Ігор Лікарчук: директора потрібно не обирати, а наймати

Директорів закладів освіти потрібно наймати на роботу як менеджерів на конкретний термін

Ігор Лікарчук: директора потрібно не обирати, а наймати

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Уже кілька днів спостерігаю за тим, як у соцмережах розливається море сліз розчулення від того, що Департамент освіти м. Києва оголосив новий конкурс на зайняття посад директорів шкіл і завідуючих дитячими садочками.

Так і хочеться сказати: "Шукали, шукали ... і знайшли сокирку під лавкою". Бо, начебто, конкурс гарантує, що до закладів освіти прийдуть нові люди, добрі менеджери, не хапуги, не учителе- і дитино-ненависники...

Тобто, якісь конкурсні комісії оберуть ангелів, щоб ті натягли на себе директорські мундири. Авжеж. Дочекаєтеся. Як не можна зрозуміти просту істину: директора будь-якого освітнього закладу потрібно НЕ ОБИРАТИ, А НАЙМАТИ НА РОБОТУ.

І рішення приймати не результатом, як він, образно кажучи, "співав і танцював" під час конкурсу, а за його суто професійними навичками, готовністю до виконання функцій менеджера, професійними знаннями, рекомендаціями з попереднього місця роботи.

Бо комісія, яка його обрала ніколи і ні перед ким не буде відповідати за своє рішення. Бо обраний відразу набирає імунітет для звільнення. Бо обраний може послати будь-якого керівника дуже далеко. І таких "бо" можу назвати іще кілька.

Звичайно, вся процедура дуже красива: оголошення конкурсу, прес-конференції, програми, розчулені освітньо-навчальницькі дами в жюрі, задоволені представники громадськості, котрі відпрацювали свої гранти, телекамери... А потім наступлять сірі будні. Без будь-якої відповідальності.

Чи не найкраще підтвердження моїх слів - існуюча багато років в Україні практика обрання ректорів ВНЗ. Коли ними стають або ті дідусі й бабусі, які ніяк не можуть відірватися від ректорського крісла десятки років, або ж очевидні бездари. І ніхто нічого не скаже: бо вибори. Зате українська вища освіта як пасла задніх з виборними ректорами, так і буде з ними їх пасти й надалі.

Тепер до цього долучиться й корпус керівників загальноосвітніх шкіл і дитсадків. Іще одне. У київських школах бажаючих взяти участь в конкурсі найдеться чимало. Бо є велика зацікавленість. І не лише ідеологічно-освітня. А хто братиме участь в конкурсах у селі? Куми, свати, племінники та інші офіційні й не офіційні родичі?

Короткий висновок: досить нам уже ігрищ у, начебто, демократію. Директорів закладів освіти потрібно наймати на роботу як менеджерів з конкретно визначеними завданнями та функціями на конкретний термін. Найм мають робити піклувальні ради. Звичайно, не ті оперетково-ручні утворення, які є сьогодні в школах, а СПРАВЖНІ ПІКЛУВАЛЬНІ РАДИ. І реформу системи управління я розпочав би із створення таких.

Оригінал

Освіта.ua
13.06.2016

Популярні блоги
Л. Булигіна: про щоденну хвилину мовчання в школах Все, що за вказівкою і не від серця, – все обернеться проти дітей і проти суспільства
Л. Гриневич: діти за кордоном мають подвійне навантаження Щоб уникнути подвійного навантаження, необхідно напрацювати механізм перезарахування результатів
О. Северенчук: для дітей важлива якість розкладу Не так важливе навантаження, як грамотний підхід до формування розкладу і робочого дня дитини
В. Співаковський: у батьків дуже змінилися пріоритети На перше місце вийшла безпека дитини, на друге – соціалізація, і лише на третє – знання
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
педагог
Варто дійсно легалізувати збір коштів у школах. Нехай кожна школа створить рахунок і вкінці кожного семестру, батьки на нього будуть переводити зібрані кошти. У кожному класі вибрати відповідальну за це людину. Скільки вони будуть висостувати гроші? Часто суми збору набагато перевищують суми витрат.
rokki
Якщо справді не престижна, то чому до цієї посади так рвуться? Очевидно дивіденди від свідоцтв з відзнакою та гарних оцінок для вступу грають далеко не останню роль. Крім того різні нечесні оренди приміщень, терор який вони влаштовують тим педагогам від яких хтять мзди і т.д. І ледь незабув за не зовсім дешеві подарунки яких вони вимагають від батьків. Посада можливо не престижна, але зате прибуткова.
Володимир
Для rokki: Ви мабуть далекі від сільської школи. Які подарунки від батьків? Хіба що квітку на останній дзвоник від душі відірвуть. Не рівняйте місто і село. Тут на ремонт по 500 грн в місяць не носять, по 20 грн батьківський комітет з боєм вибиває. Але ці гроші не йдуть ні через вчителів, ні через директора, ними розпоряджається голова батьківського комітету. Свідоцтва з відзнакою вже давно нікому не потрібні, в цьому році з 20 учнів 9 класу - жодного з відзнакою і бажаючих не було. Про оренду приміщень навіть не знаю що сказати, кому і для чого можуть знадобитися шкільні приміщення? Колись в їдальні проходили весілля, поминки, але зараз весілля вигідніше грати в кафе, а з поминок хто ж буде брати гроші за аренду??? Не по людськи це. На вчителів директор не має ніякого впливу, яка мзда? За що? Навантаження погоджується з відділом освіти, тарифікацію затверджує відділ освіти. Де тут директор? Навіщо він потрібен? Тільки як "цап-відбувайло".
Коментувати
Володимир
Посада директора школи в сільській школі не така вже й престижна посада. За останні 2 роки, я вже третій в своїй школі. Два місяці займаюсь тим, що ходжу з простягнутою рукою по місцевих панах: то трактор треба, сміття вивезти, то запчастини на автобус, то гроші на ремонт комп’ютерів 2004 року випуску і тд. Школа не має рахунку в банку, директор не розпоряджається коштами, не приймає на роботу педпрацівників, не може їх сам ні заохотити (крім відгулів), ні покарати, ні звільнити. Директор не може найняти людей для виконання ремонтних чи інших робіт (в штаті тільки техпрацівниці, водії та сторожі), робота, звичайно, виконується, але з порушенням трудового законодавства, виручають лише особисті контакти (кум, сусід, друг і тд.). Батьки дітей, як правило, безробітні, школі допомогають одиниці. Зарплата директора - нижча, ніж у деяких вчителів. Тому в наступному навчальному році буде четвертий директор. А мені з вищою освітою та 20-річним педагогічним стажем вигідніше піти корів пасти.
Володимир
Згоден, директора треба наймати, але дати можливість йому працювати, а не лише виконувати роль "свадебного генерала", імпотента зі зв’язаними руками і заклеяним ротом.
Богдан
Пане Володимире, дозвольте підписатись під кожним Вашим словом. Браво!.. І сумно! А може, не здавайтесь?
Вы когда соглашался на работу, не знал
Для Володимир: ситуации? Или что-то таки потянуло? Ну а раз потянуло и здоровье есть, то двигайте дальше. А согласиться и свалить - так для этого особого ума не надо. ТАк ччто - либо Вы имеете СИЛУ сделать так, чтобы было по-Вашему, либо - слабак. единственное, что реально имеет место быть - это проблемы с организмом, или в семье кто-то требует частого Вашего присутствия. Всё остальное - болтовня слабого индивида
Коментувати
Чернівчани
Потрібне ЗАКОНОДАВСТВО! Якщо знайдете час будь-ласка перегляньте відео за посиланням. ( https://www.youtube.com/watch?v=a7OYwq-7SpE ) ( https://www.youtube.com/watch?v=5R5c56Yw4sI ) Дуже практичний приклад, коли навіть батьки та учителі нічого не здатні змінити, саме через дірки у законах. У нас в області теж обговорювалася проблема недобросовісного виконання директорами своїх обов`язків. ( http://bukinfo.com.ua/show/news?lid=66534 ) ( http://bukinfo.com.ua/show/news?lid=72008 ). Якщо наслідком цього обговорення буде робота над застарілими законами, тоді можна чекати змін.
о предложенном родителям голосовании
когда-то, очень давно, решил родительский комитет нашего класса поменять классного руководителя.Наша,мол,не справляется.Класс сложный,малоуправляемый... Собрали подписи. Вроде как всех родителей.А вместо родителей да подписывались иногда дети.Взрослым нужны были подписи, дети подходили по причине бестолковости. Так вот - процентов 30 подисей были детскими.Зная ситуацию в школах,могу с уверенностью сказать, что 50% подписей будут подделаны.Причём подделаны настолько искусно,что даже сам родитель не отличит чужую подпись от своей... То есть - если родителям предлагать блетни,то происходить эо должно так же, как выборы в зраду,не иначе. И то, есть вариант,а в школах это спокойно прокатит,что голосовать будут "за мужа, за жену,за соседа, за анашидетиводномклассе..." То есть еж лучше пусть голосует рада громады (городской СОВЕТ).Там более агрессивные хоть кто-то с мозгами
а поменяли, кстати,
на человека, которая ещё более не справилась. Да, к тому же, и предмету своему не научила, по причине, по которой и сегодня 80% детей предметов НЕ знают. Пришёл человек с инженерной должности в школу...
в смысле
о принципах обучения ни сном, ни духом. К тому я... Поскольку есть (были) такие инженеры, что куда тем учителям браться...
Коментувати
rokki
Однозначно потрібен правильний підхід до цієї ситуації. На превеликий жаль у нас стали непоодинокими ігноруючий та непослідовний стилі педагогічних керівників. Як наслідок страждають всі. Організація педагогічного процесу зводиться до ролі грошей та інших неприйнятних моментів. І вся проблема в застарілому законодавству у галузі освіти. Однозначно ситуацію з вічними директорами треба кардинально вирішувати. Деякі з них навіть не хочуть проводити батьківські збори. Та не ведуть звітності. Взагалі вважаю, що батьки не спроможні в багатьох школах щось змінити. Можливо голосування варто проводити в іншій формі. Запропонувати батькам бюлетені з двома варіантами відповіді "так", "ні". Якщо 51 % голосує "ні", тоді райвно повинно узгодити з родичами іншу кандидатуру. Переголосування кожних 5 років однозначно. Крім того, треба врахувати думки педпрацівників. Якщо різнобічно і виважено до цієї проблеми підійти, результат буде.
для teacher
до тех пор, пока УЧИТЕЛЬ на свою зарплату не сможет покупать ЗА ГОД автомобиль, за ТРИ года - квартиру, кормить-одевать-обувать-возить ЗА КОРДОН СОБСТТВЕННЫХ детей ДВАЖДЫ В ГОД на посмотреть или на в гости, до тех пор изменений НЕ БУДЕТ. А пожизненно будет тот директор, или не пожизненно (наши школы за 40-50 лет имели всего по 2-3 директора.И это школы-лидеры,за которыми тянулись другие,поскольку"и я хочу" всегда работает) это на сегодня БЕЗ разницы. НЕ будет ЗАРПЛАТ-будет дуля.И БЕЗ мака.Неужели туго доходит? А будут драть с родителей, будет ЕЩЁ хуже.И не успеют все свалить,урвав побольше
teacher
Доки у нас будуть існувати "вічні" директори. Жодних змін на краще не буде.
Сергей Лимонов
дідусі й бабусі, які ніяк не можуть відірватися від ректорського крісла десятки років, або ж очевидні бездари - це Лікарчук й про себе!
я когда читаю "Директора повинна обирати громада"
то становится понятно,что человек владеет информацией о работе рад громад(райСОВЕТОВ)как Гройсман о сельских советах(есть у него такое видео,где явственно просматривается полное НЕвладение информацией).Сперва необходимо хотя бы годик, а то и больше посещать заседания подобных советов.На них ПОПРОБОВАТЬ что-то сдвинуть с места,а уж только после этого горланить на весь инет о том,что "громады будут выбирать".Полнейшее НЕзнание ситуации.
teacher
Для я когда читаю "Директора повинна обирати громада": А які потрібні знання ситуації? За принципом виборчої системи. Бюлетені, голосування, незалежний підрахунок голосів. Яки ви пропонуйте це зрушити з місця? Чи вираз "вічний директор" у нас буде існувати вічно. Тоді дійсно ніколи позитивних змін у школі не буде.
Разве что бюллетни,
Для teacher: голосование, независимый подсчёт голосов проголосовавших присутствующими гостями. В принципе работает даже в сообществе детей. Главное,чтобы голосование было ТАЙНЫМ.Но... вопрос кума-брата-свата никто не отменял.А "свій до свого по своє" так вообще вечен.Да к тому же-а ЧТО соображают депутаты в вопросах работы школы? А как они могут знать личностные и профессиональные качества претендентов?Вопросов подобных великое множество.Хотя, ради НАЧАЛА ДВИЖЕНИЯ подобное ввести можно. С обязательным освещением вакансий и требований к претендентам на каком-либо ОТКРЫТОМ для ВСЕХ сайте за месяцев три ДО голосования и с контрактом не менее чем на 5 лет с возможностью снятия с должности при ОТКРЫТОМ заявлении более 50% семей учеников.
но вот что ещё примечательно
Для teacher: есть директора,которые создали свои коллективы в процессе многолетней РАБОТЫ. И сегодня великое множество желающих занять место, которое не требует великих личностных затрат.Всего лишь необходимо поддерживать хорошо налаженную работу. Опять вопрос - сумеет ли претендент, за которого проголосуют "свои" удерживать школу в том состоянии, в котором человек её возьмёт?
Коментувати
teacher
Директора повинна обирати громада на конкретний термін. Наприклад 4 чи 5 років. І переобрати знову. Звісно повинні існувати інструменти висловлення недовіри. Це можливо вірний та демократичний шлях вирішення проблеми. У нас реальна проблема, коли посада директора стає вічною. І користуючись абсолютною недоторканістю вони тихенько перетворюються у панів, а батьки, учні, учителі стають рабами. Така реальність, якою живе звичайна школа сьогодні.
Fktrcfylhf
А в моём понимании,директор должен быть нормальным ч е л о в е к о м .Как уже надоели особы,которые окружают себя подружками-сплетницами(раздают категории полюбовно) . К тем,кого недолюбливает,на урок входит после звонка без предупреждения,под дверями подслушивает-даже вспоминать противно.
Богдан
"А хто братиме участь в конкурсах у селі?"- гарне питання... Але продовження: "СПРАВЖНІ ПІКЛУВАЛЬНІ РАДИ"- дивує. Де Ви "знайдете таку в селі, в якому "Куми, свати, племінники та інші офіційні й не офіційні родичі?" . Хоча, ідея, на мою думку, правильна
1
Більшого вчителе-ненависника, такого як Лікарчук, годі й шукати..