С. Горбачов: чи потрібно перевіряти психіку вчителів?

Тільки розпочався рік, а батьки знов повідомляють про подекуди дивну поведінку вчителів

С. Горбачов: чи потрібно перевіряти психіку вчителів?

Автор: Сергій Горбачов, директор Спеціалізованої школи ім. Івана Багряного №148 мКиєва.

Тільки розпочався навчальний рік, а в соцмережах батьки знов повідомляють про подекуди дивну поведінку вчителів стосовно дітей.

Зараз буде вкрай делікатна і вкрай дратівлива тема, після якої автор, цілком імовірно, отримає звинувачення у "недотриманні педагогічної етики" та запитання "а ти хто такий?".

Але не можна мовчки спостерігати за тим, як деякі "колеги" знущаються з дітей та створюють у школі скандальну і нервозну атмосферу. Якщо мовчати, ситуація не зміниться. А проблема існує – і надзвичайно болюча.

Відразу констатую, що у школі працює переважна більшість чудових фахівців і гарних людей, які ставляться з повагою до дітей і вміють гарно (нині поширений термін "екологічно") спілкуватися з батьками та колегами. Це – факт. І це - не порожні слова, і не намагання будь-що оббілити освіту: інакше взагалі цю тему не чіпав би.

Але є й інший факт: на жаль, у школах є невеликий (направду невеликий, я на цьому дуже наголошую), але статистично значущий відсоток, м'яко кажучи, не зовсім адекватних осіб.

Я не буду тут писати про низьку зарплату, низький соціальний статус педагога та психологічне вигоряння вчителя. Все це справді існує. Але жодна з цих причин не є і не може бути причиною або приводом знущання з дітей. Причина – в особистості вчителя, його ставленні до дітей і до світу загалом.

Навіть маючи у школі переважну більшість адекватних вчителів, мушу із сумом констатувати: цілком достатньо однієї-двох не дуже врівноважених персон, щоб завдавати дітям тяжких психічних травм або вкрай загострити стосунки між колегами і створити у школі атмосферу постійного скандалу. Що також аж ніяк не йде на користь психологічному комфорту та знанням дітей.

По приклади далеко ходити не треба. Те, про що напишу нижче, відбувається у різних школах: це і мій власний досвід, про це розповідають і батьки дітей, і колеги.

- Мати розповідає, як вчителька змушує дітей стояти урок з піднятими руками як покарання за будь-яку "провину". Наприклад – бігали та голосно кричали на перерві.

- Вчителька початкових класів категорично забороняє дітям виходити в туалет під час уроку. І навіть прохання батьків, які приносять довідку лікаря, що у дитини – проблеми з нирками, і забороняти їй виходити до туалету просто небезпечно для здоров’я, аж ніяк не діє: бо "порядок у класі – це головне".

- Вчителька скаржиться колегам на дітей, які, нібито, за нею "посипають", бо хочуть її "наврочити". І відповідним чином ставиться до дітей як до злочинців, які її "переслідують".

- Вчитель влаштовує формену істерику у класі при дітях з образами та криками "ви дебіли та злочинці" лише тому, що один із старшокласників "неповажливо сидить і не так дивиться".

- На батьківських зборах "колега" починає оприлюднювати – з прізвищами - абсолютно конфіденційні дані психологічних співбесід з дітьми, роздаючи дітям характеристики, на які не має права не те що публічно, а й навіть в особистій бесіді. І навіть прохання батьків припинити це кричуще порушення людської та професійної етики не змушує "професіонала" замовкнути.

- "Класний керівник погрожує, що під час проведення випускного вечора виведе "своїх" дітей та батьків із актової зали, якщо буде показано відеоролик, який підготували випускники іншого класу. Бо, виявляється, у цьому ролику діти "знущаються над вчителями та іншими дітьми". Подивіться це "знущання" - і зробіть висновок самі.

Мабуть, приклади можна наводити ще. І батьки також зможуть додати чимало власних.

Звісно, я не психіатр – тому не можу і не маю права ставити діагнози. Це дійсно – справа фахівців. Можливо, я помиляюся – і все, що наведено вище, - цілком у межах психічної норми. Бо питання "норми" взагалі надзвичайно складне.

Але я маю право на власну думку і вважаю, що наведені вище приклади – кричущі. І хоч би який діагноз – чи його відсутність - там визначив фахівець, я глибоко переконаний, що така поведінка дорослих людей шкодить дітям: чи напряму, чи через створення у школі атмосфери скандалу, нервозності та недовіри. Серйозно шкодить.

Найголовніша проблема полягає у тому, що навіть коли випадки непоодинокі і кричущі, коли вчитель безсумнівно доводить дітей до психічних зривів і знущається з них - законним чином з такими людьми практично НІЧОГО не можна зробити.

Бо, скажімо, пілота літака чи машиніста метрополітену допускають до навчання, а потім – до роботи тільки після серйозної перевірки стану його психічного здоров’я. Бо за цими професіоналами – сотні, а то й тисячі людських життів.

Але для вчителя, від якого величезною мірою залежать нинішній душевний комфорт та майбутній життєвий шлях тисяч дітей – такої перевірки немає. Тобто – формально вона, нібито, десь і є. Але я жодного разу не бачив і навіть не чув від колег чи батьків, щоб вчителю було заборонено працювати з дітьми саме на підставі стану його психічного здоров’я.

Ось і маємо у школах від певних вчителів істерики, крик, погрози, знущання, а подекуди – і фізичне насильство над дітьми.

Інший бік цієї проблеми – подекуди боягузлива мовчанка батьків, які "по кутках" обурюються поведінкою неадекватного вчителя, але дуже часто написати офіційну заяву директору школи, щоб він міг діяти офіційно – не хочуть. А офіційне звернення у такому випадку дуже потрібне: бо лише після цього можливі офіційні дії на захист дитини.

Звісно, директор багато чого може зробити і сам – і завжди робить: профілактичні бесіди, вмовляння, модерація переговорів між батьками та вчителем. Але для цього батьки мають довіряти бажанню і здатності керівника винести справедливе рішення. А це є, на жаль, не завжди.

Проте крім вмовлянь і профілактики, якщо конфлікт не вирішується, директор школи не може вчиняти якісь офіційні дії, ґрунтуючись тільки на усних зверненнях батьків. Підозрюю, далеко не всі знають, що ні оголосити догану, ні - тим більше - звільнити вчителя директор школи самостійно не має права: це повноваження органів управління освітою вищого рівня.

Але якщо адміністрація школи подасть представлення на стягнення вчителю, управління освіти те подання може просто не взяти до розгляду без документального обґрунтування. Насамперед, мається на увазі саме звернення батьків. І управління матиме цілковиту рацію у цьому. Бо юрист управління чудово знає: якщо вчителю винести догану чи звільнити його без юридично бездоганного обґрунтування, він скасує догану або відновиться на роботі через суд. І знов буде травмувати дітей.

Та нема чого приховувати: досвідчений керівник завжди знайде способи "неофіційно" впливати на неадекватних вчителів, щоб змусити їх звільнитися. Кожен директор, який пройшов жорстку адміністративну "школу посадового виживання", дуже добре тими методами володіє.

Але є, принаймні, три важливих аспекти.

По-перше, кожен з нас вважає себе самого адекватним. Але де гарантія, що керівник школи – також адекватна людина? І як відрізнити: де дійсний захист дітей від психічного насильства, а де - використання керівництвом "каральної психіатрії" проти невгодного вчителя? І де – "норма", а де "відхилення"?

По-друге, застосовувати незаконні методи для припинення іншого беззаконня – це, м’яко кажучи, не дуже етично. Це вічна проблема: як захистити дітей від зла та несправедливості, самому не творячи зло та несправедливість.

І, по-третє, якщо навіть вдається делікатним (а іноді – й не дуже) тиском змусити таких "колег" звільнитися з конкретної школи, то куди ж вони підуть далі?

Та знов же - до учнів, у іншу школу, щоб травмувати дітей там та влаштовувати "вирвані роки" батькам та колегам. Бо звільнилася ж людина не на підставі законного висновку фахівця про неможливість працювати у школі, а "за власним бажанням". І дуже рідко можна домогтися звільнення "за статтею" – коли кричущі випадки знущань з дітей стають надбанням публічності. І то – ми бачимо чимало випадків, коли неадекватні люди знову повертаються калічити дітей за рішенням суду, який їх відновлює на роботі.

БО У НАС, НА ПРЕВЕЛИКИЙ ЖАЛЬ, ПРАВО ДОРОСЛОГО НА ПРАЦЮ НАБАГАТО ВИЩЕ, НІЖ ПРАВО ДИТИНИ НА ПСИХІЧНУ ТА ФІЗИЧНУ БЕЗПЕКУ.

Але чому ж батьки бояться офіційно скаржитися? Бо, мабуть, бояться помсти з боку того самого вчителя? Не будемо робити вигляд, що такого не може бути. Але це вже питання свідомого громадського вибору та виховання дитини не боягузом, а відповідальною людиною, яка може стати на захист своїх прав.

Батькам у нашій школи я неодноразово говорив і, на щастя, врешті-решт вони мене почули: в жодному разі не можна приховувати випадки психічного або фізичного насильства над дітьми. Треба відразу говорити про проблему і вимагати її вирішення. Я розумію, як це некомфортно для директора школи – і мені особисто також про таке неприємно чути. Але на те й життя, щоб не ховатися від неприємних проблем, а брати на себе відповідальність – і вирішувати їх. Тим більше, якщо ціна питання – безпека та здоров’я дітей.

І мене завжди дуже тішить і дає надію на порозуміння, коли батьки не приховують проблем, а звертаються до керівництва школи. Бо такі звернення і готовність дізнатися об’єктивну картину дають не тільки надію, а й можливість почути одне одного і вирішити конфлікт на користь дитини, а не на потіху чиїмось дорослим амбіціям.

Ну а питання про реальну перевірку психічного здоров’я вчителів треба вирішувати - попри його гостроту та потенційні ризики.

Наприклад, досвідчені психологи, до яких я звернувся по пораду, цілком згодні з тим, що у школі справді є певна (на щастя – невелика) кількість осіб, яких до роботи з дітьми допускати категорично не можна.

Але ті ж таки психологи проти проведення тотальної перевірки стану психічного здоров’я вчителів: бо таке надання психіатрії "каральних функцій" може призвести до повернення найгірших часів совка, коли усіх незгодних оголошували "божевільними".

І, по-друге, що також важливо: здійснити це практично неможливо, бо у країні більш як півмільйона вчителів – і провести якісну експертизу стану психічного здоров’я кожного з них потребує величезних витрат часу та грошей, яких у нас просто немає.

Що ж тоді робити? Лишити все як є? Чи можливі якісь реальні рішення?

Наприклад: законодавчо встановити проведення перевірки стану психічного здоров’я вчителя у випадку, коли є офіційно зафіксована інформація про його поведінку, яка створює загрозу для дітей. Як саме визначати рівень та небезпеку загрози, мають надати рекомендації фахові психологи, психотерапевти та психіатри.

Особисто для мене – це надзвичайно складне та болюче питання: бо з одного боку бачу реальну загрозу психічному здоров’ю дітей, з іншого – чітко усвідомлюю можливі ризики запровадження навіть дуже обережних рішень стосовно перевірки психічного здоров’я педагогів.

Бо тут цілком можлива дискримінація людини за фактом її захворювання. Для мене – як для переконаного противника будь-якої дискримінації взагалі – питання надзвичайно болюче.

І вирішувати його можливо лише, маючі ясно видимі "опорні точки". Для мене така "опорна точка" - це права дитини на безпеку та душевний комфорт. Тобто, якщо поведінка вчителя – хай вона і видається нам дивною - не шкодить дітям, не завдає їм страждань або виразного дискомфорту – жодні санкції до такого вчителя неприпустимі. І навпаки: якщо діти від того потерпають – треба негайно робити все можливе, щоб їх захистити.

Єдине, у чому твердо переконаний: потрібна відкрита суспільна дискусія за участі авторитетних професіоналів – і подальші конкретні рішення. Бо інакше наші діти і надалі залишатимуться під загрозою.

P.S. Я свідомо не торкаюся питання неадекватної поведінки деяких батьків: це хоч і важливе та пов’язане питання – але воно заслуговує на окрему статтю.

Оригінал

Освіта.ua
21.09.2016

Популярні блоги
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
kvp1248
Уявіть, що така неадекватна особа, маючи родичів в адміністрації, стає директором. Школа розвалюється. Через десяток років такого керування напруга кримінальної атмосфери в навколишній місцевості зашкалює.
Аделія
Найкращий практичний висновок - почитати коментарі більшості вчителів тут. Не залишається жодного сумніву, про необхідність щорічної перевірки психічного статусу освітян.
Оксана
Для Аделія: Риба гниє з голови. Почніть з перевірки психічного стану Кабміну та ВР.
Саня
Для Оксана: Так вона же безграмотна, такое написать - "психічного статусу освітян."
Аделія
слаборозвинутий ви наш, пошукайте щось за тегом mental status. Розширите собі горизонт, і про себе цікаве дізнаєтесь.
Коментувати
Роман
Автору потрібно перевірити власне психічне здоров’я, а не чіплятися до вчителів.Розпущеність сучасних дітей зашкалює, а такі як Горбовий будуть розповідати про порушення прав дитини, дискримінацію тощо. Хто не любить дитину, той її не наказує.Чому в Голландії дітей порушників звільняють зі школи, у Польщі батьків за розпущених дітей штрафують значними штрафами.Тільки в Україні через травлю вчителів, виставляючи їх тиранами, що знущаються над бідними дітками планомірно знищують саму можливість правильного виховання дітей.
Тетяна
читаю коментарі,і чого то враз всі вчителі так обурюються стосовно статті????? невже то так погано коли в захист дитини стає дорослий?чи вже забули що прийли до школи навчати дітей , та цінності життєві вкладати в малі серця. Бачу заділо за живе багатьох--батьки поговоріть з дітьми....Дуже вдячна директору за повагу до учнів-- вони наше завтра.
Оксана
Для Тетяна: От аби ще батьки поважали своїх чад, а то приводять до школи, від учителя вимагають до нього якогось особливого ставлення, а вдома - матюки та бійка. Про які життєві цінності Ви говорите?!!
Коментувати
Pasha 23
І мене завжди дуже тішить і дає надію на порозуміння, коли батьки не приховують проблем, а звертаються до керівництва школи. Бо такі звернення і готовність дізнатися об’єктивну картину дають не тільки надію, а й можливість почути одне одного і вирішити конфлікт на користь дитини, а не на потіху чиїмось дорослим амбіціям. - Як це тішить? БО У НАС, НА ПРЕВЕЛИКИЙ ЖАЛЬ, ПРАВО ДОРОСЛОГО НА ПРАЦЮ НАБАГАТО ВИЩЕ, НІЖ ПРАВО ДИТИНИ НА ПСИХІЧНУ ТА ФІЗИЧНУ БЕЗПЕКУ???? - врешті-решт вони мене почули. Особисто для мене – це надзвичайно складне та болюче питання. P.S. Я свідомо не торкаюся питання неадекватної поведінки деяких батьків: це хоч і важливе та пов’язане питання – але воно заслуговує на окрему статтю????????????
чукчэ
Автор не знает, что все учителя имеют Сертификаты по этому вопросу. Вы где живете? Не знаете, что все покупается? Покупается "здоров" и "инвалидность". Много лет работаю в школе и сделала вывод, здоровье закладывается в детском возрасте и на генном уровне.А еще, Сережа, существуют типы нервной системы(Психология изучается в Вузах, не знаете), так вот Кутузов был меланхолик - спящее царство как и большинство учителей. Суворов, энергия-жизненная сила был холерик, Ульянов - сангвиник. Вы, на мой взгляд, - флегматик, ни за что не переживаете, просто вбрасываете несуразицу отвлекая МОН от кадрового управляющего состава школ! А в школе дети пьют, наркотиками балуются, оскорбляют людей старших, вобщем, воспит. процессом никто не занимаетя. А з/п у вас какая?
Андрій
Розвелося псевдо-експертів! Все знають в теорії. А цей ще й гарно облизав. Аж язиком заліз... Тьфу!
небайдужий громадянин
А чому Ви висвітлили лише один бік медалі? Розкажіть про кричущі випадки учнів, які знають лише власні права та обов’язки вчителя - служки. Чи у Вашому закладі такого немає?
Олекса Позняк
Біжу на нараду, механічно глянув у закуток - старшокласник затис маленьку у куток. Ану відійди- кажу. Не слухає -мала пищить.Я його за руки -відірвав-витягнув у коридор."Заляканий" каже: якщо у мене будуть синяки - ти сядеш у тюрму. І запросто міг би сісти.Слава богу батьки там адекватні виявились. Знаю аналогічні випадки коли люди втрачали дипломи.Тому коли телебачення показує масові бійки учнів і питає де були учителі -пояснюю - учитель зараз в такому становищі що краще зробити вигляд що ти нічого не бачив і пройти іншою стороною бо будеш винуватий.Отаке натворили МОН і АПН
директорка
Для Олекса Позняк: колись розбороняла двох десятикласників. я низького росту. піднявши погляд, побачила їхні обличчя і кулаки. стало страшно. на моє частя - вони зупинились, але після цього я не розбороняю старшекласників..
Елена Онищенко
Я була в такій самій ситуації. Старшокласник пішов до директора і такого наговорив, що я могла сісти і надовго. Спасло, те що він погрожував мені при свідках. Після цього випадку я зробила висновок, що вчителі безправні і краще відвернутись і зробити вигляд, що я нічого не бачила. А там хай хоть повбиваються. Страшно від таких слів. Але вчителі - обслуговуючий , безправний персонал.
Людмила
Вчителі?! Діти безправні. Ви доросла людина. Наговорив? Як вам не соромно? Чому наговорив саме на вас?
Коментувати
Тетяна
ПРОДОВЖЕННЯ Та тільки хто ж то зробить. Значно простіше вчителя погнати за черговим платним сертифікатом, або під шумок вичавити незручних з роботи, про що і згадується в статті.
Олекса Позняк
Тренд сезону - плювок у вчителя.Хто більше плює і розповідає про заляканих дітей - має шанс потрапити до Лілі в обойму. Особливо цінується плювок перед днем учителя.Один плювок іде за три.Залякані діти??? Та моя внучка у 1 класі розказала мамі що коли вона не буде їй купляти шоколадок щодня то вона напише заяву прокурору про поганий догляд.Права дитини це єдине що добре засвоїли усі - від відмінника до двійошника.Діти бояться учителів? Та ви повністю некомпетентний директор.У 5 класі уже чув: буде мені 2 за рік -подзвоню у 15-51 що ви мене ударили -друзі підтвердять і вас виженуть з роботи. Виженуть, не сумнівайтесь.Дитина, батьки завжди праві коли приїзджає комісія.Виросло уже покоління люмпмен-учнів які на уроці що хочуть те і роблять. В 11 класі один такий "заляканий учителями" у колеги на уроці роздягнувся догола пояснивши що йому жарко.І що може учитель -визвати батьків- вони не прийдуть- заява в міліцю - ржуть: заріже когось то приїдем.Ви все це знаєте але мода зараз на інше..
Тетяна
Для Олекса Позняк: Стосовно плювків, то порозминалися ще перед 1 Вересня, а до Дня вчителя то "то ли еще будет ой-ой-ой"
Коментувати
Тетяна
Перевіряти психічне здоров’я... А за якими критеріями, дозвольте спитати? І які саме відхилення в психіці мають перешкодити вчителю працювати? Ненормальних вчителів нема, є люди з професійним вигорянням та втомою від постійних стресів на роботі. Це закономірно. Просто держава має забезпечити психологічну реабілітацію вчителів ще до того, як вчитель емоційно загрузився під зав’яку. Тому замість того, щоб нагнітати цю тему і вганяти нас в ще більший стрес, достатньо надавати можливість вчителю, під час кожних канікул, за рахунок держави, проходити сеанси психотерапії. І все!
Людмила
Всі в решті решт мають зрозуміти, що кожного є свої обов’язки: у вчителів, у батьків, в учнів і всі без вийнятку мають їх виконувати. Все крапка. А це все лишні балачки. Шановний авторе! У вас з деякими особами вашого колективу явно проблеми. Тут не треба бути психологом, щоб це зрозуміти. А ви особисто проходили обстеження в психіатра? Невже ви не можете скерувати роботу колективу в нормальне русло, знайти підхід до людей, а не бігати до психологів за потрібними вам висновками?
Natik
Потрібно в першу чергу, подумати про нормальне оздоровлення вчителя влітку,а потім вимагати бути психічно здоровими.
Людмила
Цікаво, а де знайти зараз розумних, творчих, адекватних педагогів, які будуть працювати за таку зарплату в м’яко кажути ненормальних умовах? Чому ви не пишете про те, що серед дітей є багато жорстоких і з психічними проблемами? Чому зараз багато дійсно талановитих молодих людей приходять в школу, працюють рік - два і просто втікають, вони шукають роботу, де буде кому їх талант оцінити за гідну платню? Крім дітей ще є адміністрації з "приколами" і ще багато інших вищестоячих інстанцій, а ще купа безтолкової роботи окрім уроків. Особисто мою дитину ніхто ніколи не принижуваа і не доводив до стресу, бо вона гідно себе поводить. Боюсь, що скоро в школі взагалі не буде кому працювати , не те що думати про те, чи адекватний вчитель чи ні. А ці ваші приклади наведені в статті якісь занадто однобокі за наслідками завжди криється причина і про травмування дитячої психіки якось вже занадто гучно звучить. Виходить, що дітей травмують не комп’ютери, не гаджети в кінці кінців не виховання їхніх батьків, а злі...
Марина
Згодна з автором. Є майже у кожній школі такі екземпляри, і позбутися їх дуже вже важко. Хоча медогляд психіатра не допоможе. Бо психіатри, враження, що самі з вадами. Якось був тиждень здоров"я у нашій школі, то запрошували на зустріч з учнями лікарів. Був і психіатр, у нього явно відхилення були, діти ще довго його згадували та сміялися. І ось такі "спеціалісти" будуть мою психіку оцінювати? Хоча такі екземпляри є в любій професії (яке суспільство, такі і люди, а суспільство глибоко хворе).
директорка
вчителі обовязково проходять обстеження у психіатра і отримують сертифікат на 5 років. хоча це все формальність
Oksana
Для директорка: Дивина - та й годі! Більше двадцяти років працюю в школі - жодного(!) разу ніякого психіатра під час медоглядів в очі не бачила ні я, ні мої колеги. Який сертифікат? А от медогляд у вчителя - не просто формальність, це справжнісіньке приниження. Адже згідно з вимогами я повинна довести, що не хвора на туберкульоз, сифіліс та ще деякі венеричні захворювання. Ото і все. Ні кардіолог, ні окуліст, ні (нагадую) психіатр мені, як видно, не потрібен. О! Забула - іще, перепрошую, на наявність глистів перевіряють. З нашої медичної картки видно, яка турбота виявляється і про здоров’я учнів, і про наше.
Коментувати
Тетяна
Так все таки перевіряють психіку вчителів!!!Кожного року- медогляд і заключення від психіатра!
Олекса Позняк
Тренд сезону - плювок у вчителя.Хто більше плює і розповідає про заляканих дітей - має шанс потрапити до Лілі в обойму. Особливо цінується плювок перед днем учителя.Один плювок іде за три.Залякані діти??? Та моя внучка у 1 класі розказала мамі що коли вона не буде їй купляти шоколадок щодня то вона напише заяву прокурору про поганий догляд.Права дитини це єдине що добре засвоїли усі - від відмінника до двійошника.Діти бояться учителів? Та ви повністю некомпетентний директор.У 5 класі уже чув: буде мені 2 за рік -подзвоню у 15-51 що ви мене ударили -друзі підтвердять і вас виженуть з роботи. Виженуть, не сумнівайтесь.Дитина, батьки завжди праві коли приїзджає комісія.Виросло уже покоління люмпмен-учнів які на уроці що хочуть те і роблять. В 11 класі один такий "заляканий учителями" у колеги на уроці роздягнувся догола пояснивши що йому жарко.І що може учитель -визвати батьків- вони не прийдуть- заява в міліцю - ржуть: заріже когось то приїдем.Ви все це знаєте але мода зараз на інше..
Коментувати