В. Бахрушин: суперечності вступної кампанії

Проблемою вступної кампанії є суперечність між автономією і відстороненням вишів від зарахування

В. Бахрушин: суперечності вступної кампанії

Автор: Володимир Бахрушин, головний експерт групи "Освіта" Реанімаційного пакету реформ.

Важливим джерелом проблем цьогорічної вступної кампанії є суперечність між автономією вищих навчальних закладів, як одним з головних напрямів реформування вищої освіти, і подальшим їх відстороненням від процедур зарахування через запровадження широкого конкурсу та використання для цього єдиної електронної бази.

Ця проблема усугубляється тим, що навіть ті норми законодавства, які здавалося б є однозначними для фахівців з теорії прийняття рішень, можуть по-різному сприймати і читати історики, економісти, юристи й представники інших спеціальностей, які очолюють приймальні комісії. Це вже, не говорячи про те, що деякі з них взагалі ці норми не читають і покладаються на досвід попередніх вступних кампаній.

Однією з пропозицій по вирішенню наявних проблем є уніфікація вимог і ще більше обмеження автономії університетів через повернення єдиних вимог до конкурсних предметів, вагових коефіцієнтів тощо. У рамках чинної парадигми у цьому є певний сенс, хоча не для всіх спеціальностей таке можливо. Але чи варто залишатися в рамках цієї парадигми?

Альтернативою може бути відокремлення проблем зарахування від розподілу бюджетного фінансування чи державного замовлення. Держава, як розпорядник бюджетних коштів (чи замовник) має повне право встановити будь-які єдині показники, формули, … для визначення тих, хто отримає бюджетні кошти. А зарахуванням на основі даних єдиної системи нехай займаються самі університети. І встановлюють будь-які конкурсні предмети, формули, вагові коефіцієнти, …, за якими будуть визначати переможців.

Зрозуміло, що ті, хто бажає отримати бюджетне фінансування, змушені будуть підлаштовуватися під державні вимоги. Але це вже буде їх власний вибір. Для багатьох випадків, коли державного замовлення немає чи майже немає, їх вибір може виявитися при такому підході зовсім іншим.

Оригінал

Освіта.ua
22.08.2016

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
ТАРАС
І що тут наплів цей експерт? Так само, як на засіданні комісії з порогу склав/не склав нічого путнього не говорить.
Roman
Для ТАРАС: Та все правильно він говорить. А то у нас "смешалісь в кучу коні, люді". От всі говорять про рівний доступ до освіти, про рівні права, а цьогорічний "широкий конкурс" показав, що всі рівні, але є трішки рівніші, так би мовити. Ідея відокремлення розподілу бюджетних місць від, власне, вступу цілком слушна. І ідея про те, що кожен навчальний заклад повинен сам визначати умови, на яких відбуватиметься вступ, теж цілком відповідає закону. Тобто, мова йде про те, що для навчального закладу не повинно бути різниці у зарахуванні на бюджет чи на контракт. Та й, взагалі, не повинно бути для навчального закладу таких понять як «бюджет» і «контракт». По великому рахунку, державне замовлення - це повинен бути контракт між державою та студентом, а не між державою та навчальним закладом. Навчальному закладу повинно бути абсолютно однаково, яким чином оплачує навчання студент - за власний рахунок, чи оплачує юридична особа, чи оплачує держава. Підготовка студентів від цього ж не залежить.
Коментувати