просто розставила усі крапки у нашій середній освіті. Навчаємося у обласному центрі у спеціалізованій школі (не простій). Дитина телефонує і повідомляє, про перемогу у шкільному етапі олімпіади, а через урок виявляється (про що їй повідомили однокласники, а не педагог) - у нас вже друге місце. Звичайно, вона була сильно засмучена і заявила, що відтепер вона не прийматиме участі у жодній олімпіаді, це вже її не цікавить, що означає переплутали? Що змінилося за один урок?
Допоможіть
Допоможіть у питанні перекладів завдань для учасників шкіл нацменшин. Хто згідно Положення про олімпіади .... повинен здійснювати переклад на ІІ етап. Який механізм перекладу?Спасибі
123
Для Допоможіть: Цитата з ПОЛОЖЕННЯ про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності : "1.12. Учасники олімпіад, турнірів і конкурсів отримують завдання та дають на них відповідь державною мовою (крім олімпіад з іноземних і російської мов). За рішенням журі учасники можуть отримувати завдання та давати відповіді мовою вивчення навчального предмета." Джерело: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/z1318-11 Тобто рішення про необхідність перекладу приймає журі конкретного етапу
Коментувати
Вчитель
Завдання олімпіад з окремих предметів повинні бути різними для учнів загальноосвітніх класів і класів з поглибленим вивченням.
Vladimir Zvan
Для Вчитель: Нет не должны. Не знаешь глубоко предмет нечего идти на олимпиаду.
Коментувати
Владимир Белый
ЧОМУ не лише протоколи олімпіад базового рівня, а й текст завдань не викладаються у вільний доступ, щоб вчителі та учні могли з тим попрацювати на факультативах та гуртках? А тому, щоб приховати або провали деяких "переможців" на наступному більш високому рівні, або взагалі не демонструвати, що тих "переможців" на республіку й не відправляють: вони саме перед олімпіадою вищого рівня раптово "захворіли". Зрозуміймо, збереження оргмоделі, за якої система втрачає бодай середній рівень довіри - це рубання тієї педагогічної "гілки", на якій власне система педагогіки як такої і тримається. Якщо хтось десь ще й дурить когось, то для середовища вчителів і учнів - це вже тавро, за якого суспільство НІКОЛИ не сприйматиме школу з повагою.
вчитель математики
Для Владимир Белый: Перестань плодити дурниці. Завдання олімпіад з математики є у вільному доступі на сайті Київських математичних олімпіад, на сайтах більшості обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, на сайтах багатьох математичних факультетів вузів. Це ж стосується і протоколів олімпіад. Треба лише не полінуватися їх пошукати, замість того, щоб висловлювати у всьому своє незадоволення. Тоді, можливо, у тебе знайдеться час попрацювати з учнями свого ліцею, а не писати огульну критику на все і вся. І запам"ятай, якщо ваші переможці дивно хворіють перед наступним етапом олімпіади, то це не означає, що саме так відбувається всюди. То ж добивайся справедливості у свому місті, а не тавруй безпідставно всіх інших.
ТАРАС
Для вчитель математики: Підтримую на 100%. Цей КГБіст не вчить в своєму ліцеї, а "філософствує", ще й в порогову комісію ЗНО вліз (без толку). Совок (див. його вислів "на республіку"), "спец" по всіх питаннях, замполіт ліцею, як його директор терпить.
Коментувати
Агрппіна
...продовження. І для кого потрібні такі олімпіади? А якщо ж дитина займе І місце на міській олімпіаді, то для вчителя 2 "вирвані" місця з життя - БЕЗКОШТОВНА щоденна підготовка до міської олімпіади. Воно того варте? Чому ця робота БЕЗКОШТОВНА? А МАН? Це взагалі сміхотище крізь слоьзи - вчитель пише роботу (бо заставляють), на колінах просить дитину, якій це і зовсім не треба (бо тих, хто пише сам і воно йому треба, це 1-2 на все місто), дитина захищає вчительську роботу - хеппі енд. Можливо у вас не так все це відбувається, не знаю. Тому я цілком згодна зі статтею.
Агрппіна
Звичайна міська школа невеликого містечка. На паралелі 1-2 класи. В місті є ліцей, який "вигрібає" дітей з 5 шкіл міста після 7 класу, де є профілі різного спрямування. Місяць жовтень. Декілька (4-6) нещасних засмиканих дітей кожної паралелі (а найсильніші пішли в ліцей) цілий місяць ходять на сві шкільні олімпіади (бо вчителі, хто кнутом, а хто пряником примушує, бо адміністрація примушує провести олімпіади, та ще й кількість учнів забезпечити). Потім ці ж самі 4-6 учнів два місяці ходять на міські олімпіади, не маючи вихідних. Їх заставляють це робити, а вчителів заставляє адміністрація, бо це рейтинг школи. Я якщо не пошлеш дитину на олімпіаду, то це врахується при атестації. Діти змагаються з дітьми з профільних класів, в яких предмети вивчаються поглиблено. Вчителі "гризуться" за місця, домовляються, бо треба всім дати місця, бо це треба для атестації. Бо якщо школа або вчитель не має місць на олімпіадах, то це погана школа і поганий вчитель.
Olexandra Basatska
З власного досвіду знаю, що діти, які регулярно були призерами ІІІ етапу олімпіад, чудово складають тести ЗНО, особливо не гаруючи в 11 класі на додаткових заняттях з репетиторами. Тому я - за олімпіади, але за принципом доброчесності і добровільності. Також за те, аби місця в олімпіадах не впливали на рейтинг школи. Вчителюю в підгірському селі, де не в кожній паралелі є обдаровані діти, тому доводиться інколи везти на ІІ етап середнячка, який відсіється на цьому етапі, - тому я за ІІ етап, але добровільний. А от про витік інформації (зміст завдань) на 4-у етапі знаю не з чужих слів.І це породжує зневіру у дійсно здібних і працьовитих дітей.
бред, который стоит обсуждения
Этот формализм - только курок для торможения присваивания учителям категорий и педзваний. Или по другому - экономия государственного капитала. Их не отменят. Разные конкурсы тоже самое. Тупизм, который имеет глубокое филисофское объяснение. Или иначе говоря утеха для дегенерирующих руководителей. Которые сами не имели призеров, а требуют от учителей иногда невозможного. По этому единственное привильное решение - отмена всех показух.
Оксана Шевченко
Достаточно просто перестать считать рейтинг школы в зависимости от результатов олимпиад и СРАЗУ все придет в норму. Именно зависимость рейтинга от результата создает админресурс который все деформирует
Владимир Белый
Притомному розуму зрозуміло, що будь-яка нова організація самих олімпіад як таких не закриває бюджетне фінансування поточної роботи шкільних факультативів, гуртків чи секцій. Мова лише про особисті витрати для участі в олімпіаді, які є запобіжником для самообману на заочному етапі.
теж математик
Для Владимир Белый: А ви не звернули увагу, як змінилися результати учнів Херсонської області на Всеукраїнських олімпіадах з математики після того, як з ними почала працювати Ірина Анатоліївна? Чи ви й далі живете реаліями кількарічної давності з липовими переможцями обласних олімпіад, які дружно відмовлялися їхати на четвертий етап олімпіади? Можливо, це були саме учні вашого ліцею?
Коментувати
«Спорт» заради задоволення
Пропоную дуже просте рішення. Відмінити усі пільги для переможців олімпіад- манів при вступі до вузу. Також під час атестації вчителів не брати до уваги взагалі інформацію про різних переможців олімпіад-манів. Самі олімпіади-мани нехай проводить МОНУ своїми силами у свій вільний час, як хобі. А ті учні, які бажають розвиватися, то можуть брати участь без обмежень. Для них це теж перетвориться на хобі. Зекономлені гроші можна буде використати на справді корисні справи.
Sen
Я сам кілька разів був призером IV (республіканського) етапу, наразі вже закінчив аспірантуру, останні роки брав участь в роботі журі. Тому можу поглянути з кількох боків. - Добровільність - повністю згоден. - 2-рівнева структура - ні. Взяти на обласний рівень всіх бажаючих неможливо як з фінансових, так і чисто технічних причин (для олімпіад з практичним туром). Крім того, II етап дозволяє учасникам реально оцінити свій рівень, виявити прогалини в знаннях, а комусь допомагає повірити в себе. - заочний тур не продемонструє реального рівня знань, оскільки значна частина учасників будуть працювати не самостійно. Така структура олімпіади вже існує - Інтернет-олімпіада, яку проводить Одеса для всієї України. Там же є індивідуальне учнівське представництво. - анонімність в олімпіад і так є, всі роботи шифруються ще до початку перевірки. - про вільний доступ на кожен етап я вже писав вище.
Sen
Для Sen: - самостійне фінансування - категорично ні. Талановиті діти з бідних родин не повинні викидатися з системи через брак коштів. Власне, я сам був з такої сім’ї. - онлайн-супровід - що ви там побачите? люди сидять за столами і читають роботи, все. - інша установа - корупція з одного осередку перейде до іншого. До речі, частина олімпіад все ж чесні. - гарантована бюджетна оплата - так - цінні призи - так. Про тільки 3 призові місця не погоджуся. - грамота учаснику із зазначенням його абсолютного результату - для чого? списки і так доступні. - регулювання - так - публічність - наразі переможців вітають після підведення підсумків, що міняти?
Sen
Оу, в коментарях зникло форматування моїх абзаців. "-" означає новий пункт.
Надежда Тарасюк
Цілком вас підтримую
Коментувати